Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Islandshest

Hovsmedens arbejde
Forfatter: 
Dato:  28-09-2004 18:12
Haii

Man hører så meget lusket om alle ovsmede, jeg tror aldrig jeg har hørt om en hovsmed, der ikke havde et røgte med sig. Derfor synes jeg også det er lidt svært at finde ud af, hvad der er rigtigt, og hvad der er forkert.

Er der ikke nogen, der kan forklarer, hvordan en hovsmed gør det godt? Jo nogle hovsmede tager en hel uddannelse for at lære det, men bare lidt overfladisk.

F.eks. har jeg set heste, hvor hoven nærmest går lodret op nede fra skoen de første to milimeter, og først da slå den et knæk, og begynder at skråne. Ved vores heste derimod begynder hoven at skråne med det samme. Hvad er bedst for hesten, eller hvad er fordelene og ulemperne ved de måder at beskære hesten på?

Ved godt det nok er et lidt underligt spørgsmål, men jeg må se, hvor meget jeg kan få herinde, og så vil jeg spørge min hovsmed næste gang han kommer...

Knus fra Hvöt & Marie

Ismuler er ikke kun nuttede uldtotter. Det er gudernes heste, med stolthed, charme og tölt!

Grå/gråstribet sød hankilling (udekat) købes i Nordjylland.

0
0
Svar på denne tråd

beskæring
Forfatter: 
Dato:  28-09-2004 18:48
Det med beskæring findes der mange skrevne ord om. Et godt råd er, at du prøver at få fat i Rikke Schultz' bog "forstå din islandske hest". Deri står der en del om beskæring, og hvilke beskæringer, der kan føre til haltheder el. rette op på haltheder.

Det er et kæmpe emne, og det kræver lang tid og også interesse for at sætte sig ordentligt ind i det.

Her kan du se lidt om benstillinger. De øverste billeder er idealstillinger (for dem der ikke kan så meget tysk ;)), altså hvordan hoven helst skal være udformet. (Derefter følger forkert hovvinkel (brudt hovvinkel), fransk stillet og indfodet samt idealstilling set forfra, samlede ben og bredt stillede ben).

Mht. vurdering af smede med rygte. Tja, jeg kan kun sige følgende: hvis du har hørt om en smed, som er meget slem eller som opfører sig meget forkert i dine øjne - så find en anden! Men hvis du har bare en anelse tiltro til ham (eller hende), så giv vedkommende en chance. Den smed jeg har nu, havde på min gamle arbejdsplads et meget dårligt rygte. Jeg gav ham en chance, for sådan mente jeg ikke han var, og det viste sig, at han er knalddygtig, behandler hestene godt, og iøvrigt oveni er uddannet til at raspe tænder (Y) :D!

Jeg siger med mit eksempel ikke, at man skal stole på alt og alle, for der er nogle meget dårlige typer iblandt! Men ham jeg har som smed viste sig at være god, dygtig og behandler hestene godt.

Det jeg mener er ... dan jeres eget billede af smeden, før I dømmer ham. Det kan jo være, at det man har hørt, kommer fra hans fjender ;)!

Ismulevrinsk Susan

Fri tølt er som at flyve ... for dem der ikke lige har prøvet det :-D!

0
0
Svar på denne tråd

Tak for svar!
Forfatter: 
Dato:  03-10-2004 18:58
Tak for svar!

Knus fra Hvöt & Marie

Ismuler er ikke kun nuttede uldtotter. Det er gudernes heste, med stolthed, charme og tölt!

Grå/gråstribet sød hankilling (udekat) købes i Nordjylland.

0
0
Svar på denne tråd

reg. smed
Forfatter: 
Dato:  05-10-2004 11:35
Jeg bruger kun registrerede beslagssmede. Smedene har gennemgået en 4 årig uddannelse, og har dermed en meget detaljeret viden om hove, beskæring, beslag mv.

De fleste 'alm. smede', som der desværre findes i overflod af, har gerne været på et to dages kursus eller lign. Nogen af dem kan lægge en sko på en hest på tilfredsstillende vis, såfremt hestens hove er HELT NORMALE. Mange heste har imidlertid nogle små skævheder el. andet, som en dygtig beslagssmed retter op på. Hvis de ikke rettes op, risikerer man at hesten får benproblemer - måske ikke lige med det samme, men på længere sigt.

Min oplevelse af alm. smede er at de ofte lægger en forkert størrelse sko på, da de kun har standardsko i standardstørrelser.

I nærheden af Frederikshavn opererer Kristian Jørgensen, som skulle være knalddygtig. Jeg har brugt Kasper Holleufer, Guldbæk, som tager 750 kr. for 4 sko.

Se evt. www.hovpleje.dk (landsdækkende)
Held og lykke med din hest's fodtøj :-)
B8
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider