|
|
| shetter/islænderføl. kig her |
| Forfatter:  |
lindatot |
| Dato:  |
05-06-2007 11:11 |
|
søndag nat fik min shetterhoppe et skønt hoppeføl. faren er islænder. alt gik som det skulle. føllet har vist skridt-pas-tølt-galop... ingen trav.. hun er på min præs. hvad synes i.. tror i ikke hun bliver sort..
mvh linda. ps, islænderhingst tilbyder bedækning til hopper. 110 cm -145 cm. 5 gænger. rød med stor blis. stor lys man..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hejsa. |
|
|
Super sødt føl! Den bliver sikkert en super lækker børnepony   Er den efter ham den røde?
. . Heldig ejer af Snarfari fra Tøndborg og Narnia fra Lille Nørregård
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
lindatot |
05-06-2007 11:50 |
|
det bliver min fremtidige kørepony. og ja hun er efter ham den røde
mvh linda. ps, islænderhingst tilbyder bedækning til hopper. 110 cm -145 cm. 5 gænger. rød med stor blis. stor lys man..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min første |
Sia |
05-06-2007 17:31 |
|
Min første pony var islænder blandet med shetlænder. Han var bare super dejlig! 
Lille lommehund søges til godt hjem på landet - gerne ældre skilsmissehund
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
lindatot |
06-06-2007 17:43 |
|
jeg synes også hende her er dejlig.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tralalala |
|
|
super dejlig følle... men det der med at hun har ingen trav har, men både har pas og tölt, vil jeg se før jeg tror det... det er ikke mange islændere med pas, hvordan skulle en halv så have den...? synes også at det er dumt at vise hende herinde, da hun jo ikke er en islænder men en blanding.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| svaret |
SaraAS |
11-06-2007 15:49 |
|
Mazda, hvad mener du med, at ikke ret mange islændere har pas - for det er da bestemt ikke tilfældet?! Føllet vil jeg ikke kommentere - at den slags avl overhovedet findes, finder jeg forkasteligt og forkert. Men det har vi jo diskuteret 100 gange...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tralalala |
|
|
jeg mener at det i hvert fald kun er halvdelen af de rene islændere der har pas. og at hvis man tar en 4 gænger på en anden 4 gænger kan man få en 3 gænger, med skridt trav og galop. hvordan skal en shetlænder islænder blandning så både have tölt og pas?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| pas... |
Lise-Eistla |
12-06-2007 10:20 |
|
Jeg har nu indtrykket af at der er langt flere 5-gængere end 4-gængere. Blot er der mange der vælger at lade passen ligge, og ride hesten som 4-gænger. Det med 4-gænger + 4-gænger = 3-gænger sker yderst sjældent, men ja der er da en chance for det! En shetlænder-islænder blanding kan nu sagtens have tölt i sig. Det har jeg set op til flere gange...
Med venlig hilsen Lise! Hvorfor nøjes med 3 gangarter, når du kan få 5?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Passen |
N-K |
12-06-2007 13:06 |
|
Jeg har nu ikke rigtig nogen ide om hvad der er mest af 4 eller 5 gængere. Reelt set får heste der kåres, selvom de ikke viser pas, alligevel altid 5 for passen, eftersom man går ud fra at alle islændere har anlæg for pas. Kunne forestille mig hvad Mazda1994 mener, er at mange islændere (dermåske har tendens til grise-pas) ikke har kapaciteten til at gå pas på konkurrence plan. SaraAS Føllet vil jeg ikke kommentere - at den slags avl overhovedet findes, finder jeg forkasteligt og forkert. Men det har vi jo diskuteret 100 gange.. <-- ENIG!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| svaret |
SaraAS |
12-06-2007 15:16 |
|
Jeg er meget enig med dig Lise, og tror at de fleste heste med Diddi på ryggen ville kunne gå en ganske pæn pas - langt de fleste har jo anlægget. Og man kan jo få selv den reneste firegænger til at grisepasse, hvis man er en tilpas anspændt rytter! Og har da også set blandinger, der kan gå enten tölt og pas.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tralalal |
|
|
yes Nanett det er lige det jeg mener... og igen. i kan sige nok så meget at den passer og traver, men jeg tror det først hvis jeg så det! og så skal jeg nok indrømme jeg har taget fejl, hvis den tid kommer. alle hesteracer kan jo vise grissepas, men det betyder altså ikke at min pre/sportspony blandning kan passe. og det samme når nogle skriver, hjælp min travhest tölter, ja så er det jo heller ikke rigtig tölt, men blot en anspændt hed.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nej nu må jeg lige |
|
|
bede om mine himmelblå. Der findes masser af hesteracer der tølter. Bl.a. travheste. Ser man på de gamle friser vil man se at mange af de afbillede heste går laterale gangarter som pas og tølt jo hører under. Tølt og pas er ikke gangarter der er avlet ind i de islandske heste men nok mere sandsynligt gangarter der er avlet ud af mange andre racer i takt med at behovet har ændret sig. Bl.a gør tølt sig ikke for vogn. Forestil jer en ridder i rustning i trav. Av av av  De fleste racer går dog enten tølt eller trav og kun de allerfærreste begge dele. Det kan meget vel være at travhesten der tølter gør det fordi den er ophidset men ikke desto mindre er det stadig tølt og kan trænes yderligere frem i hesten. Og rent faktisk kender jeg ligegodt nogle stykker der fik store problemer da de ville ride dressur på travheste da den hele tiden slog over i pas når den skulle galopere på cirkelvolte. Akkurat som nogle islænderryttere døjer med på 5-gænger heste. Ærlig talt syntes jeg forskellen er ens. Uanset race vil jeg mene at bevæger dyret sig i en 4-taktet gangart hvor række følgen er vb-vf-hb-hf med skiftevis 1 eller 2 ben i jorden er det tølt. Jeg har skrevet det før og jeg vil skrive det igen. Det stamtavlen dokumenterer er ikke at du har en hest der kan gå pas eller/og tølt men at du har en renracet islænder der kan føre alle sine aner tilbage til island. Hestene kan da stadig få stamtavle uanset om de er 3-, 4- eller 5-gængere. At folk vælger at blande alskens andet ind i vores fantastiske racer mener jeg kun kan blive deres hovedpine, men ligefrem at forlange at vi der er seriøse skal godtage deres papirløse hvadsomhelster for renracede islandske heste kan jeg da kun tage som en provokation. Og ligefrem at sætte billeder ind i et islænderfora kan jeg da kun grine ad. Eller ihvertfald prøve på.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tralalala |
|
|
jeg er godt klar over at alle heste engang har töltet, men at det er blevet avlet ud af dem. men derfor kan det altså ikke trænes, sådan at en 4 gænger, kommer til at gå pas. og en tre gænger kan trænes til at tölte rent...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ja ja ja |
|
|
Åh jo, Mazda1994. Så nemt kan man ikke sige det. Mange heste der er blevet betragtet som 4-gængere kan pludselig vise anlæg for pas. Se f.eks vores nyeste eksempel som er Garri frá Reykjavik eller for den sags skyld Kristall frá Ketilstödum som netop startede i pasdisciplinerne til FM. Eller hvad med alle de heste der besidder skridt, trav og galop som rene 4-gængere men har en ren grisepas i stedet for tølt. Hvis man virkelig vil tror jeg på at alle heste kan lære de laterale gangarter. Det bliver måske ikke nemt men de ligger jo rimelig tæt op ad hinanden. Og i realiteten er trav den eneste diagonale gangart der findes. Hvis hesten kan skridte bør den jo i virkeligheden også have anlæg for tølt, da måden den flytter benene på er fuldstændig ens. Hvor nemt det bliver er så en helt anden sag. Hestens bygning kan jo så også gøre det nemmere eller sværere for hesten at lære de forskellige ting. Desværre kan man ikke bare sætte et klistermærke på alle heste der siger om den er 3-gænger, 4-gænger eller 5-gænger. Rigtig meget afhænger af den træning hesten har fået. Jeg har haft "3-gængere" helt op til 15 års alderen i tølttræning og langt de fleste er det så lykkedes med. En enkelt kom endda frem med en fantastisk pas og startede sidenhen stævner i dette. Måske vil jeg give dig ret i at man ikke kan lære en hest noget den ikke har anlæg for men hvad er det der afgør om den har anlæg eller ej? Jeg plejer at vurdere på galoppen hvor nemt hesten vil have for tølt og pas men jeg er da af og til blevet snydt. Det er som regel ved heste der først efter en periode som rene 4-gængere er blevet stærke nok til at bære den kraftfulde væddeløbspas. Selv Orri frá Pufu har vist pas ved enkelte lejligheder og hverken han eller nogle af de førnævnte hingste har på noget forudgående tidspunkt givet tilskuere forhåbninger om at her havde vi en 5-gænger in spe.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Øhhh... |
Tenna Andersen |
13-06-2007 20:39 |
|
... Har Kristall vist pas?? 
Lykkelig ejer af: Hnísa fra Them, Björk fra Klim Bjerg (ifolet med Kristall fra Ketilsstöðum) og Auðna fra Grønnemose.☺ nu med hjemmeside (ikke færdig) http://www.gronnemose.webbyen.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ja det har han da |
|
|
Han deltog i hvertfald i stilpas til fynsmesterskaberne. Han blev godt nok ikke placeret. Og han er ikke at finde i programmet. Det var nemlig en eftertilmelding. Jo jo der er krummer i Mie og Kristall. (eller ihvertfald pas )
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| blandingsponyer |
|
|
Islænderblandinger kan IKKE få mere end 3 gangarter desværrer, så dne må du længere ud på landet med ;o) Men sødt føl 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tije... |
Sia |
22-06-2007 21:34 |
|
Okay og hvilke beviser har du så for det? De kan skam sagtens få alle 5 gangarter! Renracede shetlændere kan også lære at tölte!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| altså.. |
lindatot |
23-06-2007 11:05 |
|
føllet har 5 gangarter. længere er den ikke. i er da velkommen til at se hende live. hun er begyndt at trave også nu... og den der med at blandinger ikke kan få ekstra gangarter. det passer ikke.. kender mange blandinger som både kunne tølte eller passe. min gamle traver kunne tølte.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| og nu er |
|
|
jeg blevet så tilpas nysgerrig at jeg gerne vil høre lige netop hvad det er for en knap islænderen er født med som gør at den og kun den kan tølte. Og hvorfor kan den ikke give det videre til andre racer den krydses med? Er det et specielt dræbergen der dræber fostret hvis det krydses med andre racer? Har de en ekstra knogle i benene? Ryggen? Et specielt felt i hjernen? Og tije: Kan andre rene racer tølte? Er det kun når man blander racerne at det ikke kan lade sig gøre? (Og ja jeg ved godt at tøltracer har en spec. bygning, men lige hvorfor den ikke skulle kunne gives videre eller fremavles i andre racer er mig en gåde) Jeg glæder mig til at høre ekspertsvarerne!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ryggen. |
Kassen (Minerva) |
23-06-2007 15:42 |
|
Islænderen har faktisk ikke så mange ryghvirvler som andre heste (mener det er 2 stk)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kluk kluk |
ICELANDIC |
23-06-2007 19:47 |
|
Er der nogen herinde der hårdnakket, hånden på hjertet, vil hævde at vores islandske race (hvor dejlig den end må være) er den eneste tølter i verden? For det er da fuldstændig forkert! Der findes altså andre RENE racer, feks nogle spanske tilfælde, der også viser gangen tølt. Men gangen hos disse racer kaldes blot noget andet. Vore islændere stammer jo fra et eller andet.. Også selvom de har været en isoleret hesterace på island gennem århundreder. Og meget tyder på at de bla har stærke aner til en ældre spansk race. Det spanske folk havde jo en vane med at padle rundt på verdenshavene med deres heste for alt for lang tid tilbage, og samtidig droppe hestene af på forskellige kontinenter:) Spaniolerne er faktisk et ældre rytterfolk end indianerne! Men faktum er jo at vores dejlige nordiske hest tølter! Og lad os da være glade for den bevarede gangart, i stedet for at lade vores tolthed såres over at der dælme er andre heste der udviser samme gangart  Vores hest ER jo speciel! Så lade os stolte os over den og dens kvaliteter.. også tølten 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| I sin tid |
Sia |
23-06-2007 20:36 |
|
I sin tid töltede alle heste, og de fleste vil kunne lære det igen. Der er et stutteri i nordjylland der træner sine shettere i tölt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lalalalå |
ICELANDIC |
23-06-2007 22:07 |
|
Vupsi... Glemte lige at tilføje en enkelt lille detalje: Hvad skulle tale imod at en islænderblanding ikke skulle kunne tølte? Når det nu rent faktisk viser sig at nogle blandinger tølter og til tider pas´er... så er det da ikke til at fornægte. man kunne selvfølgelig påstå at "hesten tølter ikke.. den skridter bare meget hurtigt" , men i henhold til mit ovenstående indlæg i debatten, så er islænderen jo også startet et sted, og den hest vi til dagligt ser tølte rundt på vore marker er jo også startet som en "blanding" helt tilbage for hundredevis af år siden. Som Sia nævner ovenover har alle hesteracer givet vis tøltet i svunden tid. Det tyder mange gamle skrifter, rapporter og udgravninger på. Den specielle gangart er nok nærmere blevet undertrykt hos mange racer da den akademiske ridekunst lige så stille vandt frem. Men mit hjerte tilhører også den rene islænder. Blandinger kan til tider være godt og forfriskende, men derved vil også en ædel race og gammel avlstradition lige så stille forsvinde. Og det kan jeg ikke se det positive i.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ah hva ? |
|
|
Kassen: Den må du vist længere ud på landet med. Hvis mig lige den bog du har læst det i. Hvis du slår op i Rikke Schultz ganske udmærkede bog Forstå din islandske hest på side 43 kap. rygsøjlen vil du kunne se at den islandske hest har 7 halshvirvler, 18 brysthvirvler, 6 lændehvirvler, korsbenet (5 hvivler) og 18-21 halehvirvler akkurat som alle andre heste. Icelandic: Som talt med min mund. Bortset fra at jeg på ingen måde føler mig truet af papirløse islændere/blandingsheste. Jeg fatter bare ikke at der er nogen der tror vi seriøse avlere gider tage dem seriøst. Sia: Det lyder drønspændende med det dersens shetlænderstutteri. Har du en hjemmesideadresse? Jeg elsker at se andre (stambogsførte) heste i tølt. Det er enormt interessant.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|