|
|
| Hyp hyp lille Landi! |
| Forfatter:  |
Marie J |
| Dato:  |
26-08-2004 21:14 |
|
Haii
Ja, det drejer sig om vores MEGET dovne hest, Landi...
Han er så doven, at det absolut ikke er nogen fornøjelse at ride på ham... Og du kan godt droppe at ride uden pisk!
Jeg udfordrede skæbnen idag og red på ham alene uden pisk. På vej hjemad lavede jeg et forsøg:
Hvor mange skridt han tog frem, for hver gang jeg sprkede til ham... Jeg ved godt, at det ikke er venligt, men jeg sparkede altså hårdt! Vi havde kun redet i et kvarter eller sådan noget... Stille og rolig. Men han gik ca to skridt frem for hvert spark, og det varede ca ti sprk, før han fattede, at han skulle gå mere end to skridt af gangen...
Og jeg rider med løse tøjler!
Han er kun 9 (tror jeg)...
Han er 1.32 i stang, og rider ikke med ryttere, der vejer mere end 60 kg...
Hvordan får man mere gang i den hest???
Knus fra Hvöt & Marie Ismuler er ikke kun nuttede uldtotter. Det er gudernes heste, med stolthed, charme og tölt! Grå/gråstribet sød hankilling (udekat) købes i Nordjylland.
|
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Gennemgår sin checkliste... |
PJ |
26-08-2004 21:23 |
|
Passer sadel og trense?
Har hesten ondt i ryg eller ben?
Har hesten fået checket tænder af en god tandlæge indenfor det sidste halve år?
Er hesten i passende foderstand.
Er hesten passende trænet?
Har hesten ordentlig sat muskulatur i ryg, bug og bagpart?
Er hesten skæv til en af siderne?
Er hestens foderplan udregnet af een, der ved hvad vedkommende laver?
Har rytteren gjort sit for at være sikker på, at hesten er redet, så den forstår hvad det er vi vil?
Har dyrlæge, kiropraktor og hestetandlæge undersøgt hesten?
Hvis alt det ovenstående er i orden, så er hesten nok bare sådan...
PJ"Det er indlysende, at i et samfund som er opdelt i herrer og trælle, kan virkelig frihed ikke eksistere. Den vil ikke kunne eksistere så længe der findes udbyttere og udbyttede, nogen som styrer og nogen som styres." (Kropotkin)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Alt er i orden...! |
Marie J |
27-08-2004 14:50 |
|
Haii
Alt er i orden, har kun noget at tilføje til et af punkterne: Vi har ikke haft kioprakter, hestetandlæge og dyrlæge til at undersøge netop det problem...
Jeg tænkte på, om man ikke kunne ride hesten til at være lidt mere frisk? På andre måder end at hidse den op, ved at irritere den???
Knus fra Hvöt & Marie Ismuler er ikke kun nuttede uldtotter. Det er gudernes heste, med stolthed, charme og tölt! Grå/gråstribet sød hankilling (udekat) købes i Nordjylland.
|
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg tror jeg ville få en god.. |
PJ |
27-08-2004 15:38 |
|
dyrlæge til at kigge på hesten - bare for at være sikker på der ikke er ledforandringer eller låst korsben eller lgn.
Det er jo svært grimt at korrigere hesten for senere at finde ud af at den rent faktisk fejler noget.
Jeg vil i al fald gerne vide, at hesten ikke er syg, før jeg selv ville begynde at presse hesten.
Ellers vil mere energifyldt foder og korte, friske ture måske hjælpe - gerne med en hest, som din kan trække efter...
PJHvorfor i helvede er det, vi laver revolution? Er det ikke for at gøre det muligt for ethvert individ at vinde kontrol over sit daglige liv? (Murray Bookchin)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak for svar...! |
Marie J |
27-08-2004 20:24 |
|
Okay... Tak for hjælpen!
|
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fremdrift |
Gitte |
29-08-2004 20:28 |
|
den kunne have spat i benene det er der mange islændere der får få den røngenfotograferet og hvis der ik er noget når du får en dyrlæge til at tjekke den så tag at ride UD ikke på bane og gør det med andre så vil hesten af natur hvis den da er rask prøve at følge med sammen med den anden hest skal den ud og opleve at det er sjovt at gå frem tag nogle små kapløb og sådan det gør di når vi har en undhest der ik har fundet sin fremdrift
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|