Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Islandshest

 Hvor gamle kan de blive?
Forfatter: 
Dato:  15-06-2005 17:07
Mine forældre ejer to islændere, Skuggi og Hugsyn, som I kan se på min præsentation. De er gamle, rigtigt gamle! Vi har lige regnet ud, at de er ca 34-35 og 39-40 år gamle. Jeg har en teori om, at det er fordi, de har det så godt, at de kan blive ved og ved.

De sidste ti år, mens mine forældre har haft dem, er de stort set ikke blevet redet, kun et par gange om året i starten, nu slet ikke mere, da deres ben ikke kan holde til det. De går i løsdrift på 2½ tønde land og får kun hø og lidt ekstra foder. Deres hove bliver beskåret hver 3 måned. De har ikke haft brug for dyrlægen, siden vi fandt ud af at Hugsyn havde gigt. Det er cirka fem år siden. Min far snakker dagligt med dem og de kommer når han fløjter. Nusset og striglet bliver de som regel kun, når jeg er hjemme på besøg eller af naboen, som er den tidligere ejer. Men hun har sjældent tid.

Er de usædvanligt gamle eller er det meget normalt at islændere kan blive så gamle? Jeg har selv kun haft oldenborg- og fuldblodsheste og de bliver som regel kun 20-25 år, hvis de er sunde og raske vel at mærke. Skuggi og Hugsyn har haft et godt liv og resten af deres liv får de også lov at nyde. Så længe de ikke har smerter skal de have lov til at blive gående på mine forældres mark. Men hvor lang tid kan de leve endnu?

Er der i øvrigt nogen, der ved noget om hvor gammel Danmarks ældste hest mon er og om det er en islænder?

Håber at I kan give mig nogle svar. Venlig hilsen Katrine Vrang
0
0
Svar på denne tråd
 
 esfsfwse
Forfatter: 
Dato:  15-06-2005 18:21
jeg tror at danmarks ældste blev 62 år, ellers var det verdens, men det var der omkring... jeg ved ikk om islændere bliver meget mere ældre end andre heste, men det er jo "natur" heste, så det ka da godt være at de lige får et par år ekstra at leve i af den grund.. ;D
;-D (Y) Gør livet til en fest rid islandskhest (y) ;-D
0
0
Svar på denne tråd
 
 Skuggi....
Forfatter: 
Dato:  15-06-2005 23:37
Jeg tror bestemt jeg kender Skuggi fra "gamle dage" på henholdsvis Amager og Møn i slutningen af 70'erne og starten af 80'erne. Min gamle hoppe fra dengang er nu 34 og superfrisk. Hun har ingen gigt, men skal have maden "tygget". Den ældste islænder hed Tulle og blev 58 år, så mon ikke vores gamle kan få nogle flere gode år med god pasning og omsorg! Jeg håber det ihvertfald. Hvis det er den Skuggi jeg tror det er, så har de været på tur sammen på Møn flere gange sammen i deres unge dage. Hvad hedder de to heste forresten til efternavn?

Hilsen

Majken
0
0
Svar på denne tråd
 
 Skuggi
Forfatter: 
Dato:  16-06-2005 11:47
Hej Majken.

Jeg kender ikke hestenes efternavne, men jeg skal tjekke deres papirer og ellers spørge Nille, når jeg ser hende. Hun er Skuggi og Hugsyns tidligere ejer, måske har du redet sammen med hende og hendes mand, Ole?

De holdt op med at ride, da de flyttede fra deres gård til et mindre hus ved siden af mine forældre. Men de kunne ikke helt slippe hestene, så først havde de dem opstaldet hos os, men gav så hestene til mine forældre, mod at de hjælper med pasningen når mine forældre er bortrejst. Det er en rigtig hyggelig ordning.

Hvor dejligt at din hest er så frisk endnu! Jeg tror egentlig også godt Skuggi kunne klare en lille tur en gang imellem, men han er ikke glad for det, og Hugsyn bliver helt ude af den, når han ikke er i nærheden. Her i vinter legede han udbryderkonge (han kunne ikke mærke strømmen fra hegnet gennem hans tykke pels) og hver gang han stak af, var det Hugsyn der slog alarm. Hun hvinede som en stukken gris! Men nu har han opdaget at det gør ondt, så nu bliver de sammen.

Venlig hilsen Katrine
0
0
Svar på denne tråd
 
 Kinni 33
Forfatter: 
Dato:  19-06-2005 21:41
Min gamle Kinni blev 33 og han blev brugt lige til det sidste; ca. 2 måneder inden, var der sne og min veninde "stod på ski" efter ham :-D ,men en dag gad han bare ikke mere, og han blev aflivet.

Han skulle have været lidt af en vildbasse i sine yngra dage, og vi har en teori om at han mindede om en hest som står hos os nu, som der er MEGET gang i.. Så det er faktisk flot at han holdt så længe :-)

~ Katrine Lisbygd Nielsen ~


0
0
Svar på denne tråd
 
 Det er ganske vist.....
Forfatter: 
Dato:  24-06-2005 17:51
At jeg har redet sammen med Ole og Nille, så det er den Skuggi jeg kender, men jeg mener jeg kender ham helt tilbage fra min islænderstart på Amager.Du må hilse på Møn.

Hilsen
Majken
0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider