Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Islandshest

Tölt - ??
Forfatter: 
Dato:  31-01-2005 21:34
Ja nu har jeg jo så redet islænder i ca. 2 måneder..
Jeg har bestemt ikke fortrudt det selvom der var en del stædighed i starten fra hest..

Nu er jeg endelig kommet over hestens stædighed så jeg kan nu begynde at "lave noget" .. Men ehh.. Hvordan er det lige man skal sidde i tölt??

Skal man sidde på nogen vildt speciel måde eller??
Indtil videre har jeg bare fulgt bevægelserne og løftet hænderne en smule.. Er det rigtigt??

Nu har jeg jo også set på en hel masse billeder af töltende islændere men de løfter knæene MEGET mere end min lille hest...Han løfter kun lige benene..Hvordan får man ham til at løfte benene mere??

Ja det er nok nogle lidt dumme spørgsmål, men nu har jeg tænkt over det i så lang tid...
0
0
Svar på denne tråd

Det klassiske spørgsmål...
Forfatter: 
Dato:  31-01-2005 22:50
Det er næsten umuligt at forklare hvordan tølt skal rides. prøv at søg på emnet efter kl 23 her på HN, så vil du finde massere af tråde med det samme spørgsmål. Umiddelbart vil jeg sige nej, det er ikke nok, at løfte hænderne, din hest vil måske tølte ved det nu (er du sikker på, atd en gå rent?) men det tror jeg ikke den bliver ved med. en hest skal forberedes til tølten.

Men, det bedste råd er at få undervisning. En kompetent islænderunderviser vil kunne fortælle dig lige præcis hvordan din hest skal rides.

Det er ikke alle heste der har lige meget løft, det komer både an på fysik og ridning.
0
0
Svar på denne tråd

Okay..
Forfatter: 
Dato:  01-02-2005 19:03
Forberede den til tölten..

Hmm.. Hvordan??

Det eneste undervisning jeg får er på min rideskole men der er ikke andre islændere og min ridelærer kender ikke noget til islændere...

Da det ikke er mig der ejer hesten kan jeg ikke flytte hesten til et islændersted som desuden ligger i den helt modsatte ende af byen i forhold til mit hus hvor mit eneste transportmidel er en cykel...( Der er også vildt dyrt)

0
0
Svar på denne tråd

hvad med
Forfatter: 
Dato:  01-02-2005 19:05
at få en ridelærer ud der kan undervise dig i tölt???
Dorte
0
0
Svar på denne tråd

prøv da selv... hvis din hest har lært det
Forfatter: 
Dato:  06-02-2005 09:29
er det faktisk ikke så svært sæt dig godt tilbage i sadlen og hæv henderne lidt og så skridt hurtigere og hurtrigere til den selv går op i tölt... hvis din hest senere går over til trav skal du ned i skridt og starte forefra...

i starten er det en rigtig god ide at have opvarmet hesten rigtig godt først....

håber du kan bruge mit svar....
SupeR T (y)
0
0
Svar på denne tråd

tölt...
Forfatter: 
Dato:  06-02-2005 09:37
Jeg syntes ikke du skal få hesten til at tölte ved at hæve hænderne og drive - sandsynligvis har du hverken bagpart eller ryg med. Du er nødt til at kunne samle din hest helt i skridt - som et minumum kunne bøje den af til begge sider (dette kan hjælpe dig, hvis den prøver at sætte tempoet op-istedet for at hive, så bøj hesten af...)
Men ja, det er umuligt at give en opskrift - håber du finder én der kan komme ud og hjælpe dig!
Mvh. Marie-Louise
0
0
Svar på denne tråd

Helt enig...
Forfatter: 
Dato:  06-02-2005 10:20
...med Viggo! Man kan ikke få en hest til at tølte ved at løfte hænderne. Iøvrigt vil det sikkert være svært for dig, at bedømme om hesten går rent hvis ikke du er vant til islændere, og så ender det med, at du rider rundt i grissepas.
0
0
Svar på denne tråd

se her smil
Forfatter: 
Dato:  08-02-2005 08:41
det kommer meget an på hesten hvordan du sidder, hvis det er en natur tølter altså en hest der bare tølter af sig selv hele tiden så kan man godt tillade sig og sidde lidt afslappet, dog med hænderne let løftet,
jeg har lige været på læsø i 3 mdr og ride ungheste, og hvis det fks. er en hest der har svært ved tølten skal du sørge for ikke at sidde tungt i sadlen så hesten har ryggen fri. dvs. at du skal have ca. 90 % af din vægt i benene hænderne løftet lidt højt bruge en pisk og drive bagfra så hesten sætter sig på bagparten og løfte dens hoved op i små nyk i tøjlen engang i mellem men sørg for ikke at hive hesten i munden hele tiden husk at give efter og samle.

det med et stort løft et par sko kan øge løftet lidt men du kan ikke forvente at han løfter meget det kommer meget an på hesten husk på det er topavlede konkurrence heste man eks. ser til vm eller dm og så højt kommer din hest ikke til at løfte det er kun få heste der gør det og de ligger også i en meget dyr prisklasse
0
0
Svar på denne tråd

gode råd!!!!
Forfatter: 
Dato:  20-02-2005 15:08
Det ville jeg få en til at hjælpe dig med, at få tølten frem...

Gode råd:

først og fremmest skal du drive meget i sadlen...
MEN IKKE LØFT HÆNDERNE, for det kan give din hest ryg poblemmer... for du skal forstille dig du skal gå med hovdet og kig op i lang tid.. det man få ud af en hest hvor man løfter hænderne, er at den få nogle nerver der sætter sig fst i ryggen....

held og lykke!!! ;-)

hilsen logi....
0
0
Svar på denne tråd

Vi give Nina og Viggo ret
Forfatter: 
Dato:  20-02-2005 17:23
men det bedste ville være at få en til at hjælpe dig og så kan man ved siden af læse sig til rigtig meget...

Line(T-dyr) Underes ?:-) Hænderne op`?
Mange Hilsner

Line K. Jeppesen

Sortbroget lækker 4.gænger sælges. Over vinkel løft og massere af vilje se præ.
0
0
Svar på denne tråd

ak ja.....
Forfatter: 
Dato:  21-02-2005 10:50
Er der et islændersted i nærheden af hvor du bor? Det er slet ikke umuligt at få en islænderunderviser ud og hjælpe dig - de fleste kører gerne ud og underviser.

Der er - som mange andre herinde skriver - en stor fare for, at du gør noget forkert, når du ikke ved hvordan tölt skal føles. Du kan lige så godt risikere at ride rundt i grissepas, og det vil i længden gøre hesten stiv og ødelagt. Du skal fra starten have "fod" på hvad du gør - ellers kan det gøre temmeligt megen skade.

Måske hjælper disse fif: Grissepas føles som at sidde på en kamel. Den er oftest to-taktet - afhængig af, hvor pasagtig hesten er - og man sidder ubehageligt og vugger fra side til side. Få een til at kigge på dig mens du rider. Ligner bevægelserne en kamels, ja, så er det nok grissepas. Hesten føles yderligere stiv og usmidig og har svært ved at lave volter. Hvis du erfarer at din hest grissepasser, så lad endelig være med at fortsætte i denne gangart. Du skal øve masser af smidiggørende øvelser og få hesten til at give godt efter.

Tölt er firtaktet og behagelig at sidde i. Du vil ikke vugge fra side til side, men blidt frem og tilbage. Er det rent, kan du tælle en-to-tre-fire-en-to-tre-fire sammen med hesten hovslag.

Men mit råd er: Lad være med at pille ved tölten før du er sikker på det og før du kan få noget undervisning af en anerkendt islænderrytter.

Og NEJ - du skal ikke løfte hænderne og dermed tvinge hestens hoved op når du skal tölte. Med den erfaring du har, skal du heller ikke begynde at eksperimentere med nøk i tøjlen som Trine foreslår. Dem hun har redet hos, har mange heste og meget stor erfaring. De ved virkeligt hvad de gør og kan bruge den slags små fif på nogle heste fordi de er så dygtige og har god indføling med hestene. Derudover har de altså omtrent 100 heste og lever af det, så det er klart at de skal se hurtige resultater. I længden er det kun ødelæggende at ride med høje hænder og nøkke i tøjlen.

Hvis du endelig vil lidt igang med tölten, må du ride masser af skridt, versader og samling. Men også det skal man jo tit have en underviser til at vise een.

Ang. hestens løft, så er det forskelligt fra hest til hest hvor højt den løfter. Mange almindelige skovtursheste løfter ikke fusserne så højt. Dem som du ser på billederne, er sikkert de store kanoner inden for islændersporten. Deres heste har megen løft fra naturens hånd, men det er også et spørgsmål om god træning.

-Tanja
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider