Det er jo netop det der er lidt svært at sige, synes det svinger meget fra hest til hest.
Nu skriver du, at din hest er 4-gænger til trav-siden. Så ville jeg nok øve en masse øvelser hvor hesten får bagparten og ryggen med, bedst af alt versader.
Så ville jeg ikke forvente mere end nogle få rene skridts tølt i det tempo hesten bedst kan gå. Driv hesten ind i en halv parade, og så langsomt fremad i tølt, evt fra versaden. Det er vigtigt, at det er dig som får hesten ned i skridt igen, og den ikke selv falder i trav. Det at drive hesten ned i skridt igen, skal forståes som en ros for hesten.
Det er vigtigt når hesten tølter, at du bliver ved med at støtte den, så den ikke falder ned fortil, men selvfølgeligt uden at du sidder og holder krampagtigt fat i tøjlerne hele tiden, alt for mange 4-gængere kommer til at gå travtølt med hovedet i sky og ryggen nede, fordi rytteren udelukkende fokuserer på hestens hoved. Husk, at aktivere bagparten, så tølten kommer bagfra.
Du skriver, at din hest har tendens til at øge farten, og dermed mister takten. Det gør den sikkert fordi den mangler balancen, og måske fordi den stresser op (kan ske, hvis du fx har forventet for lange stræk i tølt, hvor hesten ikke er klar til det). Husk, at træne at hesten adlyder dine anholdende hjælpere, og så husk, at det kan være en ros for hesten, ikke at skulle tølte mere end nogle få trin til at starte med.
God arbejdslyst, jeg synes nu stadigvæk at du skal finde en kompetent underviser, så du ikke kommer til at gøre noget galt i indlæringsfasen, det tager så forfærdeligt lang tid at rette op igen
!