Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Islandshest

2 af mine heste klør sig på undersiden..
Forfatter: 
Dato:  29-01-2008 21:10

2 af mine heste klør sig på undersiden af halsen.. de har kløet en masse pels af og har bare pletter. Jeg har for nyligt lavet en lille indhegning inde i den store (af stolper og brædder) for bedre at kunne skille hestene ad når jeg skal ha' en ud af folden.

Det er så på denne nye fold at de 2 is-muler nu står og slidder pelsen af.. det er ret rå brædder, så jeg spekulerer på om de klør mere og mere fordi de har fået splinter i huden af de rå brædder der sidder vandret rund om folden??

Nu har jeg lige afdækket hele den lille indhegning med en stødtråd øverst så de ikke kan klø sig der mere, men er ret interesseret i om nogen af jer har prøvet noget lignende???

Der er ingen tegn på utøj i pelsen - hvad kan det ellers være..? ingen af de to heste har sommereksem..

Når jeg tænker over det er det startet nogenlunde samtidig (er ikke helt sikker) med at jeg er begyndt at fodre med salvana-vitamin/mineral briketter..

Kan nogen heste få kløe af dem hvis de ikke kan tåle dem måske??

Hvad kan ellers klø her om vinteren?

Hestene går alle i løsdrift og har masser af pels, men det ser ikke ud til at de sveder og klør af den grund..

Hmm, jeg kan kun forestille mig splinterne.. nu må jeg se om de går over efter at de rå brædder er blevet helt skærmet af!

Hilsner fra Matilde

0
0
Svar på denne tråd

Lus...
Forfatter: 
Dato:  29-01-2008 23:44

Det lyder mistænkeligt som lus, også selvom du ikke kan se dem. Køb de der pipetter til hunde på apoteket, de virker fortrindeligt!

0
0
Svar på denne tråd

ringorm
Forfatter: 
Dato:  30-01-2008 10:04

har lige haft det på 5 ponyer,symtomerne er som dine og det smiter meget

sabbe

0
0
Svar på denne tråd

Tak for jeres bud.. hvad er behandlingen
Forfatter: 
Dato:  30-01-2008 17:39

Hvad er behandlingen for ringorm?? Jeg vil selvfølgelig lige have dyrlægen ud og kigge, men jeg synes det er meget rart selv at være så godt informeret som muligt før han kommer - det er jo somme tider en noget travl dyrlæge der kommer forbi og jo mere jeg selv ved på forhånd jo bedre forløber dyrlægebesøget..

Hilsen Matilde

0
0
Svar på denne tråd

Vi har.....
Forfatter: 
Dato:  30-01-2008 17:45

Vi har en som kløer som din, men overhovedet ikke de andre. De er rigtig meget sociale, nusser hinanden meget, så har deraf udledt, at ham som kløer sig, ikke kan være med lus el. lign. for så ville de andre jo også klø sig...

Ham af vores som kløer sig er også godt i gang med at smide vinterpelsen, men har hørt fra andre, at det er der mange som gør nu håber sku vinteren er aflyst....

Vi har opsat et "juletræ", kalder vi det, det er børsterne fra en fejemaskine, som er sat på en stolpe.... og se ham klø måsen stoppe enden ind i de børster og stå og vrikke fra side til side, så kører mulen - det er hygge

Hilsen Vibeke

3 Heste, 3 katte og 2 hunde på www.mellemhaven.dk

0
0
Svar på denne tråd

ja, det kan selvfølgelig også være det..
Forfatter: 
Dato:  30-01-2008 19:45

..og god ide med dit 'børstetræ', hvor får man lige fat i sådan et ?

Tak for dit svar - hilsen Matilde

0
0
Svar på denne tråd

Vi har.....
Forfatter: 
Dato:  30-01-2008 21:21

Min mand arbejder et sted, hvor han kan skaffe de børster fra fejemaskiner....

Vi har købt vores, de er fra en stor fejemaskine, de har været brugt, altså været monteret og brugt, men de er super til formålet...

Skulle det have interesse med et "juletræ", skal jeg gerne undersøge muligheden af at skaffe nogen.

Vores er ca. 1 m. altså der hvor hypperne kan klø sig, de er sat på en tyk stolpe, som er gravet ned.

Sådan 1 meter børster koster 400 kr. Og i guder det er hygge at stå der.....

Hilsen Vibeke, højt fra Nord

Verden er da skøn, når man tuller rundt og passer sine dyr

www.mellemhaven.dk

0
0
Svar på denne tråd

Hej Vibeke.. det må du gerne undersøge.
Forfatter: 
Dato:  31-01-2008 17:04

Jeg er ret interesseret i et sådant 'klø-træ' lige hvad mine ismuler trænger til her om vinteren hvor alt er lidt kedeligt på folden..

Men hvor i landet bor du - skulle jo gerne kunne hente det uden at skulle køre land og rige rundt ;-)

Jeg bor ved Tilst/Århus - men vi har et lille hus mellem Randers og Viborg også..

Du skriver 'højt fra Nord' - hvor højt er det ?? ;-)

Hilsner fra 'klø-trængende-ismuler' og Matilde ;-)

0
0
Svar på denne tråd

Pyha da en tanke
Forfatter: 
Dato:  03-02-2008 15:30

- en væmmelig tanke hvis de har fået splinter i huden Håber doktor dyr kan se hvad det er. Er pelsen slidt helt af?

Skjalda plejer at være den første til at få lus, og jeg kan sagtens se når hun får lus - inden det bliver for slemt.

Lige nu har hun 2 pletter i ansigtet, men der er INGEN lus. Pletterne har været der en lille måned, og jeg har puttet lidt kløestillende på. Det er ikke blevet værre.

Jeg tror det er vinterpelsen der klør - på nuværende tidspunkt har den siddet der længe, og det er svært at nå i bund og få kløet døde hudceller af.

0
0
Svar på denne tråd

klø klø klø
Forfatter: 
Dato:  03-02-2008 18:29
Min unghest med vinterpels begyndte at klø sig på underhalsen, lår og i hovedet og fik i løber af få dage hårløse pletter.

Jeg snakede med dyrlægen og den umiddelbare forklaring kunne være ringorm (som bare ikke plejer at klø) eller regneksem.

Hun blev behandlet mod ringorm , men det hjalp ikke.

Så fik hun pelsen klippet af og spredt over stort set hele kroppen havde hun små hårløse pletter jeg ikke havde kunne se for vinterpelsen.

Hun blev på alle pletterne sprayet men Blue hors sårspray og fik dækken på. Mindre end en uge efter stoppede hun med at klø sig og der er begyndt at komme hår i pletterne igen;)

Det hun havde var regneksem. Bakterien som giver dette er en naturlig hudbaktierie som går amok, hvis hesten i længere tid har fugtig eller våd pels og med alt den regn vi har haft, har det jo været svært at undgå... Også selvom de kan gå ind, står de jo ikke der flere døgn i træk:)

Men hun blev sprayet med det fra blue hors 3-4 gange og nu er pletterne væk, men hesten er stadig lilla haha:)

Måske kunne det være det samme din har, hvis den har vinterpels. Det er især racer med tyk pels som rammes af det:)

Mvh Fremilla

0
0
Svar på denne tråd

Tak for flere svar :-) ...
Forfatter: 
Dato:  03-02-2008 21:55

Jeg tror faktisk godt det kan være regneksem som det din hest har haft 'Fremilla'..

Det er nemlig tilsyneladende hverken lus eller ringorm..

Der er stadig hår langs de fleste steder, det er bare kun 1/2-1 cm langt.. og så er der enkelte 5-koners pletter (5-6 stykker) der er næsten bart hud..

Så det er ikke sådan er der er løse hår - det er hende der slidder dem af ved at klø sig..

Det har hjulpet rigtig meget at hun ikke kan komme til at klø sig på de der ru brædder og nu er jeg ved at finde ud af en kløpæl som Vibeke har anbefalet af en kost fra en fejemaskine.. Den kan hun klø sig li så tosset på uden af få bare pletter..

Overvejer at klippe hende som dig 'Fremilla' .. det er bare lige det at hoppen er så nervøs for at have dækken på.

Jeg venter lige en uge eller to og ser om der er bedring.. Det ville jo være krise at stå med en klippet hest der panikker over dækkenet :-( Det er næsten værre end den nuværende situation..

0
0
Svar på denne tråd

Juletræ....
Forfatter: 
Dato:  03-02-2008 23:40

Ja, jeg ved altså ikke, hvorfor vi har fået vores klø-træ døbt "Juletræ", men det har vi

Jeg har fået et par bestillinger på juletræ (børster til dem), og skulle nogle være interesseret i at se vores, så har jeg lagt et billede af selve juletræet ind på min præs. samt et af selve børsterne.

Jeg har fået en aftale om at købe børsterne til 400 kr. for en række børster på 1 meter. Selve det juletræ vi har er en prototype, men kan produceres hvis det ønskes...

Skulle nogen være interesseret i en gang børster til et juletræ, så er i velkommen til at smide en pb, så kan vi snakke om det....

Hilsen Vibeke, højt fra Nord

Verden er da skøn, når man tuller rundt og passer sine dyr

www.mellemhaven.dk

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider