Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Islandshest

Hjælp til foder....
Forfatter: 
Dato:  29-05-2008 14:59

Jeg har altid haft min hest opstaldet i løsdrift og skulle ikke tænke på indkøb af foder/wrap og halm hjem, men nu rykker vi på eget landsted så nu har jeg har brug for Jeres gode erfaringer vedrørende indkøb af foder:

Hvad og hvor køber du dit foder, mineraler?

Bruger du wrap eller hø?

Hvor meget køber du hjem af gangen (jeg har foreløbing kun to heste)?

Jeg ser frem til at høre fra jer så jeg kan få indsigt i hvad jeg skal anskaffe mig.

Mange hilsner

Vibeke

0
0
Svar på denne tråd

hejsa ;-)
Forfatter: 
Dato:  31-05-2008 14:53

Svare lige på et par af dine spørgsmål..

Jeg har 5 heste stående hos mig og har lige skiftet fra at fodre med hø som grovfoder over til wrap.. ene og alene af den grund at jeg er flyttet og der er ingen plads til hø..

Hvis du ikke har plads indendørs hjemme, og du vil ha hø..ville jeg lave en fast aftale med en og købe til hele vinteren på en gang og så gi et mindre beløb for at ha' dem stående hos sælger (tror måske 50% eller færre vil gå med til det, men et forsøg vær..) ellers ville jeg købe miniwrap baller, dem på ca 60 kg.. men de koster selvfølgelig en del..

Ligegyldigt hvad er det billigste at købe samlet til hele sæsonen.. det kan være svært at finde noget hen i januar/februar, hvis det f.eks har været et skidt høst år som sidste år..

Jeg fodre kun med hø/wrap som grovfoder, og så vitamin/mineral tilskud.. pt. køber jeg ind ved LH foder i lading ved århus.. Køber bare ind til en månes eller to af gangen..

Ville gerne fodre med lidt godt byghalm til natten, fordi jeg har læst at wrappen, som jo somregel høstes tidligere en hø'et bliver.. mangler noget struktur.. og hestens fordøjelsessystem har brug for noget grovt at arbejde med for at fungerer optimalt.. bla udvikler de varme ved at nedbryde cellulosen i de grove strå og det er jo vigtigt for i sær heste der går i løsdrift året rundt.. Hvis foderet er for raffineret for hestene masser af krudt.. men ikke nok varme.. (sådan har jeg i hvert fald forstået det ;-))

Held og lykke med projektet, og hold humøret højt selvom jeg tror det første år kan blive lidt hårdt.. Der er pludselig en masse ting der bare skal være i orden, og der går jo lige lidt tid før det hele kommer i system. Jeg var ret overvældet af ansvarsfølelse da jeg pludselig stod og skulle håndterer alt selv, men nu er tingene ved at vende og der bliver langsomt energi til alt det sjove også ;-)

Hilsen Matilde

0
0
Svar på denne tråd

Svar på dine spørgsmål :)
Forfatter: 
Dato:  31-05-2008 16:29

Hej Vibeke

Her er svar på dine spørgsmål:

Hvad og hvor køber du dit foder, mineraler?

Vi fodrer med Islænder/ponymüsli fra Tjørnehøj Mølle. Vi køber det hos producenten selv. se evt deres hp http://www.tjornehojmolle.dk/, der udover får de hvidløgsflager, samt 2 stk. urtebolche pr. hest om dagen, som købes samme sted. Foderet er billigt, og mine ismuler fungerer rigtig godt på det.

Desuden er der spåner i vores skur, du kan købe en balle til 50 kr samme sted. (mængderabat)

Bruger du wrap eller hø?

Vi bruger hø

Hvor meget køber du hjem af gangen?

Det lidt forskelligt, men vi har mulighed for at opbevare 8 alm. høballer(ca. 12 kg). Og foder plejer vi at købe to sække af gangen (20 kg pr. sæk).

Håber du kan bruge det :)

Mvh Louise

>Naturligt hestehold er vejen frem<

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider