Først:
Velkommen til islænderverdenen 
Du vil hurtigt finde ud af at her er godt at være..
Jeg kan godt forstå dit dilemma ang hingstevalg. Tror mange roder med de samme spørgsmål.
De fleste af os der rider islændere elsker tølten og forsøger at få vore heste så rengående som muligt. Derfor ville det jo være tosse-ærgeligt hvis vi avlede på en hoppe med en dejlig tølt hvorefter afkommet måske kun var 3 eller 3½-gænger.
Men her vil jeg straks indskyde at en 3-gænger kan være en mindst lige så dejlig islænder selvom den ikke har tølten. Har selv en lille hoppe som er noget af det kæreste og for hende er tølt en by i Rusland
De andre islændere på min mark er derimod alle 4 og 5-gængere.
Nå men tilbage til dit spørgsmål:
Jeg er delvist enig med Zobbe ovenover. hvis du vælger en 5-gænger-hingst er du ligesom "sikret ind" hvad tølten angår. Men der er også en en mulighed for at afkommet bliver 4½- eller enddog 5-gænger (dog sker det oftest hvis moderen har haft anlæg for pas). En 5-gænger hest kræver, efter min mening og erfaring, en hel del mere træning... både i at holde tølt og pas adskilt men også mere træning i den generelle balance og bæring.
Hvis du derimod vælger en 4-gængerhingst er chancen for en god ren tølt lidt mindre...
men HUSK: Du kan ikke lave en matematisk udregning på om dit føl bliver en 4 eller 5-gænger!!!
Du er simpelthen nødt til at kigge interessante hingste efter i skoene og finde ud af hvad deres stærke og svage sider er.
Du kan feks. sagtens komme ud for at dit føl bliver en vidunderlig tølter selvom hingsten er 4-gænger. Hvis både hoppen og hingsten er 4-gængere med stærke anlæg for tølt kan det jo ligeså vel være at de begge giver gaven videre til afkommet.
Derfor: Find en hingst der tiltaler dig! studér den nøje og find ud af hvordan andet afkom efter den udvikler sig. Hvis du finder en hingst der "producerer" gode tøltere kan det jo være den du skal vælge.
Også selvom det måske er en 4-gænger 
Held og lykke!