Du skriver:
Jeg er lidt nysgerrig efter at høre fra Jer med islændere: Hvor ofte rider i (sommer og vinter), hvad laver i (dressur, spring, skovtur), og hvor gammel er Jeres islænder?
Der er forskellige måder at holde hest på... også islænder. Som nogle allerede har været inde på kommer det også an på hvad man forventer at hesten skal kunne!
Vi har 6 islændere som er meget forskellige og derfor rides de også forskelligt.
Der er stor forskel på hvordan de rides sommer - vinter. Jeg har mere mulighed for at ride når det er forår, sommer el efterår iforhold til vinter.
Men om vinterne er det heller ikke de lange ture el en tur der kræver for meget af dem. Dvs de er små ture rundt i naturen hvor vi mest rider skridt men også de andre gangarter hvis underlaget tilllader det! ( de går alle uden sko i vinterperioden)
Jo mere lyst det bliver jo mere kan jeg ride... så begynder jeg langsomt at træne dem mere så de kommer mere i træning men ikke belastes. De der rides mest får også sko på - for at kunne træne/ride mere tölt.
Om sommeren er vi nogle stykker der mødes og modtager privat undervisning. Kun ½ time ad gangen hvor vi er 2 ryttere på banen. For nogle år tilbage prøvede jeg en time og jeg trænede mere ( hver dag konc på bane) Det blev min hoppe så ked af at jeg til sidst ikke kunne fange hende på marken.
På denne måde kan jeg mix banetræning og turridning så både min islænder og jeg syntes det er sjovt.
Jeg ved godt at rider man konkurrence eller lign er ens ridemønster anderledes.
Det har også en vis betydning hvordan man holder ens heste. Mine går i løsdrift og har meget plads omkring sig. De har bakker, træer og lign på marken! Om sommeren kommer de ud på endnu større græsenge og her går de så og har det rigtig godt.
Så mangler jeg kun dit sidste spørgsmål - har en på 6, 7, 2x 10 år, en på 14 år og en på 18 år. Det er klart at jeg også pga deres alder rider dem forskelligt. Islænderne ved mig begynder deres ride tilværelse sent.
Det kommer også an på om de er hoppe m føl eller ej.
Jeg har ikke travlt og de har den bedste mulighed for en stærk opvækst når de går i bakker mm.
Hold da op som jeg kan skrive. Nu må jeg hellere stoppe igen. Men som jeg startede med ...
Der er forskellige måder at holde hest på... også islænder. Som nogle allerede har været inde på kommer det også an på hvad man forventer at hesten skal kunne!
Håber mit svar kan hjælpe dig!!