På mit arbejde har vi en 9-årig hoppe der giver mig lidt grå hår på hovedet for tiden:
Hun er det man betegner "naturlig tölter", dvs hun foretrækker altid tølten i stedet for trav... som regel. men de sidste 2 måneder er hun begyndt at sænke hals og hoved og springer kun an i tølt hvis man beder hende om det. Når man rider på hende føles hun tung, og man konkluderer det samme når man står på sidelinjen og ser andre ride hende. I tølt skulle hun jo rejse halsen og bære ind under sig men hun bliver lige som ved med at "smide ryggen" og bare daske afsted. Min kollega, som i sin tid var med til at opkøbe hestene, fortæller at hun har haft det samme problem med hende men oplever at hoppen kun rider sådan i perioder. Når jeg rider hende starter hun de første 20 min med at lægge sig på biddet og daske. Men når jeg så har "redet hende varm" er det som om hun slapper af og har nemmere ved at løfte hals og bære under sig.
Vi har fået tjekket ryggen.. dyrlægen mener den er helt fin! Jeg spekulerer på om det simpelthen er et mere intensivt træningsprogram der skal til. Det skal lige siges at hun er en MEGET bestemt dame der som regel skal have meget klar besked. Men hun virker glad og tilpas.
Spekulerer også på om det kan være seletøj, for når hun løber ridebanen rundt uden rytter løfter hun flot halsen, men gør det som sagt kun efter et godt stykke med rytter.
Nogen ideer til hvad der går af damen? Kan den slags virkelig godt forekomme i perioder kun? Eller er det dovenskab fra hendes side?