...med hingstevalget. Léttir er en reel og fin hingst. Kender hans tidligere ejer.
Mht. hvorfor der står så mange hingste i landet, der ikke bruges, er der i mine øjne et par ret gode forklaringer på:
For det første er der efterhånden TONSVIS af gode hingste at vælge imellem, og der kommer hele tiden nye til. Nyhedsværdi har meget at skulle have sagt, og som før nævnt er det de nye, der vises til kåringer og konkurrencer, og som der derfor bliver set og talt om.
MODE har også en del at skulle have sagt. Nogle hingste er på mode, men det skal tilføjes, at der tit er en grund til, at de bruges meget: det er fordi, at folk har gode erfaringer med dem. Sådan nogle hingste som Ögri og Stefnir bliver jo voldbrugt, men deres afkom er altså også rigtig fine. Derfor er hingstene på mode!
Men selvom der går mange ældre hingste rundt, der ikke bruges ret meget, så skal du vide, at der også findes en del af dem, der stadig har mange hopper og har det, du kalder elitestatus: hingste som fx Gladur, Darri og Vákur har været brugt utroligt meget til trods for, at det er mange år siden, at de har været vist - deres afkom er simpelthen bare gode, og det ved folk.
Så når en ældre hingst ikke opnår elitestatus og ikke får ret mange kunder i butikken, så er det altså som regel fordi, at de ikke avler blændende og usædvanligt godt - for mig at se SKAL en hingst gøre dette for at opnå denne høje status. Det er ikke kvalitetsstempel nok i sig selv, at den er gammel. De ældre og relativt jævne avlshingste går nemt i glemmebogen, og det er måske ikke det store tab for avlen. Måske er de "sikrere" valg, fordi de er gennemprøvede, men hvilken forskel gør det, hvis afkommene ikke er noget særligt? Så vil man da hellere prøve lykken med noget nyt og lovende, eller vælge én af dem, der har lavet adskillige supergode afkom.
Når jeg skriver "noget særligt", mener jeg ikke kun konkurrence- og kåringsheste; jeg mener heste, der brillerer med at have rigtig gode ridehesteegenskaber om så det er til skovtur eller stævner.
Så er det også faktum, at det er hårdt at være hingsteholder nu om stunder, og man skal være meget opsøgende og aktiv med at vise og promovere sin hingst på en god måde, hvis man vil have kunder i butikken. Man kan have nok så fin en hingst, man hvis man ikke gør noget ud af at reklamere for den på den ene eller anden måde, så får man altså bare ikke kunder i biksen. Sådan er livet. Der findes så utroligt mange gode hingste at vælge imellem, og min holdning er, at det er langt bedre at kastrere sin hingst, hvis den ikke får hopper og ikke har noget ud over det sædvanlige at byde på avlsmæssigt.
-Tanja