Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Islandshest

Hvorfor..?
Forfatter: 
Dato:  06-10-2004 11:05
Jeg kom til at tænke på, at de fleste islændere har underhals.

Er der nogen der ved hvorfor de har det?
0
0
Svar på denne tråd

forkert ridning...
Forfatter: 
Dato:  06-10-2004 11:24
....eller bygning. ikke mange islandske heste, er redet ordentlig i tølten - du kan søge nedenfor - der har været mange debatter...

:-)
0
0
Svar på denne tråd

For eksempel!
Forfatter: 
Dato:  06-10-2004 15:33
Underhals debat!

Hver så god! ;-)

:-D ;-D
Hvad får man hvis man parrer Kaj og Andrea?

- Fuglefrø

Stutteri Langtved
Dansk Islandshesteforening
0
0
Svar på denne tråd

Haha....
Forfatter: 
Dato:  06-10-2004 16:58
Så har jeg lige læst hele "underhals-debatten". Hende Monique er nu underholdene!

Tja...jeg kender islændere med underhals såvel som jeg kender almindelige heste med det. Jeg kender også mange islændere, der ikke har underhals.

Een ting som jeg synes folk ustandeligt overser i disse debatter er, at der altså ER forskel på islænderridning og almindelig ridning. Javist, vi SKAL ride masser af dressur før det med ganagarterne kan fungere ordentligt, men en gangartshests bevægelsesmønster ER på mange områder anderledes end en almindelig hests - og derfor skal den rides anderledes.

I almindelige ryttere forbløffes over den høje holdning i tölt - og det er korrekt, at denne holdning ofte ses redet forkert, hvor hesten stikker snuden frem, halsen op og ryggen ned (For det er p... svært at opnå korrekt holdning...)- men hesten SKAL altså bære halsen højere i tölt end i de øvrige gangarter. Den skal bestemt stadig være samlet og bruge sin bagpart, men den skal ikke gå dernede som i fx trav - derfor er islænderridning også betydeligt vanskeligere at ride end almindelige heste, da der er 5 gear istedet for 3. Vi er jo mange der har redet andre racer før, og vi kan vist alle skrive under på, at islænderridningen er den største udfordring hidtil - hvis det skal fungere.

Pas er en væddeløbsgangart og kan ikke rides samlet. Men hesten skal have styrke til at kunne gå det, og derfor skal dressuren være på plads.

At hesten skal bære sig højere i tölt, kan meget vel danne en muskelfyldt underhals. Har hesten muskler på oversiden også, og er underhalsen ikke alt for udpræget, tør jeg godt holde på, at tingene er, som de skal være, for på mange punkter kan man ikke sammenligne islændere med andre heste.

---Og så skal det lige tilføjes, at islænderhingste (Og sikkert også andre) med alderen tit udvikler en meget kraftig hals, og det kan der intet gøres ved. Det er noget hormonelt.

Der findes mange islænderryttere der gør det helt forkert, og dem ser vi jo tit på billeder her på forummet, når almindelige ryttere vil argumentere for, hvor forkert/kedeligt det er, at ride islændere. Dernæst sætter de billeder på at deres "egne" topryttere til sammenligning...ikke helt retfærdigt. Man ser sjældent hjemmebilleder fra almindelige ryttere i disse debatter. Hvorfor mon? Fordi det ER skidesvært at ride korrekt, uanset racen, og der findes nøjagtig lige så mange forkert redne almindelige heste som islændere. Jeg ser mange almindelige heste gå under biddet, og det er da lige så forkert som at den stikker snuden for højt op.

Det, der kan sætte os islænderentusiasters p.. i kog er, når andre tror, at islænderridning generelt er forkert. Det er den bestemt ikke - det er bare en anden ridestil.

Jeg er ikke god til at sætte billeder på, men jeg kan henvise til nogle links, hvor der er en del billeder af velgående islændere, der bl.a. er samlet som de skal i tölten:

http://www.joras.dk/mjolnir/oegri.html

http://www.garri.dk/

I sidste link skal I se billedet under rideegenskaber - en flot, samlet tölt, selvom billedet er noget ringe. Og så er Garri jo bare skøøøn.

http://www.noeddegaarden.dk/showinfo.asp?intItemID=91

I dette link med Gloi fra Nøddegården skal I bemærke, hvordan hesten skal rides i de øvrige gangarter - altså trav og galop - for det er jo ganske som man kender det.

-Tanja

Jeg kan vist ikke finde ud af at aktivere linksene, men i kan jo blot kopiere dem og sætte dem oppe i adressefeltet...jeg er ikke så kvik til dette her!

-Tanja

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider