Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Islandshest

Hvordan er det nu man gør??
Forfatter: 
Dato:  29-10-2007 14:26

Har brug for gode råd om hvordan jeg driver min hest ind i tölten og holder den igang??

Min dejlige ishest er 4-gænger, han er ung (6 år) og vælger traven som er rigtig god, men han kan godt tölte men skal hjælpes lidt og helst holdes i gang da han falder tilbage hvis han får løse tøjler og han dermed øger farten så det går for hurtigt for ham.

Jeg ved jeg skal holde ham i langsom arbejdstölt, men mangler lige selv nogle gode råd til hvordan??

Det jeg gør er at tage ham i skridt og får ham ind holdning, men er lidt usikker på hvordan jeg skal lægge min vægt, holde mine hænder og tøjler. Hvordan bruger jeg mine schenkler samt holde ham igang ud at sidde og hive ham op med tøjlerne?

Hilsen
Vibs

0
0
Svar på denne tråd

Tølt...
Forfatter: 
Dato:  29-10-2007 15:25

Puha, det er godt nok svært at forklare på skrift, når man ikke kender hesten mv. Har du ikke mulighed for at få noget undervisning?

0
0
Svar på denne tråd

hmm johh
Forfatter: 
Dato:  29-10-2007 15:47

Jo jeg kan sikkert godt finde noget undervisning her i Nordsjælland og det skal jeg da også på sigt. Det var nu mere så helt overordnet hvad er det man gør for at få hesten til at tölt lige som man har galop anspring osv.? Hvad gør du f.eks. for at få din hest i tölt??

0
0
Svar på denne tråd

Tjah...
Forfatter: 
Dato:  29-10-2007 17:21

Det er jo netop det der er lidt svært at sige, synes det svinger meget fra hest til hest.

Nu skriver du, at din hest er 4-gænger til trav-siden. Så ville jeg nok øve en masse øvelser hvor hesten får bagparten og ryggen med, bedst af alt versader.

Så ville jeg ikke forvente mere end nogle få rene skridts tølt i det tempo hesten bedst kan gå. Driv hesten ind i en halv parade, og så langsomt fremad i tølt, evt fra versaden. Det er vigtigt, at det er dig som får hesten ned i skridt igen, og den ikke selv falder i trav. Det at drive hesten ned i skridt igen, skal forståes som en ros for hesten.

Det er vigtigt når hesten tølter, at du bliver ved med at støtte den, så den ikke falder ned fortil, men selvfølgeligt uden at du sidder og holder krampagtigt fat i tøjlerne hele tiden, alt for mange 4-gængere kommer til at gå travtølt med hovedet i sky og ryggen nede, fordi rytteren udelukkende fokuserer på hestens hoved. Husk, at aktivere bagparten, så tølten kommer bagfra.

Du skriver, at din hest har tendens til at øge farten, og dermed mister takten. Det gør den sikkert fordi den mangler balancen, og måske fordi den stresser op (kan ske, hvis du fx har forventet for lange stræk i tølt, hvor hesten ikke er klar til det). Husk, at træne at hesten adlyder dine anholdende hjælpere, og så husk, at det kan være en ros for hesten, ikke at skulle tølte mere end nogle få trin til at starte med.

God arbejdslyst, jeg synes nu stadigvæk at du skal finde en kompetent underviser, så du ikke kommer til at gøre noget galt i indlæringsfasen, det tager så forfærdeligt lang tid at rette op igen :-)!

0
0
Svar på denne tråd

jeg er begyndt at
Forfatter: 
Dato:  29-10-2007 18:36

ride en islænder på 15 år. Har aldrig redet islænder før. Den er vist meget svær at få i tølt. Er en versade sidelæns, bøjet gang??

oppe eller nede
en tur i det grønne er det fede
Det er da forvirrende, med alle de tekster og annoncer efter indlæggene.
Det ene mere forvirrende end det andet.
Det tager focus fra det væsentlige...
Citat: Androp
0
0
Svar på denne tråd

jeg ville
Forfatter: 
Dato:  29-10-2007 20:56

nok nærmere beskrive det som en at ride bøjet ligeud. Hvis man har abonnement på myhorse.tv er der en rigtig fin lille film der der forklarer hvad det er. Ellers kan det findes beskrevet i stort set alle videregående ridebøger.

Jeg vil ikke komme ind på den ridetekniske side af sagen, men kan da kort fortælle at hesten skal gå på 3 spor. Udvendige bagben på 1. spor. Indvendigebagben og udvendig forben på 2. spor og indvendige forben på 3. spor. Hesten er bøjet gennem hele kroppen og træder derved indvendige forben godt ind under sig og bærer vægten (mestendels) med det. Da man jo gerne vil at hesten sætter sig i tølten er det en god ting at bruge netop denne øvelse til travagtige heste. Det forhindrer dem i at smide ryggen som jo netop denne type heste tit gerne vil.

Noget jeg har erfaring med kan være en stor fordel ved travagtige heste der skal gangsættes er at de rides til at have en vis portion fremdrift. Det gør unægteligt arbejdet en del nemmere hvis du kan begrænse dit schenklelbrug til at samle hesten og ikke at få den til at gå frem i det hele taget. Især da, da man er nødt til at have en vis portion støtte på tøjlen.

Men nu skal jeg så på Andrew Mclean kursus i weekenden og der har jeg hørt rygter om at man ikke må benytte sig at 2 hjælpere samtiddig så muligvis vender jeg tilbage efter weekenden med nogle helt nye teorier

Jeg glæder mig helt vildt!!!

Nå men indtil da er jeg tilhænger af Ninas indlæg

højsgaard hestecenter
0
0
Svar på denne tråd

Jeg må jo
Forfatter: 
Dato:  29-10-2007 21:07

bare prøve mig frem i skoven.

oppe eller nede
en tur i det grønne er det fede
Det er da forvirrende, med alle de tekster og annoncer efter indlæggene.
Det ene mere forvirrende end det andet.
Det tager focus fra det væsentlige...
Citat: Androp
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider