Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Islandshest

At køre langt med føl
Forfatter: 
Dato:  13-10-2004 18:20
Inspireret af et af nendestående indlæg, ville jeg lige spørge om noget. Jeg står i den heldige situation at jeg har købt to dejlige heste på island, og jeg ville jo egentlig gerne have dem med hjem til mig selv (sjovt nok !!??) men nu kommer vi til transporten. I et inlæg længere nede lyder spørgsmålet om det er i orden at transporterer en 2 års 148 km i en transport??? Men reaktionerne fra læserne er da ikke positivt.

Men hvad så med mine to.. De er 1/2 år gamle begge to, og skal altså tages direkte fra moderen, sættes i en tranporter fra stutteriet til lufthavnen på island, for derefter at blive fløjet til Danmark. Og først derefter skal de på en køretur fra Billund og så til Støvring (ved Aalborg).. det lyder jo barskt, men folk har altså transporteret heste fra island i mange mange år, så jeg vil da ikke være den mindste smule bekymret..

Hvad er egentlig forskellen på heste, og andre dyr (som f.eks grise og køer) de bliver da transporteret fra gården og til slagterierne, og der er ingen som skal bilde mig ind at gårdejerne kun vælger slagterier som ligger inden for en radius af 148 km ??!!!!!

så er der lagt op til debat, hvad mener i ?????
0
0
Svar på denne tråd

Transport af ungheste...
Forfatter: 
Dato:  13-10-2004 19:29
Det jeg tror folk reagerer på ved det nedenstående indløg er, at hun vil udsætte en så ung hest for et så stort og hektisk stævne som Toppurs Vinterstævne er, uden grund (det er i hvert tilfælde det jeg har skrevet i mit svar på samme spørgsmål på www.joras.dk)

Det er sådan set ikke selve transporten, hvis bare man transporterer unghesten med de hensyn der nu skal tages, skal den nok klare det.

Hvis man skal have sine heste hjem fra Island er der jo ikke noget at gøre, så må man lade dem transporterer. Heldigvis er de folk der står for det jo super professionelle, og vant til at håndterer heste, så det skal nok gå.

Selvøflgeligt er der en risiko når man tranportere heste over så langt strækninger, og specielt i dit tilfælde, hvor hestene er så unge, men den risiko må man jo tage, når man køber hest på Island.

Forskellen på heste og fx grise og køer, er sådan set kun, at vi vælger at tage det hensyn til vores dyr, som de har behov for, det gør landmænd ikke!

Held og lykke med transporten! Hvem er dine nye heste efter? :-)
0
0
Svar på denne tråd

Se det kan jeg lide
Forfatter: 
Dato:  13-10-2004 20:11
Yes nu virker HN for mig igen :-D

Luna: He he, kan rigtig godt lide det her indlæg :-P Det er dejligt at få lidt støtte :-D
Der er stort set aldrig nogle der er positive med hensyn til transport af unge heste - og det vidste jeg også godt, da jeg skrev indlæget... Men man kan jo håbe at der er kommet nogle herind, der er positive overfor det :-P Men nej, ikke denne gang...
Men der er jo dem (mest folk der "går op i" horsemanship, og tidlig træning af heste), der synes det er en rigtig fin idé, at vænne hesten til det tidligt, i stedet for at skulle slås med en ældre hest...
Men men, der er jo mange forskellige meninger om alt.
Jeg holder i hvert fald på, at hesten ikke tager skade af transport i en tidlig alder - bare det er godt gennemtænkt...
Jeg har droppet det med at tage hyppen med ved stævnet - selvom jeg har meget lyst til at vise det smukke dyr frem :-P Jeg tager ham (måske) med ud til min veninde, der bor på en gård ca. 10 km væk. HVIS altså mine forældre giver lov. Da jeg spurgte sagde de godt nok at de ikke kunne se hvorfor han skulle med derud... De 4 heste, der står ved min veninde er: de 3 af dem, har Fauni stået sammen med, og de var meget gode venner. Den 4. hest er lige så gammel som Fauni.
Jeg synes det er en super god idé hvis Fauni kunne få et gensyn med hans venner, og få lov at lege med en på hans egen alder. Men nu må vi se, om forældrene overgiver sig :-P
I hvert fald, synes jeg ikke der er noget galt i at transportere unge heste. Selvfølgelig med visse undtagelser og betingelser.

Venlig hilsen fra Emilie.

Elsk jeres heste og tag hånd om dem,
thi de fortjener al jeres omsorg.
Tag dem til jer, som var de jeres egne børn,
giv dem føden, som var de jeres næste,
og indhyld dem i omhu.

0
0
Svar på denne tråd

Emilie...
Forfatter: 
Dato:  13-10-2004 20:24
Min gode gud, har du slet ikke forstået noget af det vi har skrevet til dig?!

Der er ikke nogen, der kritiserer dig for, at ville køre med din hest! Det folk fortæller dig (hvis du da gad lytte efter) er, at det er fuldstændigt langt ude, og iøvrigt hovedløst uansvarligt, at ville udsætte sin 2-års hest, for at stævne, hvor den overhovedet ikke har noget at gøre!

Og, hvor er det lige du ser i mit ovenstående svar, at jeg ikke synes at Luna skal få sine heste transporteret hjem? Hvor ser du det negative? Jeg vil gerne have passager.

Ang. horsemanship, så synes jeg, at du skal læse den debat der i øjeblikket er om emnet på joras. Ordet horsemansship, betyder, at man behandler sin hest anstændigt, det er ikke en eller anden form for fanatisk skole, det er et ord der har eksisteret i 100 vis har år. Hvis du tror det er, at transporterer en 2-års hest til et stævne, fordi man har sådan lyst til at vise den frem, så har du ikke fattet en dyt af det!

Det blev vist lidt surt (og ja, det her er negativt...) men jeg bliver sku lidt gal i skralden når folk ikke læser indlæggene, men bare synes folk er dumme og negative! :-(
0
0
Svar på denne tråd

Der er jeg godt nok enig
Forfatter: 
Dato:  13-10-2004 21:22
Jeg er 100% enig med Nina.

Jeg tror absolut hellere at hesten - om den så er unghest eller ej - vil blive hjemme fremfor at køre 148 km t/r for at få et "gensyn med sine gamle venner"....altså helt ærligt.....
Emilie, du kan jo ikke sammenligne hesten med dig selv, som synes det er sjovt at se din veninde og gerne rejser langt for det.

Nu ved jeg ikke hvor længe det er siden at de gik sammen, men det kan sagtens være at hesten rent faktisk har glemt vennerne, eller måske mest sandsynligt at de har glemt ham, så der bare bliver ballade ved gensynet (Jeg ved det fra mine egne ponyer, de drøner rundt bare en har været væk, f.eks. til hingst eller noget et par ugers tid og så kommer tilbage i flokken. Heste laver lynhurtigt en ny rangorden, når en forsvinder fra flokken.)

Det er ikke selve det at transportere en unghest, som folkreagerer negativt på, det er, at i dit tilfælde er det fuldstændig unødvendigt at gøre det! Tænk på hestens velbefindende og ikke bare på hvad DU synes ville være sjovt!

Til Luna (det var jo egentlig din tråd :-) ):
Du har jo ikke så meget valg; hvis du SKAL have dine heste hjem nu, så bliver det en lang transport og sådan er det bare.

Jeg har selv fået transporteret et 1/2 års føl hjem fra Gotland for 2 år siden, så jeg kan sige af egen erfaring at det er altså meget hårdt for et lille føl at rejse langt uden sin mor.

Dine kan ikke blive på Island til de er omkring et år? Det ville jeg virkelig foretrække, hvis det var mig der stod i din situation. Selvom jeg selvfølgelig forstår at du gerne vil have dem hjem. Men puha, når jeg tænker på hvor hårdt det tog på min lille.....

Hvis du ventede, så ville dine føl have vokset sig så meget større og stærkere i løbet af vinteren og desuden kunne de komme ned til dejligt grønt græs fremfor kulde og mørke...

Men nu går jeg så ud fra at du vil have dem hjem nu.
Så har jeg lidt tips til dig: Hvis det er muligt, så sørg for at føllene har lært at spise en eller anden form for foder inden de rejser (nu ved jeg ikke hvor "vildt" eller tamt de går nu) for hvis de f.eks. har gået ude med deres mødre hele tiden (det gjorde mit føl) så bliver det et slemt slag for dem at blive taget fra moderen sådan BUM og det er altså ikke en selvfølge at de vil spise foder, hvis de ikke har "lært" det.
Det tog lang tid før mit føl lærte det (ved at se på hvad vores andre heste gjorde.) I starten ville hun KUN spise græs (og det er begrænset hvor meget græs man har i noveber måned) så hun blev jo enormt tynd.

Hm, det er da rart for dig at du ikke er bekymret - det ville jeg være!

OK, jeg har så også været uheldig og har dårlige erfaringer med kombinationen at tage et føl tidligt fra moderen og transportere det langt bagefter. (Men egentlig kan man vel sige sig selv at det ikke er verdens bedste kombination?)

Held og lykke. Jeg håber det bedste for dine føl!

Venlig hilsen Signe 8-)
0
0
Svar på denne tråd

Nina du kan ikke
Forfatter: 
Dato:  13-10-2004 23:15
skrive det bedre ;-)
Venlig Hilsen
Line K. Jeppesen
;-D
0
0
Svar på denne tråd

Føl fra island
Forfatter: 
Dato:  14-10-2004 07:35
Der bliver taget specielle hensyn ved transport af føl fra Island - hvor de blandt andet ikke bliver bundet men står løse sammen med andre jævnaldrende (hvis der er det) imodsætning til plagene (1-2 års) der bliver behandlet som "ældre" heste.
0
0
Svar på denne tråd

min mening
Forfatter: 
Dato:  14-10-2004 08:51
Jeg synes faktisk det er "synd" for hestene uanset aldre at skulle gennemgå sådan en rejse. Men på den anden side er der masse af sports heste som rejser land og rige for at springe/gå dressur og de lever da endnu.

Hvis det var mit føl vil jeg også fortrække at vente hvis det var muligt, evt. til starten af sommeren så der også er dejlig med græs når hesten ankommer.
Men selvfølgeligt vil man gerne have sine heste hjem, og du er nok ikke den første.... jeg har på fornæmmelsen at det er meget proff. med den transport, der bliver jo hentet heste ned fra island hele tiden. (og mange af dem!!).
Så dem der står for det ved hvordan tingene skal gøres.

Held og lykke med dine hyppere!

Vil lige tilføje at der ikke er noget galt i at lære hesten at stå i en transport og køre små ture.
Men at tage sin unghest på 2 med til et stævne er måske lige lidt meget. Tænk på at det er en 2 års, den vil skulle stå i den transport længe, når den så ankommer.... skal den så stå bundet op af transporten eller kan den komme på fold?....
Nej.. det er altså ikke smart. Lad fyren blive hjemme. Så kan i øve trailer over små afstande, som du også skriver måske hjem til din venninde der bor 10 km fra dig.

:-D Én gang Ismulle....altid Ismulle!! :-D
0
0
Svar på denne tråd

Jeg ville netop ikke vente
Forfatter: 
Dato:  14-10-2004 10:59
til sommer med masser af græs for så er der også masser af danske mitter! derfor vil jeg mene at hvis man skal have hest hjem skal det være efter frosten er kommet....
Venlig Hilsen
Line K. Jeppesen
;-D
0
0
Svar på denne tråd

Lynga...
Forfatter: 
Dato:  14-10-2004 17:30
.. jeg har altid troet at hvis hesten får sommer eksem (mitter?) så får den det altså....

Men jeg kan godt se hvad du mener...

:-D Én gang Ismulle....altid Ismulle!! :-D
0
0
Svar på denne tråd

Mimiz...
Forfatter: 
Dato:  14-10-2004 18:06
Problemet er den, at lige når hesten kommer til DK, er den ekstra udsat, da dens immunsystem vil være i bund pga. akklimatisering, nye miljøpåvirkninger, påvirkning af fremmede sygdomme og vaccine.
0
0
Svar på denne tråd

Nå nå nå nå
Forfatter: 
Dato:  14-10-2004 22:01
Nina BT: Jo jeg læser skam alle indlæg.
Og jo, jeg har forstået det I har skrevet til mig.
Nej, der er ikke nogle der kritiserer mig for det. Det har jeg da heller ik skrevet at der var?
Jeg har skrevet at "folk" "som regel" er negative overfor det. = de synes det er en dum idé. Ikke at de er sure.

Jeg har ikke skrevet at du var "negativ" overfor at Luna skal have hendes heste hjem.

Det er faktisk mig selv der har lavet det indlæg om "horsemanship" (hvis altså det er den samme vi taler om), og jo jeg har selvfølgelig læst det. Det var selvfølgelig for sjov det med at jeg ville vise hyppen frem!

Og igen - jeg siger ikke "folk" er sure! Det er en misforståelse. Negative mener jeg ikke sure...

Mumling/Signe: Nu ved jeg ikke om du vil sættes ind i min hests fortid. :-P
Først vil jeg sige: Heste glemmer ALDRIG!!!!!!!!!!
Fauni kom på marken juni 2003. Han fik en MEGET hård start i flokken - blev bidt MEGET af dem alle, og kunne ikke rigtig falde til.
Men han fik dog en ven - Landi (min venindes hest), og Hvöt (også Maries) blev som en mor for ham.
Tja... De gik så sammen i ca. et halvt år (til omkring efteråret sidste år).
Derefter havde han igen lidt problemer med at falde til, men nu går det da okay...

Mimiz: Ja... Hvis bare mine forældre gad give mig lov til at tage hyppen med til min veninde... :-( Men, det må blive en anden gang...

Venlig hilsen Emilie.

Elsk jeres heste og tag hånd om dem,
thi de fortjener al jeres omsorg.
Tag dem til jer, som var de jeres egne børn,
giv dem føden, som var de jeres næste,
og indhyld dem i omhu.

0
0
Svar på denne tråd

Hmmm...
Forfatter: 
Dato:  14-10-2004 22:38
Jamen Emilie, vi er jo ikke negative overfor at du vil transporterer din hest :-)

Og når der nu er SÅ mange der er "negative" overfor at du vil tage din hest med til et stort stævne langt væk, kunne der så måske ikke være noget rigtigt i det ?:-)

Du skriver i hele to indlæg, at du vil have hesten med til stævnet for at vise ham frem, derfor går jeg ikke lige udfra, at der en joke...

Og så det gamle vers; Når man sætter sit indlæg på et offentligt debatforum, så må man også kunne klare den respons der kommer (også selvom den er negativ), og hvis man til med spørger, om det man har i sinde er "rigtigt" så må man kunne klare at folk ikke mener det er det. Synes iøvrigt det er lidt sjovt, at du overhoevdet sprøger, når du nu er så fuldtsændigt sikker på, at det er det rigtige...?

Hvis Fauni fik en hård start i flokken, synes du så ikke, at det ville være dumt, at tage ham ud af den igen, og måske lade ham gennemgå det hele på ny, når han kommer tilbage?
0
0
Svar på denne tråd

Svar på inlæg
Forfatter: 
Dato:  15-10-2004 23:17
Hej igen

Som tidligere nævnt er det blandt andet p.g.a risokoen for sommereksem, at de bliver hentet hjem så tideligt, en anden grund er egoisme, skal jeg da blankt erkende. Selvfølgelig vil man jo gerne have sine heste hjem.
Jeg vil egentlig hellere tage dem hjem nu, og så de skal have nogle måneder at komme sig i, end at de bliver hentet hjem til sommer, og så døje med risikoen for at få sommereksem, som jo varer hele livet. Det syntes jeg faktisk er mere uhumant end det andet. Har set mange med sommereksem, og vil gøre ALT hvad der står i min magt, for at de ikke får det.

Men tak for en god respons og de mange meninger, det er altid dejligt at høre andres meninger ; positive som negative..

M.V.H Luna
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider