Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Islandshest

Sommereksem - orker man???
Forfatter: 
Dato:  23-08-2008 16:40

Jeg er ved at se på islænder for føste gang nogensinde. Jeg har kig på en der lyder rigtig fin, men den har sommereksem. Det er i mild grad og den går ikke med dækken hele sommeren. Men....Orker man at have en hest med sommereksem eller er det for dumt at købe sig til problemer? Tror faktisk prisen er rimelig, men alligevel for 10 mere kan man få en uden problemer.

Må jeg høre jeres erfaringer med (det satans) eksem.

Tak

Katrine

0
0
Svar på denne tråd

eksem...
Forfatter: 
Dato:  23-08-2008 21:39

Hej..

Det kommer helt an på hvor du, og om du vil brugeet par tusin kr hvert år bare på at holde det nede + den tide det tager at behandle..

Du kan også bare holde hesten på stald ca en time før skumring til tre timer efter sol opgang..

Jeg vil heller give lidt mere for en for en hest uden..

Men det er helt op til dig selv, men tænk dig godt om, for det er fast arbejde og det er hver dag..

Snak evt med en dyrlæge om det..

MVH Mette

MVH Mette

Er uden hest pt.Søger en heste der er fornuftig.

0
0
Svar på denne tråd

Sommer eksem
Forfatter: 
Dato:  23-08-2008 21:39

Jeg købte en islænder med sommereksem her i vinters, og det har der slet ikke været nogen problemer med. Så jeg ville godt turde satse på det, hvis prisen er ordentlig :D.

0
0
Svar på denne tråd

siden du spør...
Forfatter: 
Dato:  23-08-2008 21:41

Nej. Så orker du ikke.

Salg af rideudstyr til islandske heste og deres ryttere.

0
0
Svar på denne tråd

Hmmm...
Forfatter: 
Dato:  23-08-2008 23:38

Framtid: du har nok fat i noget af det rigtige.....

Katrine

0
0
Svar på denne tråd

1234567
Forfatter: 
Dato:  24-08-2008 11:06

hej, jeg har hørt at der er forskel på hvor du har hesten opstaldet..om det er midt inde i landet eller ude "ved havet"... Har hørt noget om at risikoen for sommereksem er mindre, hvis hesten står nær et kyst område -- noget om at det er koldere der og mere blæst..men aner ikke om det passer.

0
0
Svar på denne tråd

Ude ved havet
Forfatter: 
Dato:  24-08-2008 11:13

Der er så 100 andre ting der spiller ind, så helt så nemt kan det ikke stilles op.

Men ihvertfald er det korrekt at åbne landskaber hvor det blæser meget ikke er så plagede, da mitterne flyver meget dårligt. Og det er jo en beskrivelse der passer på en stor del af den jyske vestkyst.

Salg af rideudstyr til islandske heste og deres ryttere.

0
0
Svar på denne tråd

aldrig være sikker
Forfatter: 
Dato:  26-08-2008 08:06

Selvom hesten ikke har meget sommereksem nu hvor den står, kan den ved miljøskift udvikle mere sommereksem. Så det er aldrig en garanti at hesten kun har mild sommereksem, at det ikke blusser op.

Mange faktorer spiller ind, og hesten kan udvikle mere eksem ved psykisk stress - fx har jeg én af mine eksemheste, som når jeg er væk fx på ferie, så blusser hans eksem op, sål. at når jeg tager afsted er hesten symptomfri og når jeg kommer hjem igen har den fået mange sår (og dette er IKKE fordi den ikke er blevet plejet optimalt imens - det er psykisk relateret).

Derudover kan flytning, stress, nye forhold, nyt foder alt sammen forværre eksemen.

Køber du hesten, så sørg for at den kommer på stald om natten, har dækken på om dagen og vær parat med kløestillende salve.

En eksemhest kan være forbundet med mange udgifter og husk, hvis hesten har eksem kan du få problemer med forsikring - de vil nemlig ikke altid forsikre på dét problem - sål. hvis hesten fx skal slås ned pga eksem, dækker forsikringen ikke. Dette kender jeg flere som har oplevet med deres forsikringsselskab.

Er det 10.000 kr. som gør hesten billigere, vil det sikkert på længere sigt være billigere at investere i en eksemfri hest - selvom der heller ikke er nogen garanti dér. Sommereksem kan altid udvikle sig, også på danskfødte heste (har selv 2 stk. af dem).

En eksemhest koster rundt regnet: 1 eksemdækken pr. sæson á 1000-1400 kr. - derudover sikkert 300 kr. om måneden i plejeprodukter hvis ikke mere (fx Okozon), strøelse hvis den står inde hele sommerhalvåret....osv. Tænk at dette beløb hurtigt nærmer sig de 10.000 kr. som du kunne have sparet ved at købe en eksemfri hest fra starten!

Derudover kræver det at du er hos din hest hver dag og bruger tid på dækken, sårpleje mv.

Forhandler af RSH-eksemdækken - www.rsh-eksemdaekken.dk

0
0
Svar på denne tråd

Tak for meningerne
Forfatter: 
Dato:  29-08-2008 22:27

Pennymus: Det var et godt svar. Det med forsikring havde jeg slet ikke tænkt på.

Jeg har droppet den og holder fast i min første plan - ingen ishest med sommereksem.

Katrine

0
0
Svar på denne tråd

Hej hej...
Forfatter: 
Dato:  10-11-2008 15:57

Hvis du for 10.000 kr mere kan få en eksemfri hest, så synes jeg klart du skal gøre det. Men samtidig skal du være klar over at hesten kan udvikle eksem pga stress, som de jo ofte bliver ved en flytning.

Jeg har en hest som udviklede eksem pga stress, da han blev flyttet til et andet opstaldningssted. Hans eksem er mildt, men det er der...

Jeg har personligt ikke noget imod at have eksemheste (jeg har 2), men det kræver lidt ekstra økonomisk og ikke mindst mere tid.

Den anden eksemhest har noget værre eksem, og jeg købte hende kun fordi jeg havde tabt mit hjerte til hende, inden hun kom til salg. Men omvendt, at ville jeg heller aldrig have råd til så skøn en hest uden eksemen.

Normaltvis siger man at når en hest har eksem, falder halvdelen af dens værdi.

0
0
Svar på denne tråd

kan udvikle
Forfatter: 
Dato:  10-11-2008 18:14

men husk at heste kan udvikle det alligevel.

min har gået uden dækken i sommers og kløet man og hale delvej men ingen sår overhovedet. men hun (plejer) først at reagere på sen sommeren hos hendes tidligere ejer som jeg har set/oplevet.

et slemt tilredt sted angående mitter.

men mit hoved mistede jeg da jeg hørte hun var til salg så nu her jeg en hest der har eksem.

men her i sommers har mange heste skulle have dækken på alligevel fordi områder har været så slemt tilredt.

ikke fordi de har haft eksem men fordi det har været så stor en plage.

men som skrevet ovenfor så overvej det. du kan vel lidt sammenligne det med arbejde som en dækkenhest.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider