Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Islandshest

Holdning og gangarter
Forfatter: 
Dato:  18-07-2004 14:49
Haii

Jeg ved godt, at jeg har lagt et lign. indlæg ind før, men jeg har lige set gangartsfilmen fre Krogsbækgård på Læsø, og MÅTTE bare skrive ind igen...!

Jeg bemærkede, at hesten kun i meget få gangarter med helt lodret næseryg... Er det så vigtigt? Hesten kan vel godt bruge ryggen rigtigt, hvis bare holdningen ligner, at den går derned...!
Og hvad hvis man skal ride konkurrencer (hvilket jeg endnu ikke har gjort) får man så også bedre resultater, hvis næseryggen er lodret i alle gangarter?

Jeg bemærkede også, at der stod, at man skal sidde i let sæde i skridt-tölt (overgangen fra skridt til tölt)... Hvorfor?
Jeg plejer at sidde i let sæde i trav, og rider Hvöt godt til biddet i både trav og tölt, så det med det lette sæde, er for Hvöt næsten den eneste forskel... Er det helt forkert?

Jeg har altid troet, at 5-gængere ikke kunne fritölt. Men der tog jeg åbenbart fejl? På den video tror jeg da nok, at det var den samme hest, der blev redet i både fri tölt og flyvende pas.
Dog var den flyvende pas meget firtaktet... Vil det ikke trække ned til en konkurrence? Er den eneste forskel på flyvende pas og fri tölt så det totale svæv i flyvende pas?

Og så til et virkelig dumt spørgsmål...! Især når man er den heldige ejer af en 5-gænger... Hvordan sætter man i flyvende pas? Har den idé, at det er fra gallop, man rejser hesten mere... Og driver på?
Min hoppe har passen utrænet, men flere gange vist flyvende pas under rytter.
I starten havde jeg ikke mod til at ride flyvende pas, det har jeg nu. Er det noget man skal have en proffessionel til at hjælpe med, eller kan læsestof og evt. videoer være nok?
Det skal siges, at jeg efterhånden kender min hoppe ret godt, men de gange jeg har redet flyvende pas, var det ikke med vilje...!

Jeg er godt klar over, at man kun skal ride flyvende pas hver sjette søndag hvis solen skinner...

Et sidste spørgsmål er noget med klokker: Har læst Å (Emilie)s indlæg om dette, og synes egentlig, at idéen med at bruge tunge klokker, så man opbyggede nogle muskler, og så hesten pludselig løfter benene meget højere lød tiltalende. Er det "synd"? Hvor tit skal man så ride med dem? Er der nogle ulemper?

Synes forresten det var en rigtig god video, men lidt primitiv... Men man kunne da lære en masse...!

Knus fra Hvöt & Marie

Ismuler er ikke kun nuttede uldtotter. Det er gudernes heste, med stolthed, charme og tölt!

Grå/gråstribet sød hankilling (udekat) købes i Nordjylland.

0
0
Svar på denne tråd

Svar...
Forfatter: 
Dato:  18-07-2004 16:56
Jeg er ikke helt sikker på, at jeg kan svare på alle dine spørgsmål, men jeg vil prøve, jeg starter fra starten:

Ang. holdning, forstår jeg ikke helt hvad du mener...? Holdning har jo ikke umiddelbart noget at gøre med, hvilken vej næseryggen vender? Selvfølgeligt skal hesten ikke gå med hovedet i vejret, og dermed skyde ryggen ned, men at hesten er samlet, er ikke altid ensbetydende med, at næseryggen er helt lodret. Hesten har den rigtige holdning når, den er eftergivende på bidet, har bagparten korrekt med sig, og bruger ryggen.

I konkkurencer får man bedre karakterer hvis hestens holdning er god.

Jeg tror det du har set, er når han sætter en meget pasagtig hest i tølt, så letter han vægten lidt fra sædet, for at give hesten fri ryg til at finde takten. Hvis din hest går bedst når du sidder i let sæde i trav, så er det sikker udemærket.

5-gængere kan sagtens gå fritølt, selvfølgeligt kræver det træning, lige såvel som for en 4-gænger, husk, at 5-gængere tit har lettere ved tølten en 4-gængere.

Jeg ved ikke hvordan man sætter i flyvende pas. Dog er det ikke alle 5-gængere der kan gå flyvende pas, og det kræver utroligt meget træning. Overdreven brug af flyvende pas kan iøvrigt gå ud over de andre gangarter. Iøvrigt er flyvende pas tæt forbundet til de andre gangarter, går hesten ikke rent i disse, vil den heller ikke gå rent i flyvende pas. Jeg tror ikke du skal kaste dig ud i at lære din hest flyvende pas, hvis ikke du ved hvad du gør, det kan gøre mere skade end gavn. Hvis du er nysgerrig, så få en professionel til at hjælpe.

Brugen af klokker kommer helt an på den enkelte hest. Nogle heste kommer til at gå bedre med klokker, imens andre slet ikke kan være den ekstra vægt. Iøvrigt er det ikke alle heste der kan få et bedre løft ved brug af klokker. Klokker er ikke et vidundermiddel man kan smide på sin hest, og så pludseligt få en "VM-tølter". Klokker kan evt. bruges som en del af anden træning. Ønsker du at din hest skal gå bedre, er det lige så vigtigt at den er løsgjordt, har de rette muskler, og bruger sin krop korrekt.

Og ja, det er en skide god video! :-)

0
0
Svar på denne tråd

Harj!!!
Forfatter: 
Dato:  18-07-2004 20:34
Hvordan sætter man i flyvende pas?
Jeg ved det ikke, men kan det ikke være (ligesom i tölt), at det er forskelligt fra hest til hest???
:-D Kristina :-D
- Enhver ægte nordbo rider på islandsk turbo :-P -
♥ Fengur ♥
0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  18-07-2004 21:30
uh, lang smøre.

ja, hesten kan godt bruge ryggen rigtigt og ikke have lodret næseryg. nogle kan ikke pga. bygningen. Der er nogle rytter som tvinger dem i holdning, men resultatet vil være at hesten ikke kan trække vejret og synke rigtigt, og spænder dermed. det hesten vil gøre når den går samlet godt er at trække halsen op, og hovedet nærmere. ænk på hesten som en vægtstang - når enden vipper ned af, vil forparten vippe op :-)

Til konkurrencer vil det give det samme hvis hesten går lodret, eller lidt over lodret. I mange tilfælde vil det trække fra hvis man kan se hesten ikke er klar til at gå i holdning.

Let sæde. min mening er at hvis hesten bliver redet i let sæde trav, gør man kun en bjørnetjeneste. selvfølgelig når hesten ikke kan gå taktren trav i fks tilridningen er det en stor hjælp, men igen, min mening er at eftre noget tid hvor hesten er blevet mere trænet, og har fået flere muller, bør man sidde "korrekt".kan ikke selv se at en hest skulle kunne gå samlet, hvis rytteren ikke sidder i balance.

ang. aflastningssædet i tølt er jeg en tilhpænger af det på visse heste. i træningen hjælper det meget hvis man lige ígang imellem læner sig lidt frem. hvis nu man ser sig selv som en vægtstang, med trav på forparten, og tølt på bagparten. bare en metafor
:-P

fem-gængere kan fri tølt, bare de har bygningen, anlægget, og musklerne til det. men.. min hyp kan fri tølt og flyvende pas på folden, men er ikke rigtig tilredet endnu?:-) gode anlæg må det være...
og jo firtaket pas trækker ned til stævner. forskellen på fri tølt og flyvende pas er benfækkefølgen, såvidt jeg har forstået.

ang klokker. jeg syntes også det lyder smart at man kan opbygge muskler på den måde. letter en for en del arbejde, men igen man skal ikke springe over hvor kærret,, eller lærret(??) er lavest. Især ikk med heste. men jo mere man bruger vægt på forbenene jo mere aftager effekten sig.
0
0
Svar på denne tråd

Problemer med musklerne e.l.?
Forfatter: 
Dato:  19-07-2004 12:36
Kan det med klokkerne give problemerne med musklerne eller sån noget???

Knus fra Hvöt & Marie

Ismuler er ikke kun nuttede uldtotter. Det er gudernes heste, med stolthed, charme og tölt!

Grå/gråstribet sød hankilling (udekat) købes i Nordjylland.

0
0
Svar på denne tråd

Tilføjelser
Forfatter: 
Dato:  19-07-2004 12:55
Jeg synes ikke, du selv skal rode med passen. Hvis du vil se om den er der og om den er god, så skal du efter min mening få en proffessionel til at hjælpe dig - og så lade være med at gøre det ret tit!

Rigtig flyvepas skal være totaktet og have klart svæv. Er den firtaktet, ja, så er det nærmest tölt og det giver ikke en særlig høj paskarakter. Legendariske Orri Frá Pufu har der været meget diskussion om vedrørende passen. Han er jo egentlig 5-gænger og viste til sin kråing lynhurtig pas, men han fik kun 5.5 for den, da den var firtaktet og dermed mod tölten. Jeg ved at kåringen blev optaget på video og mange mente at karakteren var uretfærdig, da Orri, hvis man trykkede på pauseknappen på videoen, flere gange viste klart svæv og dermed var ren i pastakten momentvis - men den dag idag går han stadig for at være 4-gænger, selvom han har avlet mange suveræne 5-gænger med god pas. Så der kan man se hvor vanskeligt det er, det med pas! Selv garvede dommere kan have svært ved at blive enige.

Og til sidst: Selvfølgelig kan en 5-gænger gå fri tölt - det kræver som regel bare en rigtig god træner hvis man ønsker 5 toptunede gangarter.

-Tanja
0
0
Svar på denne tråd

orri...
Forfatter: 
Dato:  19-07-2004 22:09
ja, ang det med Orri. det var fordi han havde så store bevægelser og løftede benene så højt. syntes bare det er helt vildt :-D skønne hest
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider