Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Islandshest

Hingstevalg
Forfatter: 
Dato:  02-04-2006 18:55

Hejsa

Nu er jeg lidt ny i Islænderfaget og da jeg skal have min hoppe ifolet i år. Så kunne jeg godt tænke mig at høre hvilke hingste i har brugt til jeres Islænderhopper sidste år og/eller hvilken hingst I har tænkt jer at bruge i år?

I må gerne skrive lidt om hingsten, hvor den står, pris på bedækning...osv.

Jeg selv har kigget lidt på hingsten Forull fra Sandhòlaferju.

Hvad kender I til denne hingst?

Hanne

0
0
Svar på denne tråd

Hej Hanne
Forfatter: 
Dato:  02-04-2006 22:22

Jeg har en hoppe efter forull.

Hun hedder Sia, og der er billeder af hende på min præsentation.

Jeg har mødt en hoppe mere efter Forull, og både den og min Sia er meget rolige og omgænglige.

Nu ved jeg ikke om din hoppe er 4 eller 5 gænger, og hvordan hendes sind osv er.

Kan du ikke fortælle noget mere om din hoppe, evnt sætte nogle billeder ind?

så er det lidt nemmere at komme med forslag til hingste. :0)

Med venlig hilsen Karina.

Prøv en Islænder!
Du vil garanteret syntes det er skideskægt!

Freisting sælges!
Se billeder på min
præsentation

0
0
Svar på denne tråd

Hanne...
Forfatter: 
Dato:  03-04-2006 14:47

Når du skal vælge hingst til din hoppe, så er det en god idé, at tænke nøje over hvilken hingst du vælger. Hingsten skal jo helst fremhæve din hoppes positive sider, og ophæve de negative. Hvis fx din hoppe har meget dårlig overlinie men en god lang hals, så var det måske en idé, at finde en hingst med en god overlinie, og så måske gå lidt på konpromis med halsen (hvis det er nødvendigt, helst skal begge dele jo være godt). Det samme gælder gangarter, hvis din hest er meget pas bundet, så var det nok en idé at finde en 4-gænger hingst med god trav og tølt.

Dette er selvfølgeligt kun eksempler, men kan du evt fortælle lidt om din hoppe, så kan vi måske komme med forslag. Hvordan er hendes bygning? Hendes sind? Hendes gangarter? Vilje? Osv.

Derud over, skal du gøre dig bevidst om, hvad du vil avle, og hvad du kan avle, med den hoppe du har til rådighed. Er det en skovturshest du vil avle, så er det måske en god idé, at ligge vægt på god tølt, behagelig vilje og super sind (generelt et godt kritierie, lige meget hvad man skal avle).

Håber at du vil fortælle lidt om din hoppe, så er det lettere at anbefale en hingst. Der er jo et væld af fede islandske hingste i DK.

Ang Förull, så har jeg selv redet to afkom efter ham, begge vallaker. De havde begge et lidt egenrådigt sind og var sådan ca middel i bygning og middel store. Den ene havde under middel gangarter og en lidt kedelig vilje. Den anden havde rigtigt fine gangarter og en del vilje, men var meget følsom. Hvorfor overvejer du at bruge ham?

0
0
Svar på denne tråd

Islænderhoppen
Forfatter: 
Dato:  03-04-2006 18:21

Nu har jeg sat et billed ind af hende på min præsentation

Det er godt nok snart et år gammel men det er det bedste jeg har indtil videre. Hun har udviklet sig mere nu hvor hun er 3år.

Hun kan tolt, pas ved jeg ikke men faren kan.

Hun er efter Alur Thufu mf. Bakkus Bakka

Hendes blup er 106. Hun forventes at blive omkring 145 da hun allerede er meget høj nu. Hun har et godt sind og middel vilje.

Hingsten skal stå i Jylland og må ikke koste over 4000 incl. moms

Har også kigget lidt på Djarfgengur Toksvig.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider