Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Islandshest

Smider ryggen i trav
Forfatter: 
Dato:  14-06-2007 21:50

så blev det min tur til at have brug for et godt råd :-)

Jeg har en islænder vallak på 13 år, som jeg har haft i 5½ måned. Vi er kommet rigtig rigtig rigtig langt på den tid og da han er en følsom størrelse, har jeg arbejdet meget med ham fra jorden.

Hans skridt er super og han går fint til biddet og bruger ryggen korrekt. Her kan jeg ride ham for en ganske let tøjle og der er ingen problemer med at lave slangegange, versader, schenkelvigninger og volter for samme lette tøjle (og han nyder at arbejde). Trav er en større udfordring, for lige så snart han sætter i trav smider han ryggen og traver derud af med højt løftet hoved...og er rigtig glad. Han elsker at trave og helst hurtigt...det vil rytteren/jeg så gerne have lavet om på, så det er rytteren der sætter tempoet og ikke hesten. Der skal virkelig arbejdes for at få ham ned i kort trav og til at gå i holdning og bruge sin ryg korrekt, og jeg synes at jeg nogen gange desværre kommer til at ride ham alt for hårdt på tøjlen, hvilket jeg selvfølgelig gerne vil undgå. Hvis jeg lægger i chambon på ham (den ligger der bare og bliver overhovedet ikke spændt ind) går det meget nemmere med at få ham i kort trav og han får brugt sig selv korrekt, men jeg skal hele tiden være over ham og arbejde med biddet, for ser han sit snit er hovedet løftet med det samme og tempoet øges markant.

Tølten måtte jeg starte helt forfra med, men den sidder der efterhånden og her får han bagparten godt med sig.

Det skal siges at han er en temmelig ilter sag, med krudt i måsen...og 4-gænger. Pt. er der ikke mulighed for for undervisning da vores bane ikke er færdig endnu.

Nogle gode råd eller lignende erfaringer??

Stephanie

0
0
Svar på denne tråd

Jeg tænker...
Forfatter: 
Dato:  22-06-2007 11:59

Når jeg læser dit indlæg kommer jeg straks til at tænke på en øm ryg/forkert sadel eller opstilling. Jeg tror, det vil være en rigtig god ide at få ham tjekket efter, så I sammen kan komme videre. - De øger ofte tempo, sænker ryg mm når det ikke er rart - og dette kan nemt forveksles med, at hesten er glad og vil frem...

Pøj pøj

Mvh Kamilla

0
0
Svar på denne tråd

Der er sket meget siden...
Forfatter: 
Dato:  22-06-2007 20:43

Camilla: tak for dit reply :-) Sadlen blev stoppet om for 1 måneds tid siden og passer perfekt og jeg har igennem de sidste 2 måneder haft fysioterapeut ude 2 gange som har checket både hest og sadlen igennem, og der er ingen smerter i ryggen. Vi laver dog dagligt strækøvelser (hvilket gør underværker) fordi han var låst i skulder og nakke der for 2 måneder siden da fyssen kom første gang. Nå men siden jeg oprettede indlægget, er der sket en markant forskel og meget af udfordringen ligger i, at han endnu ikke har muskler nok til at bære sig selv. Da jeg købte ham for 5½ måned siden, havde han stået stille i 6 måneders tid og havde derfor 0 muskler...jeg har lige været ude med ham idag og han gik rigtig fint til biddet i mellemlange trav intervaller, uden at jeg skulle tage ret meget fat i ham og det betyder også at han ikke stormede der ud af, men arbejdede fint og koncentreret...han går dog noget dybt, når han begynder at blive træt... men det tegner rigtig godt

Stephanie

0
0
Svar på denne tråd

Hej du skal
Forfatter: 
Dato:  24-06-2007 12:35

ride ham på banen og lære ham at vente på dig, parade-frem-prade endtil hanreagere på mindste vink på en cirkel volte.

Når du kan styre tempoet, rider du på cirkelvolten i den ene ende af banen, i 8 tal istedet, med sammen øvelse så du kan bøje ham af hele tiden og tempoet er igen vigtigt.

Når det er på plads kommer holdningen af sig selv, og når i kan det. Rider du på hovslaget og hver gang han sætter tempo el. holdning op rider du ind på en lille volte.

Det tager tid men det er effektivt...

Venlig Hilsen

Line K. Jeppesen

Midt Jylland
Fridmar&Tígull
Avl&Kommision
Altid gode salgsheste
www.123hjemmeside.dk/Nordhus

0
0
Svar på denne tråd

det giver nemlig rigtig godt...
Forfatter: 
Dato:  24-06-2007 21:22
igennem den sidste uge her kan jeg nemlig rigtig begynde at se resultater af nogle af de ting du nævner. Jeg har kun haft adgang til bane i en en ganske kort periode, men der foregik alt i volter og parader og det gav super godt. Nu foregår al træning i skoven og vi fortsætter med at laver rigtig mange parader og så foregår det meste træning ellers i versader, små volter og slangegange...og det virker. Han har også forstået at det er rytteren der sætter tempoet og det virker som om han accepterer det, for vi er begyndt at kunne trave ved siden af andre, uden at han stormer afsted, og det foregår faktisk i holdning det meste af tiden...men bliver helt høj, når man lige pludselig kan se at ½ års hårdt arbejde giver bonus

Stephanie

0
0
Svar på denne tråd

Rigtig dejligt det er noget
Forfatter: 
Dato:  27-06-2007 15:59

du kan bruge til noget...

Skridt op ad bakker/ Stejle bakker hvor de bruger ryggen er også super træning...

Venlig Hilsen

Line K. Jeppesen

Midt Jylland
Fridmar&Tígull
Avl&Kommision
Altid gode salgsheste
www.123hjemmeside.dk/Nordhus

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider