Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Islandshest

opstart efter pause
Forfatter: 
Dato:  21-01-2008 10:44

Jeg lavede for noget tid siden et indlæg ang. nødvendigheden af pause. Pause fik hun (5års) og også lidt før end forventet, da hun desværre fik kværke. Nu har hun stået i ca. 2 md. og inden da en tre uger hvor hun ikke blev brugt specielt meget.

Jeg har den sidste halvanden uges tid trukket småture med hende hvor vi har travet små strækninger (max. 100 meter pga trækkerens kondition ;-)). Traven skyldes, at jeg skulle prøve at fremprovokere den hoste, der desværre har været.

Nu skulle vi dog være klar til at komme igang igen!!

Mine spm er derfor: er der stor forskel på at ride skridtture ift. at trække med hende?

Og hvornår kan jeg forvente, at hun er klar igen? Jeg er ikke ude på at forcere noget, men vil gerne have en ca. tid, da hun skal i træning her i foråret engang.

Mvh Signe

Er det okay at være modbydelig i ærlighedens åbenbart hellige navn?

0
0
Svar på denne tråd

rwerw32
Forfatter: 
Dato:  21-01-2008 11:48

Uha det er meget individuelt. Jeg ville sætte 2-3 måneder af til at opbygge grundkondi igen. Det passer vel også meget godt med træningen?

Skridt under rytter er meget mere krævende. De skal både bære, holde balancen og gå friskt frem. Start med 15 min skridt under rytter eller i longe og så en dags restitution/lille trækketur. Lyt til hesten.

0
0
Svar på denne tråd

Kondition...
Forfatter: 
Dato:  21-01-2008 15:57

Taget i betragtning at hun har været syg, samt er ung, og derfor nok ikke havde grundkonditionen i orden før pausen, så synes jeg i hvert fald, at du skal sætte nogle måneder af til at bygge hende op.

De første par uger, synes jeg bare, at du skal ride nogle skridtture i skoven. Derefter kan du begynde med korte trav/tølt intervaller, vælg den gangart som din hest går bedst i, så du ikke presser den for hårdt. Det er en rigtigt god ide, at træne lidt grundridning på turene, begynd at træne hende i at flytte sig for hjælperne, give efter på bidet osv., bare en lille bitte smule hver dag, så kommer det lige så stille.

Det vigtigste er, at du ikke rider hesten træt, det er simpelthen det værste du kan gøre, og det nedbryder konditionen. Hvis hesten hidser sig op i flok, så rid så vidt muligt alene, men selvfølgeligt uden at kede hesten.

God fornøjelse med det :-)!

0
0
Svar på denne tråd

tak for svar!
Forfatter: 
Dato:  21-01-2008 19:37

Hun er ikke til at hidse op (heldigvis!).

I dag var jeg oppe på hende for første gang i skridt. Ih det var dejligt! Vi startede i ridehus, fordi jeg er en kylling. Der keder hun sig altså hurtigt, tror jeg. Hmm!

Er det okay at være modbydelig i ærlighedens åbenbart hellige navn?

0
0
Svar på denne tråd

træningsprogram
Forfatter: 
Dato:  22-01-2008 00:55

til hest med skadede ben, efter 2 mdr. boksro.

2 uger 20 min. trækture i skridt.

1 uge ridning 20 min. skridt

Derefter 10 min. skridt, 5 min. vekslen mellem skridt og trav, 10 min. skridt. Hver 5. dag øges trav og skridt sekvensen i midten med 5 min. indtil man er oppe på 1 times ridning. Herefter kan man begynde alm. træning.

I træningsprogrammet som blev udleveret af dyrlægen er kun til opbygning af kondition. Der var flere ting jeg skulle tage hensyn til pga de skadede ben, som f.eks at jeg kun måtte ride ligeud, men det behøver du vist ikke tage så tungt. Dog skal du tage hensyn til at det kræver mere balance at gå på bøjet spor + at gå i holdning.

Hvis du gerne vil træne holdning er det vigtigt at den er meget dyb.

Den absolut lykkelige ejer af overhovedet ingen tvangsmidler,

bortset fra grimer, træktove, bid og hovrensere

højsgaard hestecenter

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider