Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Islandshest

Hvor ofte rider i?
Forfatter: 
Dato:  15-08-2008 23:20
Jeg er lidt nysgerrig efter at høre fra Jer med islændere: Hvor ofte rider i (sommer og vinter), hvad laver i (dressur, spring, skovtur), og hvor gammel er Jeres islænder?

:-)

♡ ♡ ♡ ♡ Hellere spørge en gang for meget end en gang for lidt ♡ ♡ ♡ ♡
0
0
Svar på denne tråd

hejhej
Forfatter: 
Dato:  15-08-2008 23:38
Min nye hest er 5 år gammel. Hun er meget nervøs anlagt og meget ungheste-agtig. Jeg rider hende hver-hveranden dag på ridebanen eller ovalbanen.
Derudover går jeg ture med hende hver dag. Jeg går ture langs vejen og i skoven. Dette gør både at hun blir tryg ved mig, men osse trafikken og uforudsette ting.

Sandra
..med Sneggla vom Störtal

0
0
Svar på denne tråd

Tjah..
Forfatter: 
Dato:  16-08-2008 16:58

Min hest er 17 år,jeg rider 3-4 gange om ugen jeg rider mest skov tur. mvh Katrine

0
0
Svar på denne tråd

efter vind og vejr
Forfatter: 
Dato:  16-08-2008 18:48

jeg rider ca. 4 gange om ugen, for det trives min hest bedst med og det passer meget godt med den tid jeg har til rådighed. Det er lidt forskelligt hvad vi træner, men vi skifter lidt imellem dressur, gangarter lidt spring, arbejde fra jorden, løs longering mv.

Stephanie

Dejlig islænder sælges - 140 cm - gode gangarter og vilje over middel

0
0
Svar på denne tråd

træning
Forfatter: 
Dato:  16-08-2008 18:54

Jeg rider min 6-årige vallak 4-5 gange om ugen - mest i skoven, hvor jeg også træner gangarterne, ellers dressur og lidt longe.

Signe

Vignir fra Hammel

1988

Pinni fra Lille Nørregård

2002

0
0
Svar på denne tråd

træning
Forfatter: 
Dato:  21-01-2009 19:40

Jeg rider 4 gange ugeligt af 2 timer mest i skoven da jeg er distance rytter ellers rider jeg lidt på ridebanen eller longere over bomme for at hesten for rygmuskler.

0
0
Svar på denne tråd

for lidt med ridning 2x ugentlig?
Forfatter: 
Dato:  22-01-2009 12:02

Nu kan jeg læse at de fleste af jer rider jeres islænder 4 gange eller flere om ugen. er det synd for en islænder hvis den kun bliver redet på skovtur 2 gange om ugen? men ellers bliver nusset med hver dag. Det er nemlig hvad jeg kunne forestille mig var realistisk for mig når jeg skal have en hest.

Drømmene og håbet er det eneste ingen kan tage fra os

Jeg drømmer om den dag jeg får min egen islandske hest

Jeg håber at livet bliver sjovere og hver dag blir en fest

0
0
Svar på denne tråd

kondition?
Forfatter: 
Dato:  22-01-2009 13:43

Du skal ikke regne med at den kan holde til lange ture eller højt tempo.

Hvis du kun vil ride 2 gange i ugen, kan din hest - efter min mening - ikke opretholde en særlig god kondition. Så for at undgå skader må du nok nøjes med at skridte mest og trave/ tölte en lille smule. Maks en time og helst mindre!

Alternativet er at få en passer til at ride din hest yderligere 1 - 2 gange i ugen ...

Mvh. Louise

0
0
Svar på denne tråd

Jeg synes det afhænger af flere ting...
Forfatter: 
Dato:  22-01-2009 13:52

Hej Henriette

Om det er "nok" at ride en Islænder, eller en hest i det hele taget, 2 gange om ugen er (min mening) et spørgsmål der afhænger ret meget af hvor 'hårdt' du vil ride de 2 gange og af hvor hesten befinder sig til dagligt..

Hvis hesten går i løsdrift sammen med en flok og der er masser af plads til leg og motion, ja så vil hesten af sig selv være i bedre form end en hest der står på stald og kommer på "luftefold" i dagtimerne..

Hvis du 'bare' vil lidt let ridning, med skovtur og dressur uden den store samling, vil jeg mene at din plan kan være udmærket.. Kræver du mere af hesten er jeg i tvivl om den vil være i god nok form og om den muskelmæssigt bliver stimuleret nok..

Det afhænger også af hestens humør.. det kan være en krudt-ugle der har energi til en masse og lyst til at *lære nyt* hele tiden, eller en hest der er lidt mere stilfærdig, som egentlig hellere vil stå og hygge med 'kammeraterne' end yde det helt store indsats på motionssiden..

Held og lykke med hesteplanerne ;-)

0
0
Svar på denne tråd

en islændr kan stå stille længe
Forfatter: 
Dato:  22-01-2009 18:07

ad gangen. Behøver ikke rides hver uge.

Jeg rider et par gange om ugen. Og klikker træner andre gange. Nogle gange går vi bare en tur med træktov. På den måde får han hovedet helt ned til jorden. Sådan kan han ikke gå med rytter. Det er sundt at få strukket ud af og til.

귀한 시간 내주 대단히 감사드립니다

Som vi siger på landet!!

En fjollet signatur, som så meget andet....

0
0
Svar på denne tråd

skovtrolden.
Forfatter: 
Dato:  22-01-2009 21:12

alle racer kan tåle at stå stille længe, men man skal huske de så har stået stille og ikke forlange en masse af dem, el rider lange ture. ja det er rigtigt at man på island lader dem stå og så bruger dem, men der oppe er de oftes ogs lige glade med om hesten holder i 5 år el 20 år....

mine heste skal gerne holde i mange år, så hvis de skal bruges til middel/hårdt arbejde så skal de også være i kondi til det, det tager ikke så længe at ride kondien op, men senerne og ledene kræver lang tid og kan blive slemt skadet hvis man tror man bare kan tage en hest fra folden efter uger/månders ferie og ud på krævede arbejde.

jeg rider min 9 året hoppe 4-5 gang om ugen alt fra ½ time dressur/gangart træning på bane til 1-4 timers tur.

jeg træner til distance og alrid i sommer så der skal min hest være i super form så jeg rider tit ture med rimelig god fart på og så lange ture med knapt så meget fart.

jeg har ingen super hest men derfor fortjener den stadig at blive behandlet som verdens dyreste hest, og kun blive brugt til det den ret faktisk er i form/stand til mere kan man ikke forlange af hesten!

jeg både springer, rider dressur og gangarterne til ovalbaner, så træner jeg hores man ship osv...

0
0
Svar på denne tråd

afhænger af flere ting..
Forfatter: 
Dato:  23-01-2009 11:18

Andreassen; Det lyder meget fornuftigt det du skriver.

min plan er at have hesten i løsdrift. det er hvad jeg har forstået det der passer bedst til islændere. og også overkommeligt med hensyn til den daglige pasning. jeg er ikke nogen super rytter, og jeg har ikke planer om at skulle til stævner eller alrid, det skal bare være hygge med et par skovture om ugen på en rolig hest.

Skovtrolden og Sif; I snakker om hvorlænge heste kan holde til at stå stille og så bruges igen bagefter. jeg forstår godt at det ikke kan være sundt for hesten at stå stille på stald i 2 uger og så ride en frisk tur på den flere dage i træk. men hvis den går i løsdrift sammen med andre og med god plads motionere den så ikke også sig selv?

0
0
Svar på denne tråd

ujhyugfd
Forfatter: 
Dato:  23-01-2009 12:24

den motionerer sig selv, men begrænset... hvis du feks kun vil ride i weekenden, så er det (efter min mening) ikke realistisk at den vile kunne holde til en tur på over en time.. slet ikke hvis du også vil trave/tølte...

take it isi

nu med kun én hest..

Tjalfe fra Vittarpnygård

0
0
Svar på denne tråd

motionering
Forfatter: 
Dato:  23-01-2009 16:07

okay jeg troede at de selv kunne holde en grund kondi hvis de var på fold hele tiden og hvis der var plads nok.

det var da min plan at ride et par gode lange ture på et par timer de gange om ugen hvor jeg kan ride. og jeg vil da helt sikkert også tølte, det er jo fantastisk

0
0
Svar på denne tråd

jeg er enig med rie...
Forfatter: 
Dato:  23-01-2009 20:38

jeg ville IKKE byde mine heste ture på flere timer lørdag/søndag og så ikke ride dem ellers, det syntes jeg ikke er fair overfor hesten, hvor ondt tror du ikke du ville få i div. muskeler hvis du sad stille hele ugen og så skulle ud og løbe 20 km i weekenden ovenikøbet med en stor taske på ryggen????

nogle heste holder sig selv i form (vi har en ud af 7 som gør) de bevæger sig meget og lege evt men det er langt fra alle, ellers ville størreste dele af danmarks heste være i godt form om sommeren men sådan fungere det altså ikke.

hvis du kun vil ride hesten i weekenden så skal du nøjes med at skridte nogle tur på max en time hvor der kun er trav/tølt et par korte strækninger, det er min mening.

ja det er super fedt at ride tølt, men det kræver at hesten er i form til det ellers ricikere du at ødelægge den både muskler, led og sener, jeg ved godt det er nogen som gør det (det var meget mormalt førhen men vi er heldigvis blevet kloger) men det gør det ikke sundt el ok!

0
0
Svar på denne tråd

Hygge/konkurrence eller??
Forfatter: 
Dato:  24-01-2009 16:47

Du skriver:

Jeg er lidt nysgerrig efter at høre fra Jer med islændere: Hvor ofte rider i (sommer og vinter), hvad laver i (dressur, spring, skovtur), og hvor gammel er Jeres islænder?

Der er forskellige måder at holde hest på... også islænder. Som nogle allerede har været inde på kommer det også an på hvad man forventer at hesten skal kunne!

Vi har 6 islændere som er meget forskellige og derfor rides de også forskelligt.

Der er stor forskel på hvordan de rides sommer - vinter. Jeg har mere mulighed for at ride når det er forår, sommer el efterår iforhold til vinter.

Men om vinterne er det heller ikke de lange ture el en tur der kræver for meget af dem. Dvs de er små ture rundt i naturen hvor vi mest rider skridt men også de andre gangarter hvis underlaget tilllader det! ( de går alle uden sko i vinterperioden)

Jo mere lyst det bliver jo mere kan jeg ride... så begynder jeg langsomt at træne dem mere så de kommer mere i træning men ikke belastes. De der rides mest får også sko på - for at kunne træne/ride mere tölt.

Om sommeren er vi nogle stykker der mødes og modtager privat undervisning. Kun ½ time ad gangen hvor vi er 2 ryttere på banen. For nogle år tilbage prøvede jeg en time og jeg trænede mere ( hver dag konc på bane) Det blev min hoppe så ked af at jeg til sidst ikke kunne fange hende på marken.

På denne måde kan jeg mix banetræning og turridning så både min islænder og jeg syntes det er sjovt.

Jeg ved godt at rider man konkurrence eller lign er ens ridemønster anderledes.

Det har også en vis betydning hvordan man holder ens heste. Mine går i løsdrift og har meget plads omkring sig. De har bakker, træer og lign på marken! Om sommeren kommer de ud på endnu større græsenge og her går de så og har det rigtig godt.

Så mangler jeg kun dit sidste spørgsmål - har en på 6, 7, 2x 10 år, en på 14 år og en på 18 år. Det er klart at jeg også pga deres alder rider dem forskelligt. Islænderne ved mig begynder deres ride tilværelse sent.

Det kommer også an på om de er hoppe m føl eller ej.

Jeg har ikke travlt og de har den bedste mulighed for en stærk opvækst når de går i bakker mm.

Hold da op som jeg kan skrive. Nu må jeg hellere stoppe igen. Men som jeg startede med ...

Der er forskellige måder at holde hest på... også islænder. Som nogle allerede har været inde på kommer det også an på hvad man forventer at hesten skal kunne!

Håber mit svar kan hjælpe dig!!

Elsker at ride ... især på mine skønne, men forskellige islændere; Baldur, Sif, Fenja, Andy, Freja og Kommi!

0
0
Svar på denne tråd

Hvor ofte rider I?
Forfatter: 
Dato:  23-02-2009 20:11

Jeg rider generalt 4-5 gange om ugen på min ismulepart. Han er 9 år og vi rider både i skoven og på banen :)

Flødebollen (:

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider