Det med beskæring findes der mange skrevne ord om. Et godt råd er, at du prøver at få fat i Rikke Schultz' bog "forstå din islandske hest". Deri står der en del om beskæring, og hvilke beskæringer, der kan føre til haltheder el. rette op på haltheder.
Det er et kæmpe emne, og det kræver lang tid og også interesse for at sætte sig ordentligt ind i det.
Her kan du se lidt om benstillinger. De øverste billeder er idealstillinger (for dem der ikke kan så meget tysk

), altså hvordan hoven helst skal være udformet. (Derefter følger forkert hovvinkel (brudt hovvinkel), fransk stillet og indfodet samt idealstilling set forfra, samlede ben og bredt stillede ben).
Mht. vurdering af smede med rygte. Tja, jeg kan kun sige følgende: hvis du har hørt om en smed, som er meget slem eller som opfører sig meget forkert i dine øjne - så find en anden! Men hvis du har bare en anelse tiltro til ham (eller hende), så giv vedkommende en chance. Den smed jeg har nu, havde på min gamle arbejdsplads et meget dårligt rygte. Jeg gav ham en chance, for sådan mente jeg ikke han var, og det viste sig, at han er knalddygtig, behandler hestene godt, og iøvrigt oveni er uddannet til at raspe tænder

!
Jeg siger med mit eksempel ikke, at man skal stole på alt og alle, for der er nogle meget dårlige typer iblandt! Men ham jeg har som smed viste sig at være god, dygtig og behandler hestene godt.
Det jeg mener er ... dan jeres eget billede af smeden, før I dømmer ham. Det kan jo være, at det man har hørt, kommer fra hans fjender

!
Ismulevrinsk Susan