Selvom hesten ikke har meget sommereksem nu hvor den står, kan den ved miljøskift udvikle mere sommereksem. Så det er aldrig en garanti at hesten kun har mild sommereksem, at det ikke blusser op.
Mange faktorer spiller ind, og hesten kan udvikle mere eksem ved psykisk stress - fx har jeg én af mine eksemheste, som når jeg er væk fx på ferie, så blusser hans eksem op, sål. at når jeg tager afsted er hesten symptomfri og når jeg kommer hjem igen har den fået mange sår (og dette er IKKE fordi den ikke er blevet plejet optimalt imens - det er psykisk relateret).
Derudover kan flytning, stress, nye forhold, nyt foder alt sammen forværre eksemen.
Køber du hesten, så sørg for at den kommer på stald om natten, har dækken på om dagen og vær parat med kløestillende salve.
En eksemhest kan være forbundet med mange udgifter og husk, hvis hesten har eksem kan du få problemer med forsikring - de vil nemlig ikke altid forsikre på dét problem - sål. hvis hesten fx skal slås ned pga eksem, dækker forsikringen ikke. Dette kender jeg flere som har oplevet med deres forsikringsselskab.
Er det 10.000 kr. som gør hesten billigere, vil det sikkert på længere sigt være billigere at investere i en eksemfri hest - selvom der heller ikke er nogen garanti dér. Sommereksem kan altid udvikle sig, også på danskfødte heste (har selv 2 stk. af dem).
En eksemhest koster rundt regnet: 1 eksemdækken pr. sæson á 1000-1400 kr. - derudover sikkert 300 kr. om måneden i plejeprodukter hvis ikke mere (fx Okozon), strøelse hvis den står inde hele sommerhalvåret....osv. Tænk at dette beløb hurtigt nærmer sig de 10.000 kr. som du kunne have sparet ved at købe en eksemfri hest fra starten!
Derudover kræver det at du er hos din hest hver dag og bruger tid på dækken, sårpleje mv.