Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Islandshest

 HaneTridt
Forfatter: 
Dato:  24-10-2007 18:35

Hej .

Jeg har en unghest på snart 2,5 år.

Hun går og halter på højre bagben, og hun trækker det efter sig. Det er noget der er kommet lige pludseligt, der har aldrig før været noget galt med hendes ben. Hun springer, hopper og bukker meget når hun er på fold. Kan hun måske have forstragt noget ?

Jeg har haft en dyrelæge ude at se på det, og hun siger det måske er hanetridt.

Har i nogle erfaringer emd dette vil jeg meget gerne høre om det .


Hilsen Ninna


: )
0
0
Svar på denne tråd
 
 Hmmm...
Forfatter: 
Dato:  24-10-2007 18:57

Hanetridt har jeg aldrig hørt om, men det er måske et populært udtryk for at senerne i bagbenene er for korte? For det lyder umiddelbart til, at det er det din hest fejler. Det er en ret almindelig lidelse blandt unge islandske heste. For de fleste heste går det over når de er udvoksede, men gør det ikke, kan det opereres væk.


Man kan gøre meget for sin unge hest ved at lade den gå på en meget kuperet terræn, hvor den skal bruge sin krop meget, og gerne en med masser af andre heste, med mulighed for at lege mv.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hanetrit
Forfatter: 
Dato:  24-10-2007 22:47

ses ved at hesten nogle skridt trækker bagbenet langt op under sig og frem. Akkurat som en spankulerende hane.


Ofte kommer det efter stilstand i koldt vejr. F.eks i den periode hvor hestene lige er kommet på boks og det er frostkoldt.


Som jeg har forstået det er det nærmest det modsatte af knæskalslåsning. Jeg har ingen erfaringer med om hestene vokser fra det, men har set det et par gange.


I følge dyrlægen har hesten ikke ondt når den ikke gør det og det er ikke en handelsfejl som sådan, da hesten stadig kan holde til det samme. Jeg har ikke hørt om nogen kur men er langt fra opdateret på området da det efterhånden er nogle år siden jeg sidst stødte på det.


Efter beskrivelsen lyder det ikke som hanetrit men nærmere knæskalslåsning som Nina nævner.


højsgaard hestecenter
0
0
Svar på denne tråd
 
 Hanefjed...
Forfatter: 
Dato:  29-10-2007 21:18

Symptomet "hanefjed" er typisk for heste med Patella-fasthæftning.


Hos unge heste kan det ofte trænes væk ved mange trækture i kuperet terræn. Alternativt kan dyrlægen foretage et operativt indgreb, hvor det mediale, for stramme, ledbånd kappes.


Jeg har haft to heste med problemet. Den ene var opereret som ung og viste aldrig symptomer den anden var 8 år og havde kun problemet, når hun var kold og skulle lave en snæver vending...


- Smilet fra en Samojed gør hver dag til noget særligt -
0
0
Svar på denne tråd
 
 Mere om hanetrit
Forfatter: 
Dato:  29-10-2007 22:58

Hanetrit


Ved hanetrit (stringhalt) forstår man en uvilkårlig bevægelse af det ene eller begge bagben. Det pågældende ben løftes i en hurtig bevægelse, hvor alle benets led bøjes, hvorefter benet sættes til underlaget igen. Egentlig halthed ses ikke fordi støtte og gennemtrædning på benet synes normal.

Lidelsen ses i skridt; men det er ikke ualmindeligt, at lidelsen ses tydeligst i trav. I nogle tilfælde viser hesten kun tegn på hanetrit i de første skridt, mens den i andre tilfælde under bevægelse viser tegn på hanetrit hele tiden.

Som regel kommer sygdomstegnene langsomt, men lidelsen kan også opstå pludseligt uden nogen kendt årsag.

Graden af hanetrit kan variere, således kan man i nogle tilfælde se, at hoven berører bugen før benet sættes ned, mens man i andre tilfælde kun ser et mindre løft af benet.

Det er en uvilkårlig bevægelse af benet, hvor man i mange tilfælde ikke kender årsagen. Nogle kendte lidelser kan være årsag til hanetrit f.eks. knæskalsforrækkelse, hvor hesten viser tegn på hanetrit, når knæskallen glider på plads efter at have været ude af sit normale leje (se knæskalsforrækkelse).

HVAD KAN JEG GØRE?
Hvis hesten viser tegn på hanetrit, skal man kontakte dyrlægen, dels for at få den rigtige diagnose og dels for at få den rigtige behandling.

I mange tilfælde vil hesten kunne hjælpes med en operation, hvor man opererer på de muskler/sener, som har indvirkning på den unormale bevægelse.

Desværre kan der være tilfælde, hvor operation ikke har den ønskede virkning.


Ovenstående er sakset fra en hjemmeside der hedder dyrlægevagten. Jeg søgte også efter hanefjed da det jo efter badusens beskrivelse lyder som knæskalslåsning, men fandt det desværre ikke. Men som du kan læse kan hanetrit bl.a forårsages af knæskalsforrækkelse eller fastlåsning som jeg kender det under.


Men her er ihvertfald et link til hjemmesiden


www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/ sprog=1/grp=7/menu=1/


højsgaard hestecenter
0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider