Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Islandshest

Scanning af hopper
Forfatter: 
Dato:  02-07-2004 11:48
Jeg koppierer lige et indlæg jeg har lavet på joras.... det er ikke alle der er herinde der også er på joras så jeg tænkte måske det vil give en anden debat.

""Jeg har igår hentet min hoppe hjem fra Neisti (dejlig hingst )

Selvom mange har opfordret mig til det, har jeg valgt ikke at få Perla scannet. Dels fordi jeg har hørt det kan fremkalde en abort, og dels fordi Perla de andre 3 gange hun har været til hingst altid har været ifol første gang. (og har fået 3 dejlig føl)
(og så fordi Marianne/Ole fotalte at hun overhovedet IKKE var interesseret i Neisti eller omvendt)

Desuden hørte jeg en lille historie igår, hvor to hopper blev scannet den ene viste sig at være ifol... den anden desværre ikke. Efter 11 mdr stod den der var scannet ifol uden føl hvorimod den der var scannet IKKE ifol gik med føl ved siden.

Nu vil jeg så gerne høre hvad jeres holdning til scanning er? Scanner i altid jeres hopper.. eller kommer det an på hvad det er for en hoppe?

Nogen der ved om hvor sikker en scaning er? Kan det fremkalde abort?"""

håber der kommer mange gode svar :-D

:-D Én gang Ismulle....altid Ismulle!! :-D
0
0
Svar på denne tråd

hmmmmmmmm
Forfatter: 
Dato:  02-07-2004 12:07
Jeg spurgte min dyrlæge, om hvor stor chancen for at de abortere efter en scanning er, og de sagde at hvis det elelrs er en rolig og fornuftig hoppe, tager de det som regel i stiv arm, og chancen er så mimimal at den ikke er værd at snakke om.
Men, har du nu er hoppe der er helt ophidset bare hun lugter en dyrlæge, og som flipper helt ud, kan det da godt være chancen er størrer for at hun kaster føllet.
Jeg har scannet mine hopper, for de sidste 2 år har jeg ikke fået nogen føl. :0(
Faktisk er ingen af mine hopper ifol endnu, iår heller. :0(
Så jeg har sagt at de skal være scannet drægtige inden de afleverer dem, for jeg gider simpelthen ikke gå og glæde mig til ingenting igen.
Du må jo gøre op med dig selv om du vil ha hendes scannet eller ej.
Du har jo en lidt størrer chance for at vide om du venter føl så.
Med venlig hilsen Karina.

Prøv en Islænder!
{> Du vil garanteret syntes det er skide skægt! {>

0
0
Svar på denne tråd

Ja.....
Forfatter: 
Dato:  02-07-2004 12:12
Jeg scanner hvergang...

Om det fremkalder abort ofte eller ej ved jeg ikke - men jeg kan godt lide sikkerheden ved at vide, at hoppen i al fald på det tidspunkt er i fol. Også mht. ridning, fodring og anden belastning. Mange hopper kan jo brunste alligevel, ligesom der er hopper, der selv mener at de er drægtige, selvom de ikke er det.

Mange andre faktorer er sikkert højere på "abortlisten" end scanning; stress, hormonforstyrrende stoffer i foderet (stråforkortere), fedme osv.

Der er mange grunde til at en hoppe kan miste et føl - sådan er naturen jo.

Det er jo også forholdsvis normalt at en hoppe går tom indimellem.

PJ

"Det er indlysende, at i et samfund som er opdelt i herrer og trælle,
kan virkelig frihed ikke eksistere.
Den vil ikke kunne eksistere så længe der findes udbyttere og udbyttede,
nogen som styrer og nogen som styres."
(Kropotkin)

0
0
Svar på denne tråd

tilføjelse
Forfatter: 
Dato:  02-07-2004 13:19
En ting jeg læste på netdyredokter.dk

Det store problem i drægtigheden hos hopper ligger i perioden fra dag 0 og frem til dag 40. I denne periode sker 80 pct. af alle aborter, nærmere betegnet som tidligt embryontab.

Passeres dag 40 i drægtigheden, og ses der ved scanning et foster i den rigtige størrelse, med et hjerte, der slår, er det et af de sikreste tegn på, at der er et levende føl i vente.

Det er derfor almindeligt, at dyrlægen enten scanner eller håndprøver hoppen på dette tidspunkt.

:-D Én gang Ismulle....altid Ismulle!! :-D
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider