|
|
| I fol første gang... |
| Forfatter:  |
Fru Dolmer |
| Dato:  |
12-03-2008 08:21 |
|
Hvornår valgte i at ifole jeres hopper for første gang? Jeg har tænkt mig at sætte min hoppe til hingst til næste sommer, hvor hun fylder 3 år i maj. Nu har jeg hørt flere spørge mig, hvorfor jeg ikke allerede sender hende afsted i år, men hun er jo kun 2 år. Hun er meget færdig at se på, men hendes knogler og muskulatur er jo slet ikke udvokset og klar til den belastning som en drægtighed giver, mener jeg. Jeg undrer mig lidt over, at nogen har så travlt med at få trukket nogle føl, men jeg er selvfølgelig også kun vandt til at have med varmblodheste at gøre, men tænker, at islændere stadig er heste, lige meget hvor seje og vikingagtige man gør dem til  Hvad synes i? Jeg vil gerne høre fra jer, og jeres argumenter. Se billeder på min præsentation - hun hedder Narnia.
Hilsen Maria The greatest thing we ever learn is how to love and be loved in return Super kat. 2 lærepony sælges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| I fol første gang... |
|
|
Jeg synes helt klart at du skal vente og se. Nogle heste er klar som 3-års, men det er langt fra alle, jeg har set en del hopper som har fået permanente skader på bækkenet, fordi de har fået føl som 4-års (altså ifolet som 3-års), og ikke var fysisk klar til det. En anden fordel ved at vente til hesten er 4 eller 5 år, er at man har en ide om, hvordan hesten er som ridehest. Det kan jo være umådeligt svært at vælge den rette hingst når ikke man kender hoppens egenskaber. At sætte en hoppe i fol som 2-års, lyder som dyrplageri i mine øre. De folk som foreslog dig det, burde have en lille let ørefigne, og en belæring om, at man intet får ud af, at være utålmodig!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Nina |
Fru Dolmer |
13-03-2008 16:06 |
|
Jeg kan godt følge dig mht at vente til hoppen er tilreddet, så man kan vælge en hingst der forbedrer det hoppen er svag i... Mht til den lette ørefigne giver jeg dig ret 
Hilsen Maria The greatest thing we ever learn is how to love and be loved in return Super kat. 2 lærepony sælges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Man MÅ slet ikke ifole en 2 års. |
Karina (Islænderfan) |
14-03-2008 09:06 |
|
Jamen sagen er den at man MÅ slet ikke ifole en 2 års, så det kan ikke betale sig at diskutere det. Der er ingen Islandske kårede hingste der må bedække en hoppe før det år den fylder 3. Er det en meget veludviklet 3 års, vil jeg ikke ha nogle problemer med at sætte den ifol, og så begynde tilridningen af den når føllet er fravænnet. Er det en spinkel dårligt udviklet 3 års der måske endda er meget høj bagtil og ved at vokse meget vil jeg vente og lade den gå et år mere. Jeg har lavet flere føl på 3 års hopper uden problemer og alt er forløbet fint. Jeg syntes også hopperne modner hurtigere i hovedet når de har fået et føl.
Med venlig Hilsen Karina Prøv en Islænder! Du vil garanteret syntes det er skideskægt!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Karina |
|
|
er du sød at linke til hvor du har fundet den regel. Jeg kan desværre ikke finde den og ville gerne kunne henvise til den i en snæver vending.
Salg af rideudstyr til islandske heste og deres ryttere.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ingen link......desværre |
Karina (Islænderfan) |
15-03-2008 14:34 |
|
framtid jeg har ingen link til hvor det står desværre, det kan være andre kan finde det??? Det er bare noget jeg VED.  Det står selvfølgelig et eller andet sted af islænderhopper ikke må bedækkes før det år de fylder 3, men lige hvor hmmm.
Med venlig Hilsen Karina Prøv en Islænder! Du vil garanteret syntes det er skideskægt!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Niks..... |
Katla *Godrumgaard* |
15-03-2008 16:55 |
|
Det gør man bare ikke, altså bedækker et ungt "føl" på 2 år. En veludviklet 3-års hoppe er der ingen problemer i at sætte til hingst, det har vi altid gjort og aldrig haft problemer med det, men vi har også haft hopper, hvor vi har valgt at vente til de var 4 år, fordi de ikke var færdige nok i udvikling. Udsæt ikke din hest for den store belastning i så ung en alder, det kommer der intet godt ud af. M.v.h. Lone
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| for tidligt. |
Lisa ♥Vestbirk♥ |
18-03-2008 15:26 |
|
Jeg vil ikke virke klog eller bedre vidende, da jeg selvfølgelig ikke skal blande mig i folks private gøremål. Men da jeg har kendskab(personligt) til avler og moderen og faderen til Narnia, så burde du lytte til et godt råd om ikke og sætte hende i fol. Denne følkombination er ikke den første af slagsen og føl efter den Pytur vokser generalt meget til de er næsten 5. Og det samme kan siges om føl efter hoppen Rüm, som har avlet flere heste og alle ret store pæne islænder.. Så jeg ville ikke sætte min heste over styr med en ifoling hvis man ender med at få dårligt bækken eller mindre færdig udviklet hest ud af det.. Men er jo din sag. Bare et godt råd herfra..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
Fru Dolmer |
18-03-2008 15:54 |
|
Jeg kunne altså ikke drømme om at ifole hende som 2 års!! Jeg lavede tråden for at høre, om der var andre end de to, der har meddelt mig, at hun sagtens ville kunne ifoles som toårs, der har samme opfattelse! Godt, så skulle den være på plads...  Jeg vil altså være ret ked af, hvis nogen kunne tro, at jeg synes det var fedt nok og helt ok, at ifole en hoppe på to, hvad enten det er en islænder eller ej!!! Så skulle det være 100% skåret ud i pap. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mener ikke som 2 års. |
Lisa ♥Vestbirk♥ |
18-03-2008 16:37 |
|
Jeg mente bare du skulle vente til hun var 4-5 år.. Er da godt klar over mennesker med alm hesteforstand ikke sætter dem i fol som 2 års..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Narnia... |
|
|
Er Narina nu allerede til salg igen? Hun har godt nok haft en turbulent tilværelse...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja havde jeg pengene |
|
|
var hun kommet hejm igen... håber hun finder nogen der vil hende
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| synd... |
Lisa ♥Vestbirk♥ |
16-04-2008 14:28 |
|
ja det var da synd den skulle sælges igen.. håber hun har et ligeså godt hjerte som sin mor og far, så kommer hun igennem alle de flytninger med krum hals..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Fru Dolmer |
Susse |
16-04-2008 20:28 |
|
Hvorfor har du hende til salg, når du skirver, at du tænker på, at ifole hende næste år ?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Narnia.. |
|
|
Narnia er en fantastisk hest! Jeg havde hende fra maj-februar hvor jeg solgte til Maria fordi jeg ikke havde den fornødne tid. Hun bliver en god hest fordi hun er en mangelvare indenfor islænderen - virkelig god i hovedet! Håber hendes 5. hjem har mulighed for at beholde hende!
************************ Ejer af: Snarfari fra Tøndborg *************************
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|