så blev det min tur til at have brug for et godt råd 
Jeg har en islænder vallak på 13 år, som jeg har haft i 5½ måned. Vi er kommet rigtig rigtig rigtig langt på den tid og da han er en følsom størrelse, har jeg arbejdet meget med ham fra jorden.
Hans skridt er super og han går fint til biddet og bruger ryggen korrekt. Her kan jeg ride ham for en ganske let tøjle og der er ingen problemer med at lave slangegange, versader, schenkelvigninger og volter for samme lette tøjle (og han nyder at arbejde). Trav er en større udfordring, for lige så snart han sætter i trav smider han ryggen og traver derud af med højt løftet hoved...og er rigtig glad. Han elsker at trave og helst hurtigt...det vil rytteren/jeg så gerne have lavet om på, så det er rytteren der sætter tempoet og ikke hesten. Der skal virkelig arbejdes for at få ham ned i kort trav og til at gå i holdning og bruge sin ryg korrekt, og jeg synes at jeg nogen gange desværre kommer til at ride ham alt for hårdt på tøjlen, hvilket jeg selvfølgelig gerne vil undgå. Hvis jeg lægger i chambon på ham (den ligger der bare og bliver overhovedet ikke spændt ind) går det meget nemmere med at få ham i kort trav og han får brugt sig selv korrekt, men jeg skal hele tiden være over ham og arbejde med biddet, for ser han sit snit er hovedet løftet med det samme og tempoet øges markant.
Tølten måtte jeg starte helt forfra med, men den sidder der efterhånden og her får han bagparten godt med sig.
Det skal siges at han er en temmelig ilter sag, med krudt i måsen...og 4-gænger. Pt. er der ikke mulighed for for undervisning da vores bane ikke er færdig endnu.
Nogle gode råd eller lignende erfaringer??