Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Islandshest

Benflytning
Forfatter: 
Dato:  04-09-2005 16:56
Hvordan er benflytningen i tölt?? Og hvad med i pasgang??

Kan en pony der kun er delvist Islænder tölte?? Eller er der større sandsynlighed for at den er ren men uden papirer??

Linda.
Forskelligt udstyr til billige priser sælges - SE HER
0
0
Svar på denne tråd

Osv...
Forfatter: 
Dato:  04-09-2005 18:18
I tølt flytter hesten et ben af gangen, så den har skiftevis 1 og 2 ben i jorden, der skal være lige langt mellem at den flytter hvert ben, altså ren 4-takt (1-2-3-4-1-2-3-4-1-2-3-4-1-2-3-4... osv) hvis takten er uren (fx 1-2 3-4 1-2 3-4 el.lign.) så går hesten ikke rent tølt. I pas flytter hesten benene synkront på begge sider, altså højre forben og højre bagben samtidigt og venstre forben og venstre bagben samtidigt, det er en 2-taktet gangart.

Det kan være svært for en ikke rutineret at se hvad der er hvad, og om gangarten er ren.

Det er forskelligt om islænderblandinger kan gå tølt, det kommer jo nok lidt an på hvor meget islænder der er i dem (jeg kender adskillige såkaldte "islænderblandinger" der aldrig har set skyggen af islænder). Hvis ikke man er vant til at tølte, kan det nok være svært at forsøge, men så kan man jo evt få en eller anden kyndig person til at gøre forsøget. Hvis ikke hesten viser enten tølt eller pas på marken, så kræver det nok en del arbejde (hvis den overhovedet kan).

Jeg kender til halve islændere som kan tølte, men mange af dem tøler urent, meget anstrengt eller meget lidt.
0
0
Svar på denne tråd

Tak for svaret
Forfatter: 
Dato:  04-09-2005 21:38
Det var lige præcis de ting jeg gerne ville vide :)

Linda.
Masser af udstyr til billige priser - se HER
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider