Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Islandshest

Føl syg af mors råmælk
Forfatter: 
Dato:  12-06-2007 13:04

Hejsa,

i fredags fik min hoppe et dejligt rødt hoppeføl. Jeg tør ikke skrive islænder føl, da der ikke er papirer på hoppen, har læst flere af jeres tråde herinde, så min hoppe fik et føl

Nå men sagens kerne er at mit lille føl, blev alvorligt syg lørdag, havde blod i urinen og fik feber. Dyrlægen blev kaldt og det viste sig at det var en sjælden reaktion som føllet havde fået. Ikke mange føl får den, men den hedder antiimmunisering, dvs at føllet ikke kan tåle hoppens råmælk og skal fra hoppen og have erstatning indtil den er 3 dage gammel.

Når råmælken er malket ud og tarmen på føllet har lukket sig er faren ovre igen. Indtil da er råmælk = gift for føllet og føllet vil dø hvis den ikke bliver skilt fra hoppen. De røde blodlegemer bliver destrueret og føllet dør til sidst.

Desuden blev føllets øjne gule, hvor de plejer at være hvide. Heldigvis fik jeg fat i dyrlægen i tide, vi fik føllet fra og fik den givet sutteflaske hver anden time i 2 døgn, pyha, men det ser nu ud til at den kommer sig.

Jeg ville bare lige dele dette med jer, og håber ikke at I andre kommer ud for det samme, det er ret sjældent og vist ikke set så ofte hos islændere, men det kan altså forekomme, så vær opmærksomme på jeres føl når de tisser

Stald Petit v.

Tinna og Peter Knudsen

opdræt af Dansk Varmblod og islændere.

besøg vores hjemmeside www.123hjemmeside.dk/stald-petit

0
0
Svar på denne tråd

pu ha...
Forfatter: 
Dato:  13-06-2007 00:03

Det var da godt nok forfærdeligt, men godt at høre at det alligevel går fremad. Har føllet så gået alene og skal det lukkes sammen med hoppen igen? og hvordan har hopen taget det?

Det må have været / er en frygtelig situation at stå i og jeg føler virkelig med dig.

0
0
Svar på denne tråd

går alene
Forfatter: 
Dato:  13-06-2007 09:59

mit føl havde tilbagefald igår igen efter at have været lukket sammen med sin mor fra mandag morgen til igår eftermiddag. Urinen blev igen blodholdig og hun blev sløv og fik feber. Dyrlægen kom igen og vi er på mælkeerstatning igen, desværre.

Hun er nu ved at rette sig igen men er skilt fra sin mor. Vi vil købe en mundkurv til hunde idag og give føllet den på, så mor og barn kan gå sammen uden at føllet kan drikke mælk. Håber at det virker.

Hoppen har taget det helt fantastisk, hun har været i boksen ved siden af og vrinsker selvfølgelig efter sit føl når den rejser sig op, jeg kan fint malke hende ud, da det jo er hendes mælk som føllet gerne skulle komme til at leve af inden for nogle dage. Det er yderst sjældent at føllene får tilbagefald efter 3 døgn, så vi er ret uheldige.

Tilsyneladende retter føllet sig pænt igen, men jeg ved ikke om det bliver optimalt endnu. Håber det meget.

Stald Petit v.

Tinna og Peter Knudsen

0
0
Svar på denne tråd

øv øv øv
Forfatter: 
Dato:  13-06-2007 22:22

Hvor er det bare en træls start for føllet at få. Det lyder voldsomt med en mundkurv på et lille føl.

Jeg mindes at have set en speciel (hjemmelavet?)sele til en hoppe på Joras.dk. Selen fungerede så, at der var et stykke "stof" der dækkede yveret, så hun ikke kunne malkes af sit "store" føl/plag. Måske var det en anden mulighed. Så vil føllet jo ikke kunne malkes, men stadig kunne have sin "fri bevægelighed" og nusse sin mor - uden en mundkurv. Og du vil jo stadig kunen malke hoppen. Jeg vil prøve at søge efter tråden om den - men måske skulle du skrive et indlæg på Joras, hvis du er interesseret. - der er nok nogle som kan huske tråden.

0
0
Svar på denne tråd

mundkurv
Forfatter: 
Dato:  14-06-2007 11:32

Mundkurven blev købt og det fungerer rigtig fint. Føllet accepterer den fint og kan gå sammen med hoppen hele tiden, jeg kan let tage mundkurven af og på ved flaskegivning.

Føllet har rettet sig super nu. Er afebril, ingen blodholdig urin, dog stadig mørk og løber og fjoller som føl skal gøre. Samtidig snuser og nusser hun mor og omvendt. Det virker som en optimal løsning med masken og jeg tror på at føllet overlever nu.

Vi forsøger langsom tilvænning efter aftale med dyrlægen om 3-5 dage igen, nu er råmælken 100% malket ud og faren skulle være overstået. Men vi venter endnu nogle dage for en sikkerheds skyld.

Der er billeder af slimhinde og masken på føllet på min præs. hvis I har lyst til at se det.

Stald Petit v.

Tinna og Peter Knudsen

0
0
Svar på denne tråd

Ehm undren
Forfatter: 
Dato:  14-06-2007 11:53

Kan føllet få vejret optimalt??? Den dækker jo for næseborerne. Jeg troede i havde fået en i plastik så den ikke fik lukket næseborerne

Lille lommehund søges til godt hjem på landet - gerne ældre skilsmissehund

0
0
Svar på denne tråd

få vejret
Forfatter: 
Dato:  14-06-2007 12:07

ja føllet får fint vejret, det hvide på billedet er en tyndslidt bomuldssok, den faldt hurtigt af, men så fik jeg ideen om at bruge et net som man køber løg i og sy det indeni, det fungerer rigtig fint. Den sidder ikke helt stramt, hun kan godt åbne munden, men ikke nok til at få fat om patten.

Plastik ville jeg ikke være så glad for, det som denher er lavet af er stofagtigt, så den er bevægelig og hun fint kan trække vejret.

Stald Petit v.

Tinna og Peter Knudsen

0
0
Svar på denne tråd

Det ser da fint ud
Forfatter: 
Dato:  14-06-2007 13:19

Det ser rigtig fint ud ! Jeg ved ikke helt hvad jeg havde forestillet mig, for den her mundkurv ser jo fin ud til føllet. Jeg kan godt forstå, at I venter lidt endnu, så I er 100% sikre på at der ikke er mere råmælk tilbage.

Hun ser ellers godt ud !!

0
0
Svar på denne tråd

råmælk
Forfatter: 
Dato:  15-06-2007 08:56

er der ikke mere af nu. Men jeg vil lige have grønt lys af dyrlægen,

tak for det, ja hun er sød og dejlig, men ikke så stor. Gør ikke noget, hun tølter på marken og har gjort det fra dag 1. Mor er også naturtølter, så det ligger jo i generne. Faderen har også en fin tølt men vælger traven mest.

Det vigtigste er at følle overlever og det ser meget lovende ud nu, det er så dejligt

Stald Petit v.

Tinna og Peter Knudsen

besøg vores hjemmeside www.stald-petit.dk

0
0
Svar på denne tråd

Hold da op...
Forfatter: 
Dato:  17-06-2007 17:47

Sikke god ide, at give føllet den mundkurv på, så kan hun alligevel have samvær med sin mor.

Man må godt nok ind i mellem være kreativ, men skønt at i fandt ud af noget, så begge kan have det godt.

Måske har jeg ikke forstået en bønne, men hvorfor kan det lille pus ikke klarer råmælken? Syntes at vide, at det skulle være guldet?

En hilsen fra Vibeke, højt fra Nord, hvor solen skinner

http://www.mellemhaven.dk

0
0
Svar på denne tråd

råmælk er guldet
Forfatter: 
Dato:  18-06-2007 09:05

i 99% af folingerne, men den 1 % kan føllet ikke tåle de antistoffer som er i råmælken og føllets blodceller vil blive nedbrudt, det vil til sidst medføre død for føllet. Så derfor skal føllet hurtigst muligt tages fra og over på erstatningsmælk.

Mit føl er ved at rette sig så pænt at de nu går sammen uden mundkurven 2x2 timer dagligt og forinden har jeg malket hoppen ud, da mit føl blev ved med at reagere på hoppens mælk. Derfor mundkurven i ca 1 uge, men nu er føllet så stærk at hun godt kan tåle lidt af mors mælk i hvert tilfælde. Hoppens mælkeproduktion er også meget nedsat, da jeg jo ikke kan malke som føllet kan die. Så jeg tror på at det lykkes nu

Føllet er heller ikke svagt mere, bukker og løber og leger som andre føl istedet for bare at sove og være sløv. Herligt.

Tak for det Vibs1, jo gode råd var dyre, jeg prioriterer jo at hun bliver hesteopdraget selv om hun ikke kunne tåle mors mælk.

Stald Petit v.

Tinna og Peter Knudsen

besøg vores hjemmeside www.stald-petit.dk

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  20-06-2007 20:57

Det var godt, at det blev opdaget i tide :)

Forresten, tillykke med føllet :D

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider