Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Islandshest

sne og is under hovene?
Forfatter: 
Dato:  19-12-2004 22:02
Idag da jeg kom hjem var der store klumper sne under Skjaldas hove som var blevet til is og var svære at få ud.. Jeg kunne godt høre på lyden nede på vejen at det lød anderledes men hende jeg red med sagde at der ikke var noget. Men da jeg så kom hjem var der et lag der fyldte hele hoven (hun har sko på) og stak 2-3 cm ud!!

Jeg kunne ikke umiddelbart mærke at det generede hende, men kan det gøre nogen skade? Og hvad skal man gøre når man rider i sne? Stige af engang imellem og rense hove??

Undskyld mig mit dumme spørgsmål, men jeg har kun redet siden i sommers, før i tiden (da jeg var barn) red jeg kun i ridehus. Så jeg har ingen erfaring med vinterridning!
Håber der er nogen der vil svare med pædagogisk ro ;-)
/Louise

-søger job nær Maribo hvis du kan hjælpe så læs venligst min præsentation

Dyreværnsloven
0
0
Svar på denne tråd

Man kan komme
Forfatter: 
Dato:  19-12-2004 22:33
hovfedt under hovene (ikke på skoen!), så glider sneen nemmere af, men det virker ikke ret længe. Ellers er hurtig tölt godt! Så samler sneen sig endten ikke i hoved, eller ryger hurtigt af.

0
0
Svar på denne tråd

ja lidt tempo
Forfatter: 
Dato:  20-12-2004 07:42
er nok et bedste man kan gøre. eller snesko, men dem har jeg ingen erfaring med.

suk, det er så bare en skam at man selv er pylret til at turde ride stærkt i sneen! :-( for det er nu det bedste man kan gøre. hvis man rider laaaangsomt og overforsigtigt så samler sneen jo netop sig i hovene :-)

Med venlig hilsen
Anja og Turbotøsen
:-D "Hellere Lugte Af hest - end bare Lugte" :-D

GANTIMULE
Stedet med historier, hesteguf, ismuleinfo, billeder og m.m.
0
0
Svar på denne tråd

Det kan skade...
Forfatter: 
Dato:  20-12-2004 10:09
idet hesten kan miste balancen, når den går på sneskoene - men jeg har dog aldrig været ude for det selv. Jeg har altid en hovrenser i lommen, når jeg rider om vinteren - den kan lige smuttes ind under sneen ved skoens kant og bruges som "brækjern" ;-)

I Island red vi altid på vejen, når der var meget sne - når hestene har mordax-hager på kan de fint holde balancen. Selvom det jo er lidt hårdt for benene at gå på isen.

Med venlig hilsen Sine
...Desværre uden Helena...
Hvil i fred, min ven
Haflinger - das goldene Pferd mit dem goldenen Herz
0
0
Svar på denne tråd

Hmmm...
Forfatter: 
Dato:  20-12-2004 11:43
Det eneste rigtigt virkningsfulde er faktisk at putte snesåler under hestens sko...
0
0
Svar på denne tråd

hæld noget meget
Forfatter: 
Dato:  20-12-2004 20:44
varmt vand i hoven inden du rider ud det skulle vist hjælpe.

Har ikke selv prøvet det, men 2 af pigerne der hvor jeg rider siger at det virker så.....

Hilsen

-¤- Heidi -¤-

se billeder af min dejlige passerhest, Kingo HER
0
0
Svar på denne tråd

Vaseline..
Forfatter: 
Dato:  20-12-2004 22:08
Jeg har brugt vaseline når vi rider ud om vinteren. Selvfølgelig kun i selve hoven og ikke på skoen..

Det virker..

Glædelig jul.

Christina.

Det er aldrig sjovt at miste en ven, lad dem derfor ALTID leve i mindet! >o<
0
0
Svar på denne tråd

tak for de mange gode råd!
Forfatter: 
Dato:  21-12-2004 10:52
jeg vil forsøge mig lidt frem næste gang der er sne ;-)

tak
/Louise

Dyreværnsloven
0
0
Svar på denne tråd

man kan også...
Forfatter: 
Dato:  22-12-2004 19:06
bruge stearin, men det er ret besværligt at stå og "smøre" på hoven.

Jeg har ik sort humor, men farvet humør ;-D
0
0
Svar på denne tråd

Uhhh ha
Forfatter: 
Dato:  23-12-2004 21:42
Hejsa..

Har selv haft samme problem..
Jeg tager bare en hovrenser med på turen og står af et pat gange! det kan jo være farligt for hestene han jo glide osv. :)

Har ellers ingen gode råd!

- Lykke

Én gang islænder ALTID islænder!
0
0
Svar på denne tråd

HADER at skriver overskrift!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Forfatter: 
Dato:  24-12-2004 23:24
Hvis hesten har fået sne under hovene burde det da ikk være så smart bare at sætte godt med tempo på :-@ Efter min mening?!?!?!?!? eller?
0
0
Svar på denne tråd

Fluga...
Forfatter: 
Dato:  25-12-2004 15:50
Nej, bestemt ikke, så øger man jo risikoen betydeligt for at hesten falder og får skader.
0
0
Svar på denne tråd

det skal jo heller
Forfatter: 
Dato:  26-12-2004 17:04
ikke gørese når den HAR is under hovene :-) men mens man generelt bare rider, så rid lidt frisk, ikke vild galop konstamnt ;-) men bare firsk til for så sparker hesten selv isen ud...tja er da heller ikke selv vild med den ide men d ajeg har prøvet at galoper epå en snedækket græsplæne såh...uden at hesten faldt (det var i øvrigt heller ikke med vilje for hesten satte selv af, af glæde :-)) desuden ahr jeg set en islænder lave rodeo i sne uden at falde, så så farligt tror jeg helelr ikke det, kun hvis det er på asfalt eller hvis der muligvis er is nedenunder sneen..eller måske også hvis det e rujævne rabatter eller markveje..

ved bare at der da jeg red i den time hvor vi red i sneen fik jeg at vide at tempo ikke skader fordi hesten så netop slipper af med sneen i hovene, men hvis mand erimod futter af sted og knap rører på sig så er det at sneen samler sig i hovene..

nå hvad, heldigvis er der jo ikke ret tit sne her i DK :-D

Med venlig hilsen
Anja og Turbotøsen
:-D "Hellere Lugte Af hest - end bare Lugte" :-D

GANTIMULE
Stedet med historier, hesteguf, ismuleinfo, billeder og m.m.
0
0
Svar på denne tråd

Anja: tempo ok
Forfatter: 
Dato:  27-12-2004 11:29
ok, jeg vil prøve tempo med den ene, og hyppig rensning ind i mellem.
Men den anden er halt, så hun må kun skridte.. Så jeg må simpelthen stå af og rense.
Tak for svarene - jeg vil forsøge mig frem næste gang der er sne.
Nu regner det heldigvis som det plejer, det ved man da hvad er ;-)
/Louise

Dyreværnsloven
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider