|
|
| Barfod?? |
| Forfatter:  |
sherazade |
| Dato:  |
27-09-2006 13:01 |
|
Er der nogen herinde der har sin Islænder som barfodshest?? Hvordan er det med gangarterne når de er barfods?
Folk på hesteryg ser smukkere ud end de i virkeligheden er! Folk i biler ser grimmere ud end de i virkeligheden er!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| barfod |
|
|
NEJ - kunne aldrig drømme om at have barfodsheste. Når man rider tur på asfalt og grusveje kan det simpelthen ikke lade sig gøre. Desuden synes jeg (og her med fare for at blive skældt ud) at det grænser til dyreplageri. 
Hvorfor ride 3-gears heste, når man kan ride heste med 4 eller 5 gear?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| enig med Henriette |
Karina(Islænderfan) |
27-09-2006 21:20 |
|
Henriette skrev det jeg ville skrive, så jeg nøjes med at sige jeg er enig med hende. Med venlig hilsen Karina.
Prøv en Islænder! Du vil garanteret syntes det er skideskægt!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvorfor?? |
sherazade |
27-09-2006 21:47 |
|
Hvorfor synes i at det er bedre for hesten af få hele hovmekanismen fastlåst i jern?? Jeg synes at i burde kikke lidt på denne hjemmeside: www.equinextion.com/index.html Jeg synes at den er meget god og forklarer tingene meget godt! Jeg syntes også at det lød fuldstændig åndsvagt til at begynde med alt det der med barfod, men jeg hælder mere og mere imod det! Prøv og kik på hjemmesiden, læs lidt og kommentér bagefter! 
Folk på hesteryg ser smukkere ud end de i virkeligheden er! Folk i biler ser grimmere ud end de i virkeligheden er!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| barfod, ja tak |
limaro |
28-09-2006 16:09 |
|
Begge mine isbukke (og øvrige heste og ponier) er såkaldte barfosdheste. De trives fint med det og det er faktisk bedre jo mere de rides på tur. De slider aldrig for meget! De skal dog beskæres hver 4.-5 uge, så det duer altså ikke efter min mening at lade smeden kigge på hovene 1 gang om året. Mht til gangarterne har det ikke ændret noget (den ene har dog aldrig haft sko på) men jeg er også af den opfattelse at hvis en fri hest kan tølte uden sko, så bør en velredet hest vel også kunne? Jeg har aldrig brugt boots med vægt på mine, men det kan man jo gøre, hvis det er vægt man vil have på. Jeg har svært ved at se at velplejede hove, der efterses og beskæres 1 gang om måneden skulle være dyrplageri? Mange heste går med sko i helt op til 6-12 uger og hovene bliver for lange og hesten får forkert benstilling. Se mere om på www.sundehove.dk Vh. Camilla
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeps.. |
|
|
jeg er helt enig med Camilla... Nu har min isbuk godtnok sko på i øjeblikket, men det er dog ikke altid. jeg vil mene, at det er meget forskelligt fra hest til hest, hvor vigtigt det er med sko. Nogle heste har bedre/stærkere hove end andre - og det er derfor ikke alle hvor det er nødvendigt. Hvis det var direkte dyreplageri at hesten går uden sko, vil jeg mene,at der er noget rivende galt med avlen! Det ligger ikke til en hests natur at gå med sko.. men derimod sunde stærke hove... Men igen.. det afhænger også af hvor meget man rider den på vejene, og hvor hurtigt den slider.. alt i alt - hvis hesten går fint uden, vil jeg klart synes det er det bedste.. kan lige tilføje, at den eneste grun til min render med sko er hans store tilbøjelighed til at falde over sig selv, uden sko, hvis hovene bliver blot en lille smule for lange + at det har hjulpet i hans gangarter , skønt der ikke er lagt ekstra vægt i.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Barfod |
|
|
Jeg har som sådan ikke noget imod selve teorien omkring barfodsbeskæring. Det jeg har noget imod er alt det hesten skal gennemgå FØR den kan gå haltfri uden at ømme sig, uden sko. For der er ikke nogle der skal komme og bilde mig ind at det er en sjov process for hesten at få taget jernet af og skulle vænne hovene til at træde på småsten og hård asfalt!
Tina - Nu med Høffedyret! ---------- Don´t mind the dog- Beware of the owner!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| skoning |
Signe J |
28-09-2006 18:58 |
|
Helt op til 6 uger med sko = forkert benstilling? Mine får beskåret+nye sko hver 8. uge præcis og de har hverken lange hove eller forkert benstilling. En enkelt gang måtte den ene faktisk gå 12 uger fordi hun stod med en skade og det var smertefuldt for hende - det var på ingen måde alarmerende, men selvfølgelig var det ikke ønskeligt at gøre det til en vane. Og de skal ikke være barfodsheste, jeg har set for mange grimme eksempler.
------ Rotter er geniale kæledyr. Spiser alt og holder svigermor fra døren. Islandsk hoppe med god afstamning sælges - se hende HER
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| imod hestens natur |
|
|
Ponzebonze skriver at det er imod hestens natur at gå med sko... Nu er det ligesom imod hestens natur overhovedet at have rytter på, og når vi nu har valgt at ride på dem, må vi beskytte dem bedst muligt. Jeg er stærkt imod barfodsheste og barfodstrimmere - processen de skal igennem er forfærdelig og jeg har også kun set og hørt negative ting - i starten er alting fryd og gammen - men vogt jer hestene får stort set altid store problemer og uoprettelige skader og ender tit hos diverse dyrlæger og smede, som skal rette op på en masse problemer skabt af dybt uproffessionelle barfodstrimmere som har et eller andet kursus. NEJ TAK - der er saftsusema en grund til at en smed tager en lang uddannelse og samtidig har en forsikring. Jeg turde ALDRIG lade en person med et par kurser i barfodstrimning og beskæring komme i nærheden af mine heste - tænk hvis de skader dem. Så har man et alvorligt problem i forhold til forsikring. Jeg håber at den forventede nye lov for sat en stopper på barfodstrimmerne, sål. at kun uddannede smede må beskære heste. Jeg har set og hørt alt for mange forfærdelige historier om heste, som en eller anden barfodstrimmer har totalt ødelagt hovene på. Problemet ved barfodstrimning er, at ofte vil hovene blive beskåret i en forkert vinkel således at de står langtåede med underløbende dragter og bagtil med brudte tåakser.Ikke om jeg ville turde løbe an på barfodstrimning til mine heste. Temmelig mange af dem ville være stok-halte allerede når skoene blev taget af. Og da de rides meget på grusveje og på asfalt skal de have sko på. Der er vel også en grund til at man allerede i år 600 fandt ud af at benytte sko til heste, da de sikkert erfarede at de gik dårligt uden. Med fare for at blive skældt ud, har jeg givet min mening til kende.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hehe ... |
|
|
jah.. må rette lidt på mig selv... Tænkte også i øjeblikket jeg skrev det, at det heller ikke var normalen for hesten at slæbe rundt med os på nakken, så kan klart følge dig Henriette.. dog vil jeg stadig holde ved, at en hest med stærke hove, der ikke viser tegn på ømhed, ikke behøver det. hm.. ang. beskæring ville jeg heller aldrig turde overlade det til en person, der ikke ved hvad han/hun laver!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Oppe på Island, blev hestene tilredet unden sko, man ligeså snart de skal gangtrænes fik de sko på... Jeg var til fordrag på island om hove, og ham manden han sagde at islænderen var en af de racer der havde de bedste hove, han havde rejst rundt i verden som beslagsmed. JEg tror det er ligeså meget vane sag om vi putter sko på, det har vi altid gjort... hmmm, ignen tivlv om at det er unnaturligt med sko, men det er også et godt redskab i fx. gangarts træning. Det er også blevet lavet lov om at det skal være en uddannet der skoer hesten, det synes jeg egentligt er fint, så man undgår at en eller anden smadre hesten ved forskert skoning. For det er ikke bare forkert benstillign men rygproblemer og holdbarhed for hesten hvis dens hove dårlig plejet...
* En gang welsh, altid welsh, også selvom jeg er i Island - HJEMME! * Svadilfari informationer om turen kan sendes. * Min hjemmeside: www.123hjemmeside.dk/sirid
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Barfod |
Svafa |
29-09-2006 18:41 |
|
Ikke nogen af vores heste har sko på. Dvs. en af hestene havde sko og mordax på i vinters, der var så meget sne og is, at det var nødvendigt, for at vi kunne ride. Men der er ikke nogen af hestene, der ømmer som det mindste. Vores registrerede beslagsmed siger at, de alle har nogle pæne og sunde hove. Det skal dog siges, at vi oftest rider på naturstier og stranden. Når vi en sjælden gang rider på asfalt eller grus, rider vi selvfølgelig stille og rolig. Men og sige at det er dyremishandling at ride uden sko er en meget sort/hvid vurdering. Det er muligt, at der er nogen heste der ikke kan klare det, men det afhænger vel også af hvordan og hvor man rider. Der er ikke nogen der skal sige jeg mishandler mine heste. Det kunne jeg ikke drømme om, hvis jeg følte det var nødvendigt, ville jeg smide sko på med det samme.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| barfod |
|
|
Når nogen skriver barfod tænker jeg først og fremmest på heste som bliver beskåret af en barfodstrimmer. Og det mener jeg grænser til mishandling. En hest som går uden sko men som beskæres af en proff. smed er en helt anden snak - her ved smeden hvad der skal gøres (forhåbentlig) og beskadiger ikke hoven ved at trimme den i helt forkerte vinkler mv. Det er dét, som gør den store forskel.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| de kære sko.. |
|
|
Nu er jeg ikke ejer af en islænder...endnu. Jeg vil sige at det er individuelt om en hest har behov for sko eller ej. Ved turridning: nogle heste klare ikke at gå på grus ret længe før de ømmer sig - hvor rider man? - hvor meget rider man? Mærk efter hvad den enkelte hest har behov for. Ved indendørstræning: Jeg fatter personligt ikke, hvorfor folk pr. automatik sætter sko på deres rideheste, når de dag ud og dag ind går på en fantastisk blød og absorberende bund??? Jeg kan ikke se at det er nødvendigt...? Vanen? Lyden af en hest der kommer ned af staldgangen med sko på...virker imponerende...? Måske man føler det helt forkert at komme med en lydløs hest? Jeg kan nemt forestille mig at man bliver afhængig af lyden. Jeg forstår det til dels med de bedre springheste som engang imellem deltager til stævner hvor klasserne springes på våde græsbaner...at hestene hér er vant til sko, som der jo så kan sættes brodder i, så hesten kan stå fast. Hvad pokker er en barfodstrimmer??? Jeg bruger kun smede...har aldrig hørt om ovenstående...?? May.
Vores sorte perler Frieseren Thundra & Shetlandsponyen Clyed Hestene er vores partner og ledsager gennem livet Slå aldrig - vær en blid, kærlig og retfærdig leder Vær ydmyg Sig tak
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| barfodstrimmer- hvorfor ikke? |
|
|
bl.a derfor: www.heste-nettet.dk/nyheder/1527/ www.heste-nettet.dk/nyheder/1320/ www.heste-nettet.dk/nyheder/1956/ jeg kender en beslagsmed, navnet er ikke vigtigt, som var til foredrag med Arne "Naturhov" Haugaard, denne smed stillede nogle særdeles relevante spørgsmål omkring afhjælpning af spat o.a hvor man normalt bruger sygebeslag, samt andre yderst fagrelevante spørgsmål, alle disse blev bare fejet af, med synlig irritation fra foredragsholder uden faglige belæg. Dette finder jeg ret uholdbart, når argumentet kun går på at de bare skal gå uden sko, færdig... kan man ikke redegøre på saglig og faglig dokumentation er det at mine røde lamper begynder at blinke...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| uden forsko |
Line. |
30-09-2006 16:53 |
|
Hej! Min hest går uden forsko lige nu, da han er ved at blive tølttrænet. Det trives han fint med når han går på folden og rider på ridebane, men når han kommer ud på asfalt og grus bliver han megte forsigtig! Så det gør jeg ikke. Så lige så snart han er færdig med at blive gangsat skal han have sko på. Som de andre også siger synes jeg også det er bedst for hesten hvis de har sko på. Det er synd hvis de skal ride på asfalt eller grus uden sko! Venlig hilsen Line!
Den Lykkelige Ejer Af JAKI FRA MAMMEN! <33333
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| michael moesby |
|
|
Ja netop DERFOR som Michaels fine links skriver bruger man IKKE barfodssmede til sine heste! Kunne ikke være mere enig Michael. Godt fundet de der links. Det kan udvikle sig til dyreplageri og misrøgt - fy for pokker, hvor burde både ejere og dem som trimmer hestene skamme sig. (Jeg bliver simpelthen så gal, når folk ikke ved bedre og lader lægmand ordne hove på deres heste)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fornemmelse for hesten.. |
|
|
Jeg har to heste, den ene islænder. Ingen af dem går med sko, da det aldrig har været nødvendigt. De rides primært i skov og på eng, og har aldrig syntes at "ømme" sig. Det er min erfaring at spørgsmålet om sko er meget individuelt for hver hest. Nogle heste har ikke naturligt stærke hove, så derfor afhjælper man med sko. Andre kan klare megen ridning, uden at behøve sko. Jeg mener selvfølgelig ikke man skal lade sin hest gå barfodet for at spare pengene til sko, for det er dyrplageri. Jeg mener bare at man ikke må stemple alle barfodsheste som mishandlede, eller nogen med nærrige ejere, der ikke vil ofre de relativt få penge det koster at få skoene på. Mine heste bliver beskåret af en proff. smed, og han bliver selvfølgelig altid spurgt til råds om hvordan hovene ser ud, samt man er naturligvis opmærksom på hvordan hesten går og har det, som man altid er. Hvis smeden en dag sagde at hesten skal have sko på, ville jeg ikke et øjeblik være i tvivl om at den skal skoes. alt i alt mener jeg blot at man må vurdere hvor og hvor meget man rider, hvor stærke hestens hove er, samt være opmærksom på hesten og dens ve og vel.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| barfodstrim kontra uden sko |
|
|
@n_juul det er helt korrekt at der er forskel på behovet for sko alt efter hvor man rider, hvor meget man rider osv. dine går uden sko og bliver beskåret af en beslagsmed, det er det man traditionelt kalder uden sko. Barfodstrim er noget ganske andet, her beskærer man på en helt anden måde, kort sagt så ændrer man på hovens stilling, ofte vil mange heste være ømme i en kortere eller længere periode efter barfodstrim, trimmerne siger at det bare er fordi de skal vænne sig til at hoven/benets stilling er anderledes, personligt mener jeg det er at sidestille med et overgreb på hestens ben. Hvis en hest ømmer sig må det være fordi noget gør ondt, i dette tilfælde må det tilskrives beskæringen, og trimmeren ved at det med stor sandsynlighed vil ske, og iflg. dyreværnsloven må man ikke med fortsæt påføre dyr smerte, disse to tinge mener jeg så oikke harmonerer og må grænse stærkt op til dyremishandling.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| barfods islændere |
|
|
Nu har jeg ikke den helt store forstand på islænderridning, men jeg har beskåret en 15 stykker af slagsen og her har ejerne raporteret tilbage at der ingen forskel var på før med sko og efter uden. Nu er der ikke nogen konkurrenceryttere iblandt dem (så vidt jeg ved). Skal du bruge ekstra vægt til noget, findes der disse vægtklokker. Jeg har lige læst artiklen i Tølt af Martin Krarup og jeg kan kun tilslutte mig den, hvis det er nødvendigt med disse deforme hove for at vinde, så er sporten og avlen uetisk. Så må der være dem tilbage der har evnerne fra naturens hånd og bliver redet korrekt. Det kan være vi ikke længere ser de abnormt høje bevægelser, men gør det noget??? Til Henriette m.fl, der er flere beskæringsmetoder, de fra KC La Pierre, Dan Guerrera; AANCHP (Jacksson) opererer med samme vinkler som god gammeldags beskæring. Dyrenes beskyttelse har en rigtig god brochure, der viser hvad det er. Islændere har gode forudsætninger til at gå barfod, hvis de vel at mærke har været passet med smed siden de var små. Hvis deres hove er deforme pga manglende beskæring eller i forsøg på at opnå en bestemt præstation, kan man forvente en tid hvor hesten skal have rettet hoven op til normal og skal skånes lidt af hensyn til sener, led m.m. De forskellige boots er geniale i overgangsfasen eller hvis hesten f.eks døjer med sur stråle og man skal ride på grusveje. Om det er en barfodstrimmer eller en smed der beskærer er i princippet underordnet, bare det bliver gjort godt nok og tit nok. Der er mange ting man som hestejer kan gøre for at gøre hovene bedre læs på hjemmesiden.www.sundehove.dk MVH Christina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| barfods.. |
Tanja C |
16-10-2006 21:19 |
|
Gangartsheste skal have sko på, færdig-bum. Medmindre man kun rider et par gange om måneden på blødt underlag og ikke stiller noget krav til gangarterne. Barfod er endnu en af disse modediller, der koster os stakkels godtroende hesteejere flere tusind kroner ekstra årligt. Gad vide, hvad det næste bliver? At man istedet for en sadel skal invistere i et lille, forgyldt løbehjul, så man kan hjule afsted ved siden af hesten, når man skal på tur? Det er jo unaturligt at sidde på den! Og så får den i hvert fald ikke spat...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| gaited horses? |
|
|
Tanja jeg giver dig ret i at det nok er svært at konkurrere barfods, mod heste med sko, for momentet bliver større med den forlængelse en sko giver, plus vægten. Men hvad ved jeg, nu hvor det er blevet frigivet at stille op til konkurrencer uden sko (hvis man har en dyrlægeerklæring) er der så nogen heste der har benyttet sig af det og hvordan er det gået?? Økonomi tja hvis du skoer hver 5. 6. uge så er det stadig dyrere end at få den beskåret hver 4. Bruger du boots har du ingen problemer med ridning på grusveje... Jeg har ikke til hensigt at træde nogen over tæerne jeg svarer blot på det oprindelige indlæg. MVH Christina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| BARE FØDDER |
stelzner |
21-10-2006 17:27 |
|
Hej islænderfolk. Jeg er ikke islænder freak, men har "bare" et par blandingsheste. Da jeg læste dette indlæg kom jeg til at tænke på, når jeg en tidlig forårsdag smider skoene og går ud med bare fødder. Det gør ret ondt man mærker hver en sten, men fortsætter alligevel for det er også rart at få luftet fusserne. Hen på sommeren kan man både løbe og hoppe på grus uden at det gør det mindste ondt. Ja, og efter vinteren er det forfra igen. Det jeg vil sige med det er at det nytter ikke noget at man piller skoene af sin hest og så rider lange ture på hård bund hver dag. Det er en laaangsom tilvending, med masser af tålmodighed og følelse for hvor meget hovene kan klare. Hvis hesten bliver halt af optræningen, så er du gået for hurtigt frem.(det tager ca. et år for nyt stærkt horn at vokse ned). Det er ikke bare i ridningen at en hest trænes til barfods, fold, foder og tilpasset træning på hård bund er det afgørende. Og vigtigst af alt, men nok også det sværeste, tålmodighed. Personligt foretrækker jeg en udd. beslagsmed til at beskære. Grunden til at jeg er overbevist om barfodstanken er at det er langt bedre for hestens blodomløb, det er faktisk nødvendigt for den at få "massage" i strålen og sålen og "gymnastik" i hoven altid, det er dog naturligt. Det er sko, der nedsætte blodomløbet meget i hele benet, ikke. Så det har intet at gøre med pengene eller nemhed, ikke at sætte 4 sko på, men simpelthen for hestens sundhed. Det er faktisk et stort arbejde at have barfodsheste. Og før i antibarfodsfolk går igang igen, så synes jeg at i skal gå ind på de hjemmesider der er henvist til og læse lidt. Om ikke andet så for jeres hestes skyld.
MVH STELZNER. Roselina og Charell
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Blodomløb |
|
|
Hejsa Stelzner Først og fremmest vil jeg lige sige at jeg ikke har noget imod barfodsheste, sålænge de er smertefri. Dernæst vil jeg spørge, hvor har du fra at blodomløbet bliver så meget bedre uden sko. Hvis en hov er beskåret og skoet rigtigt, bør strålen stadig ramme jorden og dermed holde venepumpen igang. Har læst på naturhov.dk og der er to ting jeg ikke forstår: - Hvordan kan det være en fordel at strålen er slidt væk, så virker venepumpen da ikke?? www.naturhov.dk/prod/gode_hove.htm
2. Hvordan spærrer en sko for blodomløbet og er det videskabeligt bevist, eller er det bare en påstand.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mtrine, svar til dig... |
99E |
27-10-2006 20:39 |
|
Det er ikke strålen, der sørger for venepumperiet, har man fundet ud af. Så blod-tilbage-pumpningen (venepumpen) er IKKE afhængig af at strålen rammer jorden.
Strålen skal ramme jorden for at stimulere noget underliggende væv - så hvis din smed sørger for, strålen har kontakt med noget underlag ER det godt, og korrekt.
Strålerne er ikke slidt væk på de billeder, du ser dér. De er bare "mast meget flade" fordi det er en mustang, der har gået på rigtig, rigtig hårdt underlag. Grunden til, hoven er så konkav er, at det godt nok har været meget hårdt underlag - men ikke "asfalt-hårdt" - mere som hårde skærveveje, hvor underlaget giver en lillebitte smule efter.
Skoenes hæmmende effekt på venepumpens effekt: Jeg citerer Hans Henrik Smedeggard. Han er internationalt anerkendt autorietet/forsker på området, og har bl.a. skrevet smedenes lærebog "Moderne Hovpleje".
Tidligere forklaringer på at hovmekanismen blandt andet skulle relatere sig til tryk/modtryk på strålen må hermed forkastes.
Jeg vil skåne dig for en fuldstændig afskrift af de to, meget tekniske, sider med hele hovens udvidelse beskrevet - her er et referat:
Dragthjørnerne presses fra hinanden, når hoven lander. I tåen presses hornet ved kronranden lidt ind i kronranden. Derved bliver hornvæggen konveks fra kronranden til jorden (buer udad). Hjørnestøtterne presses nedad - fordi hovbenet ligger ovenpå. Den hvide linie fungerer som fjeder mellem dragtvæg og hjørnestøtte. Løs og hul væg vil således også nedsætte hovmekanismen! Strålen gør to ting: Danner bund for den elastiske ballepude + holder fast i hjørnestøtterne. Sålen, der normalt er konkav som på billederne fra Naturhov i linkeet ovenfor, bliver trykket lidt fladere. Ovenstående er bevist ved målinger på KVL - og det varer ca 4 milisekunder. Og det er KUN det, der sker når hesten lige rammer jorden - kort sagt "flopper" hoven tilbage i samme, ikke så "fladtrykte" form, når hesten løfter hoven.
Det er den korte version af hovmekanismen, Smedegaard fortsætter ADSKILLIGE sider længere henne med at forklare, hvad der så sker, når man lægger en sko på: - Hesteskoens fiksation til hornkapslen nedsætter hovens bevægelsesfrihed og dermed spillet i hoven. - Hesteskos fastsømning til hornkapslen forhindrer hovens midterlinie i at bevæge sig i forhold til hestehovens kontaktpunkt med underlaget. Det nedsætter hovens støddæmpende funktioner. - Hestesko forøger i større eller mindre grad hovens anslagskræfter fordi anslagstiden nedsættes. - De fleste typer af hestesko har egensvingninger, der er skadelige for hove. (Videnskabeligt bevist, man har simpelthen målt dem...) Disse svingninger har interferens lige under hovsenebenet!!! - De fleste typer af hestesko forøger sliddet i dragterne.
... - 99E - ... Feel Think Act Play Like A Horse
Parelli Playday i Grønhøj Rideklub SE VIDEO HER: www.patparelli.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| HOV! Kildehenvisning... |
99E |
27-10-2006 20:41 |
|
Hans Henrik Smedegaard "Moderne Hovpleje" 3. udgave, 2000 Forlaget biofolia Side 86 - 120, sådan cirka... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Helt enig |
|
|
Helt enig i at sko nedsætter spillet i hoven og at en ødelagt hvid linie er uheldig.
Men nu er det jo ikke kun barfodsheste der har en fungerende hvid linie.
Der står intet i det du har skrevet der beviser at blodomløbet er påvirket hele vejen op i benet. Jeg siger ikke at det ikke kan være sådan, jeg har bare meget svært ved at tro på det.
Især da blodomløb i benet primært har noget med benet at gøre, og ikke noget med hoven at gøre.
Vi er fuldstændigt enig i at hoven ikke fungerer optimalt med en sko på, men at det skulle gøre blodomløbet i hele benet dårligt virker usandsynligt.
Så hvis du har en kilde på det, så vil jeg meget gerne se den.
Ps. siger ikke at jeg ikke tror på dig, synes bare det er usandsynligt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| barfodstrim, nej ikke her! |
Paplo |
28-10-2006 12:47 |
|
Hej Michael..  Flotte links, de forklarer også hvorfor JEG bruger en reg. og udlært beslagsmed!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Blodomløb i benet... |
99E |
28-10-2006 12:51 |
|
...HAR noget med hovmekanismen at gøre.
Det er jo den, der sørger for, blodet "løber ud af benet igen".
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sagde Jeg IKKE |
|
|
Selvfølgelig har det noget med blodomløbet at gøre, jeg vil bar mene at det er overdrivelse når der bliver sagt at sko giver et decideret dårligt blodomløb.
Grunden til at jeg gerne vil se noget forskning der påviser det er at det virker usandsynligt. Men hvis der er noget om det, så vil jeg meget gerne vide det, idet det kan være vigtigt i forbindelse med skader og lignende. Tvivler bare på man kan styre blodomløbet med en sko, men som sagt synes jeg bare det er en interessant påstand som jeg gerne vil høre mere om.
Ligeledes kunne det være interessant med noget forskning omkring sammenhængen mellem blodomløbet i hoven kontra blodomløbet i benet. For at få fastslået hvordan sammenhængen er. Synes bare det kunne være meget interessant...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| blodomløb |
stelzner |
30-10-2006 13:11 |
|
mtine: Det om blodomløbet har jeg fra en artikel om Dr. Strassers metoder i Landsbladet hest. Der er taget et billed med et varmefølsomt kamera, af en hest med sko på den ene forhov, billedet viser med al tydelighed at den skoede hov+benet er køligere end de andre, altså minder blodgennemstrømning i hele benet. Artiklen findes i Landsbladet hest årg. 2002 nr.2 s. 22-25: Sko skader kredsløbet, der også indeholder artiklen Strasser-metoden vækker bekymring. Jeg kan selvfølgelig ikke vide med sikkerhed, om det er meget skadeligt for hesten i længden at gå med sko, jeg tror bare ikke på at det fremmer hestens sundhed at have sko på.
MVH STELZNER. Roselina og Charell
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| blodomløb |
|
|
Hej Mtrine Det er et særdeles relevat spørgsmål og jeg synes også det kunne være rart med et forsøg der vil forsøge at afklare det engang for alle. Det er relativt nemt med termografi eller infrarød termometer, det skal bare tages over døgnet for blodcirkulationen fluktuerer over dagen og afhængig af udetemperatur, man skal også finde nogen rimelige ens hove at sammenligne med, jvfr min forklaring nedenfor. Der er forsøg som er lavet i andre sammenhænge og der er viden om anatomi der har givet indikationer heraf, samt et hav af studier som ikke er blevet anerkendt, endnu... Forsøg har vist at bevægelse giver øget blodcirkulation Forsøg har vist forskellen på hovmekanisme med og uden sko jvfr 99E s indlæg. Man ved at hestens fire hove er hestens ekstra fire hjerter som giver tilbageløb af blod (vi har også vores venepumpe) Man ved at visse hovformer, stejle hovvægge, giver negativt hovspil= minus hovmekanisme. Man ved der er en større risiko for fornævringer med tiden ved skoning, nok især ved heste der i forvejen har stejle hovformer, arabere, PRE, æsler og lign. Og heste med surstråle!!! Chris Pollit har vist i en video hvordan kiler lukker af for en del af blodtilførslen til hoven, da hovens omkringliggende arterie bliver klemt derved. Dem med jacúzzi støvlen og spabadet har brugt ideen om øget blodgennemstrøming efter en ekstrem kulde påvirkning (spørg vinterbaderne om dette ) og ved bobler, for at øge blodgennemstrømning og derved heling af sår, sener osv. De har lavet casestories der har vist det. På sygehusene er man blevet opmærksomme på at få patienter hurtigere igang med at bevæge sig for det fremmer heling. Nyere forskning har også vist vigtigheden af bevægelse mod spat, svage knogler, led osv. Så jeg synes A + B+C+D osv giver svaret JA, og derved Ja til dit spørgsmål efter min mening. Men ja lad os få det bekræftet. Fra mit virke og sket lige for nyligt. En kiropraktor (ikke ind i barfod, så jeg vil kalde hende uvildig ) var ude at termografere og lave kiropraktik på 8 heste i samme stald. En var barfod og de andre skoet. Kun den barfodede viste blodcirkulation i hove og ben. De andre hestes ben og hove var blå på termografien. Om de alle 7 havde forsnævrede hove ved jeg ikke, for det er klart der forskel på en hov med god facon og en forsnævret hov.. MVH Christina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Interessant |
|
|
Lad os håbe at vi snart får noget af alt dette på skrift, således at vi kan argumentere på at sagligt grundlag, istedet for den situation nu. Jeg kunne godt tænke mig at prøve barfods princippet på min unghest, især fordi han aldrig har været skoet og jeg håber på at overgangsperioden kunne blive nem. Desværre kan jeg ikke umiddelbart finde nogle i jylland(Aalborg) der kender princippet for god beskæring. Mit store problem er også at jeg kun bruger smede med uddannelse og forsikring... Især er forsikringen vigtig, for alle kan komme til at lave fejl. Hvis der er nogle der kender nogle i aalborg, vil jeg gerne høre fra jer 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Klap lige hesten!!! |
trineblicher |
07-02-2007 21:07 |
|
Undskyld, undskyld, undskyld på forhånd - men hvad er det for noget usagligt pjat at sige, at det er dyremishandling at lade en hest gå uden sko? Og hvorfor i alverden skulle man vælge en ufaglært smed, blot fordi hesten "kun" skal beskæres? Fordomme!! Barfodssmede? Altså...slap nu af! En almindelig smed kan da sagtens beskære en hest, der går uden sko, og så slipper man for at skifte smed, hvis hesten igen skal have sko på. Hvis man rider meget på asfalt ellers grusstier kan det selvfølgelig slide så meget på hovene, at hesten er nødt til at gå med sko. Det samme gælder, hvis den har skrøbelige hove. Min dyrlæge + varierende smede gennem 20 år er af den overbevisning, at det er sundt for hesten at holde en pause fra skoene ind i mellem - netop fordi det er naturligt at gå barfod! Min islænder går aldrig med sko på hele året, men i perioder. Der er ingen problemer med overgangen -hun har aldrig i sit 26-årige liv været halt. Men hvorfor dog ikke spørge jeres smed, evt dyrlæge til råds i stedet for at bande over hinanden herinde? Det er så individuelt, hvordan og hvor man rider, og hvor stærke hestens hove er, så de kan sandsynligvis give et mere dækkende svar - og i et kønnere toneleje, end hvad jeg læser her.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Endelig gang i debatten igen! |
Monals |
08-02-2007 23:09 |
|
Mine meget forskellige heste (Quarter, Fuldblod og Islænder) har gået barfod´et i 2 år til april og uden sko 3 år inden det. Ved alm beskæring hver 6 - 8 uge oplevede jeg ofte især i frost vejr at mine heste fik ømme hove. Ved barfods trim HVER 4. UGE!!! Er de ALDRIG ømme. Men det kan de blive hvis man ikke er obs på at få trimmet ofte. hellere hver 3. uge end hver 5. uge! Min fuldblod er meget flad i sålen og hun har aldrig kunnet gå på grusveje, det gør hun nu uden problemer! (Det tog dog et års tid med barfods trim!) Min Islænder har aldrig gået bedre og der har aldrig været mere tölt i den end nu! Min Quarter gik altid og snublede og han var årsagen til vi startede med Barfods trim (ofte beskæring efter hovens egen natur) Og han har jeg haft i 11 1/2 år lige fra 1 1/2 års og det undrede mig at hans hove langsomt var blevet længere og længere og mere og mere platfodede - Det var de ikke da han var føl og ung! Efter 2 - 3 trim (8 - 12 uger), var han helt velfungerende igen og har ikke snublet siden! Jeg rider på ALT underlag, men mest på grusveje og det går fint. Desuden har de ikke mere surstråle, revner og flækkede hove! Jeg bruger ikke Boots. Vil anbefale det til alle andre, HVIS I VIRKELIG VIL DET! Det kan ikke gøres halvt. Det er enten eller! Og perioden fra skoene tages af, skal gerne være i en periode hvor man ikke rider så meget, så generer det ikke hesten, hvis den bliver lidt øm i nogle få uger. Er hesten meget "ødelagt" i sin naturlige hov mekanisme, kan det tage op til et år, før det fungere helt optimalt. Der kan man så købe eller leje boots. Det er ikke billigere end sko fordi de skal beskæres så ofte. Men hestenen har meget bedre af det. Jeg vil ikke anbefale nogen at gøre det selv. Men vi (min mand og jeg gør det selv) Efter barfods trimmeren havde gjort det i et år, begyndte vi at få undervisning i det og har læst og deltaget i kurser om det. Vi har ingen barfods trimmer i vores område og brugte nogen fra sjælland i starten. Derfor bruger vi nu en uddannet smed til at komme og tjekke vores heste hver 4 - 5 måned. I starten kom han hver 3 måned. Han giver os "længere og længere snor" og siger at vores hestes hove, er nogen af de pæneste og mest velfungerende hove han overhovedet ser! Mvh. Mona
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min ismulle .. |
Kirstine-BB |
16-02-2007 23:18 |
|
Går med sko på alle 4, eller,, han smed lige en forsko her idag, men ca. en 30 min efter jeg opdagede det, satte smeden en ny på, han havde nemlig god tid. Han gik uden sko de første 4 uger jeg passede ham, men nu er det slut !
♥ Islænder ♥ Spegill & Kirstine
♥
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja det er vel okay |
Katrine 1 |
17-02-2007 19:30 |
|
Ja altså en hest kan jo godt gå uden sko hvis den kan holde til det men jeg synes nu det er bedst hvis de bliver skoet det plejet ihvertfald tit at hjælpe men hvis den har gået uden i lang tid og der ikke sker noget ved det så er jeg sikker på at den stadig kan gå uden ! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Barfod. |
maler-xp ♥Atli-fra-Kirstinelund |
01-03-2007 15:50 |
|
Ja, min mor har en barfods hest. Den går fint  Mm, den kan godt få lidt ømme hove men det er også det eneste, man kan sagtens ride hende alligevel, hun går 6 dage om ugen og un har det helt fint  Mm, hun skla bar gå inde i det lidt bløde 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| går fint |
|
|
Hvordan kan du mene, at det går fint, når hesten ømmer sig? Ømhed er jo netop en indikation på at hesten ikke kan gå uden sko... Hvilke symptomer mener du hesten skal vise, før I tænker, at den ikke kan gå uden sko? Majbritt p
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| uden sko |
|
|
hejsa Jeg har 1 islænder og 2 DV der går uden sko, ilfg. min smed er det ikke det samme som barfodstrimning.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| svar på de sidste indlæg |
|
|
maler xp. Hesten skal ikke gå på et underlag den ømmer sig på. Jeg synes din mors hest skal have boots på i så fald. Lekri hvad er forskellen ifølge din smed, det ville være interesant at høre. Min beskærig er ret lig det man lærer på KVL, er ihvertfald af flere profesionelle blevet godkendt som værende det samme. Du kan sagten finde trimmere der beskærer anderledes og du kan også finde reg smede med deres egen filosofi.. Katrine 1 dit indlæg står lidt uklart fo rmig, men har jeg forstået derhen at du mener at går den uden sko så er det okay at fortsætte og går den med så skal man ikke ændre på det? Jeg syne sikek man partout skal konverterenogen steder hen. Men jeg synes det er vigtig at finde ud af om grunden til at nogen heste går med sko er at den forudgående hovpleje og management ikke har været god nok? Jeg vil ikek gentage mig i dette indlæg I kan søge på de Røgt og pleje der har jeg skrvet hele bøger om filosofien elle rhvad vi nu skal kalde det. Min erfaring med islændere er at de har rigtig god hovkvalitet og det tager ikke det store at få deres hove gode nok til barfod. Islændernes store handicap (jeg generaliserer lidt her) er nok at der ikke er så stor tradition for at passe hoven så tit i islæderverdenen og at man lader dem ofte gå i mudderløsdrift og ofte underforsyner dem med mineraler og aminosyrer, da de er så nøjsomme. såe re de småforfangne islændere også. Derudover kommer alle de misvisvende hovformer som ses til kåringer og gangartsklasser.. Som skrevet ovenfor, så har jeg ikke forstand på at få en bedre tølt osv, men jeg går ind for en sund hovform til hvert enkelt hest. Gangarter udover det som hesten naturligt kan tilbyde givet den er træner korrekt, beskåret korrekt, skoet korrekt, fodret korrekt, går med den rigtige sadel der ikke generer hesten interesserer mig ikke. Hvis man præmierer unaturlige gangarter er der noget i vejen med konkurrenceformen, dommerne eller hvad ved jeg. Jeg er også imod at manipulere med hove og sko til travløb, galop, dressur, tenesee walking, slidding osv osv. Konkurrence former hvor man lader hånt om hestens sundhed er efter min mening uetiske. MVH Christina
Løsdriftplads ledig pr 1. maj i HIT stald
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|