Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Islandshest

Hingstevalg
Forfatter: 
Dato:  15-05-2007 11:38

Jeg undrer mig. Jeg er ny i islænder avlsregi. Jeg har i december 2006 købt en islænderhoppe på 9 år og har haft startet en tråd herinde om hingstevalg. Der kom rigtig mange gode bud og jeg har da også endelig fået valgt en superlækker hingst og Katla blev kørt ned til ham i søndags d. 13. maj.

Vi har valgt en ældre hingst med masser af udstråling, god kåring og mange rigtig gode avlsresultater. Han er far til mange kårede hopper og hingste.

Nå nu til sagens kerne.

Noget af det, som jeg undrer mig over er; hvorfor står der mange ældre hingste rundt om i landet som næsten ikke bliver brugt i avlen, på trods af at de i deres lange avls og ridekarriere har vist deres værd på begge fronter?? De er ligesom "yt" og det er de unge hingste som der satses på og som får mange hopper til bedækning??

Jeg har endda fået fortalt at flere hingste bliver kastreret pga de ikke bliver brugt, på trods af at de har avlet rigtig gode og ridbare afkom??

De unge skal selvfølgelig også avles på for at se deres kvaliteter, men når du nu ved hvad de ældre nedarver af kvaliteter, hvorfor så ikke bruge dem?? Kvaliteterne bliver jo ikke forringet på trods af at hingsten bliver ældre??

Nu har jeg avlet DV i flere år, der får hingstene jo gerne elitestatus med alderen, når og hvis deres avlsegenskaber er til det. Der skal selvfølgelig afprøves mange afkom før de får det, men det er da en hæder for hingstens virke i avlen og sporten. I islænder avlen er det ligesom de ældre hingste bliver lidt glemt på trods af deres avlskvaliteter jo er vist gang på gang.

Ja det undrer mig bare

Stald Petit v.

Tinna og Peter Knudsen

opdræt af Dansk Varmblod og islændere.

besøg vores hjemmeside www.123hjemmeside.dk/stald-petit

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  15-05-2007 13:52

Det har jeg også undret mig over.

Måske er det forbi man gerne vil have noget nyt ind i avlen eller forbi de unge hingste bliver vist mere frem så folk kan se dem og bedre kender til dem end de gamle.

Jeg har også valg en ældre hingst, mine grunde er:

1) Han ved lige hvordan hopperne skal behandles også hvis de er lidt stride.(mest erfaren)

2) Utrolig flot og frisk selvom han er oppe i årene.

3) Stedet hvor han står, bliver der holdt godt øje med dem og ejeren er sød til at kontakte mig hvis der er noget nyt.

Det er første gang mine skal have føl så jeg har tænkt meget over hvor de skulle hen og synes det skulle være en erfaren hingst, da de ikke har kendskabt til det.

Jeg kan ikke svare på hvorfor mange vælger unge men dette er mit valg og grundene til det.

Knus & kys til alle muler
0
0
Svar på denne tråd

og svaret er
Forfatter: 
Dato:  16-05-2007 00:06

Ja det lyder jo flot. Jeg mener at der kan være mange svar, men vil da meget gerne give mine bud.

1. Hvis en hingst har været populær og meget brugt i avlen kan det jo muligvis være fordi han og hans forfædre går igen i mange stamtavler, så det simpelthen er for at undgå indavl. Herom er der en lille men god artikel i nyeste nummer af tølt.

2. Avlsfremgang: hvis vi tror på at vores avl går i den rigtige retning må man gå ud fra at de yngste hingste er de bedste. Dvs. at det er avlsforbedrende at bruge den gode afprøvede hingsts bedste afkom i stedet.

3. Man køber med øjnene. Man forelsker sig i de heste man ser på banerne. Det kan være farve, gangarter, sind eller andet. De ældre hingste ses sjældent og derfor bliver de "glemt".

4. De mest populære hingste står ofte hos folk med en stor berøringsflade. Når de ikke længere kan bruge hingsten af grunden nævnt i forslag 1 sælges hingsten. Da seriøse avlere der ofte avler som i forslag 2 nok har brugt hingsten sælges den til folk med mindre berøringsflade.

5. Hingste får ofte med alderen nedsat frugtbarhed ganske som hos hopper. Derfor falder følprocenten. Dette ser folk der researcher hingstene i forvejen, udover hvad farve den har, og fravælger hingsten. Ofte anbefaler man den så heller ikke.

6. Fremvisning: De mennesker der som oftest har mest erfaring med fremvisning af hingste får masser af tilbud om nyt materiale. Derfor vil de ikke satse på samme hest år efter år/ eller ejer har ikke økonomi til at betale dette, da økonomien kræver at hingsten også skal have overskud til hopper. Derfor overlades hingstene til en mindre rutineret og der skal ikke mange dårlige sæsoner til før hestens før så fantastiske resultater er glemt.

7. Hingsteholders erfaring: hingste der er "færdige" hos de store avlere sælges ofte til mindre erfarne avlere. Selvfølgelig er mange af dem rigtig gode og samvittighedsfulde, men faktum er at nogle af dem er ikke. De har selv 5 hopper og hingsten var billig og så kan de da godt have 5 hopper mere ved siden af 3 børn og fuldtidsarbejde. Og den holder altså ikke. En hingst kan nå at gøre stor skade på en fremmed hoppe på kort tid. At have hingst med hopper er fuldtidsarbejde.

Jeg har selv et par "gamle" hingste som jeg bestemt kunne tænke mig at bruge. Men oftest vælger jeg de nye og spændende hvor gangarterne er i top, men jeg vil altså også have verdensmestreheste.

Det var bare nogle begrundelser jeg lige kom i tanker om. Håber i kan bruge dem. Og god vind med jeres avl.

højsgaard hestecenter
0
0
Svar på denne tråd

Hingst...
Forfatter: 
Dato:  16-05-2007 08:23
Hvad er det for en hingst du har valgt :-)!
0
0
Svar på denne tråd

Det er
Forfatter: 
Dato:  16-05-2007 21:01

Lettir fra Flugumýri, han er en høj og smuk islænder, man kan ikke se at han er 22 år gammel. Han har et supersind, vi stod 5 mennesker omkring og nussede ham i lørdags og han nød det i fulde drag. Han var så rolig og dejlig, men da vi så gik, skulle han lige vise "damerne" i folden ved siden af at han altså også var en sej og rigtig hingst med udstråling, tølt og hvin

Ja jeg er helt enig med dig Isafold, det er også godt med en erfaren hingst til "tøser som ikke lige ved hvad det handler om" Det skulle jo gerne være en god oplevelse for dem.

Jeg kan godt se hvad du mener framtid, men alligevel, du kender ikke den unge hingsts nedarvning af kvaliteterne som du søger. Ikke før den er brugt en del. Derimod mener jeg at når du står med dine hopper og kender deres styrker og svagheder som gerne skal forbedres hos afkommene, så har du større "garanti" med de ældre hingste, da du har en god portion afkom at kigge på kvaliteterne hos.

Desuden er bluptal vel også ret vigtigt, der går jo også nogle år før man kan få lavet bluptal på en hingst??

Stald Petit v.

Tinna og Peter Knudsen

opdræt af Dansk Varmblod og islændere.

besøg vores hjemmeside www.123hjemmeside.dk/stald-petit

0
0
Svar på denne tråd

nu skrev jeg jo ikke
Forfatter: 
Dato:  17-05-2007 00:13

at jeg selv så mine forslag som de endelige sandheder. Jeg skrev bare sandsynlige grunde.

Og jo lige præcis blup er hesten faktisk født med. Den falder med alderen medmindre hingsten har rigtig mange afkom der har klaret sig godt i avlen. Blupen påvirkes nemlig ikke kun af hestens forfædre men i nok endda højere grad af dens efterkommere.

Blup udregnes som et gennemsnit af moders og faders blup. Kåres hingsten så over "forventning" stiger den. Efter kåring vil den så falde med årene medmindre der kommer mange kårede afkom efter hingsten/hoppen.

100 er middeltallet og alt derunder er "lige meget". Kun unghingste med blup over 115 (mener jeg) betegnes som sandsynlig avlsfremgang og unghingste der kun er bygningsbedømt skal have en minimumsblup for overhovedet at kunne få bedækningstilladelse. Jeg husker pt ikke om det er nok hvis både moder og fader er kåret med et min. Det var det da jeg gad arbejde i kåring af unghingste.

Min erfaring siger mig at hingstens sind er en af de ting der har mindst indflydelse på føllet. En opvækst i en fornuftig flok af en passende størrelse med en naturlig aldersfordeling er langt vigtigere. Derudover er det jo også hoppen der opdrager føllet. Dette er dog så absolut ikke en endegyldig sandhed da jeg også har oplevet heste hvor hingstens sind er slået så absolut igennem, men oftest dog i negative tilfælde.

En hingst som Léttir som har har 24 afkom der er nået over de magiske 7,50 til en kåring ud af 261 skulle jeg mene lyder fornuftigt. Går man så ind og undersøger kåringerne vil man se at ca. 8 har under 8 for sind. ca. 12 har under 8 for tølt og ca. 6 er 4-gængere. I blup har han 95 for tølt, 101 for vilje og 116 for pas. Af det kan man læse at han har/giver en anelse bedre sind end middelhesten, ikke er avlsforbedrende i tølten men til gengæld kan tilføre en del god pas. Hans total er 106 ergo er han avlsforbedrende.

I blupberegningerne kan man også finde en sikkerhedsfaktor. Denne fremkommer udfra hvor mange af hans søskende/afkom der ligner ham.

En ældre hingst hvis blup bare stiger og stiger skulle være et sikkert kort. Han er klart avlsforbedrende. Der er dog rimelig langt mellem den slags hingste, men de findes derude. På island vinder den bedste af dem hverandet år Sleipnir pokalen.Den stigende blup viser at hans afkom klarer sig godt (inkl. børnebørn etc.) Så derfor har man en rimelig ide om hvad man kan forvente også af hans børn.

Vil man opnå hurtigere avlsfremgang springer man altså videre til næste generation. Og ja det er da en chance, men det er avl ALTID. Man kan gardere og helgardere men man ved stort set aldrig hvad man får. 2 krikker kan give verdensmestre og to verdensmestre kan give krikker.

Hvad du præcist avler efter er ikke lige til at gennemskue for mig og mine forudsætninger for at vide det er forsvindende små da jeg ikke kender dine hopper, men udfra dit hingstevalg vil jeg gætte på at de er 3½ - 4gængere med et godt sind. Ihvertfald ikke 5-gængere med tendens til grisepas.

Dine argumenter for at bruge ham holder ihvertfald vand også for mig, da jeg også helst vælger erfarne hingste der ikke er alt for populære (overfyldte hoppefolde) til mine unghopper. Opsynet er alfa og omega uanset hvor fantastisk hingsten er. Jeg vil da være sikker på at få en sund hest med hjem.

Nå men alt andet lige viser undersøgelser/gamle filmklip at ældre hingste faktisk ikke står mål med de unge. Kravene til den perfekte tølt etc. stiger. Hingste der i 1990 fik 8 for tølt kan måske kun forvente 7,5 i dag. Det samme gælder på ridebanerne.

Nå undskyld. Nu tror jeg nok i alle er faldet i søvn. Jeg bliver af og til grebet.

højsgaard hestecenter
0
0
Svar på denne tråd

Tillykke...
Forfatter: 
Dato:  21-05-2007 10:14

...med hingstevalget. Léttir er en reel og fin hingst. Kender hans tidligere ejer.

Mht. hvorfor der står så mange hingste i landet, der ikke bruges, er der i mine øjne et par ret gode forklaringer på:

For det første er der efterhånden TONSVIS af gode hingste at vælge imellem, og der kommer hele tiden nye til. Nyhedsværdi har meget at skulle have sagt, og som før nævnt er det de nye, der vises til kåringer og konkurrencer, og som der derfor bliver set og talt om.

MODE har også en del at skulle have sagt. Nogle hingste er på mode, men det skal tilføjes, at der tit er en grund til, at de bruges meget: det er fordi, at folk har gode erfaringer med dem. Sådan nogle hingste som Ögri og Stefnir bliver jo voldbrugt, men deres afkom er altså også rigtig fine. Derfor er hingstene på mode!

Men selvom der går mange ældre hingste rundt, der ikke bruges ret meget, så skal du vide, at der også findes en del af dem, der stadig har mange hopper og har det, du kalder elitestatus: hingste som fx Gladur, Darri og Vákur har været brugt utroligt meget til trods for, at det er mange år siden, at de har været vist - deres afkom er simpelthen bare gode, og det ved folk.

Så når en ældre hingst ikke opnår elitestatus og ikke får ret mange kunder i butikken, så er det altså som regel fordi, at de ikke avler blændende og usædvanligt godt - for mig at se SKAL en hingst gøre dette for at opnå denne høje status. Det er ikke kvalitetsstempel nok i sig selv, at den er gammel. De ældre og relativt jævne avlshingste går nemt i glemmebogen, og det er måske ikke det store tab for avlen. Måske er de "sikrere" valg, fordi de er gennemprøvede, men hvilken forskel gør det, hvis afkommene ikke er noget særligt? Så vil man da hellere prøve lykken med noget nyt og lovende, eller vælge én af dem, der har lavet adskillige supergode afkom.

Når jeg skriver "noget særligt", mener jeg ikke kun konkurrence- og kåringsheste; jeg mener heste, der brillerer med at have rigtig gode ridehesteegenskaber om så det er til skovtur eller stævner.

Så er det også faktum, at det er hårdt at være hingsteholder nu om stunder, og man skal være meget opsøgende og aktiv med at vise og promovere sin hingst på en god måde, hvis man vil have kunder i butikken. Man kan have nok så fin en hingst, man hvis man ikke gør noget ud af at reklamere for den på den ene eller anden måde, så får man altså bare ikke kunder i biksen. Sådan er livet. Der findes så utroligt mange gode hingste at vælge imellem, og min holdning er, at det er langt bedre at kastrere sin hingst, hvis den ikke får hopper og ikke har noget ud over det sædvanlige at byde på avlsmæssigt.

-Tanja

0
0
Svar på denne tråd

højere krav
Forfatter: 
Dato:  21-05-2007 16:16

For hvert år stilles der større og større krav til de nye hingste, der stilles til kåring. Så de bliver bedre og bedre, og der ønskes hele tiden flere og flere konkurrenceheste, da antallet af stævne-ekvipager øges. Så er det klart at man vælger en rigtig god hingst, der har gangarter mere end bare i orden.

Der er sikert også mange derude, der stadig satser på de gode gamle hingste, som har bevist at de kan give deres stærke sider videre, det skal jeg ikke kunne sige.

Håber ikke det var for meget gentagelse.

Framtid - endelig fik jeg dét med BLUP på plads - tak

ChristinaPrati_ismule

Prati från Sjöstugan e. Askur från Håkansgården

Vinder af T.8 til Krogagres træningsstævne, samt finaleplads i firgang! Vores første stævne sammen!

0
0
Svar på denne tråd

Hey...
Forfatter: 
Dato:  22-05-2007 07:00

Hvis jeg havde andet en den kæmpe isfætter vallak jeg rider ville jeg helt sikkert have et føl efter Humfaxi se ham på www.humfaxi.dk han er vidunderlig med et helt fantastisk temperment... Og så er det min veninde der ejer ham, Jo han er en smuksak

Knusser Lene

Salg af alle matreialer til fremstilling af 3d kort, se min butik på linket..

www.lenes3d.dk

0
0
Svar på denne tråd

stutteri Hjelte ..
Forfatter: 
Dato:  09-06-2007 14:15

Hej.

Jeg sys helt klart at hvis du vil have din ismule hoppe bedækket i år skal det være på stutteri hjelte der kommer vindott hingsten til danmark og bedækker deroppe.

Amalie og ♥Atli♥

Gør Livet Til En Fest - Rid Islandsk Hest

Sjællandsmester 2007 i speedpas !

0
0
Svar på denne tråd

hejelte
Forfatter: 
Dato:  09-06-2007 22:04
Amalie: Den er ikke vindott, men moldott. :)

ChristinaPrati_ismule

Prati från Sjöstugan e. Askur från Håkansgården

Vinder af T.8 til Krogagres træningsstævne, samt finaleplads i firgang! Vores første stævne sammen!

0
0
Svar på denne tråd

123456789
Forfatter: 
Dato:  10-06-2007 20:13

Jeps, Frosti er moldótt og indtil nu, verdens højst kårede hest i den farve nogensinde.

Han kommer til Danmark på Fredag, jeg glæder mig helt vildt meget! Hehe.. Især til at tage billeder af ham.. :-P

Islandske heste til salg!
Verdens højst kårede moldótt islænderhingst kommer til Danmark i 2007 og bedækker i Nordsjælland. Se mere på hjemmesiden!
0
0
Svar på denne tråd

jeg må også lige komme
Forfatter: 
Dato:  10-06-2007 22:59

med en kommentar..

Jeg er jo faktis enig med alle jer andre (og hvorfor er det så lige at hun skrive???) Jo

Jeg oplever hos nogen at fordi det er smart og nyt (og nogen gange dyrt) så skal det være den hingst..

Jeg har efterhånden set på mange hingste og af skade blevet lidt klogere - jeg er efterhånden kommet til denne konklusion:

1) svagheder/mangler hos hoppen

2) gør op med dig selv om hvor meget det skal koste, og sortere dem fra der er for dyre.

3) ud og kigge/røre snakke med hingst + hingsteejer (nøjes med at røre hingsten)og se stedet, gerne flere gange

4) snak med erfarende avler

Jeg valgte Neisti fra Kopavogi sidste år, jeg var ude mange gange inden jeg var sikker, talte meget med ejerne og andre hestefolk og mig selv og jeg er ikke blevet skuffet..

Fordi den har en smuk farve eller går super godt på en bane er det jo ikke = dejlige afkom (det er jo ikke alle der passer sammen)glem alt om hvad andre mener om den hingst du vælger bare fordi den måske skal have en rollator med ud til pigerne..du vælger jo den fordi du mener det er det bedste til din hoppe ung eller gammel..

Tillykke med dit valg og jeg glæder mig til at se føllet næste år..

Rikke

Gør livet til en fest, rid islandsk hest!!
0
0
Svar på denne tråd

Léttir-afkom
Forfatter: 
Dato:  11-06-2007 09:02

Godt valg (og det er ikke kun fordi hingsteejer er familie og jeg selv lige har fået et føl efter Léttir).

Léttir er en dejlig hingst og jeg ved hvor glade Michael og Malene er for ham - ridemæssigt, men ikke mindst i den daglige omgang er han super.

Udover er det at vælge en hingst som passer til hoppen, er det også vigtigt at vælge en hingsteejer/-holder som man har tillid til.

0
0
Svar på denne tråd

ha ha ha Dimma
Forfatter: 
Dato:  11-06-2007 13:06

Den er god:

glem alt om hvad andre mener om den hingst du vælger bare fordi den måske skal have en rollator med ud til pigerne

Og så kan den forståes i både den ene og den anden retning.

højsgaard hestecenter
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider