Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Islandshest

Problemer med tölt.
Forfatter: 
Dato:  28-05-2007 19:10

Hej !

Jeg er en pige, som rider på en utrolig dejlig hoppe ved navn Kraka.

Hun er 5 -gænger, men har desværre meget svært ved tölt. Når jeg rider hende på bane vælger hun (grise)pas og jeg kan ikke få hende over i tølt.

Når jeg rider på stranden i tungt sand, vil hun gerne tølte, men bare ikke på alm. bane.

Jeg er helt blank . Jeg ved ikke hvad jeg kan gøre for at få hende til at tølte.

Jeg har prøvet med halve parader og bøjeøvelser.

Men nu har jeg fået at vide at jeg skal trave på hende og træne holdning, så hun kan få muskler i ryggen og bære bedre, og at det så vil blive lettere at få hende til at tølte.

Er der nogen der kender problemet?? Og ved hvordan man løser det?

Jeg har også overvejet boots eller klokker, da nogen siger det hjælper. Eller vil det ikke nytte noget??

Håber jeg kan få hjælp!!

Christine

Kraka fra Lyngs

0
0
Svar på denne tråd

Undervisning...
Forfatter: 
Dato:  28-05-2007 19:23
Har du ikke mulighed for at få noget undervisning?
0
0
Svar på denne tråd

Problemer med tåolt
Forfatter: 
Dato:  28-05-2007 20:13

Jo, jeg får undervisnig.

Men ham som underviser er ikke uddannet, og han bliver ved med at sige at jeg skal lave halve parader, men det har jeg gjort det sidste år og det hjælper ikke.

Hesten er en "rideskolehest" og har tre ryttere, som er meget små. Bortset fra mig. Så jeg ved ikke om problemet kan være at hun er forvirret fordi hun får for mange og for forskellige signaler.

Christine

Kráka fra Lyngs

Bersi

<3<3<3<3<3<3<3

0
0
Svar på denne tråd

ja jeg kender det
Forfatter: 
Dato:  28-05-2007 20:36
jeg har tilredet en islænder med hang til pas. det du skal gøre er følgende:først er det vigtigt med halve parader. hun skal ha en godt taktfast-firtaktet-skridt inden du går i gang, og paraderne får samlet hende godt. i starten skal det gå meget langsomt, så hun ikke kommer til at slå over i pas. så tølten nærmest er en hurtig skridt. en-to-tre-fire. hurtige små skridt. når hun har fundet ud af at det er sådan takten er, kan du sætte lidt mere tempo på. tag det stille og roligt så hun ikke faldet tilbage i passen. hellere for langsomt end for hurtigt. når du starter er det enormt godt at ride op ad bakke. ligesom i sand går det langsommere op ad bakke, og så går det ikke for stærkt. fra den firtaktede skridt skal du flyde over i tølten, med et let klem med schenklerne, og holdt let igen på tøjlen så du holder hende nede og samlet og når hun går i tølt gir du lidt efter! din underviser har ret-halve og også gerne hele parader. det er uundværligt. forstår du?
0
0
Svar på denne tråd

Problemer med tölt.
Forfatter: 
Dato:  28-05-2007 20:44

Ja, jeg forstår godt.

Og mange tak. Det vil jeg helt sikkert prøve!

Desværre er det meget svært at mærke forskel på hendes pas og tølt, når hun endelig gør det.

Christine

Kráka fra Lyngs

Bersi

<3<3<3<3<3<3<3

0
0
Svar på denne tråd

eee
Forfatter: 
Dato:  28-05-2007 20:57
når du får en ren tølt vil du helt sikkert mærke det. det er helt anderledes blødt og er en fin firtakt ...held og lykke.
0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  28-05-2007 21:55

Er ikke enig i at du skal ride meget samlet, da det ofte kan gøre hesten endnu stivere..

Så masser af løsgørende øvelser, du skal have hesten til at bruge ryggen rigtigt meget (som du selv skriver);)

held og lykke :D

Kender den pasagtige tølt alt for godt :P

0
0
Svar på denne tråd

Karins Ryttertips
Forfatter: 
Dato:  29-05-2007 02:09

er en helt uundværlig bog for islænderrytteren. Der er et stort kapitel om det at ride tølt.

Da alle heste er forskellige vil det blive alt for omfattende at forsøge at fortælle dig hvad du skal gøre.

Den kan købes hos www.islandshesten.dk

højsgaard hestecenter
0
0
Svar på denne tråd

Pas tølt
Forfatter: 
Dato:  29-05-2007 14:35

Jeg har fået undervisning på en bane med tungt sand, af Janne, ejeren af stutteri Lundgaard.

Jeg lavede forskellige bøjeøvelser med Kráka og efter ti min. kunne hun gå tølt skridtene. Så det må jo virke..

Men så snart jeg kom ud på alm. bane passede hun igen. Men det kræver nok bare noget træning.

Jeg har hørt, at der er nogen der siger man skal putte klokker/boots på pas heste. Passer det?? Og hjælper det?

Jeg har bogen Karins ryttertips, så jeg prøver også at få hjælp fra den.

Og så lige til noget andet. Er der nogen som har et billed af Huginn fra Asgård eller ved hvor man kan finde et.

Christine

Kráka fra Lyngs

Bersi

<3<3<3<3<3<3<3

0
0
Svar på denne tråd

5-gænger problem..
Forfatter: 
Dato:  31-05-2007 01:04

det lyder som om a du har det problem jeg havde på et tidspunkt. så ja jeg kan godt hjælpe dig . du skal træne muskler på din ismule også skal du putt klokker på som vejer 190g.

skriv hvis du vil ha mere at vide, så send en privat besked.

0
0
Svar på denne tråd

eee
Forfatter: 
Dato:  31-05-2007 22:03
jeg er helt enig i at det ikke skal være for samlet... er ked af hvis det fremstod sådan...løsgørende ovelser er jo altid en vigtig del af al ridning...man kan jo godt ride samlet uden at klemme hesten sammen og gøre den stiv...
0
0
Svar på denne tråd

lalalalal
Forfatter: 
Dato:  01-06-2007 23:36

Træls problem du har, men hvis det kan være nogen trøst så kender de fleste af os det fra hverdagen.. du er ikke alene

Det er fuldstændig rigtigt at du skal løsgøre din hest.. det er først når hesten er løsgjort at den kan gå korrekt samlet og bære under sig. Ofte er det et balanceproblem hos hest og rytter der gør at tølten ikke rigtig vil fikse sig.

Og der er det godt at lave øvelser som løsgører og sidenhen samler hesten.. Jeg er feks meget glad for 8-tallene og bomme. 8-tallene fordi de virkelig får hesten bøjet af til begge sider, og ikke kun den stærke side. Desuden bevirker de også at hesten efter noget tid sænker/bøjer halsen og derved får brugt rygmusklerne. Og for at det ikke skal være løgn så får cirkelbevægelserne den også til at flytte benene i noget der efterhånden minder om versader, som jo også er gode øvelser.

Bommene kan jeg godt lide fordi det får hesten "op på tæerne" bogstaveligt talt:) Den løfter benene, bærer ind under sig og styrker derved rygmuskulaturen. i starten kan du nøjes med at lægge ca 3 bomme og skridte henover dem. Når hesten bliver bedre og arbejder rigtigt kan du lægge flere bomme og måske prøve at trave henover dem. Til sidst kan du prøve at galopere over, men der kommer nok til at gå noget tid endnu

HUSK at du med øvelserne ikke må gå hurtigere frem end at hesten kan følge med! Hvis du, mens I laver øvelser, kan mærke at hesten er ved miste koncentrationen og ikke rigtig reagerer så godt som for 10 min siden, er det bedre at stoppe og forsætte dagen efter. Din hest skulle også gerne blive ved at syntes det er spændene og ikke miste lysten:)

Et andet plus ved bommene er at hesten syntes det er spændene, nærmest en leg. Og derved kan man fastholde dens interesse.

Hvad angår klokker/boots så har de hjulpet mange heste og ryttere. Nogle af de heste jeg træner reagerer også godt på dem men 2 af hestene er fuldstændig upåvirkede af dem..

Husk blot at klokkerne ikke må erstatte de løsgørende- og samlingsbetonede øvelser. Det kan være et langsommeligt arbejde at få din hest rengående, men når resultatet så endelig viser sig er det bare FEDT!!

Bare klø på! Jeg er helt sikker på at dit resultat nok skal vise sig. Bare husk at for nogle heste og ryttere går det hurtigere end for andre, så hav tålmodighed. Og husk at rose din hest så snart den udfører øvelserne korrekt.. også selvom det måske blot var et lykketræf

held og lykke!

0
0
Svar på denne tråd

Pas eller tölt?
Forfatter: 
Dato:  03-06-2007 21:23

Jeg var ude at ride på Kraka i dag, og fik en veninde til at tage nogen billeder af os.

Der er kommet nyt sand på ridebanen, tungt. Så det er bare skønt

Jeg lavede bøjeøvelser med hende og satte et par klokker med vægt på forhovene.

Og hun gik bare så dejligt!! Juhuuu..

På et af billederne kan jeg bare ikke rigtig se om hun går pas eller tølt. Kan i hjælpe mig med at se det??? Det ville bare være så dejligt.

Okey, billedet kan ikke vises, men kun sendes over mail. Men jg håber virkelig det hjælper på hende.

Mange tak for alle jeres gode råd!

P.s Hvordan pokker sætter man billeder ind, kan bare ikk finde ud af det;p

Christine

Kráka fra Lyngs

Bersi

<3<3<3<3<3<3<3

0
0
Svar på denne tråd

dit billede
Forfatter: 
Dato:  13-06-2007 23:02
For mig at se , er det bestemt tölt din hoppe går, på det billede hvor du har teksten "tölt eller pas". Tillykke med det :D

ChristinaPrati_ismule

Prati från Sjöstugan e. Askur från Håkansgården

Vinder af T.8 til Krogagres træningsstævne, samt finaleplads i firgang! Vores første stævne sammen!

0
0
Svar på denne tråd

helt enig
Forfatter: 
Dato:  13-06-2007 23:52
Tølt er en firtaktet gangart hvor bagbenet rammer jorden før forbenet og det gør det helt tydeligt på billedet. Så også til lykke med det herfra

højsgaard hestecenter
0
0
Svar på denne tråd

Tak for tydningen
Forfatter: 
Dato:  14-06-2007 21:18

Tak for jeres tydning af billedet.

Det er lidt svært for mig at se, når jeg bare er vandt til at hun går pas hele tiden.

Kan i svare mig på hvor man finder de billigste klokker/boots med vægt? og hvor meget vægt der skal være på dem?

Vil nemlig gerne have et par til Kraka. På billederne på min profil har hun klokker på og jeg synes hun går meget godt.

Så vil blive rigtig glad hvis jeg kunne få et par selv.

Christine

Kráka fra Lyngs

Bersi

<3<3<3<3<3<3<3

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider