Jeg er ikke helt sikker på, at jeg kan svare på alle dine spørgsmål, men jeg vil prøve, jeg starter fra starten:
Ang. holdning, forstår jeg ikke helt hvad du mener...? Holdning har jo ikke umiddelbart noget at gøre med, hvilken vej næseryggen vender? Selvfølgeligt skal hesten ikke gå med hovedet i vejret, og dermed skyde ryggen ned, men at hesten er samlet, er ikke altid ensbetydende med, at næseryggen er helt lodret. Hesten har den rigtige holdning når, den er eftergivende på bidet, har bagparten korrekt med sig, og bruger ryggen.
I konkkurencer får man bedre karakterer hvis hestens holdning er god.
Jeg tror det du har set, er når han sætter en meget pasagtig hest i tølt, så letter han vægten lidt fra sædet, for at give hesten fri ryg til at finde takten. Hvis din hest går bedst når du sidder i let sæde i trav, så er det sikker udemærket.
5-gængere kan sagtens gå fritølt, selvfølgeligt kræver det træning, lige såvel som for en 4-gænger, husk, at 5-gængere tit har lettere ved tølten en 4-gængere.
Jeg ved ikke hvordan man sætter i flyvende pas. Dog er det ikke alle 5-gængere der kan gå flyvende pas, og det kræver utroligt meget træning. Overdreven brug af flyvende pas kan iøvrigt gå ud over de andre gangarter. Iøvrigt er flyvende pas tæt forbundet til de andre gangarter, går hesten ikke rent i disse, vil den heller ikke gå rent i flyvende pas. Jeg tror ikke du skal kaste dig ud i at lære din hest flyvende pas, hvis ikke du ved hvad du gør, det kan gøre mere skade end gavn. Hvis du er nysgerrig, så få en professionel til at hjælpe.
Brugen af klokker kommer helt an på den enkelte hest. Nogle heste kommer til at gå bedre med klokker, imens andre slet ikke kan være den ekstra vægt. Iøvrigt er det ikke alle heste der kan få et bedre løft ved brug af klokker. Klokker er ikke et vidundermiddel man kan smide på sin hest, og så pludseligt få en "VM-tølter". Klokker kan evt. bruges som en del af anden træning. Ønsker du at din hest skal gå bedre, er det lige så vigtigt at den er løsgjordt, har de rette muskler, og bruger sin krop korrekt.
Og ja, det er en skide god video!