Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Islandshest

sommereksem??
Forfatter: 
Dato:  27-06-2007 13:33

Er den sommereksem mange Islænder heste har arvelig? Er det især imorterede heste som udvikler det, eller også dansk fødte? Er det kun mitter som udløser det, eller kan regnklæg også gøre det ? Hvordan ser en hest med sommereksem ud? Og hvor stor en del af året er det en gene?

Håber på lidt hjælp fra I garvede isfolk...

Mange hilsner
Marianne Frandsen
Søger rytter til to DV hopper - tjek præs.
Søger bedækning v. ponyhingst 110-130 cm midtvest jylland
Mor til
Mathilde 271003
Catrine 020805 "vores lille engel"
Aleksander 07080
0
0
Svar på denne tråd

Eksem - mange meninger
Forfatter: 
Dato:  27-06-2007 14:40
Arvelighed diskuteres stadig, men meget tyder på at det kan være arveligt.

Importerede heste får meget ofte(re) eksem - ca. 25%

Det kan udløses af flere stikkende insekter, men mitterne er vist de værste.

Sommereksem varierer meget i "styrke" og symptomer. Nogle klør hele manen eller halen af. Andre får meget voldsomme hævelser på og omkring kønsorganerne. Mankammen hvis typisk være ujævn og have betændte sårsprækker på tværs, hvis den er angrebet.

Eksemen er et problem fra de første fluer sætter sig på møddingen til den første frost. Sådan cirka...
0
0
Svar på denne tråd

den eksem
Forfatter: 
Dato:  27-06-2007 16:06

Mht de importerede, så taler man om at der er et særligt mineral i jorden på Island som vi ikke har her i DK. Dette mineral forsøger man vist at lave som tilskud som vi skal give hestene i DK for at undgå eksemen, men hvor langt de er kommet med det ved jeg ikke...

Men i det store hele svarer sommereksem til de allergier vi selv kan få, og det vi kan se som eksem er et symptom på overeksponering, i hestenes tilfælde af mitternes spyt (- mener jeg det er...)

Det er ikke sjovt at se sin hest være villig til at klø hul i sig selv, fordi det klør sådan, så det bedste man kan gøre for hesten er at holde mitterne på afstand ved at have den på stald i skumringen især, og så smøre den med flueafskrækningsmiddel...

(Jeg ville ikke være meget for at skulle have en eksemhest igen)

MVH Anja

16" sort kombisadel og 17" brun dressursadel sælges eller byttes - se præsentation

0
0
Svar på denne tråd

arveligt
Forfatter: 
Dato:  28-06-2007 09:09

Min eksemhoppe har ikke givet sommereksem videre til hendes 4 afkom. Så det er vist ikke helt 100% bevist at det er arveligt, men risikoen er der.

Det er oftest islandsk fødte heste som udvikler eksemen, da mitterne ikke findes på island og de derfor ikke har imunforsvar overfor dem. Når de så kommer til Europa, udsættes for mitternes spyt, danner de antistoffer mod dem/reagerer og kan udvikle sommereksem i mange forsk. grader (fra mild til meget volsom sommereksem muligvis med aflivning som eneste udvej). Nogle heste får så mange sår, ligegyldig om man smører, giver dækken på, fodrer imod det mv. - det er så stressede at de kan være svære at ride mens insekterne er fremme.

Nogle heste født i Europa får også sommereksem, nogle er moderlivsimporterede, andre ikke. Jeg har to dansk fødte hvor forældrene ikke er fra island, som har eksem samt en svenskfødt moderlivsimporteret med eksem.

Samt alle mine 5 importerede fra island har eksem - jeg har en enkelt fra island uden eksem. Men det er mere en undtagelse.

Mange andre hesteracer begynder også at udvikle eksem her indenfor de sidste par år. Klimaændringer, flere insekter mv...det store spørgsmål er hvorfor?

Men jeg gad godt opfinde kuren og blive mangemillionær.

Hvorfor ride 3-gears heste, når man kan ride heste med 4 eller 5 gear?
0
0
Svar på denne tråd

Kur mod sommereksem findes
Forfatter: 
Dato:  28-06-2007 15:30

Pennymus*

Der findes faktisk en slagskur mo sommereksem.. Der hvor min dejlige Isnuk står opstaldet er der en anden Isbuk med eksem. De brugte i starten eksemdækken og klippede hans man helt kort hvert forår. Men så fandt de mirakkelkuren. "Bayofly pour on" er et produkt med naturlige ingredienser som godt nok ikke fjerner eksemen, men derimod fjerner kløen så hesten kan gå rundt uden eksemdækken og beholde sin man og hale lang:P det er vidst noget med at man hælder på fra pandelokken og så hele vejen ned langs ryggraden og ned til haleroden. hvist nok hver 3 eller 5 uge:P

Så der er faktisk en slags kur;)

0
0
Svar på denne tråd

kur mod sommereksem
Forfatter: 
Dato:  28-06-2007 20:21

Jeg HAR prøvet alt hvad der er af såkaldte kure - noget virker på nogen heste, og ikke på andre heste. Det handler meget om, om hesten reagerer allergisk i cellerne eller danner antistoffer.

Men tak for rådet - det er prøvet uden held.

Her virker kun: super eksemdækken, anti itch stop complete, boks om natten.

Hvorfor ride 3-gears heste, når man kan ride heste med 4 eller 5 gear?
0
0
Svar på denne tråd

!?!?!?!?!?!
Forfatter: 
Dato:  01-07-2007 14:32

hejsa jeg har en lille islænder fra island og da vi flyttede hende fra det gamle sted til det nye sted fik hun desværre eksem der var mange mitter,hestebremser og insekter ja det er mitterne der udløser det men alle andre insekter irretere dem også rigtig meget hvis en hest med sommereksem ikke er blevet passet har den kløet sin man og hale grim og den har stik over det hele især på maven den kan have sår hele vejen langs manen så det er det man kan se det er mest importerede heste der får det og meget sjældent danske islændere men det kan hænde at de også får det det er ikke arveligt men måske er det lidt alligevel men alstå på island er DET IKKE ARVELIGT fordi ingen heste på island har jo sommereksem det sker jo først ved overførslen til danmark så det kan kun være arveligt i danmark

kristina
0
0
Svar på denne tråd

Ok...
Forfatter: 
Dato:  02-07-2007 10:38
vi har en del regnklæg, til stor gene for de heste vi har. ( DV og welsh blanding, men hvordan ved jeg om vi har mange mitter? Ser at eksem hestesælges "til steder uden skov" !!! Vi har ingen skov, og en del vind, da vi bor ved fjorden, men mitter ??? Det ved jeg jo ikke!!!

Mange hilsner
Marianne Frandsen
Mor til
Mathilde 271003
Aleksander 07080
0
0
Svar på denne tråd

i har sikkert
Forfatter: 
Dato:  03-07-2007 10:30
i har sikkert også mitter og andre dumme insekter for islændere hvis du syntes dens mankekam er tyk og håret er kløet af og det samme med halen så skulle du nok prøve at tage eksemdækken på eller hvis den konstant sparker sig op under maven

kristina
0
0
Svar på denne tråd

Spegill (:
Forfatter: 
Dato:  03-07-2007 21:46

Spegill har sommereksem, han er danskfødt, og hans mor har også haft det(hun er dog vokset fra det, men det er sjeldent de gør det) , så jeg tror det er arveligt jaaa.. :/

du kan da lige se et billede fra januar, af spegill

Dog har han ikke åbne sår. - Nu er den meget pænere. Det er fremme fra forår, til efterår.

»'KirstineBøndergaard(:
Spegill&Svala <3
I er bare dejlige ?
0
0
Svar på denne tråd

mirakelkur
Forfatter: 
Dato:  04-07-2007 22:59

Tina »Trausti«> disse såkaldte mirakelkure virker ikke på alle heste.

Da alle heste reagere på hver deres måde over for disse slags kure.

Nogle vikrer positivt på nogle og neutralt på andre.

Så den ultimative mirakekur findes desværre IKKE endnu.

Har dog hørt at flere er begyndt at bruge binyrebarkhormon insprøjtninger hver mdr og det skulle eftersigende hjælpe,

kender en som havde en ekstremt tilfælde af en hest med eksem.

Den står komplet eksem den dag idag efter den sprøjte kur.

Så har faktisk overvejet at sætte min dyrlæge på sagen, så han er fuld Up To Date når/hvis jeg ønsker at prøve den.

Den koster en hel del penge, selvfølgelig koster alle de pleje produkter og dækner også, men kommer tid kommer råd.

Og lige nu er han blevet flyttet til et sted hvor de aldrig har oplevet en eksem hest.

Så krydser finger for at stedet er næsten mittefrit

Han har ikke haft dækken på i år.

Har dog kløet topen af haleroden af og en del af banen.

Men det var inden flytningen pga stress, som fik hans eksem til at blusse op.

Trist nok, men det virker allerede til at på kun 1 uge at han er faldet fint til, og ikke klør sig nær så meget.

Men viser han tegn på eksem i feb/marts/april så tror jeg at jeg prøver sprøjte kuren, så må vi se.

Hov forresten min dyrlæge siger at det ER arveligt.

Mvh
Henrietta Joye & Ægir frá Efri-Sumarliðabæ
-
Lykken er ikke at få, hvad man ønsker - men at ønske det, man har..
Medlem af Ganti & Toppur
0
0
Svar på denne tråd

hvad med ?
Forfatter: 
Dato:  05-07-2007 10:52

jeg ved at økozon kuren virker rigtig godt til heste der ikke er blevet passet ordenligt og giver man dem den kur samme tid med de går med eksem bliver det rigtig godt til de heste der er hårdt ramt det er en kur der fremstår af

brune piller der gives som godbider eller i maden

økozon hvidløgs saft agtig ting som også gives i deres mad

og sådan noget man blander op med vand og smøre i langs mankekammen og i haleroden og det er lidt dyrt men det virker rigtig godt

kristina
0
0
Svar på denne tråd

men hvordan
Forfatter: 
Dato:  06-07-2007 20:27
ved jeg om vi døjer med mitter, når vi ingen islændere har endnu? Vi har et par dvér og et par blandingsponyer, men ingen eksem heste...

Mange hilsner
Marianne Frandsen
Mor til
Mathilde 271003
Aleksander 07080
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider