|
|
| Vil du købe sommereksem heste? |
|
|
Tilhører også til et indlæg ( STÆRKT SOMMEREKSEM HESTE SÆLGE?? )
Hej!
Jeg er den der hjælpe damen med at finde nye hjem til Silja og Brynja ( 2 stærkt sommereksem hopper )
Vi har ikke meget plads til Silja og Brynja om vinter. Og håber de får en dejlig ny hjem så snart som mulig!
Sted hvor de stå nu er meget meget dårlig stedet for dem. De står i midt skove, og der er kløften ned til fold og alt for lidt vind får de!
Begge er ikke tilredet endnu, deres ejer havde ikke tiden til det og arbejde så meget, og svært at trænge med dem når de har eksem.
Er du interesser? Eller kan du finder et godt hjem til hjem dem?
Skriv til mig, så jeg kan også giver dig deres ejer´s telefon og mobil nummeret... Hun vil bliver sikker glad
Du er også velkommen at spørger mig.
Christine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kan du ikke... |
| Forfatter:  |
Tanja C |
| Dato:  |
31-08-2004 11:41 |
|
...oplyse en evt. pris? Med eksemheste i den kaliber, skal man jo have et knalgodt tilbud før det bliver interessant. Så skal der nok findes købere til dem, de lyder jo dejlige. Hvem er de efter? Altså fader og morfader?
-Tanja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Christine |
PJ |
31-08-2004 13:58 |
|
Jeg vil først lige sige at man ikke må annoncere på Islandshest, og indlægget ligner jo meeeeget en annonce.
Nå - det har et godt formål - stakkels heste, godt du gør noget - så jeg lader indlægget stå.
Dernæst: Sæt annonce på www.joras.dk - med pris osv.
Prisen pt? Jeg vil gætte på omkring 6-8000,- pr hest.
Og sørg for kontrakt på handlerne - fåes på DIs hjemmeside www.islandshest.dk - vigtigt især i et tilfælde som hér, hvor hestene er så voldsomt angrebet af eksemen.
Umiddelbart ville jeg betinge mig at hestene blev solgt til Vesterhavsområdet eller lignenede.
Har du papirerne liggende - det vil være interessant at kende afstamningen, det kan jo også influere på prisen, hvis hopperne skulle have talentfulde forældre.
Som avlshopper er de jo ikke rigtigt egnede.
PJ - både som moderator og sig selv...
PJHvorfor i helvede er det, vi laver revolution? Er det ikke for at gøre det muligt for ethvert individ at vinde kontrol over sit daglige liv? (Murray Bookchin)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Er sommereksem arveligt? |
Marie J |
31-08-2004 14:21 |
|
Haii
PJ: Kan sommereksem da være arveligt? Jeg troede, ikke at det var bevist???
Knus fra Hvöt & Marie Ismuler er ikke kun nuttede uldtotter. Det er gudernes heste, med stolthed, charme og tölt! Grå/gråstribet sød hankilling (udekat) købes i Nordjylland.
|
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Der er netop... |
PJ |
31-08-2004 14:54 |
|
...blevet offentliggjort en tysk undersøgelse (doktorafhandling), der viser en middelhøj arvelighed.
Af egne erfaringer er jeg stadig lidt mistroisk - min egen hoppe med eksem har haft 10 føl - ingen med eksem.
Undersøgelsen, som er på tysk med engelsk sammenfatning kan man læse her: Susanne Lange: Untersuchung zur Vererbung des Sommerekzems beim Islandpferd, Hannover Tierärtzliche Hochschule 2004
Tidligere undersøgelser på over 1000 islandsheste viste en forøget risiko ved avl på 2 forældre med eksem, men ved avl på 1 forælder med , 1 uden, en forøget risiko på ca 3%.
Ved 2 forældre uden eksem var risikoen 13.4% - næsten 17% ved en eksemforælder, der egentlig kan henføres til statistisk usikkerhed.
Jeg hælder også mere til den første (gamle) undersøgelse, der viser en meget lav arvelighed. Jeg tror den passer bedre med virkeligheden.
Desuden ved man at astma og eksem kræver et sammenfald af mere end 250 gener, så det er en kompliceret arvegang. Jeg mener at mange eksemheste har eksem af andre grunde; stress, hypersensibilisering, dårligt immunforsvar, mineralmangel og dårlig fodring.
Hvis man kunne sortere disse fra, kunne man få et meget bedre billede af den genetisk betingede eksems udbredelse, som jeg tror er ret lille.
For mit eget vedkommende betyder den nye undersøgelse dog at min eksemhoppe ikke mere vil indgå i min avl, omend jeg nok vil trække et enkelt føl mere til mig selv.
PJHvorfor i helvede er det, vi laver revolution? Er det ikke for at gøre det muligt for ethvert individ at vinde kontrol over sit daglige liv? (Murray Bookchin)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Igen.... |
|
|
To stærkt sommereksem hopper hedder Silja fra Marielund ( 5 år) og Brynja fra Marielund ( 4 år ), begge er søster. Og begge har gode papir.
Brynja er lys rød med lys man/hal, stjerne og lille slip. Hun vise mest trav på market, tølt er ikke blevet set endnu.
Silja er stærkt rød med meget tyk lys man/hal som vokse meget hurtig op ( især om vinter )Hun har også stor stjerne og stor slip.
Hun vise mest tølt eller pas på market og meget lidt trave. Har haft sadel på før og har haft rytter på en gang!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Afstamning |
PJ |
31-08-2004 17:34 |
|
Hmmm - det ser da ud til at den yngste bare er 2 år? (fra Worldfengur)
FEIF-ID nr. DK2000204297
Navn Brynja
Stutteriets navn (oprindelse) Marielund 2
Stutteriets ID nr. 600012 Område 60
Farvekodex
Farveforklaring
Nuværende opholdsland DK
Kastrering Dato
Skæbne Dato for dødsfald
Far IS1988125005 - Dugur fra Mosfellsbæ
Mor DK1995206122 - Aldís fra Mundelstrup
-----------------------------------------
FEIF-ID nr. DK1999205378
Navn Silja
Stutteriets navn (oprindelse) Marielund 2
Stutteriets ID nr. 600012 Område 60
Farvekodex
Farveforklaring
Nuværende opholdsland DK
Kastrering Dato
Skæbne Dato for dødsfald
Far IS1988125005 - Dugur fra Mosfellsbæ
Mor DK1995206122 - Aldís fra Mundelstrup
------------------------------------------
Afstamning:
IS1981186122
Ljóri fra Kirkjubæ
IS1988125005
Dugur fra Mosfellsbæ
IS1975237250
Drottning fra Stykkishólmi
IS1977135700
Verðandi fra Gullberastöðum
DK1995206122
Aldís fra Mundelstrup
DK1978200178
Kylja fra Nyhave 1
----------------------------------
Mankehøjde 0.6
Hoved 110
Hals 109
Ryg 109
Proportioner 103
Benkvalitet 110
Benbevægelse 104
Hove 106
Man og hale 98
Tölt 102
Langsom tölt 93
Trav 97
Pas 106
Galop 101
Vilje 101
Sind 98
Form under rytter 101
Skridt 88
Total afgivelse 105
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ALT for dyrt! |
Tanja C |
04-09-2004 12:30 |
|
Jeg bliver lige nødt til at blande mig igen, da jeg har læst din annonce på joras.
12.500,- pr. hest er simpelthen bare for dyrt efter min mening - og efter hvad jeg gennem tiden har erfaret.
Man kan få sunde og raske plage (Nu hører jeg, at den ene kun er 2 år?) til nogenlunde samme pris, hvis man tager afstamningen i betragtning - moderen er ukåret og Dugur har ikke gjort sig synderligt bemærket i avlen.--Jeg så ham dog "live" for en måneds tid siden, og han er en vældig sød hingst og smuk tilmed - men det er der jo så mange der er.
Hvis du vil have en chance for at finde et godt hjem til de stakkels heste, skal køberne altså have et tilbud der siger spar to - ellers køber man bare ikke eksemheste - der OVEN i købet er unge og utilredne. Det trækker jo også fra i pris.
Jeg vil sige mellem 5-7.000,- pr. hest. De lader til at være hårdt angrebne, og køber man en eksemhest, har man ingen garantier for, at den vil blive symptomfri, om så man flytter den til vesterhavet eller bruger oceaner af tid og penge på behandling. Men der er selvfølgelig en pæn sansynelighged for, at det vil blive bedre end det er nu, hvis hestene behandles korrekt.
Jeg tror ganske enkelt ikke, du får hestene solgt til den pris, de nu står til - men man kan selvfølgelig aldrig vide. Jeg tror det bare næppe, og de stakkels heste skulle jo gerne så hurtigt som muligt skifte hjem, så de kan startes i behandling. Det lader det ikke til, at den nuværende ejer har tænkt sig?
Held og lykke med det!
-Tanja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ikke 2... |
PJ |
04-09-2004 13:53 |
|
Det der snyder er reg. nr. - man skal lige se efter for jeg gjorde samme fejl. Der er 3 nuller efter det første 2-tal (dvs. f. 2000) - man bliver bare snydt af at det 5. tal også er et "2"...
Men ellers er jeg helt enig - hvis man skal bruge mange penge på at holde disse hopper eksemfri, så er prisen ALT for høj.
Det var måske rimeligt, hvis de var redet begge to - eller hvis eksemen var under kontrol.
Jeg ville ikke råde nogen til at købe til den pris.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nej... |
|
|
Ingen af dem som er 2 år, de begge er 4 år og 5 år!
Men du har ret at det bliver meget svært at får dem solgt på denne pris, deres ejer har lidt svært at skilles fra dem. Hun har haft dem begge fra føl.
Det er jo hendes valg at have dette pris for dem begge, men hun mener også at det er vigtigst at have dem et god nyt hjem.
Men det er jo på tiden at kommer videre med deres livet, begge er så unge!
Mvh Christine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| TIL ØRKENSTORM !! |
bessi |
06-09-2004 19:39 |
|
Jeg vil nødig være en mokke - men du skulle nu ta' og passe på med hvad du skriver.
JEg har snakken en del med A.... (hestenes ejer) ang køb - og for det første er eksemen ikke fuldstændig vild og voldsom - for det andet er den pris du skriver på de 6-8000,- aldrig noget hun har hørt om.
For det tredje HAR hun plads til dem - men ønsker ikke at de skal døje så meget til næste forår/sommer...
Jeg er vældig ked af at skulle være sådan en rappenskralde - men det er unfair overfor ejer og heste at det bliver fremstillet sådan her.
Det er at par rare og fornuftige hopper - med en ok afstamning, og en ok str.
Så prisen på de 12.500 er ikke fuldstændig hen i vejret - og hun er jo også villig til at gå lidt ned i pris hvis den rette køber melder sig - især hvis man vil købe begge heste.
Så til dig - og evt andre - vær nu søde at tjekke ALLE forhold og spørge ejeren hvad der evt skal stå inden i skriver noget på nettet.
Det er grimt for ejeren når man ringer og spørger hvorfor FANDEN man skal give den og den pris når nu der står her at de koster 6-8000 ???
(JA - jeg ringede da jeg jo som tidligere skrevet er interesseret i dem og sandsynligvis køber dem - og det var da træls at se at de her bliver budt ud som var det er par heste der nærmest bare skulle væk hurtigt uden hensyn til dt ene og det andet. Og godtnok skal jeg ikke give 12.500 pr stk - men heller ikke 6000,- da ! )
Pyyyh - sike en omgang - men jeg håber det kan afhjælpe at denne slags sker igen...
Det vile jo også være surt at nogen herigennem var interesseret fordi de kune få en hoppe med papirer osv til 6000,- og kører måske langt for at se dem osv for så at få at vide at prisen ikke er gyldig)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Folk må jo læse indlæggene. |
PJ |
06-09-2004 20:59 |
|
Her er da ingen, der skriver at hestene er til salg for 6-8000,-
Hvor er det lige du ser, at Ørkenstorm skriver at de koster 6000,- ?
Men det er da ganske ok at diskutere hvad stærkt ramte sommereksemheste koster.
Og jeg står da ganske ved at en uredet hoppe af middelmådig afstamning og med eksem IKKE skal koste 12.500,- efter min mening.
Men jeg har jo heller ikke ringet på annoncen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
Sagaponyen |
06-09-2004 21:29 |
|
Er det ikke muligt at se et par billeder af de 2 dyr så vi kan se med vores egen øje om det er meget slemt eller okay, hvis det blir passet lidt på dem.
Hestelig hilsen Julia og pædagogponyerne 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Til bessi !! |
|
|
1. Begge har dækken på, selvom de har dækken på er det stadig slemt eksem de har.. Ene af dem har forfærdeligt eksem i hoved og ører, sådan en eksemhest har jeg aldrig set før! Begge dække er jo allerede slidt og ejer tog dem og syet 4-5 gang! Som sagt det er faktisk de har hårdt ramt sommereksem!
2. Jeg har ikke skrevet at de koster 6-8000 kr, som PJ skrevet hvor har du set at de koster 6-8000 kr???????
3. Du har vist tog en smule fejl, vi har JA plads til dem om SOMMER, men jeg skrevet om vinter, og vi har heller ikke så meget plads til dem om vinter. Du må læse det om igen i først indlæg. Vores skur/hytter er meget lille. Vi har jo haft 7 heste som gået derinde siden vinter og er faktisk 2 heste - en af dem er min hest kommet til skade! Det er kun for vores skur/hytter har jo ikke plads til alle heste!
Jeg og ejer har talt sammen efter du ringede.
Jeg tror du har misforstod det...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Billeder |
|
|
Hej
Jeg vil gerne have indlæg et par billeder af dem to, men desværre er min computer fra Middelaldre-tiden.
Men ejer har nogle billede af dem, for ca et par år siden. Men dog ingen sommereksem billeder..
Vi har talt om at kommer i gang at laver nye billede og indlæg her..
Mvh Ørkenstorm
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ½ undskyldning... |
bessi |
07-09-2004 16:53 |
|
Okay - fair nok - jeg havde set galt det var ik' ørkenstorm der havde skrevet 6-8000,- Sorry.
Men resten står jeg ved - jeg har set billeder og snakket med ejer - og hun mener ikke at der er plads problemer - ej heller at de har haft det slemt med eksem i år.
Håber den "halve" undskyldning er godtaget.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|