Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Islandshest

Nybagt islænder rytter med spørgsmål?
Forfatter: 
Dato:  18-10-2007 23:51

Hvorfor har man en islændersadel? Hvad gør islænder anderledes end andre heste? Den jeg har prøvet idag, kan ikke tølte. Den er 15 år. Og det er også ligemeget, den er skovturs hest. Kun de 3 alm. gangarter har den. Hvorfor har den en speciel trense, hvor næsebånd ikke sidder fast bag ørerne, som andre trenser?? Ejeren kunne ikke svare mig.Altså mine spørgsmål:

1. hvorfor speciel sadel?

2 hvorfor speciel trense, med løst næsebånd?

oppe eller nede
en tur i det grønne er det fede
Det er da forvirrende, med alle de tekster og annoncer efter indlæggene.
Det ene mere forvirrende end det andet.
Det tager focus fra det væsentlige...
Citat: Androp
0
0
Svar på denne tråd

sadel og hovedtøj...
Forfatter: 
Dato:  19-10-2007 09:27

Sadlerne til islandske heste er lavet til at hesten også går tölt og pas. Man er ikke "låst fast" i en islændersadel som man er i en dressursadel. Derudover er det jo tit voksne mennesker der rider på islændere, det kræver jo også en "voksen sadel i ponystørrelse" Men der er flere og flere der køber en ganske almindelig dressursadel til deres islændere også, så det kan sagtens lade sig gøre.

Husk når du lægger sadel på en islænder, så er sadellejet længere tilbage end på en almindelig hest, for at de har skulderen fri. Det ser lidt sjovt i starten, men den er altså go' nok! tilbage med sadlen så skulderen er fri!

Med hensyn til trensen, så tror jeg det stammer fra at det skal være så enket så muligt når man rider islændere. Ikke noget med overflødige remme! og hovedtøjet virker jo rigtig godt selvom det er enkelt! Der er også nogen der slet ikke bruger næseremmen.

0
0
Svar på denne tråd

til skovtrolden
Forfatter: 
Dato:  19-10-2007 11:14

Uf, jeg blev helt trist over at høre, at du vil lade dig snyde for tølten. At det er lige meget, for det er en skovturshest!

Tænk dig godt om, for det er det fede ved at ride islænder! Har en hoppe som ikke har så meget tølt pt. (er ikke blevet redet regelmæssigt) og jeg bliver helt trist når jeg rider hende og DET mangler. Det er dog min egen skyld.

Jeg ville ikke lade mig nøjes med, hvis jeg skulle ud at investere i en islænder!

0
0
Svar på denne tråd

Nej men nu er
Forfatter: 
Dato:  19-10-2007 11:37

det ikke min. Har aldrig redet islænder før, og er int. i at komme skoven. Og ejeren er ligeglad. Jeg skal til Rømø om 2 uger, og så kan jeg prøve det der.

oppe eller nede
0
0
Svar på denne tråd

Placering af sadel
Forfatter: 
Dato:  19-10-2007 15:08

Hejsa

En skriver, at på islænderen skal skulderen være fri... det skal den vel i princippet også på de "store brune", men man ser det ret sjældent.

Grunden til at vi brugte special sadler er netop som en siger, at vi skal kunne ride tølt og pas også, men der er efterhånden kommet mere fokus på, at en velredet islænder altså også kan tølte/gå pas med en dressursadel.

Mange islændersadler er dog stadig specielle af den simple grund, at vi ofte ikke har så meget ryg at placere sadlen på, så de skal være små, men med plads til en voksen mås (som en anden også var inde på.)

Mht. hovedtøjet, så kommer det nok fra turridningens verden, fordi man kan bruge næsebåndet som grime, når man holder pause på turen. Det ville man ikke kunne, hvis det var en del af trensen. Det er lidt det samme, der gør sig gældende for vores tøjler - der er oftest karabinhager på, så vi kan tage dem af, når vi holder pause på tur.

Knus,

Trolden ;-)
0
0
Svar på denne tråd

tak for det.
Forfatter: 
Dato:  19-10-2007 16:58

Det var da nogle svar jeg kan bruge til noget. Og de lyder ganske fornuftige.

oppe eller nede
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider