Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Islandshest

4 gænger eller 5 gængere til 4G hoppe???
Forfatter: 
Dato:  13-04-2007 11:18

Jeg er ny i islænderregi, har kun redet nogle få stykker og har svært ved at mærke en ren tølt, synes at pasgang er dejligt, men foretrækker en stabil og god tølter, hvor jeg ikke skal komme med de store justeringer endnu, da jeg som nævnt, ikke har meget erfaring i islænderridning.

Har tidligere redet dressur på DV´ere, er nu konverteret til islændere pga. uheldige oplevelser med store heste, så jeg er blevet bange for at ride hest.

Islændere har et herligt sind ( de fleste har) og har en overskuelig størrelse for mig ( nok kan man slå sig, hvis man falder af, men man falder ikke så langt)

Desuden er jeg faldet pladask for tølten, en utrolig behagelig gangart som jeg gerne vil fremavle på et kommende islænderafkom på min dejlige hoppe Katla.

Jeg har hørt at jeg skal bruge en 4G hingst da der ingen grund er til at vælge en 5G, da tølten kan blive pasagtig hvis det er en 5 G.

Hvad er jeres meninger om det, hvad bør jeg vælge??

Meninger om 4G kontra 5G???

Katla er 4G med en nogenlunde tølt. Jeg søger ikke et superafkom til stævner, men en god turhest med en stabil og god tølt. Mere størrelse og god vilje.

Stald Petit v.

Tinna og Peter Knudsen

opdræt af Dansk Varmblod og islændere.

besøg vores hjemmeside www.123hjemmeside.dk/stald-petit

0
0
Svar på denne tråd

Min mening!
Forfatter: 
Dato:  13-04-2007 19:47
Jeg ville så afgjort vælge en 5-gænger hingst, da du har stor risiko for at avle 3-gænger, hvis du bruger 4-gænger hingst på 4-gænger hoppe. 4-gænger hingst er kun en man skal bruge, hvis hoppen er 5-gænger.

Med venlig hilsen Tina

Gør livet til en fest - rid islandsk hest.

2 stk ismuler sælges

0
0
Svar på denne tråd

lalalalalala
Forfatter: 
Dato:  13-04-2007 23:02

Først:

Velkommen til islænderverdenen

Du vil hurtigt finde ud af at her er godt at være..

Jeg kan godt forstå dit dilemma ang hingstevalg. Tror mange roder med de samme spørgsmål.

De fleste af os der rider islændere elsker tølten og forsøger at få vore heste så rengående som muligt. Derfor ville det jo være tosse-ærgeligt hvis vi avlede på en hoppe med en dejlig tølt hvorefter afkommet måske kun var 3 eller 3½-gænger.

Men her vil jeg straks indskyde at en 3-gænger kan være en mindst lige så dejlig islænder selvom den ikke har tølten. Har selv en lille hoppe som er noget af det kæreste og for hende er tølt en by i Rusland De andre islændere på min mark er derimod alle 4 og 5-gængere.

Nå men tilbage til dit spørgsmål:

Jeg er delvist enig med Zobbe ovenover. hvis du vælger en 5-gænger-hingst er du ligesom "sikret ind" hvad tølten angår. Men der er også en en mulighed for at afkommet bliver 4½- eller enddog 5-gænger (dog sker det oftest hvis moderen har haft anlæg for pas). En 5-gænger hest kræver, efter min mening og erfaring, en hel del mere træning... både i at holde tølt og pas adskilt men også mere træning i den generelle balance og bæring.

Hvis du derimod vælger en 4-gængerhingst er chancen for en god ren tølt lidt mindre...

men HUSK: Du kan ikke lave en matematisk udregning på om dit føl bliver en 4 eller 5-gænger!!!

Du er simpelthen nødt til at kigge interessante hingste efter i skoene og finde ud af hvad deres stærke og svage sider er.

Du kan feks. sagtens komme ud for at dit føl bliver en vidunderlig tølter selvom hingsten er 4-gænger. Hvis både hoppen og hingsten er 4-gængere med stærke anlæg for tølt kan det jo ligeså vel være at de begge giver gaven videre til afkommet.

Derfor: Find en hingst der tiltaler dig! studér den nøje og find ud af hvordan andet afkom efter den udvikler sig. Hvis du finder en hingst der "producerer" gode tøltere kan det jo være den du skal vælge.

Også selvom det måske er en 4-gænger

Held og lykke!

0
0
Svar på denne tråd

123556
Forfatter: 
Dato:  14-04-2007 18:41
Hvis ikke din hoppe selv er stærk i tölten, ville jeg vælge en 5-gænger. :)

ChristinaPrati_ismule

Prati från Sjöstugan e. Askur från Håkansgården

Vinder af T.8 til Krogagres træningsstævne, samt finaleplads i firgang! Vores første stævne sammen!

0
0
Svar på denne tråd

Ja...
Forfatter: 
Dato:  14-04-2007 19:11

Som jeg skriver i den anden tråd: vælg en 5-gænger. Det er oftest sværere at töltsætte en 4-gænger end en 5-gænger, og man skal være lidt forsigtig med at krydse to 4-gængere; medmindre de begge er naturtöltere, men disse møder man sjældent blandt de rene 4-gængere.

Vælg en 5-gænger hingst med gode gangarter over hele linjen og som har super sind og samarbejdsvilje - så går du aldrig galt i byen, og lidt grissepas skal du ikke frygte. Hvis du bruger din erfaring fra dressuren, så bliver det ikke noget problem for dig - det er er en fordom mod 5-gængere, at de nemt bliver pasagtige og stive. Gør de det, er det 9 ud af 10 gange en rytterfejl, men det er jo lettere at give hesten skylden;0).

0
0
Svar på denne tråd

nok 5 gænger
Forfatter: 
Dato:  17-04-2007 16:17
det ville være klogt hvis den ikke skal få svært ved tölt

kristina
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider