Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Islandshest

tølt og klokker
Forfatter: 
Dato:  01-09-2008 21:21

Kære islænderfolk.

Nu må i hjælpe mig. Jeg arbejder som rideguide med islandske heste. Jeg har mange års rideerfaring, men ikke så meget med ismulerne.Vi har to stykker her, som desværre har glemt hvad det vil sige at tølte, formegentlig fordi, de har gået med for mange begyndere- men fred være med det.

Nu skal jeg så have trænet dem op igen, og jeg må sige , at jeg er forvirret. For nogle siger, at klokkerne skal på forbenene når de tenderer til trav, andre at de skal på bagbenene. Jeg synes jo det er mest logisk, at de skal på forbenene og sadlen godt og grundigt tilbage.

Men hvad siger i?

0
0
Svar på denne tråd

Klokker.
Forfatter: 
Dato:  01-09-2008 21:59

Bryder mig ikke om disse kunstige hjælpemidler.

Hvad placering af saddel angår, kan jeg kun sige at den ikke må komme for langt frem på min egen.

0
0
Svar på denne tråd

1234567
Forfatter: 
Dato:  02-09-2008 09:01

hmm har aldrig hørt om at man smider klokker på bagbenene.. Men lav en masse løsgivende øvelser, jeg kan forestille mig at de er meget stive i det, hvis de har gået meget med nybegyndere. Kender ikke hestene, men hvis hestene har gået tølt før uden problemer, burde du sagtens kunne finde uden brug af klokker, men ved brug af en masse øvelser.

0
0
Svar på denne tråd

klokker
Forfatter: 
Dato:  12-09-2008 17:30

Det kan faktisk være en hjælp at sætte klokker på bagbenene når hesten er meget travagtig - derimod kan det være en hjælp at sætte dem på forbene hvis de er pasagtige. Det handler firkantet sagt om at "forsinke" enten for- eller bagben for at hjælpe takten på vej.

Men klokker afhjælper ikke problemet alene.

Som andre har nævnt, så lav en masse sideøvelser, versader mm, og så ride dem ind i tölten fra versaden - særligt godt til travtöltere.

Men hvis du ikke har erfaring med islandske heste vil jeg klart anbefale dig at få noget undervisning.

Eller som en tradje mulighed - lad skidtet trave.

Når islandske heste bruges til turistridning vil folk altid gerne prøve at tölte, men hvis rytteren ikke kan, varer det ikke længe før tölten er ødelagt igen.

Jeg har selv tidl. arbejdet som guide med islandske heste, og har set folk rive og slide i de stakkels heste for at få dem til at tölte. Indførte derfor at turen var med skridt, trav og galop.

Men hvis de skal lære at tölte, så få hjælp af en proff. eller en erfaren islænderrytter, da det er lettest hvis det bliver gjort rigtigt fra starten og ikke tvinges frem.

Hav tålmodighed - det kan tage ret lang tid at få en klar tölt frem, hvis de har meget svært ved det, eller ikke har været tölttrænet længe.

held og lykke :o)

Ejer af den skønne ismule Skuggi fra Kloutoftlund

www.stutterivestkysten.dk

0
0
Svar på denne tråd

NB Web-link
Forfatter: 
Dato:  12-09-2008 17:32

NB - har lige rettet min præsentation.

Det skal understreges at jeg ikke længere har noget med stutteri vestkysten at gøre!

www.stutteri-klint.dk

0
0
Svar på denne tråd

jamen Gitte
Forfatter: 
Dato:  13-09-2008 00:29

Dine links fører begge til vestkysten.

Salg af rideudstyr til islandske heste og deres ryttere.

0
0
Svar på denne tråd

mange tak
Forfatter: 
Dato:  14-09-2008 00:00

Tak Framtid

Nu har jeg helt droppet at linke til noget, så er jeg da fri for at bøvle med det ;o)

0
0
Svar på denne tråd

travagtige
Forfatter: 
Dato:  14-09-2008 11:20

Trav ishestene vil vi gerne have så lette som muligt fortil, og dette gøres hovedsageligt gennem korrekt (dressur)ridning.

Udover det har jeg fået foreslået at pille forskoene af i en periode (eller bare beholde flapskoene )

Og så kan ridning ned ad bakke og med masser naturligt 'bagskub' være en fordel.

Og jo sadlen vil nogle gerne have tilbage, hvis man så tilgengæld ligger en stor del af sin vægt i bøjlerne og giver hesten 'ryggen fri'.

Her synes jeg dog det er enomt vigtigt at man ikke ligger sadlen ud over sidste ribben, da det giver en hest der går og stiver sig!

Dette er altså ikke bare ligetil, og kyndig undervisning kan bestemt anbefales.

MVH Anja

0
0
Svar på denne tråd

Klokker på bagbenene
Forfatter: 
Dato:  14-09-2008 18:52

Jeg har også prøvet det med klokker på bagbenene, da min islænder er meget hen af trav tendens. Og det skal lige siges, at det hjælper! Det er et godt hjælpemiddel, men synes ikke det er noget der skal bruges som daglig træning? Læg evt. 10 millimeter bagsko på.

Andvari

0
0
Svar på denne tråd

pas på.
Forfatter: 
Dato:  29-09-2008 22:33

det med tunger sko "må" man kun bruge i kort tid af gange ellers er det ikke sundet for hesten. desuden mister det effekten hvis man bruger det længe og det er det samme med boots/klokker, hvis man rider med det hver gang så vender hesten sig til vægten.

men det er rigtigt at hvis hesten er trav aktig så er det bagbenen du skal sætte dem på og pasaktig så er det forbenen de skal på. hvis hesten er trav aktig skal den i hvert fald ikke på forbenen så er det meget svære at tølte for dem.

0
0
Svar på denne tråd

Mekaniske hjælpe
Forfatter: 
Dato:  30-09-2008 09:55

midler er i mine øjne kun noget man bruger sammen med sin underviser eller hvis man har stor erfaring.

syntes desværre denne tråd vejleder meget forkert- hestene skal gymnastiseres og så skal sadlen ligge korrekt og ikke for langt tilbage hesten for simpelhen ondt i ryggen og det kommer der ikke meget tölt ud af.

10mm sko så skal man tænke sig godt om hvis man udregner centefugalkraften kommer man op på en belastning der hedder ½Kg eller mere dvs. en meget stor belastning.

Boots piller man af inden hesten er på fold- så er hesten i god form og blød i begge sider samt kan vige og samle sig kan dette være en løsning.

Venlig Hilsen

Line K. Jeppesen

Stuttri
Salg/kommision/Træning
www.123hjemmeside.dk/Nordhus
www.123hjemmeside.dk/Bjartur

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider