Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Islandshest

hjælp tak!!!
Forfatter: 
Dato:  08-03-2007 14:02

Hej..

Jeg er lidt frusteret!!

Jeg har en islænder som jeg er begyndt at træne meget fra jorden pga lidt genstridigheder i undervisning..(jeg underviser børn hver eftermiddag). hun har vist det man kalder for "træg vilje".

Og nu søger jeg altså råd om longering:

Når hun skal i longen kan hun overhovedet i finde ud af det. Hun ignorerer når jeg forsøger at drive hende rundt i cirklen. enten står hun stille eller også prøver hun at gå den anden vej. Hun bryder konstant cirklen.. i alle gangarter! Som regel vender hun fronten mod mig og begynder ofte at gå hen imod mig, ikke truende eller noget men som om hun siger "skal vi ikke bare droppe det og gå hjem". Jeg bruger longeringspisk.. aldrig på selve hesten, men kun til at drive den rundt. Jeg er meget forsigtig med valg af stammeleje til kommandoer da det jo nærmest er alfa og omega i longering.

Det er som om hun slet ikke forstår hvad hun skal! jeg har prøvet alle mulige pædagogiske vendinger, men det ender bare med at vi efter 10 min i longen står og glor på hinanden i hver sin ende af snoren. Og det er jo ikke meningen.. det skulle gerne være spændene for hende, men det ender med at vi begge bliver frustrerede!

Jeg vil lige sige at jeg jævnligt longerer de 6 andre islændere uden problemer. men hende her... er nærmest både blind og døv overfor alle hjælpemidler. Har konkluderet at hun med garanti aldrig har prøvet at blive longeret før hun kom hen på mit arbejde.

Hva hulen gør jeg??? Hun trænger til træning fra jorden, men det er som om intet hjælper!

Nogen gode råd??

Evnt også til andre træningsidéer der henvender sig til "træg vilje"???

Håber på svar..

-icelandic

0
0
Svar på denne tråd

hmmm
Forfatter: 
Dato:  08-03-2007 22:43
Da jeg skulle lære min hest at blive longeret måtte jeg gå skråt bagved hende for at drive hende rundt, ellers vendte hun fronten mod mig. Gradvis kunne jeg så "stå" mere vinkelret på hende.
0
0
Svar på denne tråd

tjah...
Forfatter: 
Dato:  10-03-2007 13:31

Hej fjosa

Det er muligt jeg ikke har gået tilstrækkeligt skrådt bag ved hende.. Det vil jeg prøve at gøre mere ud af. Bruger du også longepisken til at drive frem i den position?

Hvilket udstyr longerer du med? Jeg bruger hovedtøj/grime, og sætter tovet fast i biddet. Jeg vil til at anskaffe en kapsun da jeg tror den kan have bedre effekt. jeg har aldrig haft problemer med det andet udstyr, men man kan jo altid forbedre det. Bruger du specielt udstyr? og hvad er din erfaring?

tak for svar i øvrigt:)

icelandic

0
0
Svar på denne tråd

longering
Forfatter: 
Dato:  10-03-2007 13:53

Hvis du er lidt fiks på fingerne, kan du longere med to liner. En som du har i nu og en som sidder i den udvendige side og går bagom hesten. Den som går bagom hesten skal hvile på haserne.

Med den udvendige line kan du holde hesten ude på sporet, men du skal stadig gå lidt bag hesten.

Jeg ved ikke om du forstår, men det er ligesom hvis du skal køre med hesten, du går så bare lidt om på siden af den.

Hvis du bliver rigtig fiks med de to liner, kan man også skifte volte med hesten, uden at skulle have hesten ind til dig.

Mvh Nell

Boycot Rodeo på Dansk grund!

Har du for mange penge så køb en hest, Har du stadig for mange penge, så køb 4 !

0
0
Svar på denne tråd

Fed idé
Forfatter: 
Dato:  10-03-2007 15:42

Hej Nellbo..

Det var et rigtig godt forslag du kom med!

Sjovt at jeg ikke selv har tænkt på det da jeg faktisk har hørt om metoden før, kom pludselig i tanke om det da du skrev:)Tak for det.

Jo jeg kan sagtens se proceduren for mig.. jeg er nemlig lige begyndt at få undervisning i 2-spand kørsel og jeg har prøvet at vade rundt bag hestene med linerne i hånden. Faktisk er den lille genstridige islænderhoppe kørt til og har trukket vogn mange gange så jeg håber da hun fatter fidusen, det kære lille væsen:)

Men tak for tippet!

-icelandic

0
0
Svar på denne tråd

Jeg hjalp engang min veninde...
Forfatter: 
Dato:  17-03-2007 01:03

...det tog ca. 20 min...så havde krikken lært det :-)

Jeg løb simpelthen med hele vejen rundt med hånden i grimen...tre runder og masser af ros og belønning...så tre runder igen...o.s.v.

Den forstod det efter ca. 20 min...og nu er der ingen problemer :-)

...nogle gange skal de bare have det ind med skeer, ros og godbidder ;-)

Alle heste skal mindst bruge 7-10 min. på en ny ting...inden man forsøger noget andet.

...gælder også når man skal læsse problemheste i f.eks. en trailer...

:-) ;-) :-D Med Venlig Hilsen Hanne :-) ;-)
BOYKOT RODEO
www.anti-rodeo.underskrifter.dk/ index.php
0
0
Svar på denne tråd

Jeg har også prøvet
Forfatter: 
Dato:  17-03-2007 09:42
Det med at hjælpe med at løbe rundt i volten..

Men også at der sad en rytter på det første 10-15 min =) Og de sidte 5 min kun drive hesten fra jorden, og så af med rytter og så gik det helt af sig selv=)

Pøj pøj

Med venlig hilsen

Hanne Bülow & Skotta
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider