Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Islandshest

antal foderenheder
Forfatter: 
Dato:  10-12-2007 10:49

Hej

Jeg søger information om, hvor mange foderenheder har en islænder brug for om dagen ?

vores heste går på en efterskole hvor de går med eleverne en til to timer om dagen ca 4 gange om ugen.

De bliver ikke redet hårdt, vi skridter for det meste bare ture.

Håber på gode råd :-))

Mange hilsner

Kit foged

Ærø Efterskole.

Romany Stable -

Kvalitets opdræt af Irish Cob (sigøjner heste)

Ejer af den eneste hingst med afkomsamling,

med over 9 i snit.

http://www.romanystable.dk

0
0
Svar på denne tråd

Foderplan
Forfatter: 
Dato:  10-12-2007 16:40

Foderplanenerne kan være meget forskellige fra hest til hest - også selvom de alle er samme race.

Du kan evt. ringe til Brogaardens foderrådgivning og få lidt hjælp. Det er gratis op til et hvis antal heste.

0
0
Svar på denne tråd

foderplan
Forfatter: 
Dato:  11-12-2007 09:28

Det er fordi alle vores heste går i løsdrift og bliver fodret med wrap og hø.

For at få en lille rettesnor for hvor meget de skal have om dagen.

Mange hilsner kit foged

Romany Stable -

Kvalitets opdræt af Irish Cob (sigøjner heste)

Ejer af den eneste hingst med afkomsamling,

med over 9 i snit.

http://www.romanystable.dk

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  11-12-2007 18:35

Her er en ældre traad der handler om hvor meget wrap folk herind fodre med.. det kan maaske give dig lidt ide om hvordan du vil/skal fodre... :)

www.heste-nettet.dk/forum/26/47361/ 47361/

0
0
Svar på denne tråd

et svar
Forfatter: 
Dato:  11-12-2007 22:08

som en anden skriver er de forskellige hestes behov forskellige.

Som basis har de jo behov for et antal FE til vedligehold. Men derudover siger man ret generelt at

1 times let arbejde= 0,5 FE

1 times middel arbejde=1 FE

1 times hårdt arbejde=1,5 FE

Så hvis jeres heste går f.eks 6 timers let arbejde pr. uge skal de have 0,43 FE pr. dag til det + det de skal have til vedligehold.

For at kunne lave en helt korrekt foderplan er man dog altid nødt til at lave en grovfoderanalyse af hvert slet hø man fodrer med da foderværdien i det kan svinge utroligt meget.

FE laves af tørstoffet i foderet, så man skal f.eks give mere af vådt wrap end tørt hø.

Men det er et helt andet spørgsmål.

Den absolut lykkelige ejer af overhovedet ingen tvangsmidler,

bortset fra grimer, træktove, bid og hovrensere

højsgaard hestecenter

0
0
Svar på denne tråd

Fodringshenvisning
Forfatter: 
Dato:  04-01-2008 11:55

Som alle de andre har skrevet så er det meget forskelligt fra hest til hest..

Jeg vil dog forslå at du foder med Müehldofer s protein Light som er yderst velegnet til islænder heste. ( og så er det 100% økologisk.

Protein Light er et fukdkorn, støvfrit og meget proteinfattigt foder.

Fodringshenvisning: 2 - 4 kg om dagen, alt efter behov og præstationskrav, men i dit tilfælde vil jeg sige start med 3 kg.. du er dækket ind med vitaminer og mineraler.

Lykkensholm

5500 Middelfart

www.lykkensholm.dk

tlf. 23706048

0
0
Svar på denne tråd

Voldsomt
Forfatter: 
Dato:  04-01-2008 21:58

3 kg. Det lyder voldsomt både fodermæssigt og økonomisk.

Bruger man Brogaardens Icelandic power taler vi f.eks. kun 1 kg. pr. dag ved let til moderat arbejde. Og det er vist gældende ved de fleste mærker.

Er der i det forbrug taget højde for at der også er FE i det andet foder hestene fodres med og at den islandske hest mave/tarmsystem har en højere udnyttelse af grovfoder?

Jeg har kigget på jeres hjemmeside men kan ikke finde noget om indholdet af FE i det omtalte foder.

Og 20 kg. koster 175 kr. Hvis man bruger 3 kg. om dagen er det 90 kg. om måneden. Med en kg. pris pr.8,75 er det totalt for en md. (90*8,75) 787,50 kr. Hertil kommer så hø/wrap som er livsnødvendigt for alle heste men nok især nøjsomme heste som islændere.

Jeg beklager at måtte sige det, men det er vist en ommer.

højsgaard hestecenter

0
0
Svar på denne tråd

billigt med foder
Forfatter: 
Dato:  04-01-2008 22:14

Nej vi er slet ikke vant til at give den slags priser for foder til vores islændere - heldigvis!

Jeg synes nu de fleste foderblandinger er ok af give dem lidt af - men kan jo altid suplere med fx salvimin grøn, så vores heste, trods den sparsomme mængde foder, stadig er dækket ind med vitaminer.

mine får ca 400 g blandings foder og 50 g salvimin grøn - og så hø eller lucerne ved siden af (ved ikke hvor mange kg)

Det er til vedligehold eller let arbejde i mit tilfælde.

Framtid; jeg er nødt til at vide hvordan en hovrenser kan være et tvagsmiddel?!

MVH Anja

0
0
Svar på denne tråd

jo ser du Anja
Forfatter: 
Dato:  04-01-2008 23:57

Nu spammer vi så lige lidt.

Den tvinger jo skidtet ud af hovene på hestene som jo ikke i alle tilfælde virker lige lykkelige ved det. Signaturen er inspireret af en anden debat.

Tanken er at alt er tvangsmidler hvis du forstår at bruge det "korrekt" Ligesom intet er hvis du gør det samme uden anførselstegn.

Ang. foder har du jo så evig ret. Og skal hesten have 3 kg. pr. dag til let/moderat arbejde får de enten ikke noget grovfoder eller også er der varm luft i sækkene. Grovfoder (her menes hø/wrap) er jo ikke totalt uden næringsværdi. (Så er det ihvertfald også en ommer!)

højsgaard hestecenter

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider