Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Islandshest

Hest på stutteri eller på "lille" gård?
Forfatter: 
Dato:  21-09-2004 20:19
Hej igen igen igen :-P

Det her er så også noget jeg selv lige har ”fundet på”.
Står din hest på et stutteri (med mange andre heste ( skal vi sige over 10)), eller på en ”lille” gård med få andre heste (under 10)?
Og hvad er bedst for hesten hvis man skal tænke på det? At der er masse andre heste omkring den, eller ikke så mange igen? Eller er det lige meget?
Min hest står på en ”lille” gård (med KÆMPE stor mark)… Der er mig der eger en hest og så til daglig 2 andre ejere (”lidt” ældre), og så ejeren af gården, men hun har ikke så meget med hestene at gøre, på trods af at hun ejer 2 af dem der er der.
Der er i alt (med min hest) 6 heste. Min er den yngste (2 år), og ellers er de andre 7 år og opefter.
Er det synd for min hest at den ikke har nogle på sin egen alder? Den kan godt lege lidt med de ældre heste, men det er ikke så tit. Han nusser tit med de andre (er glad for alle heste, lige meget om de bider ham) – når de ellers gider ham.
I den sidste tid har jeg gået og drømt om, at min lille Fauni stor på et stutteri med mange flere heste. Flere ejere, måske avl og undervisning m.m. Jeg synes nemlig både at han og mig føler os lidt forladt mellem ”gamle”…
Er det overhovedet en fordel at have hest på et stutteri? Jeg ville mene at der generelt er meget styr på tingene sådan et sted!?
Men jeg må vel bare glæde mig til om mindst 4 år når jeg skal tage min uddannelse videre i Kolding, for så skal jeg nok flytte derned, og have Fauni med :-P (Hvis altså ikke jeg ændre mine drømme for fremtiden :-D )

Venlig hilsen Emilie :-D

Elsk jeres heste og tag hånd om dem,
thi de fortjener al jeres omsorg.
Tag dem til jer, som var de jeres egne børn,
giv dem føden, som var de jeres næste,
og indhyld dem i omhu.

0
0
Svar på denne tråd

Heii Min hypper...
Forfatter: 
Dato:  23-09-2004 09:28
Heii (Å)...

Mine heste står hjemme ved mig på en ikke så stor mark lige nu ( pågrund af slankekur... )men end i mellem kommer de på den store mark..( mest om vinteren... )

De går 3 heste sammne min hoppe der ikke gider lege særligt meget, hendes "lille" 1 års hoppe der ELSKE at lege og Fagur min lille søsters 2års... Sååå Rengja og Fagur har meget glæde af hinanden de leger hele tiden....
Såå der er lige som det skal være....!!

KNuzz Emilie!!

0
0
Svar på denne tråd

Stutteri?!
Forfatter: 
Dato:  24-09-2004 06:43
Haii!
Synes godt man kan kalde det et stutteri.. Jeg skal have Glenna ud til Jón Stenild og stå.. Der er jo lidt over 110 heste, så deeet! Undre mig over at når jeg har fået hende derud, om jeg så kan finde hende igen?! 8-) Men det har jeg fortalt ikke?? -altså hun skal derud det bette pus.. Det er lidt nemmere når ejg er færdig med at arbejde, jeg så bare lige tager hende med...

Gaaab, det er godt nok tideligt på morgenen det her... Egentligt skulle jeg bare lige printe min stil ud, men så skulle jeg selvfølgelig også herind!! Typisk! :-D 8-) ;-D ;-)
At en kvinde gør vanskeligheder,
er ikke altid et bevis på dyd,
det er meget tiere et tegn på,
at hun er erfaren!

:-D
0
0
Svar på denne tråd

hejsa!
Forfatter: 
Dato:  24-09-2004 11:02
Jeg synes ikke det er synd heste ikke er på stutteri, de kan mange gange have det lige så godt i en lille flok på landet hvor de kommer ud hele dagen, på et stutteri er det mange gange de kun kommer ud en time på mindre folde for sig selv, sæt hvis de dyre heste blev sparket af en anden hest uha :-* .
Det med stutteri er hvis bar fordi vi gerne vil have den luxus med ridehal og nem til undervisning og samvær med mange andre, der er man jo næsten sikker på at støde på mennesker hver gang man kommer, det er ikke sikkert på et lille hyggeligt sted med få heste.

Prøv noget nyt på grillen/panden eller ovnen.
Gedekød i forskellige variasioner,
henvendelse til Engbo geder.

Engbo geder
0
0
Svar på denne tråd

Min mening...
Forfatter: 
Dato:  24-09-2004 14:31
Haii Å

Det bedste er uden tvivl, at have sig eget. I hvert fald hvis man er typen, der har sine egne meninger om, hvordan tingene gøres bedst!

Vi har ind til videre 6 marker, men der kommer sikkert flere. Alle markerne er store nok til nogle ordentlige gallopper, men ingen af dem er så store som Donbæks marker. Fordelen ved denne måde er, at markerne er tilpas store til hestenes tykkelse. Der er ikke nogen jordfold, som man må sætte tykke heste på, men jeg vil sige, at det er optimalt, da hestene går og finder lidt. På den måde undgår vi kedsomhed, og desuden græsser hestene altid ud under hegnet, så man ikke behøver at gå efter med buskryderen. Vi kan tage hensyn til hestene alt efter årstiderne, da f.eks. vintermarken ligger relativt lavt omgivet af træer, mens de fleste af vore sommermarker er meget åbne.

Hestene kommer tit (med nogle måneders mellemrum) på nye marker, og jeg tror, at det for dem er ugens højdepunkt. Endelig noget, at køre lidt op over, en grund til at gallopere rundt og fjante, og for den "voksne og følsomme" Hvöt, er der nyt frisk græs.

Ved at have flere forskellige marker, kan man også give markerne fred når det er nødvendigt, og man har rig mulighed for, at flytte hestene efter en ormekur.

Desuden bestemmer man selv, hvornår hestene skal fodres, og hvor meget de skal have. Man skal ikke tage hensyn til andres heste, hvis deres ejere ikke mener, at de f.eks. skal have så meget foder.

Men ting, som jeg lige har skrevet, er der sikkert også mange forskellige meninger om, og alle synes, at netop deres mening er den bedste.

Jeg ved, at jeg er utrolig heldig, at vi er flyttet på landet, og SELV kan bestemme. Steder som Donbæk og Købstrup er der jo ligeså mange meninger som der er heste.

Bort set fra det, tror jeg, at Donbæk er et udmærket sted, hestene har en passende stor flok, og i hvert fald masser af plads, at gå på.

Ang. ridehuse og ridebaner. Den slags kan man jo netop lave, når man har sit eget - og hvis man har råd!

Hvis der er plads nok, tror jeg ikke der sker noget ved at lukke mange heste sammen, men det kræver altså utroligt meget plads, da det er naturligt for heste, kun at være en 4-5 hopper med deres føl og en hingst.
Jeg synes, at hvis højere antal af heste skal gå sammen skal der i hvert fald være plads til, at de kan dele sig i flokke.

Omvendt, kan det selvfølgelig godt være, at heste, der går to sammen, godt kunne tænke sig at komme ud og hilse på andre heste f.eks. gennem stævner o.l.

Jeg tror, at unge heste har brug for opdragelse, og den opdragelse gives bedst af voksne heste. Derfor tror jeg, at det er fint, at sætte unge heste sammen med voksne...!

Knus fra Hvöt & Marie

Ismuler er ikke kun nuttede uldtotter. Det er gudernes heste, med stolthed, charme og tölt!

Grå/gråstribet sød hankilling (udekat) købes i Nordjylland.

0
0
Svar på denne tråd

Cendia...
Forfatter: 
Dato:  24-09-2004 15:19
Du skriver: på et stutteri er det mange gange de kun kommer ud en time på mindre folde for sig selv, sæt hvis de dyre heste blev sparket af en anden hest uha.

Haha, der hvor min hest skal hen, står de sgu i løsdrift, og ingen bliver sparket... De andre stutterier jeg kender er hestene også ude meget, også dem der koster 2.000.000... Så deeet! 8-) ;-)
At en kvinde gør vanskeligheder,
er ikke altid et bevis på dyd,
det er meget tiere et tegn på,
at hun er erfaren!

:-D
0
0
Svar på denne tråd

Tak for svar
Forfatter: 
Dato:  24-09-2004 20:18
Der er altså flest der foretrækker små "heste-steder"?! (bortset fra Nanna :-P )

Marie: Jeg mener da at det er vigtigt at ungheste har nogle på sin egen alder at lege med!? I dag gik jeg en tur med Fauni forbi rideskolen, og der var en masse STORE heste på marken. Der fik Fauni og mig (jeg blev "slæbt" efter) ellers et kapløb med de store heste :-D Indtil jeg kunne sætte mine fødder i jorden, og så fik den lille hest ellers skæld ud!!
Det virker meget til at han gerne vil i kontakt med alle andre heste - men det er nok også normalt nok... Synes bare han virker ensom...

Men det er måske fordi jeg er ensom... Jeg rider altid alene, og de andre på gården er alle over 55 år :-( Så det er ret skod! Og jeg rider altid alene, og det er nogle gange ret kedeligt... Men det er da også dejligt sommetider, fordi jeg kan få tid til at tænke og "drømme" lidt...
Men for det meste er det altså lidt skod at man er den eneste unge der rider islændere inden for et stort område :-(

Knus fra Å...

Elsk jeres heste og tag hånd om dem,
thi de fortjener al jeres omsorg.
Tag dem til jer, som var de jeres egne børn,
giv dem føden, som var de jeres næste,
og indhyld dem i omhu.

0
0
Svar på denne tråd

Nanna M
Forfatter: 
Dato:  27-09-2004 08:18
jeg har arbejdet på ridecenter, hvor det forgik på den måde, unghestene havde de halv vejs i løsdrift, de gik flere i boksene og kom på fold sammen, og avlshopperne fik lov at komme på mark sammen, men alle andre kom ud 1 time på sandfolde på ca 10 x 10 m. det synes jeg var synd, jeg har også set det er sådan andre steder. Jeg er godt klar over at det ikke er sådan alle steder, heldigvis da. :-)

Prøv noget nyt på grillen/panden eller ovnen.
Gedekød i forskellige variasioner,
henvendelse til Engbo geder.

Engbo geder
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider