Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Islandshest

Glampi med rytter?!?
Forfatter: 
Dato:  01-06-2004 11:22
... det kan man næppe kalde det mennnnn

Her i weekenden var kæresten og jeg ude at gå en lang tur med de små. Glampi var helt oppe at køre og han plejer ellers at være helt nede på jorden kedelig og dovn. Man han opførte sig for en gangs skyld som den 3 års han nu er!!

Da vi kom hjem slap vi dem ud på folden og mens de gik og græssede gik vi og nussede. Vi fik så en ret mærkelig idé... (ja og ret dum egentlig for hestene gik løst ude på folden uden grimer osv.)
Jeg skulle stå og nusse Glampi mens kæresten prøvede at ligge sig hen over ham. Det gjorde vi så....

Glampi.... ja han var fløjtende ligeglad... han gik endda et par skridt hen til noget andet græs.
Så prøvede kæresten at lægge sig hen over ham på den anden led. (altså ligesom når man skal til at side af... med et ben på hver side af hesten og overkroppen nede ved manen.)
Det var Glampi skam også ligeglad med.. fik faktisk et billede af det.

Håber ikke der er nogen der misforstår det her indlæg... for vi har slet ikke i sinde at tilride Glampi endnu. Det er bestemt heller ikke noget vi gør hver dag!!

Glampi har indtil nu prøvet at have bid i munden et par gange... sadel på 1 gang og så kæresten på ryggen 1 gang.

Jeg prøver at sætte billedet ind når jeg kommer hjem!! så I kan se det. Min kæreste var pære stolt over at være den første der har siddet på Glampi. ("hans" Glampi... han ejer halvdelen af ham)...så nu er det helt sikkert blevet til "fars hest".

:-D Én gang Ismulle....altid Ismulle!! :-D
0
0
Svar på denne tråd

jeg kan også godt.
Forfatter: 
Dato:  01-06-2004 14:20
Hej mimzi.

Jeg hvil også lige fortelle dig en historie.

En dag jeg var ude og ride lidt på min hoppe Bella ( Jeg havde en veninde med ) Hun skulle ride. Og min mor og jeg stod og holdte min lille 1 årige hoppe Rengja ( Som er en meget stor og kraftig hoppe ) Fik jeg den mærkelige ide at sætte mig op på Rengja. Først sagde min mor at det måtte jeg ikke jeg havde ingen ride hjelm på og det var for farligt, men til sidst fik jeg lov. Først lå jeg mig lige så stille hen over hende og så hoppede jeg bare op. Hun regerede ikke. Så trekkede min mor mig lidt så blev hun godt nok opmærksom om at hun havde en på nakken og så hoppede jeg ned. Men er det ikke dejligt at ha sådan en hest man helt sikkert selv kan tilride??

Knuzz EmiliE.

Heste og ponyer adskiller sig kun ved størelsen. Islænderhestene adskiller sig fordi de er gudernes heste.
0
0
Svar på denne tråd

rigtig lækkert
Forfatter: 
Dato:  01-06-2004 14:41
at ens hest stoler så meget på en.. for det må da været derfor de ikke bliver "bange"

Jeg er glad for at Glampi tog det så pænt.. he he... havde en Dv vallak som ikke engang kunne klare at have tæppe på da jeg købte ham.

(fik til sidst lov at hænge henover ham... men jeg var sq godt bange og nervøs!!!)

0
0
Svar på denne tråd

ja det kan jeg godt forstå..
Forfatter: 
Dato:  01-06-2004 16:06
Hej.

jeg ejer også moren til Rengja hun er også bare værtens bædste hest. hende kan jeg bare gøre aldt med det er virkelig betrykkende.

Knuzz EmiliE.

Heste og ponyer adskiller sig kun ved størelsen. Islænderhestene adskiller sig fordi de er gudernes heste.
0
0
Svar på denne tråd

BILLEDE
Forfatter: 
Dato:  01-06-2004 16:29

Han sidder måske lidt kluntet men han skulle også kunne komme hurtigt af igen hvis Glampi blev usikker.

0
0
Svar på denne tråd

hejsa!!!
Forfatter: 
Dato:  01-06-2004 17:05
godt billede!! hvad r det da for en geiz som står omme bagved Glampi?

Ismuler er da d bedste :-D
0
0
Svar på denne tråd

Jeg vil ikke
Forfatter: 
Dato:  01-06-2004 17:43
misforstå dit billede- og dejligt med tillid men derfra ville jeg aldrig nogen sinde prøve at hænge/hoppe op på Lygna.
Hendes ryg er ikke stærk nok, og hvorfor skulle jeg engtlig der`???
Line K. Jeppesen

Islandske heste sælges bla. se præ. Ôrn&Randa skriv for mere info.
;-D
0
0
Svar på denne tråd

Line...
Forfatter: 
Dato:  01-06-2004 18:04
Er helt enig med Line! Det er for tideligt at hoppe op påp sin 3-års hest, dens knogler og muskler at endnu ikke færdigt udviklede, og man risikerer derfor, at gøre mere skade end gavn på sin hest.

Vent med det i hvert fald et års tid endnu (selvom jeg godt kan fortå det kan være svært at vente :-)
0
0
Svar på denne tråd

Hej...
Forfatter: 
Dato:  01-06-2004 20:10
Mimzi og Emilie: Jeg har også én gang været oppe at sidde på min lille hyp... MEN jeg gør det aldrig igen (altså nok når han er gammel nok). Vil nødig have at jeg ender med en hest med dårlig ryg (som Lynga og Nina også er inde på). Men I har ret i at det er vildt sjovt, og at det er dejligt at hesten finder sig i det/stoler på en :-D
Elsk jeres hest og tag hånd om dem,
thi de fortjener al jeres omsorg.
Tag dem til jer, som var de jeres egne børn,
giv dem føden, som var de jeres næste,
og indhyld dem i omhu.
0
0
Svar på denne tråd

Hmmm...
Forfatter: 
Dato:  01-06-2004 20:17
Jeg synes faktisk det er lidt en gammel skrøne, at ungheste går "amok" når man hoppe op på dem...

Har selv tilredet, og været med til at tilride en hel del heste, og jeg har aldrig oplevet, hesten reagerede første gang man satte sig op på den... Reaktionen kommer som oftest først, når man begynder at kræve noget af hesten, og den begynder at vænne sig til rytteren. De første par gange, tror jeg de fleste heste vil synes det hele er så spændende og nyt, at de bruger alt deres energi på det. Og på at holde balancen selvfølgeligt... :-)

0
0
Svar på denne tråd

Slap lige af.....
Forfatter: 
Dato:  01-06-2004 22:15
Kan slet ikke forstå hvad folk har ondt i røven over... det tog to sek... Jeg har jo netop skrevet at det var en "engangs" fornøjelse.
Jeg tror ikke på at 2 sek. ovenpå hans ryg kan skade ham forevig.

Tror netop at i har misforstået mit indlæg...

I det hele taget så er jeg egentlig ligeglad, jeg er af den mening at man sagtens kan begynde tidligt så længe man ikke presser hesten eller overdriver.

Morten--> det er Daladis.. en hoppe som står nede i stalden.

0
0
Svar på denne tråd

mimiz....
Forfatter: 
Dato:  01-06-2004 22:52
Jeg er sikker på din hest ikke tager skade - den ser heller ikke særlig skrøbelig ud ;-)
Jeg er også en af dem der godt tør begynde tidligt med mine heste - min dyrlæge siger iøvrigt at han ikke mener der er nogen grudt til at vente med en islænder, de fleste af dem udvikler sig ikke senere end andre heste - det er vel bare en skrøne som så meget andet "islandsk" Det vigtigste er at tage individuelle hensyn til sine heste, de udvikler sig jo ikke ens.
Og ja, jeg har også siddet på min 3 års :-P
Nu går hun på sommergræs og hygger sig -

"Tre ting skal en rytter øve lige meget:

Ridning på ridebane eller i ridehus.
Ridning på landevej og i terrænet
samt springning.

Den, der ringeagter eller forsømmer blot en
af disse tre ting, vil aldrig nå til helt
at beherske sin hest."
Wilhelm Müseler
0
0
Svar på denne tråd

Øh...?!
Forfatter: 
Dato:  02-06-2004 23:15
Jeg kan ikke se at der kan ske den store skade ved at sætte sig 2 sekunder på sin tre-års - så længe det er en engangsfornøjelse, som Mimiz jo er inde på at det er.

Det der springer MIG i øjnene og som jeg undrer mig over ikke er blevet kommenteret, er Emilie E der hopper på sin 1-ÅRS?! Nu vil jeg ikke være grov, men...hvad tænker du dog på?

En 1-årig hests ryg og knogler er bløde og skrøbelige og er bestemt ikke parate til den belastning det er at have rytter på ryggen - heller ikke selvom det er en lille trækketur en enkelt gang. Forhåbentlig er lille Regna sluppet fra hændelsen, men der er en stor og dum risiko forbundet med at udsætte sit uudvoksede føl for den slags belastning.

Jeg mener at kan man ikke vente med at hoppe på sit føl, ja, så skal man IKKE have føl.

-Tanja
0
0
Svar på denne tråd

En skrøne ligefrem...
Forfatter: 
Dato:  02-06-2004 23:58
så det vil sige at alt det vores avlsforbund står for er ganske forkert...`??
Hold da op, og du beder selv om at dit billede bliver kommenteret, når du lægger det herinde`?
Jeg jeg har ikke sagt noget grimt til nogen andet end min klare holdning er at man skal lade være at belaste hesten i dens unge år... har set rigtig mange grimme eksempler på hvor hesten ikke har været voksen nok i hovedet el. kroppen...
Men jeg har tid nok vil hellere have en hest der holder- og kan man ikke vente ja så burde man købe en hest der kan rides/bruges med det samme...
Line K. Jeppesen

;-D
0
0
Svar på denne tråd

Jep...
Forfatter: 
Dato:  03-06-2004 07:11
Igen, enig med Line! Selvfølgeligt er det ikke sikkert, at en 3-års hest altid vil tage skade af, at man sætter sig op på den i 3 sek, men HVORFOR?

Vil du ride, så køb en ældre hest...!
0
0
Svar på denne tråd

Lynga og Nina
Forfatter: 
Dato:  03-06-2004 08:22
Fordi det er sjovt at se hvordan den reagerer!

lige en ting..."Vil du ride, så køb en ældre hest...!"

Noget i iøverigt skriver begge to... hvis det var i gik ind i min præsentation ville i vide at jeg har en ridehoppe som jeg rider på hver dag. (eller når tiden er til det)

Det er ikke fordi jeg ikke kan vente... og ja jeg ved godt folk vil kommentere billedet når jeg sætter det ind. JEG kan bare ikke se (som Tanja siger) hvorfor I er efter mig når der er en anden som skriver at hun sidder på sin 1 års. En 3 års er stærk nok til at kunne bære min "lille" kæreste i 3 sec. uden at knække ryggen, få skæve ben osv.

ER det ikke bedre at starte lidt småt istedet for at sætte sig op på en 4 års og forlange at den kan adskille sine gangarter efter 1 måned.

Jeres syn på det: Man ødelægger en 3 års ved at "sidde" på den i 3 sec.

og jeg mit: Der sker ikke noget ved at "sidde" på en 3 års i 3 sec.

Min holdning vil være sådan ligemeget hvor mange gange I skriver at I synes det det ødelægger den "stakkels" hest. Med mindre der en en der kan komme med et videnskabeligt bevis for at hesten tager skade....

0
0
Svar på denne tråd

Det kunne jo også være fordi du tolker dette
Forfatter: 
Dato:  03-06-2004 09:37
som et angreb som det ikke er, og det er jo heller ikke sådan at jeg rider mine ungheste til når de er 4 år på 2sek. og så skal de kåres, jeg gør dem rytter og sadel vandt efteråret hvor de fylder 4 og så står de vinteren over og derefter bliver de gangsat og så alt efter deres små hoveder, kommer de til at lave noget :-)
Og mit tidligere indlæg var rettet mod jer begge to og NEJ det er bestemt ikke ok at sætte sig op på sin et års, som kan tage meget mere skade- men har stort set samme holdning til den 3 års- men nej der skete sikkert ingen ting- og som jeg har skrevet tidligere så er det dejligt med den tillid....
Og nej jeg kan stadigvæk ikke se hvad man skal deroppe- selvom det er fristene ?:-)
Og som du selv skriver ja så har du en ridehest- brug den istedet (y)
Der er mange andere dejlige ting man kan bruge dem til mens de er små fek. dyreskue... hvor de virkelig får en kæmpe oplevelse.
:-D
Line K. Jeppesen

;-D
0
0
Svar på denne tråd

Ja.. det gjorde jeg jo
Forfatter: 
Dato:  03-06-2004 09:58
... for jeg Synes ikke jeg kunne læse ud fra dit indlæg at det var rettet mod to personer.... du skriver jo:

"Hold da op, og du beder selv om at dit billede bliver kommenteret, når du lægger det herinde"

og "misforstå dit billede- og dejligt med tillid men derfra ville jeg aldrig ..."

Men det er også ligemeget... jeg ved selv at min kæreste kun hang på Glampi i 3 sec. Og at Glampi ikke har taget skade af det... jeg ved vi ikke gør det igen før han skal gøres ryttervant om ½-1 års tid.

Desuden vil jeg da lige fortælle at vi tit går tur med de små, ud på vejen, engen... skoven... lader dem lege på folden.... lærer dem at stå bundet.. løfte hove osv. Så ja vi gør skam en masse andet med vores ungheste.... vi sidder ikke på dem hele tiden ;o)

Jeg regner da også med.. hvis jeg har tid at tage Tritla med til dyrskue næste år... men nu må jeg jo se!

0
0
Svar på denne tråd

Hejsa!!
Forfatter: 
Dato:  03-06-2004 14:31
Hejsa!

Nu kan jeg ikke holde mig tilbage mere :

Lygna og Nina , jeg fatter ikke hvorfor I er sådan efter Mimiz , jeg synes nu mere at i skal kigge det hele i gennem og der finder i ud af at en person har været oppe på sit 1 år hest , hun har skrevet at den snart bliver 2 år!

Jeg ved at Mimi er gode ved sine heste og ville aldrig kunne finde på at gøre meget som vil skade dem! og at en person sidder/hang 3 sek på en 3 år kan jeg ikke se det store problem i , det havde jo været noget helt helt andet hvis de havde prøvet og ride på den IKKE!

Morten!
Ismuler er da d bedste :-D
0
0
Svar på denne tråd

Ridning af 3-års.
Forfatter: 
Dato:  03-06-2004 14:59
Først : Personligt ville jeg ikke sætte mig op på min 3-årige islandshest (hvis jeg da havde haft en ;-) ) - det er der ingen god grund til.

Men dernæst vil jeg tilføje, at på Island tilrider man (på de prof. steder med gode heste) som oftest hestene i efteråret/vinteren før de fylder 4 - altså når de er 3,5 år gamle. Det er pga. tidspresset; man er nødt til at tjekke potentialet hos avlshestene (hopper og hingste), så man kan finde ud af om man skal ofre prof. træning og kåring på dem samt staldplads selvfølgelig.
Det er min erfaring, at det er meget forskelligt hvor meget hestene psykisk kan kapere med i den alder. Nogle kan klare en masse - andre er man måske nødt til helt at droppe at træne, fordi de simpelthen ikke er klar inde i hovedet.

Men mht. fysiske udvikling så er jeg meget imod den tidlige tilridning - hesten ser måske fysisk færdig ud, men det er den ikke.

Dette var ikke møntet på dig, Mimiz, da du jo fortæller, at du ikke har tænkt dig at tilride din hest allerede nu.
Det var bare en kommentar til debatten.

At sætte sig op på en 1-års, synes jeg, er forkasteligt. At det "er sjovt at se hvordan den reagerer" er for mig IKKE en grund til at gøre det!

Forårshilsner fra Sine
Verden er smukkere set fra hesteryg
Haflinger - das goldene Pferd mit dem goldenen Herz
Nye billeder
0
0
Svar på denne tråd

Kapella
Forfatter: 
Dato:  03-06-2004 14:59
Som jeg sagde var det rettet mod begge to-længere er den ikke....
Og det gør den ene ikke bedere end den anden....
Og så var det tidliger indlæg også rettet mod Svala evt. mener ikke hendes dyrlæge har udtalt sig om noget jeg kan bruge til noget konkret- og hun har da også siddet på hendes 3 års- hvilket jeg bare ikke syntes er ok- på nogen måde om de så er 1-3år gamle... >:-(
Line K. Jeppesen

;-D
0
0
Svar på denne tråd

Nu kan man
Forfatter: 
Dato:  03-06-2004 19:57
jo nemt få undersøgt om ens hests skelet er færdigudviklet eller ej - det kan ses på røngtenbilleder af vækstzonerne, og nu om stunder er røngtenbilleder jo ikke den helt store udskrivning.

På joras debatforum er en trå om ibrugtagen af ungheste hvor folk har været til foredrag ved Falk-Rønne som har fortalt at hestenes muskler med fordel kan belastes tidligt - jeg orker ikke at finde tråden men led selv hvis i er interesserede :-P

Så for mig ser det altså ud til at de skal igang når de er klar IKKE når de tilfældigvis når den alder "man" mener er nødvendig.

At Lyngna ikke kan bruge min dyrlæges erfaringer givet via mig til noget er ok - jeg er jo heller ikke enig med alle ;-)

"Tre ting skal en rytter øve lige meget:

Ridning på ridebane eller i ridehus.
Ridning på landevej og i terrænet
samt springning.

Den, der ringeagter eller forsømmer blot en
af disse tre ting, vil aldrig nå til helt
at beherske sin hest."
Wilhelm Müseler
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider