|
|
| Fordomme omkring disse dejlige heste! |
|
|
Hejsa!
Jeg har lige set og snakket lidt på msn , med en dressurrytter! og nej hun havde godt nok et par fordomme omkring den islanske hest!
se om jeg kan huske dem alle sammen :
1. En islænder skal man ikke strige
2. En islænder er doven og kedelig!
3. En islænder går ponyspas galop
4. En islænder kan ikke springe
5. En islænder kan ikke gå dressur
6. En islænder er bedst som nuse hest
jeg spurgte så hende , om hun havde prøvet og ride islænder selv! og svaret var Nej!
så hun har ikke noget at havde hendes fordomme i!
Så jeg blev godt sur , så nu har jeg famne bestem mig for at jeg vil ride et dressurstævne , for at se hvad de der dressurrytter vil sige det til!
Morten
Ismuler er da d bedste 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nåda... |
|
|
Lad da være med at lade sådan noget pjat gå dig på. Du ved jo selv at det er tomme rygter.
Men forøvrigt, hvad har du tænkt dig at ride på til hvilket dressurstævne??? Håber du er klar over at man kun må starte pony til man er 16 år gammel. Og selvom islænderen ikke går under betegnelsen pony så er det højden der tæller i drf's regler.
Men du kan jo altid låne en større hest at starte på, held og lykke med det.
Anne, der har redet lidt af både det ene og det andet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Manly! |
|
|
Hejsa!
JA vil da ride en islænder!! og ja ved godt at jeg skal ride imod heste!!
Ismuler er da d bedste 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Javel... |
|
|
Nu ved jeg jo heller ikke hvor du har tænkt dig at starte stævne, eller om du har en islænder der er over 148 i stg.
Men til normale drf stævner kan du altså ikke starte på en hest under det mål. Bare så du lige er obs på det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Manly! |
|
|
Hejsa!
jeg har tit set ponyer starte hesteklasser! der kommer ikke an på ponyen eller hesten , men din alder!
Ismuler er da d bedste 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| igenigen |
|
|
hejsa!
har lige haft spurgt to dressurrytter!
Når man er over 16 år må man godt ride imod heste i klubstævner , så!
Ismuler er da d bedste 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sese... |
|
|
Nu nærmer vi os en forståelse. Det er muligt du kan få lov at starte til et D-stævne (Klubstævne) de steder hvor jeg har startet på klubplan har der nogle gange været startet ponyer i hesteklasser, men i så fald "uden for konkurrence" også kaldet "til bedømmelse" (Reglerne for dette kan læses i drf's reglement). Muligvis går de efter egne regler og lader ponyer starte mod heste. Lad os håbe det for din skyld.
Til distriktsstævner skal ponyen opklasses for at kunne starte hesteklasser, men det er jo så ikke det vi taler om.
Held og lykke med stævneplanerne. Glæder mig til at høre hvordan det er gået.
reglement
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| heehehe |
|
|
Hejsa!
troede du at jeg ville starte et distriktstævne! Nej bare et klubstævne!
Morten
Ismuler er da d bedste 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| En anden historie |
| Forfatter:  |
Marie J |
| Dato:  |
11-07-2004 20:55 |
|
Haii
Det var da en frisk idé! Kan heller ikke klare noget ondt om islændere
En anden ting jeg ikke kunne klare:
Jeg red over på min nabos ridebane, der ligger lige op af hendes mark. På den mark, går hendes to store hvide heste. Jeg red helt almindeligt på hovslaget, da der pludselig stod en grim hvid hest med tilbagelagte øre, åben mund og var ved at æde min stakkels lille uskyldige Hvöt, der ikke havde så meget som vippet med et øre...!
For det første har jeg aldrig set så grimt et syn, som den hest, der lagde ørene tilbage, for det andet, fatter jeg ikke, hvordan nogen stor hest, kunne få sig til at lægge ørene tilbage af min lille charmerende ismule!
Hehe, det havde jo ikke noget med sage at gøre, men nu skrev jeg det alligevl
Knus fra Hvöt & Marie Ismuler er ikke kun nuttede uldtotter. Det er gudernes heste, med stolthed, charme og tölt! Tålmodighed, respekt & tillid er vejen til et godt horsemanship
|
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| eller når man |
Anja & Thjalfe |
11-07-2004 21:14 |
|
får smidt i hovedet at en islænder ikke dur til rigtige stævne, her menes dressur og spring, neuj hvor blev hun forundret da jeg sgade at vi kslm rider dressur på vores heste, hvad troede hun elelrs vi lavede til timerne?? og at vi faktisk har 5 dressurklasser at kunne bruge til stævne ( hvis nogen er i tvivl: LL1,LL2,LL3; FSD og lydighed redet.)
det vidste hun søreme ikke  typisk storhesterytter  vi blev ikke enige om noget men heller ikke uvenner...hvorofr kand e fleste store ryttere ikke fatte at vores muler jo ikke er fremavlet til dressur som deres dver elelr spring som deres fuldblods?? tsttst  siger jeg bare  men er nu lidt ligeglad  det e rjo dres hovedpine at de går glip af en fantastisk lille ehst, som ikke er en pony men en småhest 
Med venlig hilsen Anja og Thjalfe "Hellere Lugte Af hest - end bare Lugte"  | GANTIMULE Stedet med historier, hesteguf, ismuleinfo, billeder og m.m.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det med striglning.. |
tolmer |
11-07-2004 21:52 |
|
tror jeg til dels er rigtig nok. Jeg skriver til dels, da jeg mere har forstået det, som om man ikke behøver at strigle sin islænder særlig meget. Læste det i en eller anden islænderbog - kan ikke huske hvilken. - Det er noget med fedtlaget på pelsen og det faktum, at islændere går meget ude i al slags vejr - så som en form for beskyttelse, skal fedtlaget ikke strigles ud ad pelsen - men at de ALDRIG skal strigles er vist noget værre vås - alle heste skal have et rent sadelleje osv for ikke at få sår o.lign.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| he he... kender |
|
|
da en islænder der blev distrekts mester for 2ér ponyer... så noget kan de da.. og har da set flere temmelige gode springere.
Men hva vi har jo engtlig sikkert fordomme over for dem`??? he he 
Line K. Jeppesen
Islandske heste sælges Ôrn&Randa tibud nu- 20000kr for dem begge.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det med at strigle |
mimiz |
12-07-2004 09:09 |
|
Hvis det nu var sådan at islændere gik inde hele dagen som så mange andre "store" heste.... ja.. så kunne vi da også strigle dem så tyndhåret
Man kan da sagtend strigle en islænder så meget man har lyst, men så skal man ikke regne med at den er "vandtæt".
Desuden bliver mine altid striglet rent hvis de har mudder siddende.... om de så blev striglet dagen inden også. De skal ikke se forpjusket og sølle ud.
Én gang Ismulle....altid Ismulle!! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nu får jeg nok tæv!!! |
|
|
Men jeg har eb´n get god ide om hvad mange at de fordomme kommer af.
jeg har selv redet almindelige ponyer på en ganske almindelig rideskole i mange år inden jeg begyndte at ride islændere. jeg har siden 5-års alderen drømt om at prøve en islænder, men der skulle gå 10 år inden jeg kom til det. hver gang keg fortalte de andre på rideskolen, at jeg ville have en islænder, fik jeg at vide at et var en dum ide, for den kunne jeg da ikke beuge til noget som helst. De kendte jo intet til islændere.
Nu er jeg så kommet ind i islandshesteverdenen, og jeg har virkelig kæmpet for det. Bare det at finde et sted at ride islændere var svært, for slet ikke at tale om at blive accepteret, når man kun har redet storheste (jeg har prøvet at forklare at det mest var ponyer jeg red) med 3 gangarter.
jeg synes at islandshesteverdenen er en ret lukket verden, for dem der rider andre racer. Vi vil ikke have vores islændere stående opstaldet med andre heste, vi vil ikke have andre racer i vores løsdrift, vi vil ikke ride sammen med andre heste øsv.
Derfor kan jeg altså godt forstå at der er mange fordomme omkring islændere, og jeg kan også godt forstå hvis nogen synes at vi er snobbede, når vi kun lever i vores egen lille islænderverden og ikke vil have noget med andre at gøre. Der er altså også mange islandshesteryttere der har fordomme over for storhesteryttere. I mange andre stalde står der heste i alle størrelser og racer, og hvor ejerne har det fint sammen, men vores heste skal i hvert fald ikke ud blandt andre heste der hverken kan tölt eller pas.
jeg ved godt t jeg generaliserer, for selvfølgelig er der også mange islandshestefolk der blander sig med andre, men flertallet kunne ikke drømme om at bevæge sig ud blandt andre.
Hvor min veninde har sin new forest pony stående, er der lige kommet to islændere op at stå.. Jeg tror nok at der er 40-50 heste opstaldet, så de to islændere fylder ikke meget. jeg synes at det er sejt gjort.
Venlig hilsen Karina
Nye billeder på min præsentation
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Forresten. |
|
|
jeg synes at det er fedt at du vil stille op til et stævne i dressur. øv dig alt hvad du kan, så dresurryyerne bliver så inponerede at de både taber næse og mund.
Venlig hilsen Karina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| SJovt... |
mimiz |
12-07-2004 14:23 |
|
Jeg synes det er sjovt så forskelligt man ser tingene på og oplever dem på.
Jeg har også altid haft stor heste, indtil for 1 år siden hvor jeg købte islænder. Jeg havde selv redet lidt på islændere før så jeg vidste da godt noget om dem.
Jeg synes det har været herligt at komme ind i islænder verdenen. Før stod min hest i en boks med 7 andre heste.... men den var ikke noget værd fordi den ikke var ren. Jeg var både underlig og useriøs fordi jeg købte hesten pga. den skulle slagtes (5 års vallak som man ikke havde tid til at sælge eller tilride .... skulle slagtes... ).
Hver gang jeg gjorde noget blev det set ned på og min mode at gøre tingene på var forkert. Kun den måde de red deres dyre heste på var rigtigt....
Da jeg købte islænder følte jeg mig accepteret med det samme. Min hest behøver ikke at kunne gå som alle andre og jeg behøver ikke at se ud som alle andre. Alle er søde og giver gerne råd med på vejen... og jeg har endnu ikke mødt en islænderrytter der ikke har sagt "hejsa" ... på rideturene.
Jeg er lidt imod det Karina fortæller... da jeg selv har planer om at have et blanet hestehold når jeg får plads og penge til det. Jeg har intet imod at ride med en anden race hest....og jeg vil heller ikke have noget imod at have en anden hest/pony gående i min løsdrift.
Men der er sikkert nogen på hver side der har deres små særheder.... og sådan er det jo bare... 
Så længe man kan acceptere hinanden og ikke nedgør en bestemt race uden selv at have prøvet og oplevet. Og det gælder alle racer.... en hest er trods alt en hest og alle heste er dejlige smukke dyr
Én gang Ismulle....altid Ismulle!! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mimiz... |
|
|
Jeg gjorde også selv opmærksom på at jeg generaliserede ved det jeg skrev. Jeg synes stadig at det er en lukket verden, nærmest én stor klike.
Dem der har haft stor hest og er skiftet til islændere, har nok lettere ved at holde kontakt til dem der rider andre hest og ponyer. Det er min opfattelse, og det har jeg også oplevet.
Hvis man derimod kun har redet islænder, holder man sig til det og blander sig kun nødigt med andre hestefolk.
Venlig hilsen Karina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Heller ikke jeg!! |
Emilie E |
14-07-2004 12:15 |
|
Heii Kapella!!
Jeg kan bare heller ikke klare sådan nogen der ikke kan lide ismuler og så siger at de faktisk ikke har prøvet at sidde på en!
Hvordan kan man så sige at de ikke kan dresur osv.
Frisk ide det der med dresurstevnet!!
Knuzz fra Emilie & Bella! Heste og ponyer adskiller sig kun ved størrelsen. Ismuler ad skiller sig, fordi de er gudernes heste!
|
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg må erkende... |
Me2*Báldur fra Ågården* |
14-07-2004 16:41 |
|
At jeg havde en noget lignende indstilling om ismulerne..
Kun lignende på nogle punkter, jeg synes tilmed at det var den mest kedelige heste race at se på...
Men men men.... Så prøvede jeg en ismule, og nej hvor var den dejlig, så køn ud, dejlige blide øjne, og flot med alt den man...
Solgt var jeg, og nu er jeg selv den stolte ejer af en 2 års hingst efter Heikir....
Sanne.
Tag ikke livet så tungt,Så bliver du bare træt Haflinger udlånes gratis pr 1 September, se min præs!!Báldur*Det Sorte Guld*HP,klik på mit banner!!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|
|
|