Træls problem du har, men hvis det kan være nogen trøst så kender de fleste af os det fra hverdagen.. du er ikke alene 
Det er fuldstændig rigtigt at du skal løsgøre din hest.. det er først når hesten er løsgjort at den kan gå korrekt samlet og bære under sig. Ofte er det et balanceproblem hos hest og rytter der gør at tølten ikke rigtig vil fikse sig.
Og der er det godt at lave øvelser som løsgører og sidenhen samler hesten.. Jeg er feks meget glad for 8-tallene og bomme. 8-tallene fordi de virkelig får hesten bøjet af til begge sider, og ikke kun den stærke side. Desuden bevirker de også at hesten efter noget tid sænker/bøjer halsen og derved får brugt rygmusklerne. Og for at det ikke skal være løgn så får cirkelbevægelserne den også til at flytte benene i noget der efterhånden minder om versader, som jo også er gode øvelser.
Bommene kan jeg godt lide fordi det får hesten "op på tæerne" bogstaveligt talt:) Den løfter benene, bærer ind under sig og styrker derved rygmuskulaturen. i starten kan du nøjes med at lægge ca 3 bomme og skridte henover dem. Når hesten bliver bedre og arbejder rigtigt kan du lægge flere bomme og måske prøve at trave henover dem. Til sidst kan du prøve at galopere over, men der kommer nok til at gå noget tid endnu 
HUSK at du med øvelserne ikke må gå hurtigere frem end at hesten kan følge med! Hvis du, mens I laver øvelser, kan mærke at hesten er ved miste koncentrationen og ikke rigtig reagerer så godt som for 10 min siden, er det bedre at stoppe og forsætte dagen efter. Din hest skulle også gerne blive ved at syntes det er spændene og ikke miste lysten:)
Et andet plus ved bommene er at hesten syntes det er spændene, nærmest en leg. Og derved kan man fastholde dens interesse.
Hvad angår klokker/boots så har de hjulpet mange heste og ryttere. Nogle af de heste jeg træner reagerer også godt på dem men 2 af hestene er fuldstændig upåvirkede af dem..
Husk blot at klokkerne ikke må erstatte de løsgørende- og samlingsbetonede øvelser. Det kan være et langsommeligt arbejde at få din hest rengående, men når resultatet så endelig viser sig er det bare FEDT!!
Bare klø på! Jeg er helt sikker på at dit resultat nok skal vise sig. Bare husk at for nogle heste og ryttere går det hurtigere end for andre, så hav tålmodighed. Og husk at rose din hest så snart den udfører øvelserne korrekt.. også selvom det måske blot var et lykketræf 
held og lykke!