Jeg søger råd vedr. valg af hingst til min 3 års hoppe. Jeg har en dejlig 3 års rød hoppe efter Kjaval fra Lindegården. Hun har sindet absolut i top, god bygning og har en flot gang. Hendes minus er at hun ikke er så høj - ca. 132 cm pt. Men hun bliver jo nok ligt højere. Jeg har ud over hende også to andre røde islændere så jeg kunne godt tænke mig at bryde den røde farve og måske få et føl med en anden farve + selvfølgelig lidt højde og nem til tølt. Men jeg kan forstå at rød er meget dominerende så hvilken farve hingst er det lige jeg burde gå efter for at få alle mine kriterier opfyldt ?
er skam ikke dominerende. Ihvertfald ikke over brun, så find dig en hest der ikke har rød i stamtavlen.
For at en hest skal blive rød skal begge forældre have genet for det. Det kan så godt bæres skjult netop fordi det ikke er dominerende.
Dvs så igen sige at det ikke nødvendigvis er nok at vælge en hingst der er sort. Du skal undersøge hvilke farver han er kendt for. Er han ikke bærer af arveanlægget for rød får du altså ikke et rødt afkom.
Den absolut lykkelige ejer af overhovedet ingen tvangsmidler,
Hvis du gerne vil undgå røde afkom, og stadigt have et afkom hvor bevægelse og sind er i top, så prøv at kigge på www.lundgaard.dk De har avlshingsten Asathor fra Feti, han er 1. præmie for afkom og en god 1. klasses kåring selv.
Jeg har intet med hingsten at gøre, udover selv at have et skønt sort hoppeføl efter ham og jeg venter endnu et føl efter ham i ´08