|
|
| Hvor meget kan Islændere bære? |
| Forfatter:  |
Henriette ☻LABAN☻ |
| Dato:  |
21-01-2009 12:44 |
|
Jeg kan se at der har været meget snak fra folk om hvornår man er for stor til at ride Islæneder. Med stor mener de fleste høj. Og her er svaret at man nærmest ikke kan blive for høj til en Islændere. Men hvad så med dem der er stor, ikke i højden men i drøjden. Er de så udelukket fra at ride Islændere? Jeg ved godt at en islænder er en lille hest, men de er jo netop kendt for at være utrolig hårdføre. Så kan det virkelig passe at de ikke kan rides af en større kvinde eller af en velvoksen mand? Det kan da ikke passe at alle de mandlige islændinge der træner og rider ikke vejer over 80 kilo. Kan det? Og kan det virkelig passe at fordi jeg har fået lidt ekstra på sidebenene så kan jeg ikke ride islændere igen? Jeg vil virkelig gerne høre jeres meninger og erfaringer...
Drømmene og håbet er det eneste ingen kan tage fra os
Jeg drømmer om den dag jeg får min egen islandske hest
Jeg håber at livet bliver sjovere og hver dag blir en fest
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| æalgubdaæ |
|
|
efter min mening, gælder de samme retningslinjer for når man er bred, som for når man er høj... kender da flere fuldvoksne mænd, og gravide kvinder sågar, der rider islændere.. det gælder bare om at finde en stor kraftig en..
take it isi nu med kun én hest..
Tjalfe fra Vittarpnygård
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Svært.. |
Katrinen |
21-01-2009 13:35 |
|
Det har været diskuteret til hudløshed hvorår man er for stor til en islænder. Jeg mener det kommer helt an på hvordan man rider. Er det en skovtur i ny og næ så får vores spinkle ishest på 135 lov at gå med min mand på 80 kg. Men skulle han ride dagligt ville vi finde en størrer til ham. KAtrine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dejligt! |
Henriette ☻LABAN☻ |
21-01-2009 15:12 |
|
Dejligt at høre nogle positive udmeldinger. var blevet helt deprimeret over at læse alle de indlæg med; nej hvor er det synd hvis rytteren vejer over 60kg.
Katrinen; jeg er ening med dig i at det også afhænger af hvor meget man rider. Jeg ville nok ikke ride oftere end 2-4 gange om ugen og jeg er mest til skovture, så hvis jeg ikke køber den spinkleste islænder på jorden, mener i så at det burde være forsvarligt?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| vægt og islænder |
|
|
Jeg er 159 i højden men vejer 66 kg har virkelig dårlig samvigtighed så begynder at tag kampen op mod vægten og starter til styrketræning 3-4 gange ugeligt af 2 timer min kære islænder er 139 stg og robust bygget og godt velgående men jeg har det virkelig dårligt med at hun skal have al den vægt på ryggen så jeg tager kampen op imod mig selv jeg vil tabe 10 kg.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Nu kan de godt være det er mig der er ufatteligt nærtagende..  Men hvordan i alverden kan man når man vejer 66 kg have dårlig samvittighed over at ride en forholdsvis stor og åbenbart også robust islænder?? Hvis landet ligger sådan, så skal jeg sørme sætte min til salg og købe min en belgier....
Dalicio
Loki fra Olstrup
Kold og varm gir lunken
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| træning |
|
|
ja jeg syndes selv jeg ser for tung men det kan godt være at det er bare mig men jeg tænker også på hestens ve og vel.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| åpuoyhg |
|
|
personligt vejer jeg lige lidt over 80 kg, jeg havde overhovedet ikke dårlig samvittighed over at ride på min hoppe på 136 i stang... hun var af den gamle type islænder, den robuste, og jeg er sikker på hun nok selv skulle have sagt fra, hvis hun ikke ville have mig på ryggen..
take it isi nu med kun én hest..
Tjalfe fra Vittarpnygård
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| what... |
Henriette ☻LABAN☻ |
22-01-2009 10:46 |
|
Sannie jeg er helt ening med dig. det kan også godt være jeg er nærtagen. men Susanne du må have mig meget undskyldt, men man er efter min mening da ikke overvægtig hvis man er 159cm og vejer 66kg. og hvis en Islænder ikke kan bære mere burde de jo kun være til børn. det er netop sådan nogle udsagn der gør mig deprimeret og skubber min drøm om en islænder længere ud i det fjerne, for så vil det betyde at jeg skal tabe over tyve kilo  og så er vi nødt til at købe en jyde til min kæreste  Rie, tak for dit svar. når du ku ride en islænder på 1,36 i stang, så burde jeg også kunne ride islænder. de findes jo også større.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Her er jeg på min isbuk... Og jeg vejer en del mere end 66 kg.. 
Dalicio
Loki fra Olstrup
Kold og varm gir lunken
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vægt og islænder |
|
|
Tusinde tak til folk med jeres opbakning nu har jeg det bedre så har ikke så dårlig samvigtighed over at have lidt for meget på sidebenene 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Susanne: Det burde du bestemt heller ikke have med dine små 66 kg 
Dalicio
Loki fra Olstrup
Kold og varm gir lunken
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vægten.... |
Henriette ☻LABAN☻ |
23-01-2009 11:55 |
|
Nå det lyder ikke som om at (over)vægten bør blive et problem, bare jeg finder et kraftig ishest. puha, det er jeg meget lettede over, jeg var ved at være bange for at drømmen gik itu. Sannie, tak for dine svar og billedet. når du kan så kan jeg vel også. og forresten så ser i da godt ud sammen  Susanne, jeg synes generelt ikke du bør have dårlig samvittighed over at veje 66kg. OVERHOVED. dit bmi er jo helt normalt. så op med hovedet 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg vejer også |
|
|
en del mere end 66 kg og er 170 cm. høj. Jeg har en ganske lille, men robust islænderhoppe. Hun er ca. 132 i stang. Jeg har ikke dårlig samvittighed over at ride hende, men tager selvfølgelig hensyn til hende. Jeg bruger ikke til dagsture med mindre, at hun er i superform. Det har jeg købt en vallak af anden støbning til. Derudover sørger jeg altid for passende pauser og tempo er afstemt til formen. Så humøret op og kom ud, så du kan finde dig din drømme-islænder, som vi andre har gjort. Du får lige et billede af os i sneen:  Hilsen Linda
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dejligt! |
Henriette ☻LABAN☻ |
25-01-2009 10:59 |
|
Dejligt med positiv respons, tak for det Linda. selvom din ishest ikke er så høj ser hun da ikke voldsom lille ud til dig, det ser da meget godt ud god idé med en hest til hver sit formål, den model kan man jo også bruge. Tak for opmundringen 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Her kan du se det kan lade sig gøre Jeg er IKKE på den rigtige side af de 80 kg og Loki kan sagtens slæbe mig. Han er ikke mere end ca 138 cm men bred som en okse..  
Dalicio
Loki fra Olstrup
Kold og varm gir lunken
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det var da bare |
|
|
så lidt, Henriette. Man skal bare tænke sig om med hensyn til type/model i forhold til, hvilken brug man har forestillet sig. Held og lykke i din søgen efter "hesten" 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tak tak |
Henriette ☻LABAN☻ |
29-01-2009 11:01 |
|
Tak for endnu et flot isheste billede Sannie. Vi ligner lidt hinanden i bygning, så jeg kan forneme at der er håb forude. Tak for rådet Skjold, det skal jeg huske. Dejligt med positiv respons fra de fleste ang. overvægt og islændere. Tak for de gode råd  MVH Henriette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hejhej |
|
|
Jeg ville personligt ikke sætte en person på over 80 kg op på min islænder..
Sandra ..med Sneggla vom Störtal
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Sandra: Måske ville du ikke, men jeg syns nu bestemt ikke min Loki ser ud til at lide overlast?????
Dalicio
Loki fra Olstrup
Kold og varm gir lunken
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sandra *Team Korshøje* |
|
|
Jeg må vist melde mig på dit hold her... Undrer mig lidt over at der er så mange tråde på Røgt & Pleje og Træning, om hestens biomekanik, opbygning af muskler, støvsugerridning og hestevelfærd generelt. Men når det gælder islandsheste, så er det fuldstændigt acceptabelt at sætte 130 kg på ryggen af en hest på 134 i stang... Kan ikke se meningen med det. Jeg ved udmærket at overvægt vs ridning er et meget ømtåleligt emne, hvilket nok skyldes at 80% af alle ryttere er overvægtige i mere eller mindre grad, men synes efterhånden at myten om den islandske hest som en "hårdfør, robust race" er ved at være strukket for langt. En islænder er en HEST!!! Som alle andre HESTE!!! Den er bare mindre... Det eneste der gør den mere "robust" er at dens ben er kortere og at det ikke ligger i dens natur at klynke... Men som svar på spørgsmålet, så kan en islænder sagtens bære en rytter på op til 90 kg, ifald rytteren er dygtig, har en god balance, er i den kondition det kræves for at kunne ride, at hesten er veltrænet og muskuløs og at den bærer sigselv korrekt... Man taber sig heller ikke af at ride og man får ikke kondition af det. Det KRÆVER en god kondi at ride. Det er derfor ryttere på eliteplan dyrker sport ved siden af ridningen... Jeg vejer 80 kg og da jeg fik min islænder, startede jeg med 1½ års arbejde fra jorden, løbeture og gåture med hesten på op til 10 km 5 dage om ugen, kravlede op og ned af skrænter med ham og lavede intervaltræning, så vi begge kunne komme i form. Derefter tre måneders koncentreret træning af min balance, inden jeg begyndte at få undervisning i decideret ridning. En laaaaaang proces, men alle de hundredevis af timers træning værd! Efter min mening burde det være obligatorisk for alle ryttere... Ridning er ikke en hyggelig hobby - det er en lidenskab man skal kæmpe for!!! Hvis man vil forsøge at opnå et fantastisk samarbejde med et andet levende væsen, så anskaffer man sig en hest og tager det kæmpe ansvar der følger med seriøst! Hvis man vil have hyggelige ture i skoven med veninderne eller man vil have motion og frisk luft, så køber man en cykel! P.S. Hvordan skulle det være mindre skadeligt at tölte på skovtur end at ride dressur på bane? Den forstod jeg overhovedet ikke 
Chris! I never give up - I never give in...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hejhej |
|
|
Sannie: Nu skal der osse rigtig, rigtig meget til før en islænder viser smerte. Jeg siger bare hvad jeg mener - og jeg synes folk over 80 kg burde finde sig en større hesterace. Derudover vil jeg erklære fuldstændig enig med Moekkvi!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Sandra: Nu er det så jeg ikke forstår hvorfor en islænder skulle være længere om at vise smerte end andre heste..  Hvis den er som alle andre heste, så må den smertegrænse nødvendigvis også være den samme. Jeg ville ALDRIG ride på Loki hvis jeg følte han ikke havde det godt med jeg red på ham. Men nu er det sådan at han egentlig bare går derud af med ørene fremme og virker temmelig glad og tilfreds. For mig at se er problemet ofte sadlen og islænderens korte ryg, men min sadel ligger som den skal uden den kommer til at genere hverken ham eller mig. Så jeg beklager meget, men jeg fortsætter altså med at ride på ham så længe det ikke er noget problem...
Dalicio
Loki fra Olstrup
Kold og varm gir lunken
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Forvirret |
Henriette ☻LABAN☻ |
30-01-2009 15:26 |
|
Jeg er efterhånden ved at blive godt forvirret. der er lige så mange der mener at 80+ ikke er noget problem på en islænder, som der er folk der mener at 80 er maximum. Så det er da svært at hitte ud af hvad man skal tro på.  Er der ikke nogen der kender nogle udannede isheste folk som kan give en fagligt svar ellers kan denne diskussion jo fortsætte i det uendelige... Sandra;du siger at folk der vejer 80 kg skal finde sig en størrer race. Vil det så sige at min kæreste som vejer 110+ skal op og have en Shire???
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Henriette ☻LABAN☻ |
|
|
Håber selvfølgelig ikke at du har taget mit indlæg personligt. Det har aldrig været ment sådan. Tror aldrig denne diskution får en ende Der er ligeså mange holdninger som der er ryttere. Hvis alle var enige ville debatterne her på HN jo være dødkedelig læsning og hvad skulle vi så bruge vores tid på? Fjernsyn? Det er vist op til digselv at vurdere om du er for tung til ridning...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hejhej |
|
|
Nu skriver jeg bare min mening til det - vil I ride ishest trods en vægt på 80+ kan jeg jo ikke rigtig ændre. Henriette: Ja, man blir nød til at finde en race der passer til ens vægt.. Jeg kan heller ikke ride Falabella, selvom jeg synes det er nogle fine små heste.. Jeg har det osse sådan, at hvis man er virkelig overvægtig, bør man måske tabe sig inden man bare hovedkuls sætter sig i sadlen. At ride islænder er ikke en menneskeret og jeg synes man bør sætte hestens behov foran sine egne, når man taler vægt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stål-skelet eller kød og blod? |
|
|
Der er en tommelfingerregel som siger at heste ikke bør rides af ryttere der vejer mere end 1/5 af hestens egen vægt. Men ridning menes "rigtig" ridning og ikke bare at sidde på hesten i 10 minutter i skridt. For shetlændere og måske også islændere kan denne tommelfingerregel måske strækkes til 1/4 af hestens egen vægt da disse racer jo er mere robuste end fx. en sportspony. Men hvis man vejer 1/4 af sin hests vægt, skal man man nok sørge for at have styr på sin balance og grundlæggende ridefærdigheder, så man ikke skaber ubalance og er i "vejen" for hesten. Min lille ishest er ca. 1.36 og af gammeldags bygning. Han vejer ca. 400 kg når han er i ordentlig foderstand og i rimelig form. 1/5 af 400 kg er 80 kg, så på en som min Krummi kan man godt være alm voksen rytter uden at få alt for dårlig samvittighed. Men der er mange islændere som vejer betydeligt mindre hvis de er af den mere sporty type og nogle af dem bør man næsten ikke sætte voksne personer op på - efter min mening. Men hvis man bare r opmærksom på at vælge den rette islænder i forhold til sin egen størrelse, så bør de fleste kunne finde en islænder der passer godt nok i størrelse til at man kan ride en tur uden at skulle døje med sin samvittighed. Mht. islænderenes smertetærskel, så er den markant højere end de fleste hestes. De er avlet/udviklet under så hårde forhold, at de er nødt til at være seje og ignorere smerte for at de kan følge med flokken og overleve. Krummi gik i en meget lang periode med en slem tandkrog i undermunden som var gnavet ca. 1½ cm op i hans gummer i overmunden. Den blev først opdaget da jeg skiftede dyrlæge til en som var meget opmærksom på tænder.. Der havde ALDRIG været tegn på at han havde ubehag i munden! Han har altid taget biddet af sig selv og har aldrig brokket sig. Jeg havde det så elendigt da jeg så den tand! Man skal altså ikke regne med at ens hest siger til hvis den har det ubehageligt!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vægtproblemer |
Morten Sau |
02-02-2009 12:10 |
|
Hvis man anlægger et historisk perspektiv på denne debat, ja så havde en velvoksen islansk bonde på +80 samt 27 lag uldent tøj, træskostøvler og diverse pakkenellikker ikke mulighed for den slags grublerier for 100 år siden, for der var ikke andre transportmuligheder, og der var ikke andre heste, når han skulle transportere sig selv. Han kunne selvfølgelig gå, men Island er et ret stort land.Hestevognskørsel har aldrig været særlig udbredt på Island på grund af det dårlige vejnet langt op i moderne tid. Så hvis hestene ikke kan klare det i dag, er det fordi vi har avlet dem svagere, og det kan sagtens være tilfældet. Desuden vokser de fleste heste op under forhold, hvor de slet ikke udvikler sig fysisk, i samme omfang som tidligere, så deres styrke ved tilridningalderen er meget ringere. Men det store problem er nok islænderens status som klimakterieknallert. Islænderen er ofte første valg når ridningen genoptages eller startes når man er kommet lidt op i årene(og et par vægtklasser op), og så står der ikke altid et langsigtet uddannelsesforløb for hest og rytter på programmet. Næ, ud i skoven vil man, og det kan kun gå for langsomt. Hvis det foregår med concordeprofil og sænket ryg er det allersjovest. Det er det, hestene ikke kan holde til. Hvadenten man kan lide alle hans metoder eller ej, så er Eyjolfur Isolfsson nok en af dem der ved mest om islandske heste, og han er bestemt ikke nogen sylfide. Men hans heste holder.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| uendelig debat |
Pila-pigen |
02-02-2009 18:09 |
|
Heej. Det her kan jo fortsætte i en uendelighed  Jeg sys det er MEGET forskelligt fra hest til hest.. Man kan ikke sige +80 kilo må du ikke ride islænder.. Gir morten ret i at hvis ikke de kan bære det er pågrund af avl, de er jo ikke "fine" heste, på Island blev de brugt som brugsdyr/transport middel.. 100+ er nok lidt meget, ligemeget hvor stærk islænderen er..
Skrev Emilie Gør livet til en fest rid islandskhest<3 Part på Trölli<3 Islændere 4-ever..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hejhej |
|
|
ja jeg har så igen forudsætninger for at kommentere her men noget jeg lige studsede noget over var det her
" Ridning er ikke en hyggelig hobby - det er en lidenskab man skal kæmpe for!!!
Hvis man vil forsøge at opnå et fantastisk samarbejde med et andet levende væsen, så anskaffer man sig en hest og tager det kæmpe ansvar der følger med seriøst! Hvis man vil have hyggelige ture i skoven med veninderne eller man vil have motion og frisk luft, så køber man en cykel!"
tror lidt jeg har misforstået konseptet i ridning hvis det der passer  altså hvis det nærmest var forbudt at ride en hyggelig tur med veninderne og at ridning ikke er en hyggelig hobby... hvad er det så??? for mig er lidenskab og hyggelig sammenhængende. og selvf. skal man da tage heste virkelig seriøst men det lyder lidt som om man ikke må hygge sig med ridning og heste 
nåhh bare lidt undren her fra... 
MvH Maria =) Smil til verden og den smiler til dig Det gør jeg :D
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mmhesten ♣mig♣ |
|
|
Nej nej, den er god nok! Hvis man hygger sig mens man rider, så er man dyremishandler  He he, kan godt være jeg formulerede mig lidt for skarpt synes bare jeg konstant støder på mennesker der slet ikke har indset hvilket ansvar der følger med når man anskaffer sig et levende dyr. Folk der gladeligt tager på heldags ture på deres heste, en gang om måneden når solen skinner, uden nogensomhelst form for træning af krikkedyret og folk der aldrig rider alene fordi det er kedeligt, men altid i grupper af 3+ så de kan hyggesnakke på turen uden at koncentrere sig det mindste om hesten... Ridning er den eneste sportsgren der kræver samarbejde mellem en person og et umælende dyr, så jeg vil mene at personer der ikke har et brændende ønske om at sætte sig ind i hvad dyret kræver, ville egne sig bedre til cykelsport. Jeg tror bestemt ikke at heste, som udgangspunkt, elsker at spæne rundt i skoven med 80 kg bagage på ryggen, men de KAN lære at elske det. Når man som rytter kræver at hesten skal koncentrere sig om de øvelser og opgaver man stiller den, på bane eller på tur, er det mindste man kan gøre tilgengæld da selvfølgelig SELV at koncentrere sig, istedet for at hyggesnakke med veninderne, ryge smøger eller tale i tlf. Og for lige at runde det tråden rent faktisk handler om, så kan jeg ikke forstå konceptet i, at når man ikke selv kan løbe 500 meter fordi man er fed, så er det fuldt ud acceptabelt at kræve hesten tölter i skoven i 4 timer mens den skal bære een Det er der da ikke meget samspil over - eller er det mig der er pylret???
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hej hej |
|
|
aha ja så forstår vi jo hinanden må man da sige  og så sys jeg forresten at den der en 1/5 eller 1/4 's reglen lyder ganske fornuftig 
MvH Maria =) Smil til verden og den smiler til dig Det gør jeg :D
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| avavav |
ismuletøz |
12-03-2009 18:39 |
|
Her står to skønne vallaker som begge er i god form, og med god muskulatur. De er begge af den lidt tunge typer og lige gamle.
I dag skal den ene ride med en stor mand på 95 kilo, som til daglig rider og træner islandske heste.
Den anden skal ride med hans søster, som er et lille nips på 58 kile, men ikke har megen rideerfaring. Uheldigvis har hun fået en hest som primært traver, hun kan ikke følge takten og bumper den i ryggen.
De rider en frisk tur på en times tid i ujævnt tærren og med godt tempo hele vejen igennem.
Hvilekn hest tror du er mest træt bagefter??????
(jeg ville helst gå med den først, hvis jeg var hest)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Den sidste |
|
|
Den sidste vil helt klart være mest træt! Jeg ville også uden tvivl vælge og være den første hest.  Og hvis det var SÅ synd for de islandske heste og ride med store mennesker, så ville hesten´s værn vel også gribe ind. Stort set halvdelen af islandske ryttere er jo grandvoksne mænd! Bare lige en tanke. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
Mill |
08-04-2009 23:33 |
|
Ogs' mig. Jeg kan virkelig ikke forstå at der er nogle der er så pylrede om deres heste. Hvis man vejer 80+ og islænderen ikke er alt for ung kan den SAGTENS bare dig. Man skal self tænke på at den bruger sig ordenligt, men helt ærligt! Jeg vejer selv 50kilo så det vil sige at hvis jeg tager 10 kilo på så skal jeg stoppe med at ride? Bare lige en tanke herfra... 
Skrev Emilie Gør livet til en fest rid islandskhest<3 Part på Trölli<3 Islændere 4-ever..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|