Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Islandshest

Hvad er BLUP???
Forfatter: 
Dato:  13-08-2007 09:19

Ja nogen vil nok mene at jeg spørger lidt dumt;)

Men da jeg er helt ny i islænderverdenen, aner jeg ikke hvad det betyder eller står for.

Jeg sidder og kigger salgs annoncer, og støder jævnligt på det.

Har dog forstået at jo højere tallet er jo bedre.

Men er det nogen der kan forklare betydningen af det??

0
0
Svar på denne tråd

intet svar???
Forfatter: 
Dato:  13-08-2007 20:53
Er der virkelig ingen der kan svare mig på det??
0
0
Svar på denne tråd

ih jo da
Forfatter: 
Dato:  13-08-2007 22:28

Blup er et avlsindex som fremkommer udfra hestens egen kåring, udover forældrenes, søskendes og afkoms samme.

100 står for middel. Alt under er ligemeget og alt over er avlsfremgang. Skal du for eksempel købe en hoppe til avl skal du ikke købe en med blup 96.

Blupen kan fortælle dig sandsynligheden for hvordan et eventuelt afkom vil blive. To heste med blup for tølt på over 100 vil sandsynligvis få en forholdsvis god tølt. Jo højere jo bedre.

Har din hoppe nogle mindre gode sider som f.eks. et grimt hoved vil det være fornuftigt at vælge en hingst med et højt blup for hoved. (nu er hoved jo et mindre væsentligt problem, men altså bare et eks.)

Man skal dog bare huske at blup ikke er en endegyldig sandhed men bare en sandsynlighedsberegning. 2 heste med gode ben kan altså stadig lave en skævbenet. Og nogle ting er mere miljøbetingede end andre. En hoppe med et dårligt sind præger sit føl mere end mange hingste kan rette op på med en bedækning. Det er bare et hjælpeværktøj. En god kåring er heller ikke en garanti for fantastiske afkom

Det er meget mere omfattende end som så men du er velkommen til at spørge igen. Eller måske er der nogen der mener jeg har glemt noget væsentligt.

Men håber at du kunne bruge dette.

højsgaard hestecenter
0
0
Svar på denne tråd

Bortset fra
Forfatter: 
Dato:  13-08-2007 23:54

At der også udregnes Blup, på heste som ikke er kåret, og mange hopper uden kåring står med en blup på 95.

Heste som aldrig har været fremvist har altså en blup som er udregnet efter gennemsnitstal.

Som en avler forklarede mig tja, blup er den lyd det siger på toilettet.

Det er langt fra alle som regner disse tal for noget..

Satis temporis mihi est

( Jeg har tid nok)
www.kallehauge.org

.

0
0
Svar på denne tråd

korrekt
Forfatter: 
Dato:  14-08-2007 00:44

Nogle regner det for alt og nogle for intet. Men som jeg skrev er det kun et værktøj og ikke en endegyldig sandhed.

Og det er helt korrekt at mange ukårede heste har under 100 i blup ligesom mange ukårede har over. Så at hesten ikke er kåret er ikke en undskyldning for at den ikke har højere.

Da blup også udregnes efter familiens kåring siger den også noget om det ukårede individs sandsynlige, men ikke sikre egenskaber.

Personligt ville jeg ikke have de store skrupler på at avle på en ukåret hoppe med en lav blup hvis jeg kunne se at hun var et hit. Men skulle jeg ud og ofre en masse penge på en hoppe fordi jeg ville lave vindere ville jeg helt sikkert købe en med en høj blup. Det ville hun nærmest automatisk have da jeg selvfølgelig ville vælge en hoppe med en vinderafstamning.

De heste der har lavet mange gode kårede afkom har også en høj blup. Sandsynligheden for at de kunne lave nogen flere gode heste er vel pr. definition højere end hvis man vælger at bruge en hingst der ikke har gjort sig fortjent til en høj blup ved ikke at lave gode afkom. På den måde syntes jeg at det er et ganske brugbart stykke værktøj.

Jeg kunne dog aldrig finde på at lade det stå alene!

Derudover tror jeg ikke spørgsmålet gik på om blup var godt eller dårligt, men ganske simpelt på hvad det var

højsgaard hestecenter
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  14-08-2007 07:59

Så hvis jeg har forstået rigtig så er blup overordnet at jo bedere udseende, eksteriør og gang - jo højere blup. er dette korrekt?

Men når jeg så er blvet klogere på dette, kommer den næste spekulation. Hvem bestemmer og udregner dette blup tal??

0
0
Svar på denne tråd

Tænke tænke
Forfatter: 
Dato:  16-08-2007 10:28

Nej på trods af at det var en del af pensum dukker der kun nogle vildfarne brudstykker op. Til gengæld kan jeg huske alt om hoppers brunstcyklus

Håber en anden kan springe til hjælp her!

højsgaard hestecenter
0
0
Svar på denne tråd

blipblup
Forfatter: 
Dato:  18-08-2007 00:34

Blub står for Best Linear Unbiased Prediction, eller mest sandsynlige uforstyrrede forudsigelse! Det er en beregning af et individs avlsværdi baseret på computerbehandling af en enorm mængde data der korrigeres for forstyrrende faktorer. Systemet blev vistnok i sin tid udviklet til avlsforbedring af malkekvæg, hvor man kun interesserer sig for ganske få egenskaber, mælkeydelse, fedtprocent mm, men blev videreudviklet til at supplere de traditionelle kåringer af islandske heste. Systemet anses for at være en af forklaringerne på islandske hestes avlsfremgang. Det er stadig kåringsdommerne der sætter karakterer på de enkelte egenskaber, men det er computere der udregner bluptal.

Læs mere på www.islandshest.dk/ index.php?id=avlsindeks

0
0
Svar på denne tråd

Svar på dette indlæg (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider