Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Islandshest

swiss boots, er de ok??
Forfatter: 
Dato:  13-02-2008 15:15

Min hest har gået uden sko længe, uden at blive redet. Nu rider jeg ham jo, og har allerede redet hans forhove ned. Han er så self. ømbenet. Da han har gået længe uden sko, er hans hove rigtigt fine nu. Så jeg syns det er synd og skam at ødelægge dem med traditionelel sko. Men jeg kan kun ride ham 1 gang mdl. da han bliver ømbenet. Så har jeg mødt en rytter i skoven, med hest med de der boots. Hun siger de er gode. Man sætter dem bare på, inden turen, og af igen, når man kommer hjem. Har læst om dem. Men hvad siger jeres erfaringer? Det er jo noget andet end at læse om dem, fra forhandler, som self. roser dem over skyerne.

Fik også at vide, at der lige skal en hov trimemr ud før jeg tager mål.

oppe eller nede
en tur i det grønne er det fede
Det er da forvirrende, med alle de tekster og annoncer efter indlæggene.
Det ene mere forvirrende end det andet.
Det tager focus fra det væsentlige...
Citat: Androp
0
0
Svar på denne tråd

hvis han
Forfatter: 
Dato:  13-02-2008 22:38

er så ømtået at han kun kan rides en gang om måneden, hvad mener du så med at hans hove er rigtig fine?

Jeg kender intet til omtalte boots, men gør det så ondt på din hest at blive reddet, tør du så ligge hovedet på blokken om at han ikke har ondt ved at gå uden rytter?

Jeg har nogle der kan gå uden sko. Det er dem der ikke bliver ømtåede. Og så har jeg nogen der ikke kan. Det er dem der passer på beskrivelsen af din hest.

Nogle af dem der kan gå uden sko er da af og til ømtåede det først stykke tid efter at skoene er kommet af når de går på stenet bund, men får hurtigt så megen hovbund at problemet forsvinder. Det lyder jo ikke som om det er tilfældet med din hest.

Nu må du selvfølgelig undskylde hvis der er noget jeg har misforstået i dit indlæg, men jeg syntes altså bestemt ikke det lyder som om din hest er parat til at være barfodshest i det daglige. Rider du den kun 1 gang om måneden og den stadig slider sin hove helt ned er det da ikke at ødelægge noget at give den sko på.

Den absolut lykkelige ejer af overhovedet ingen tvangsmidler,

bortset fra grimer, træktove, bid og hovrensere

højsgaard hestecenter

0
0
Svar på denne tråd

hans hove er fine.
Forfatter: 
Dato:  13-02-2008 22:56

Han bliver bare ømbenet af at gå for meget. Jeg har fået slidt dem lidt meget ned, da jeg begyndte art ride ham. Han havde stået stille i ½ år, og jeg red ham 1 til 2 gange ugl. Det vil være synd at flække dem med søm, hvis det er fint at lægge de der boot på i stedet. Den pågældende rytter, havde det også sådan.

oppe eller nede
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  14-02-2008 13:42

Hm.. Har hesten da daarlige kvalitet hove at de flækker naar der kommer söm i ved skoning?

Kender heller ikke den pagældende boot. Kender dog en som red med saadan nogle "sutsko", men de sidder ikke godt fast, og kommer hurtigt til at sidde forkert eller falde af.

0
0
Svar på denne tråd

synes bare de er synd og skam
Forfatter: 
Dato:  14-02-2008 17:47

at slå sko på ham. Når nu han har gået uden så længe. Har set på barfods siderne, hvor meget ondt det gør hestens hove.

oppe eller nede
0
0
Svar på denne tråd

mmm... ja jeg er delvist enig med dig..
Forfatter: 
Dato:  14-02-2008 18:54

mmm... ja jeg er delvist enig med dig.. meen hestene er (mener jeg) fra naturens hånd bare bygget til at skulle bære sig selv og det er deres hove som regel stærke nok til..

Vi vil så meget gerne op og ride og det belaster hoven mere end normalt. Hoven bliver slidt ned på hesten og hvad så?? Vi kan enten ride så lidt at vi stadig holder hoven/hesten smertefri..men i dit tilfælde er det jo alt for lidt til at det bliver en fornøjelse..

Og så er det jo at der er mulighed for at få lagt sko på - og ja det nedsætter hovmekanismen med en del, så hesten ikke for så god stødabsorbering fra hoven og dermed større belastning af led/sener/knogler osv.. Men hvis du rider fornuftigt og holder dig til at ride efter forholdende (altså på f.eks. asfalt i længere tid kun skridt og jo mere fjedrende bund = jo hurtigere tempo er muligt uden at overbelaste hestens ben og selvølgelig for smed rimelig tit, så hoven ikke bliver for lang og derved bliver deform af skoens træk)så synes jeg klart sko er at foretrække i dit tilfælde..

Jeg havde selv en meget ømfodet unghest engang og at se den skifte fra nedtrykt humør og trippende gang til glad og frisk hest der bare ville ud og ride og ligepludselig trådte helt igennem i traven... Det har til fulde overbevist mig om at sko er en oplagt og god mulighed i tilfælde som mit og det du beskriver..(selvfølgelig også mere bekostelig end en hest uden sko) ...

0
0
Svar på denne tråd

Starter lige med at skrive
Forfatter: 
Dato:  14-02-2008 19:21

at penge ikke er problemet. Jeg vil gerne ride bare 2 gange ugl. Og vil nu se på de boots, og måske ender det alligevel med sko. Men helst ikke.

oppe eller nede
0
0
Svar på denne tråd

lyder som en plan ;-)
Forfatter: 
Dato:  14-02-2008 21:13

Det lyder som en plan ;-)

Jeg har ikke selv prøvet at ride med de omtalte boots.. men kunne forestille mig, at det om boots'ene sidder korrekt uden at glide, også afhænger meget af om du rider stille og rolig på tur eller bane(lyder som om det passer på dig) eller om der er tale om *vilde ridt*..

Jeg ville da gøre forsøget som du også skriver at du vil, når ikke der er tale om mere ridning end to x pr.uge :-)

Held og lykke / hilsen Matilde

0
0
Svar på denne tråd

Cavallo simple boots
Forfatter: 
Dato:  17-02-2008 23:43

Jeg har tidligere brugt cavallo simple boots, som er nemme og gode. De falder ikke af, selvom man har fart på. Du kan kikke på www.hovfokus.dk. Søren, som har butikken, er enorm så og hjælpsom. Han kan hjælpe dig til at finde den rigtige størrelse til din islænder. Jeg vil anbefale dig at køre pastern straps med, da du så er sikker på ikke at få gnavsår.

Håber du får nogen dejlige ture med din hest.

Hilsen

Linda

0
0
Svar på denne tråd

han bliver trimmet og
Forfatter: 
Dato:  18-02-2008 17:00

fra boots fra

www.gladehove.dk

oppe eller nede
0
0
Svar på denne tråd

Cavallo simple boots
Forfatter: 
Dato:  15-07-2009 16:18

Jeg har brugt cavallo simple boots, og dem kan jeg varmt anbefale. Når man har prøvet at sætte dem på et par gange er det supernemt. Hesten skal selvfølgelig også vænne sig lidt til dem, men det plejer at gå hurtigt. De sidder godt fast, jeg har aldrig tabt dem, hverken i strakt galop, mudder eller vand. Hesten får desuden et godt "vejgreb". De har den facon de har, så din hests hovfacon har indflydelse på om det virker for dig. Køb den endelig heller ikke for store, for så svupper de eller glider rundt.

Du skal dog nok forberede dig på lidt drillerier, når jeg har haft mine på, bliver der af og til grinet lidt og sagt at de ligner fodboldstøvler.

Tænkte på, at der kan jo godt være andre årsager til at din hest bliver ømbenet end hovene. Jeg synes det lyder lidt mystisk at hovene ser fine ud men hesten er så ømbenet at den kun kan ride en gang om måneden...

Min erfaring er iøvrigt at hestenes hove bliver bedre og mere hårde hvis man rider dem let men ofte(næsten dagligt) på hårdt og stenet underlag. Det er som om hovene hærder og bliver mere hårde. Lidt ligesom hvis vi går på bare tæer, i starten er vi ømme men efterhånden får vi hård hud og tåler mere. Man har netop brug for en moderat tilvænning, så man ikke får rifter og sår... Men har man ikke tid til at ride tit, så er boots et godt alternativ. Man kan jo tage dem af og på som det passer en.

Lad hestens natur være din ledestjerne

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider