|
|
| god hest = ingen farve? |
|
|
Jeg har været med en veninde idag for at hun ville prakke mig på de her uldne totter. Hun stod begejstret og sagde nej se den der, er den ikke smuk?
Jeg kunne ikke se hesten/plagen for bar af hår
Jeg ved ærligt ikke hvad man skal se efter, men hun nævnte da noget om hvor halen skulle sidde oppe eller længere nede  Jeg kunne ikke se hvor man skulle placere en god gedin westernsaddel på 20 kg. henne, jeg var sikker på at den havde fået et tryk 16.
Nu vil hun prakke mig på en tur, hjælp siger jeg bare, og hun sagde at jeg ville få en af de her flade sadler, hjælp tænker jeg, Hvor er mit horn henne
Jeg ved bare at mine arme skal bindes ind til kroppen, for jeg skal ikke være en af dem som ikke kan få armene ned igen, efter en tur på en isbuk for første gang
Ja ja men jeg sagde at skulle jeg have en ENGANG, skulle den være som den som stod langt ude på marken og så ud som en fjordhestefarve Buckskin farvet, men den var ikke til salg
Næ du, jeg ville da klart gå efter farven og højden for hvis jeg nogen sinde skulle have sådan en hottentot
Og nej jeg ville ikke blive hooked på dem, nej jeg vil ej
jeanette
haflinger udlånes
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sådan er det også i min stald!! |
| Forfatter:  |
Milse |
| Dato:  |
22-02-2005 14:47 |
|
Du lyder fuldstændig som alle tøserne fra min stald...storheste ryttere (-;
De kan ved gud ikke se det skønne ved min lille uldtot, ligemeget hvor meget hun charmer sig frem.
Det er & bliver kun en forvokset Shetter, som evig og altid er halt på enten det ene eller det andet ben(-; for de kan slet ikke skille deres gangarter ad..ha ha ha ha...syntes de går underligt!!
Jeg har prøvet at fortælle alle de gode sider der er hos Islænderen....gode at ride...smukke...tølt...sjove uden at være kedelige..osv osv..og hver gang jeg i vores hverdag, fortæller stolt om min guldklump...står de meget forstående længe og siger - Hmmmmmm.....jaaaaaaa....nå okay...er bare glad på dine vegne (-; og flot i farven er hun sørme (-;
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeanette............... |
Karina(Islænderfan) |
24-02-2005 11:31 |
|
Sådan sagde jeg osse da jeg var "storhesterytter". :0)
Da jeg så gik over til islændere gik jeg og bildte mig selv ind at den SKULLE være mindst 140 stg for at den ku bære mig.
Jeg har nu ejet 3 Islændere på over 140 stg, og ingen af dem havde så nemt ved at bære mig som min hoppe på 135stg jeg har idag. 
Så du skal se bort fra størrelsen, og vælge en der passer i sind, og evner til det du vil bruge den til.
Og PS., jeg sagde osse at jeg skulle aldrig eje sådan en forvokset shetlandspony!
Med venlig hilsen Karina.
Prøv en Islænder!  Du vil garanteret syntes det er skide skægt!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Western |
NicolaiL |
24-02-2005 22:23 |
|
Man må aldrig ride western på en isbuk det kan den simpelthen ikke holde til.
Skuespilleren Søs elin havdeen isbuk hun red vestern på og den var færdig efter godt 1 år og var nær endt på slagterriet som 6 årig hvis der ikke havde været for en bamhjertig sjæl som sagde jeg vil have den som hygge hest
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kan bagtøjet ikke holde? |
|
|
Nikolai, du siger at de ikke kan holde til western? Har du noget at have det i, hvad betegner du som western? barrelrace og polebending?
jeanette
haflinger udlånes
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Øhhhh, Nicolai... |
|
|
Det var da godt nok noget af en kontroversiel holdning du kommer med der. Hvorfor skulle islandske heste ikke kunne holde til western?
Western er jo ikke specielt hårdt for hesten, faktisk er det jo et spørgsmål om at gøre det så behageligt for hesten som muligt, da hesten skal kunne klare store afstande.
Hvis islandske heste kan klare at samle får på Island, så tror jeg bestemt også at de kan klare lidt western!
Personligt kender jeg et par ryttere som rider western på deres islændere, og det går da vældigt godt.
At western så efter min mening er drøn kedeligt, det er jo en helt anden sag, jeg tror ikke at islandske heste kan dø af kedsomhed
Hvis ikke islandske heste kan klare western, så er verden da gået af lave!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Læs hvad jeg skriver |
NicolaiL |
25-02-2005 15:31 |
|
Ja hvis i læste hvad jeg skrev, så har jeg noget at have det i, jeg har en meget god ven der rider western, så jeg ved godt hvad det drejer sig om, men en islænder kan ikke tåle hverken at slýde eller de hårde opbremsninger og vendinger, som man gruger i noget af western ridning.
En islænder ville da sikkert kunne gå plisier men hvorfor skulle den? det ville se totalt dumt ud.
Nina BT: Jeg ved ikke hvad det er for en heads du køre mod mig, men hvis du gør det mod alle du ikke deler mening med, så siger jeg bar stakels alle dem!!!!  Du er ikke særlig positiv i din måde at debatere på, og det pisser sikkert mange af.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| NicolaiL: |
Fida |
25-02-2005 20:21 |
|
Tror du så ikke bare han rider sygt dårligt western? 
Mvh. AnnaEmbla - den lille røde ♥Keep it natural
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| NicolaiL |
|
|
Hvis en islænder ikke kan tåle western, hvordan kan den tåle at blive longeret i et kort grimeskaft (jvf billeder på din præsentation)?
Det må da om noget belaste ben mm?
mvh PiaR quantum in me fuit.
Svar venligst i tråden og ikke via besked/mail
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg vil helst ikke blande mig, meenn |
maja(hrannar) |
25-02-2005 21:30 |
|
Nu kender jeg til Nicolai, sådan rent personligt, og han kunne aldrig finde på at skade sine heste.
Jeg er meget af typen "Peace, love and hormony" og kunne ALDRIG være ond for et dyr og jeg ville til hver en tid lade min lillemand i Nicalai's hænder...
Jeg synes I er lidt grove.
Jeg har dog heller aldrig hørt at Islændere ikke kan holde til western, men jeg har tilgengæld hørt tyve tusind gange at en Islænder er en forvokset shetlandspony, der både er grim og dum... og det ved vi jo alle ikke er sandt.
Så...
Bare min mening!
Mvh. Maja og Hrannar
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nicolai... |
|
|
Du må undskylde hvis det føles som om jeg kører hetz imod dig, det er bestemt ikke min mening (kan dog godt se, at jeg har været uenig med dig i ret mange tråde)! Du er blot kommet med nogle meget kontroversielle holdning nogen steder, og jeg er altså ikke helt enig med det du skriver. Fx synes jeg det er en generelisering at sige, at islændere ikke kan holde til western. Hvis ikke en islænder kan holde til western, så burde ingen hest vel kunne det... (og så er det selvfølgeligt en helt anden sag)? Jeg mener, en islænder er jo ikke skrøbeligere end alle andre hesteracer (måske nærmere tvært imod), så hvorfor skulle lige præcis denne hesterace ikke kunne holde til western?
At du kender en, hvis hest ikke kunne holde til western er fint, det er blot et noget lille grundlag at fremtille så hård en påstånd på.
Men, du har måske andre argumenter, for så vil jeg da meget gerne høre dem
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min mening... |
|
|
Jeg ved ik ret meget om Ismuler, og heller ik om de ka holde til western. Min mor rider western, har også selv gjort det, så jeg ved udemærket hva western går ud på. Alle diciplinerne.
Efter min mening ville det se dybt underligt ud, hvis en Ismule sku gå western. De fleste Ismuler går, af natur, meget højt med deres hoved og forben. I hvert fald i forhold til andre heste...
I fx pleasure ska hesten gå med vandret hals, jævne skidt og det ska se harmonisk ud. Ka slet ik forestille mig en Ismule gå sådan...?
Og hvorfor ik ride dem som Ismuler? Udnytte deres specielle gangarter... De ka jo trods alt noget som alle vores andres "almindelige heste" ik ka. Der er da noget specielt over dem.
Med hensyn til at nogle syns sadlen er for tung... (Måske ik lige i denne tråd, men generelt.) Man ka få "araber"/letvægtssadler. De er mindre og vejer MEGET mindre end en lædersadel. Bruges ofte til arabere og mindre heste.
I øvrigt, undskyld mit Ismule-udtryk. Ved godt det ik er alle der syns om det. Men jeg gør.
Nå, det var så lige min mening.
Venligst Christina.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| western... |
|
|
Har da en veninde der lystigt red western på sin isbuk i mange år. Når det var "konkurrencetid" skiftede hun sadlen ud, og vandt alt hvad der kunne vindes i pasløb  Hesten var i alle årene glad, tilpas og så ganske holdbar ud....
Nu hvor jeg kender én hvor det er "gået godt" så må det vel betyde at alle islændere godt kan holde til at ride western 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg opgiver jer |
NicolaiL |
26-02-2005 14:08 |
|
pia R: Han bliver ikke logseret rigtigt på det billed, det er en del af den måde man tilrider heste på, på island de to du ser på billedet, er faktisk to islændinge fra et meget prist sted på island, hvor der kommer mange gode heste fra.
Jeg takker maja for hendes tilid til mig, og det er rart at vide at der nogen der tør stå frem og hjælpe.
Nina BT: Jeg tager imod din undskyldning, det er da klart vi ikke kan være enige om alt, men som skrevet har det været meget negativt det du har skrevet igen, men det vil jeg lade falde uden mere palauer.
I må have en fortsat hyggelig debat om emlet, jeg deltager ikke mere, hav et godt liv med jeres isdyr.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jo, men |
|
|
Og fordi de er fra Island ved de alt og alt hvad de gør er rigtigt?
mvh PiaR quantum in me fuit.
Svar venligst i tråden og ikke via besked/mail
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| NicolaiL |
|
|
Vil slet ikke blande mig i diskutionen om western for det aner jeg ikke en dyt om.
Til gengæld forstår jeg ikke den med tilridningen. Har selv arbejdet på Island og har været i mange forskellige stalde hos mange af de store ryttere og jeg har ALDRIG set en situation som den på dit billede i forbindelse med tilridning.
Må man evt. have lov til at spørge hvor det er henne?
Mvh. Nina
I didn't loose my mind it was mine to give away
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nihina |
|
|
Nej det må du ikke, for så er du desværre personlig. Jeg har prøvet, for her i sydøst Island har jeg heller ikke set så mange bruge den metode. (Desværre har jeg set den, men kan også kun konstatere at hans heste heller ikke er en fornøjelse at ride)
Eg segir bara:"Er ekki allt í lagi">
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det jeg mente var |
|
|
at skulle jeg engang have en islænder ville jeg da klart gå efter farven. Det er blikfanget for mig det tæller i første omgang, det er da også derfor jeg valgte en appaloosa istedet for en quarter.
At jeg ville ride western i konkurrence øjemed på en islænder, har ikke strejfet mig overhovedet. Men ville da bruge det i den daglige træning. Og jeg ville da bruge en letvægter araberformet saddel, for jeg kan ikke undvære en westernsaddel, den er også god til pakkegreg.
En stutteri ejer fortalte mig at jeg ikke skulle gå efter farve, for det er hesten og ikke farven man skulle ride på, hvilket er sandt nok.
Jeg har tit hørt at har man først prøvet en islænder, så blir man bare hooked på dem. Men lad mig nu se når jeg får prøvet dem.
jeanette
haflinger udlånes
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|