Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Islandshest

Hvordan er det egentligt???
Forfatter: 
Dato:  11-12-2007 17:03

Jeg ved godt at islandske heste er senere udviklet mht kropsbygning og ridning, men hvordan er det så med hingste, altså er de også senere udviklet end andre hingste mht bedækning?? Min hingst, som er snart 3 år, viser næsten ingen hingste nykker!!

Hvordan er det med Jeres???

Den heldige ejer af ismulerne Thor og Björk, og Dv hoppen Cirkeline.
0
0
Svar på denne tråd

udvikling
Forfatter: 
Dato:  12-12-2007 00:58

Det er en gammel skrøne at islænderen er senere udviklet end andre heste.

Jeg var for nogle år siden med til en fordragsaften med Jørgen Falk-Rønne, hvor han netop var inde på udvikling og vækst hos den islandske hest.

Han fortalte bl.a at der var lavet studier af væksten blandt islandske heste. Islænderes vækstzoner i led udvikles på samme måde som andre hesteracer. Så han så ikke nogen grund til at man først tilred dem ved 5-års alderen, for på det tidspunkt var de fleste vækstzoner lukkede. Herudover påpegede han at muskler, bindevæv og sener også ved denne alder var fuldt udviklede, og derfor ikke nær så modtagelig for påvirkning som kunne styrke.

Mht bedækning, så kan islandske hingste bedække lige så tidligt som andre racers hingste kan, så heller ikke her er nogen forskel.

Hvad hingstenøkker angår, så er det meget forskelligt fra hest til hest.

0
0
Svar på denne tråd

Spat..
Forfatter: 
Dato:  13-12-2007 11:52

Har hørt at tidlig tilridning mindsker riskoen for spat.

Kender ikke grunden, men har hørt det i mange forskellige sammenhæng.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg fik kastereret min hingst som 1 års
Forfatter: 
Dato:  13-12-2007 18:43

Tror det er meget forskelligt hvor hingstede 'hingstene' bliver ;-)

Min, der nu er vallak, begyndte at springe på hoppere allerede da han var 10-11 måneder - han havde erigeret penis og var helt vild når hopperne var i brunst.. og da jeg har mine gående sammen valgte jeg at lade ham kastererer tidligt.. Han har så været på sommergræs på hingste/vallak-fold i 6 måneder og efter han kom hjem for ca 3 måneder siden, har han bare været helt stille og rolig - ikke noget med at hoppe op og prøve på noget (det er selvfølgelig heller ikke lige 'højsæson', men alligevel)..

Han går med 4 hopper nu og ser ud til at trives ;-)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider