Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Islandshest

Trav istedet for tølt
Forfatter: 
Dato:  22-02-2006 20:31

Er der nogen der ved hvad det ca koster at få gangsat en islænder, og om hvor lang tid det måske vil tage? Jeg tænkte på om der er nogen der ved hvad det koster ovre ved Rasmus Møller på Nordjysk ridecenter.

Problemet med min er at han kan trave med hovedet højt, så det er ikke til at få ham til at tølte uden nogle få skridt af gangen hvis der overhovedet kommer nogle. Eller er der mon nogen der selv har gangsat sin hest der måske kan give nogle gode råd til hvordan jeg skal gøre det.

0
0
Svar på denne tråd

Gangart...
Forfatter: 
Dato:  22-02-2006 21:31

Det er en god idé at sende din hest i træning hvis ikke du er vant til at gangsætter islændere. Bedst af alt vil det være hvis du kunne kombinere det med selv at få undervsning på hesten, så I begge to lære noget. Hvor lang tid det tager, kommer meget an på hesten. Hvor gammel er den? Har den aldrig tøltet? Hvor godt redet er den i grundridningen? Osv... Hvis hesten er i god kondition og kan de grundlæggende dressurøvelser, så kan det sikkert gøres på 1-2 måneder, måske endda mindre. Er den oppe i årene, stiv og har aldrig tøltet, så kan det nok komme til at tage lidt længere tid, da det så er en ret lang proces.

Hvad det koster er meget forskelligt. Jeg kender ikke lige Rasmus' priser, men du skal nok regne med ca 3000 kr om måneden.

Og så et lille råd, det er ikke nok at hive hestens hoved op for at få den til at tølte. Hesten skal rides ind bagfra, så den får ryggen og barparten med. Hvis bare den har hovedet i sky, så vil den sikkert smide ryggen, og så er det ikke så mærkeligt at den vælger traven.

Held og lykke med det! :-)

0
0
Svar på denne tråd

Trøller sez
Forfatter: 
Dato:  22-02-2006 21:39

Jeg har selv gangsat Trausti - Og det var ikke let ;) Men har ikke det samme problem som dig, da Trausti var pastölter og ikke trav tölter ;)

Men få noget undervisning! ;)

:-* Born to be wild :-*

Årets hest 2005 :D

Green day (y)
ღTrøllerღ

0
0
Svar på denne tråd

tølt stedet for trav
Forfatter: 
Dato:  23-02-2006 08:42

Mange tak for jeres svar. Jeg har redet islænder nogle år efter hånden, men det var også mest naturtøltere, også giver det jo sig selv at den tølter af sig selv. Men det er egentlig sværer end jeg troede at få ham til at tølte.

Han er 7 og jeg købte ham sidste november hvor han ikke var blevet redet ret meget pga. at det var ejerne af ham der havde redet ham til og de havde ikke rigtig forstand på det alligevel. Jeg har så redet jævnligt på bane for at få noget af grundridningen på plads, der mangler så også lidt endnu, men han er utroligt lærenem.

Han har tøltet lidt, men der blev han også drevet meget fremaf.

( Det var en veninde der hjalp mig, som har avlet og redet islændere i mange år )

0
0
Svar på denne tråd

bombur
Forfatter: 
Dato:  23-02-2006 13:41
jeg har selv haft min islænder i træning hos rasmus og det ligger på omkring 4000 kr for en måned med det hele ellers kan du søge på nordjysk ridecenters hjemmeside hvor der er en link til rasmus
0
0
Svar på denne tråd

geysirheste
Forfatter: 
Dato:  23-02-2006 14:32

Det hjælper rigtig meget at få hesten gangsat hos en erfaren islænderrytter for de har ofte en rigtig god føling med hvorfor hesten ikke lige gør som ejeren forventer, netop fordi de har redet så mange forskellige heste.

Et alternativ til Rasmus er Heidi fra www.geysirheste.dk/

hun har fået nogle virkelig gode tøltere ud af heste som ellers kun ville vise trav. Geysirheste ligger ikke ret langt fra nordjysk/rasmus.

En af fordelene som jeg selv var glad for da min hest var i træning hos heidi var at jeg undervejs fik undervisning, således at det ikke kun var hesten og heidi der kunne finde ud af at tølte. Men jeg lærte hvad det var der skulle til for at min hest, som også fortrak trav, kunne tølte.

Prisen ligger så vidt jeg ved omkring de 3500 kr

mvh

Helle

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider