Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Islandshest

De sværer priser... Dit bud..?
Forfatter: 
Dato:  19-12-2007 15:21

Hej Allesammen

Vi går og overvejer at sælge Gæfa, og har nu lavet en klade til en salgsannonce som lyder:

Gæfa er en utrolig smuk hoppe. Hun er lærevillig, nysgerrig og altid frisk på nye eventyrer. Den grundlæggende dressur er på plads, meget følsom for sæde (i det hele taget hjælperne). Lige pt. er hun ude af træning (mest pas og tölt). Ellers har hun gode gangarter, specielt traven er smuk. Kan godt være pasagtig i tölt og galop men dette skal blot trænes.. Har sprunget på hende en enkelt gang hvilket hun tog pænt, og afsluttede med et lille rejehop af begejstring Gæfa er en rigtig god ven og hun elsker at arbejde samt lege fra jorden.

Jeg har haft hende med på ridelejr sammen med min anden islænder (i år 2004, samme år vi købte hende). Det gik rigtig godt både på tur og under træning på bane. På en af turene var hun bl.a. ude at svømme, og vi red med i en kvadrille. Hun sagde ikke noget til at gå på fold sammen med de andre medbragte heste.

Gæfa er vandt til at gå i løsdrift året rundt, i en lille flok på 2 stk. men kan sagtens gå i større islænderflok.. Hun skal helst gå sammen med hopper, da hun viser meget tydeligt når hun er hestegal.

Hun bryder sig ikke om at være alene på folden men kan sagtens gå alene på tur/bane.

Gæfa har fået 1 hoppeføl, hvor hun selv klarede det hele.. Så hun ville også være et muligt avlsemne. Hun er kåret med følgende karakterer:

Bygning (karakter i alt 8,11)
Hoved 8 Hals- mankekam- skuldre 8,5 Ryg- kryds 8,5 Proportioner 8,5 Benkvalitet 8 Bevægelse 7,5 Hove 7,5 Man- Hale 7

Rideegenskaber (karakter i alt 6,98)
Tölt 6,5 Langsom tölt 6,5 Trav 7 Pas 7 Galop 7 Langsom galop 7 Vilje-sind 7,5 Form under rytter 7 Skridt 7

Kåringskarakter i alt 7,43

Kan til tider være lidt nervøs/opmærksom og kræver derfor en rutineret rytter der er nede på jorden.
Specielt hvis rytteren er nervøs smitter dette med det samme af på hende.. Bortset fra det er hun en rigtig familiehest, med et vidunderligt sind. Hun er selvfølgelig passet med smed og dyrlæge.

Gæfa sælges kun som skovturshest til privat. Af den grund at hun let bliver stresset, fremmede steder, hvor der sker en masse ting omkring hende. (Hvilket gør at vi ikke vil have hun bliver udsat for at komme til stævner). Så søger du en skovmule med dejligt sind og dressuren på plads, samt en rigtig god ven, er hun lige her.

Grunden til salg er at vi vil have en mere rolig/nervefast islænder til hele familien. Da min far og lillesøster ikke er erfarende nok til hende. Samt jeg har det med at blive nervøs ved trafik (som ovennævnt ikke fungere med Gæfa), og min mor ikke har tiden til at ride hende. Dette er den eneste grund til salg! Vi ser os ret til at vælge mellem eventuelle købere. Hjem før pris!

Hvad ville I give for hende? (der er et par billeder af hende på min præsentation)

Er også gerne modtagelig for rettelser i teksten, eller endnu bedre en idé til hvad jeg kan gøre ved det eneste problem mellem Gæfa og mig (min nervøsitet for trafik, som smitter af på hende).

Mange hilsner fra Louise

>Enhver ægte nordbo rider på islandsk turbo<

0
0
Svar på denne tråd

Mere om Gæfa
Forfatter: 
Dato:  19-12-2007 15:36

Hej igen

Forresten hun er også kontaktsøgende og kommer på folden når man kalder..

Mange hilsner fra Louise

0
0
Svar på denne tråd

Hm...
Forfatter: 
Dato:  19-12-2007 18:12

Hun ser rigtigt fin ud, hvis det er hende den brogede på din præs?

Jeg synes hun er lidt svær at prissætte, da jeg ikke helt få et kart billede af, hvor nervøs hun er? Når du selv vil sælge hende for at få en familiehest, så er det jo nok ikke lige det hun er, de fleste famlier søger hesten, som hele familien kan ride, også mindre erfarne ryttere.

Da hun kun sælges til skovtur, er hun nok mest oplagt som "konehest", men de fleste kvinder, søger heste som er meget stabile, og det lyder det jo ikke til, at hun er.

Hun har en rigtigt flot bygningskåring, men en meget skidt ridekåring, specielt ville synes jeg, at sinds- og tøltkarakterene er meget lave, og det er to karakterer som folk går meget op i. Farven er rigtigt flot, og det trækker helt sikkert op.

Alder, sind, pas-agtig tølt osv taget i betragtning, så vil jeg sige en pris omkrig 25-30.000 kr.

0
0
Svar på denne tråd

vil ikke give...
Forfatter: 
Dato:  19-12-2007 18:42

... et bud på prisen, men jeg synes at du skal prøve at koge annoncen ned, den er alt for lang.

Annoncer på den længde har jeg ret let til at springe ud af når jeg har læst noget af dem.

Prøv at beskrive hesten i korte træk, der er for meget "historie" efter min smag.

Et forslag til en sammenskrivning:

Smuk kåret, arbejds- og lærevillig hoppe på ? år.
Gæfa er efter xx-hingst og yy-hoppe.

Hun har gode gangarter der dog trænger til at blive trænet. Hun kan sin grundlæggende dressur og er følsom for hjælperne.

Gæfa er sød at ride både på tur og på bane, alene som sammen med andre.

Hun er vant til at gå i løsdrift.

Gæfa har fået et eet føl, folingen forløb uden problemer.

Bygning
Hoved 8
Hals- mankekam- skuldre 8,5
Ryg- kryds 8,5
Proportioner 8,5
Benkvalitet 8
Bevægelse 7,5
Hove 7,5
Man-
Hale 7
BYG 8,11

Rideegenskaber
Tölt 6,5
Trav 7
Pas 7
Galop 7
Vilje-sind 7,5
Form under rytter 7
Skridt 7
RID 6,98
Langsom tölt 6,5
Langsom galop 7
TOTAL 7,43

Sælges kun til private.

Alt andet kan du fortælle hvis folk henvender sig.

0
0
Svar på denne tråd

personligt
Forfatter: 
Dato:  19-12-2007 19:44

er der et par ting som gør at jeg ikke ville ofre tid på at henvende mig på en sådan annonce.

Gæfa sælges kun som skovturshest til privat

Annoncer med betingelser gider jeg slet ikke spilde tid på. En forhenværende ejer kan ikke bestemme hvad jeg skal bruge hesten til. De må gerne rådgive og fortælle hvad de mener den egner sig til. Men at diktere hvad en ny ejer skal med hesten vil få mig til at gå i en stor bue udenom annoncen. Stod der derimod

Gæfa egner sig bedst som skovturshest til privat var det noget helt andet.

Også denne

Vi ser os ret til at vælge mellem eventuelle købere. Hjem før pris!

Ja den ret har man vel altid. Personligt er jeg ikke typen der vil op til en eksamen for at blive "godkendt" til en hest. Og hvad i alverden betyder: Hjem før pris.? At hvis jeg er hamrende sød får jeg den billigt? Også sådan noget som at skrive at prisen kan forhandles kan tænde mig helt af (har du dog ikke skrevet). Skriv dog hvad dyret koster!!!

Derudover syntes jeg måske i skal undlade nogle af de ikke så gode ting. Bl.a hendes ridekåring. Skal det med så skriv efter hvor lang tids træning og hvorfor hendes ridebedømmelse ikke var bedre. At skrive at hun tog det pænt at springe kan også forståes på mange måder.

Og måske ikke begrunde så nøjagtigt hvori jeres årsager til salg består. Men derudover syntes jeg at Michael Moesbys annonce er fin.

Men jeg må også give Nina ret. Tror heller ikke at markedet er alt for stort for en sådan hest. For meget nerve til begyndere og for lidt talent for øvede. Desværre.

Men en pris tør jeg slet ikke udtale mig om. Ikke uden at have prøvet hesten. Det er min erfaring at alt er relativt alt efter hvad man er vant til at se. Måske er gangarterne blevet meget bedre med alderen? Måske kan en fast stabil rytter gøre hesten stabil. Det er sket før.

Held med det

Den absolut lykkelige ejer af overhovedet ingen tvangsmidler,

bortset fra grimer, træktove, bid og hovrensere

højsgaard hestecenter

0
0
Svar på denne tråd

Tak for tilbagemedingerne
Forfatter: 
Dato:  19-12-2007 20:22

Hej

Tak for tilbage meldingerne. Jeg tror jeg vil tillade mig at bruge Michael Moesbys eksempel på annonce, kan godt se det er for langt i første omgang.

Og jo det er den brogede på min præs.

Jeg vil give jer ret i markedet nok ikke er så stort for netop den type hest som Gæfa (havde jeg egentlig gættet). Men der må vel være en ude i det ganske land hun er drømmehesten for..

Der er ikke nogen der har en idé til hvordan jeg skal komme af med min angst? Det jo mit eneste problem...

Mvh Louise

0
0
Svar på denne tråd

Gæfa..
Forfatter: 
Dato:  20-12-2007 00:26

Jeg har redet Gæfa én gang, da hun var i kommission hos Julie Christiansen for nogen år siden. Dejlig hest med kanon god trav, kan jeg huske

Med venlig hilsen Lise!
Hvorfor nøjes med 3 gangarter, når du kan få 5? B-)
0
0
Svar på denne tråd

Heidi Møllers bog
Forfatter: 
Dato:  20-12-2007 00:44

Den kompetente rytter har en del gode øvelser til rytteren.

Andrew Mclean har også nogle gode øvelser der går på at opnå kontrol over hesten.

Derudover kender jeg en del der har haft stor glæde af HMS kurser.

Den absolut lykkelige ejer af overhovedet ingen tvangsmidler,

bortset fra grimer, træktove, bid og hovrensere

højsgaard hestecenter

0
0
Svar på denne tråd

Måske du skulle
Forfatter: 
Dato:  20-12-2007 07:09

sætte hende en måned i træning`? så hun kunne få gangarterne genopfrisket`?

Og du kan få en reel vudering på pris gangarter og sind`??

Venlig Hilsen

Line K. Jeppesen

Midt Jylland
Salg/kommision/Træning
www.123hjemmeside.dk/Nordhus

0
0
Svar på denne tråd

Ja det er ikke nemt
Forfatter: 
Dato:  21-12-2007 16:56

Altså måske mangler du lidt at gå ud fra. Jeg købte min hoppe på 6 år til 10.000 kr. Hun er nervøs anlagt, uden papir, kan ej tølte, ikke sætte i galop under rytter og ikke trafik sikker, det kan på en dårlig dag tage en time at fange hende på folden og nogle gange føler jeg at jeg har givet overpris selvom 10.000 nok ikke er meget for en hest. Men ofte finder man først ud af alle de småproblmer som altid følger med uanset hvilken hest man køber.

Altså det med at de er nervøs er jo et vidt begreb. Er hun nervøs for pludselige bevægleser, kan hun finde på at løbe eller tage et 2 meter hop til siden ude i skoven eller vende om osv. Det er vigtig for mig at vide når jeg køber hest.

Men altså 28.000 kr er ikke for meget for langt.

0
0
Svar på denne tråd

Prof. evt.?
Forfatter: 
Dato:  21-12-2007 21:01

Jeg synes du skulle få en prof´s vurdering af hende, og så evt. sende hende i kommission eller salgsstald. Det kan jo være at det kan betale sig i forhold til hendes gangarter/sind og eventuel køber/evner. Jeg mener at der er visse steder hvor de tager hesten på prøve, for derefter at give en ca. pris, hvilket du jo nok har brug for.

*Bendill Fra Haga1*
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider