Jeg er 100% enig med Nina.
Jeg tror absolut hellere at hesten - om den så er unghest eller ej - vil blive hjemme fremfor at køre 148 km t/r for at få et "gensyn med sine gamle venner"....altså helt ærligt.....
Emilie, du kan jo ikke sammenligne hesten med dig selv, som synes det er sjovt at se din veninde og gerne rejser langt for det.
Nu ved jeg ikke hvor længe det er siden at de gik sammen, men det kan sagtens være at hesten rent faktisk har glemt vennerne, eller måske mest sandsynligt at de har glemt ham, så der bare bliver ballade ved gensynet (Jeg ved det fra mine egne ponyer, de drøner rundt bare en har været væk, f.eks. til hingst eller noget et par ugers tid og så kommer tilbage i flokken. Heste laver lynhurtigt en ny rangorden, når en forsvinder fra flokken.)
Det er ikke selve det at transportere en unghest, som folkreagerer negativt på, det er, at i dit tilfælde er det fuldstændig unødvendigt at gøre det! Tænk på hestens velbefindende og ikke bare på hvad DU synes ville være sjovt!
Til Luna (det var jo egentlig din tråd

):
Du har jo ikke så meget valg; hvis du SKAL have dine heste hjem nu, så bliver det en lang transport og sådan er det bare.
Jeg har selv fået transporteret et 1/2 års føl hjem fra Gotland for 2 år siden, så jeg kan sige af egen erfaring at det er altså meget hårdt for et lille føl at rejse langt uden sin mor.
Dine kan ikke blive på Island til de er omkring et år? Det ville jeg virkelig foretrække, hvis det var mig der stod i din situation. Selvom jeg selvfølgelig forstår at du gerne vil have dem hjem. Men puha, når jeg tænker på hvor hårdt det tog på min lille.....
Hvis du ventede, så ville dine føl have vokset sig så meget større og stærkere i løbet af vinteren og desuden kunne de komme ned til dejligt grønt græs fremfor kulde og mørke...
Men nu går jeg så ud fra at du vil have dem hjem nu.
Så har jeg lidt tips til dig: Hvis det er muligt, så sørg for at føllene har lært at spise en eller anden form for foder inden de rejser (nu ved jeg ikke hvor "vildt" eller tamt de går nu) for hvis de f.eks. har gået ude med deres mødre hele tiden (det gjorde mit føl) så bliver det et slemt slag for dem at blive taget fra moderen sådan BUM og det er altså ikke en selvfølge at de vil spise foder, hvis de ikke har "lært" det.
Det tog lang tid før mit føl lærte det (ved at se på hvad vores andre heste gjorde.) I starten ville hun KUN spise græs (og det er begrænset hvor meget græs man har i noveber måned) så hun blev jo enormt tynd.
Hm, det er da rart for dig at du ikke er bekymret - det ville jeg være!
OK, jeg har så også været uheldig og har dårlige erfaringer med kombinationen at tage et føl tidligt fra moderen og transportere det langt bagefter. (Men egentlig kan man vel sige sig selv at det ikke er verdens bedste kombination?)
Held og lykke. Jeg håber det bedste for dine føl!
Venlig hilsen Signe