Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Islandshest

STÆRKT Sommereksem heste sælge?
Forfatter: 
Dato:  12-08-2004 23:05
Min hest stå på privat folden/løsdrft hos en dame. Som ejer 7 islænder, 2 af dem er 4 og 5 år gammel.
De er så smukke om vinter, masse af tykke hår som vokse meget hurtig op!

De har forfærdeligt og stærkt sommereksem nogensinde jeg har aldrig set før!!!
De klø voldsomt og bløde, sårer og mange ar på hovede og øer. De har dækken begger på men blevet meget slidt og lidt ødelægget, fordi de klø vildt meget.

Damen har ikke tiden tilride dem, hun bed mig om tilride dem og sælge dem hurtig til gode omkring fx tæt strande eller der slags.
Jeg har desværre ikke tiden til at tilride dem begger.

Jeg har tit tænkte på dem.

Hvem der vil gerne købe de stærkt og forfærdeligt sommereksem heste? Er der noget der er interesser?

Det er sikker ingen der vil gerne have stærkt sommereksem heste, ik??

De er ikke tilredet endnu.. Hvad vil de kommer til at koster?
Kan de to får et god liv fremtiden? Og hvordan kan det være?
jeg har meget ondt af dem, jeg vil se dem væk herfra. Her er meget dårlig stedet til dem. Alt for mange skoven og for lidt vind!

jeg har læst - at en hest der har forfærdeligt eksem som kan ikke reddes, så det er måske en god ide at aflives den. Kan det passes?

Mange hilser fra Tion
0
0
Svar på denne tråd

lyder ikke godt
Forfatter: 
Dato:  13-08-2004 10:28
jeg ville ike engang kigge efter en hest med mild eksem, så en med stærk eksem er helt udelikket .-)

medmindre de havde været tilredet og været hammergode :-) hvis de de bare egner sig til lidt hyggeridning så synes jeg det er synd at lade dem leve, ja måske også selv om de havde været hammer gode..

men måske hjælper det at komme ud hvor de rigtige betingelser er for dem..

så man skulle nok finde nogen som bor et godt sted og som vil tage dem begge med sig :-) hvis ikke det hjælper på deres eksem synes jeg personligt at de skal have fred...

kan godt forstå du vil hjælpe dem, det er frygteligt at se dyr der ikke har det godt :-(

Med venlig hilsen
Anja og Thjalfe
:-D "Hellere Lugte Af hest - end bare Lugte" :-D

GANTIMULE
Stedet med historier, hesteguf, ismuleinfo, billeder og m.m.
0
0
Svar på denne tråd

Hej Tion
Forfatter: 
Dato:  13-08-2004 10:36
Hvis hestene er så voldsomt ramt kan der være flere grunde.

Får de behandling ud over eksemdækkenet?
Bestemmer de selv om de vil være inde eller ude?

At lade dem være inde i de timer hvor mitterne er stygge - dvs. fra 16-17 tiden til 9 tiden om morgenen, kan måske hjælpe dem.

Og en ordentlig behandling med Ökozon er måske også en idé.

Selvfølgelig gør det det værre, at det er op til skov, mitterne har været noget stygge i år (jeg bor inde i skoven).

Man kan forvente at få ca. ½ pris for en hest med eksem, hvis det ikke er en god konkurrencehest.

Uden at kende de to heste eller deres talent eller afstamning vil jeg gætte på i omegnen af 8-10.000,- pr. hest - max. i tilredet tilstand - når eksemen er så slem, er det jo en risiko at købe sådan en hest, for som du selv skriver: Den eneste løsning kan være aflivning.

Omvendt: Hvis de stakkels heste har eksem over det hele og klør sig som besatte, er det jo ikke muligt at arbejde med dem, langt mindre lægge sadel mv. på.
Det synes jeg vil tangere mishandling.

Min egen mening er, at får man et føl, som udvikler eksem tidligt, er det rigtigste at aflive. 25-30 år med eksem er ikke et godt hesteliv, når hesten er så hård ramt!

PJ

"Det er indlysende, at i et samfund som er opdelt i herrer og trælle,
kan virkelig frihed ikke eksistere.
Den vil ikke kunne eksistere så længe der findes udbyttere og udbyttede,
nogen som styrer og nogen som styres."
(Kropotkin)

0
0
Svar på denne tråd

Det lyder jo....
Forfatter: 
Dato:  13-08-2004 13:50
...som om, dækkenerne er slidt i stykker - og så er der jo ikke meget mening med, at give hestene dem på!!

For at eksemdækkener skal virke, skal de være intakte - det vil sige der IKKE må være huller eller rifter hvor mitterne kan stikke. Man får lappegrej med til sit dækken når man køber det, og det er selvfølgelig meningen, at man skal bruge grejet til at lappe huller så snart de opstår.

Er dækkenet kommet for sent på, så hestene er begyndt at klø, virker de heller ikke. I mine ører lyder det underligt, at begge heste skulle være så hårdt ramt, hvis dækkenet fungerer optimalt. Jeg tror de er givet på for sent eller er beskadigede.

Jeg ville anbefale dig at kræve at ejeren skulle lade hestene tilse af en dyrlæge før du går videre.

Under alle omstændigheder kan du ikke begynde en tilridning hvis hestene er så forpinte - så skal du vente til efteråret når sårene er helede.

Mit råd er, at stille hestene på boks i dagtimerne og så lukke dem på fold om natten hvor der ingen mitter er. Derudover skal de behandles med noget kløestillende og skal fodres med noget, der styrker deres immunforsvar.

Hvis hestene er uhelbredeligt syge og behandling preller af, synes jeg, de skal aflives.

Hvis behandlingen virker, så forsæt med det og påbegynd tilridning til efterår/vinter.

Er begge heste søde og rare (Skovturheste) og bliver de tilredet, synes jeg også de skal koste omkring 10.000,- stykket.

-Tanja

0
0
Svar på denne tråd

Sommereksem....
Forfatter: 
Dato:  15-08-2004 19:37
Hej

Jeg er selv ejer af en eksemhest, og jeg bruger sådan noget insektspray.
Mit bedste bud ville være, til meget hårdt ramte heste:

Giv dem eksemdækken+hætte på, sprøjt dem med insektspray både inden og uden på dækkenet, og luk dem ind på boks om natten og slip dem så ud når skumringen er ovre, hold dem væk fra grantræer og sumpede områder. Så er det meget begrænset hvad der kan ske.

Jeg har også hørt om en slags vaccine, men den skulle vit nok være ret dyr, men spørg dyrlægen.

Mvh Louise ;-)
0
0
Svar på denne tråd

Jeg vil gerne give dem et godt liv.....
Forfatter: 
Dato:  18-08-2004 20:41
Hvad er prisen på dem??
{> MVH SNASKE ASKE & MAJA {>
0
0
Svar på denne tråd

ja da.
Forfatter: 
Dato:  21-08-2004 08:43
Jeg må så indrømme at hvis økonomien havde været til det så var jeg meget intereseret.

Jeg har tiden til at pusle og pleje. Den ville komme til at stå hjemme, og jeg er selv hjemme, så den ville stå til skud for en masse nusning og let arbejde fra jorden.

Jeg må pt. ikke ride og kommer nok heller ikke til det de næste par år, så det hele kommer til at dreje sig om trivsel, tillid, hygge, og motion fra jorden af os begge.

Så nogle vil altså være intereseret i samværet med sådanne dyr.

Hvis eksemen bliver alt for slem og ikke kan holdes nede med meget daglig pleje, ja så erder jo ikke så meget at gøre andet end sende den vidre til regnbuehimlen

0
0
Svar på denne tråd

Et lille regnestykke...
Forfatter: 
Dato:  21-08-2004 09:39
4 års hest: 10.000,-
Ökozon i 20 år: 20.000,- (ca. 0,8 pk/år - der bliver ofte lidt tilovers)
Eksemdækkener: 7 stk. (i gns. 1 hver 3 år) 7.000,-

Ekstraudgift til halm/hø/boks/sommer: ansl. 10.000,-

Pris i alt: 47.000,-

Det er vel nok en billig hest man får + besværet og det daglige gensyn med hestens gener og lidelse...

PJ

"Det er indlysende, at i et samfund som er opdelt i herrer og trælle,
kan virkelig frihed ikke eksistere.
Den vil ikke kunne eksistere så længe der findes udbyttere og udbyttede,
nogen som styrer og nogen som styres."
(Kropotkin)

0
0
Svar på denne tråd

Pj.....
Forfatter: 
Dato:  21-08-2004 19:38
Helt enig! Man skal ikke købe sig en eksem hest, hvis ikke man er helt bevidst om hvad man gør. Jeg kender flere, der er blevet lokket til at købe eksem heste, så de kunne få en fed ridehest for billige penge, og alagt de fleste har fortrudt.

En ting er det ekstra arbejde, en anden ting, er at skulle gå og kigge på en hest, der (muligvis) er utroligt plaget, og vader rastløs rundt på folden, det er ikke sjovt!

Og så en lille tilføjelse, 1 eksemdækken pr. 3. år er langt fra nok, har man fx. en ung vallak med hang til lidt "vild" leg kan man sagtens komme til at købe et nyt dækken hvert år.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider