Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Islandshest

Hjælp !!!
Forfatter: 
Dato:  30-07-2004 13:11
Angående betydning af navn, og udtalelse..!
Min hoppe hedder KÿRA. Nogen der kan hjælpe hvad det betyder? Det staves på ovennævnte måde, altså med to store bogstaver til sidst...

hilsen Steffi og KÿRA

0
0
Svar på denne tråd

Jeg er ret sikker på....
Forfatter: 
Dato:  31-07-2004 11:52
...at der er tale om en misforståelse; så vidt jeg ved, findes bogstavet ÿ ikke på islandsk, hvis overhovedet i nogen nordiske alfabeter.

Man ser af og til heste, der er registreret med navne der slet ikke er islandske eller er stavet forkert, uden at landskontoret har grebet ind, og så må hesten leve med et pudsigt navn - jeg tror dog den er ret ligeglad!

Jeg kan i hvert fald ikke finde navnet KÿRA i min Islandske hestenavne og ej har jeg heller aldrig hørt navnet før; kunne det være en misforståelse af Kylfa, Kylja eller lignende? Kyra er heller ikke utænkeligt, men så tror jeg bestemt det "rigtige" navn er uden "ÿ" og store bogstaver hist og her. Kyra udtales i grunden Kira. Har aldrig mødt e islænder med det navn før, men jeg udelukker ikke, at det findes på islandsk.

Har hoppen papirer? Hvis ja, så står navnet på avleren der, og dem kan du eventuelt opsøge og høre ad hvad deres mening med navnet var.

-Tanja
0
0
Svar på denne tråd

Ingen Kÿra!
Forfatter: 
Dato:  31-07-2004 13:17
Hej,

Der findes ingen registrerede heste ved navn Kÿra (Der findes 3 som hedder Kyra, altså uden ÿ, men det er en DV, New forest og DSP, så det er irrelevant), så sådan staves det ikke, medmindre hesten er uden papirer, og har skiftet navn!

Der findes én islænder ved navn Kira frá Skáney! Har prøvet nogle forskellige stavemuligheder, men Kira var det eneste den kunne finde! Er det hende?
Denne Kira frá Skáney står der ingen forældre ved, hun er født i Island i 1995.

Muntre hilsner fra Line og Náttfari!

~Gør livet til en fest, rid islandsk hest~
~Sneen smelter aldrig på ryggen af Gudernes hest~
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  04-08-2004 08:35
Jo det gør, men du har nok ikke stavet rigtigt, for de sidste to bogstaver er med stort.
På papirene står der Kijra. Avleren er død, så der er ikke nogen hjælp at hente...

Ident: DK98206038
Avlsforbund: Isl.
Land: Danmark
Navn: KÿRA HVAM
Køn: Hoppe
Fødselsdato: 26-05-1998
Farve: lys rød
Opdrætter: Jens Pedersen
Far: Ident: DK1987120015 IS DK
Navn: HÖGNI HIMMERLAND
Født: 02-06-1987
Mor: Ident: DK88200461 IS DK
Navn: BJÖRK HVAM
0
0
Svar på denne tråd

Nå, så det var Jens....
Forfatter: 
Dato:  04-08-2004 12:13
Ja, han var jo en ældre herre og sikkert noget forvirret, fred være med ham!

Men pudsigt, jeg kender en vallak efter Högni der også er undfanget i Hvam - moderen er også avlet af Jens og er kåret ganske pænt som 4-gænger.

Og så har jeg selv haft en Hvam-hest, Jónki, og ham fandtes der 2 af - altså, jeg tror Jens havde glemt han allerede havde døbt én hest Jónki, så nu findes der altså to med helt det samme navn ude i verden.

-Tanja
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider