|
|
| Alm. hest eller islænder..? |
| Forfatter:  |
Monique |
| Dato:  |
15-05-2004 14:38 |
|
Har tænk over hvorfor i synes, at alm. hesteryttere er snobbede, det har jo ikke noget med hesten at gøre,..? Man bliver da ikke snobbet af at ride alm. hest, det er noget I gør os til, og er det ikke lidt ondt at give hesten skylden?!
Så vil jeg da synes det er mere snobbet af jer fordi i siger at jeres islændere er meget bedre end andre heste..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmmm.. |
TikkeniK |
15-05-2004 14:42 |
|
Så vidt jeg ved er der ikke nogen som synes at ALLE storhesterytere er snobbede. Der er et par stykker, som er snobbede, men har altså ikke hørt nogen sige at ALLE er det. Kender da nogle storhesteryttere, og de er da vældig flinke.
JEG synes at der er et mere afslappet miljø i den islandske rideverden, men det er jo bare min mening. 
Min MSN: teresejessen@hotmail.dk
Bare tilføj mig!  Gør livet til en fest, rid islandsk hest!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmmmmmmmm |
Karina(Islænderfan) |
15-05-2004 14:48 |
|
Det er nok fordi man som Islænderrytter må høre om så meget pladder man sku tro det var løgn!
At Islændere er klodsede.
At de er usoignerede.
At de ikke kan springe eller gå dressur.
At de har "ponybevægelser".
Og det kommer som regel fra "storehesteryttere" der aldrig selv har prøvet at ride på en god Islænder.
Med venlig hilsen Karina.
Prøv en Islænder!  Du vil garanteret syntes det er skide skægt!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Øhhhh.. |
Monique |
15-05-2004 14:57 |
|
Jeg sagde usoigneret for det MESTE.. Da mange ikke strigler særlig grundigt, nu når de har den lange pels.. Din er bestem soigneret, og en af de pænere af slagsen!!
Springe og gå dressur må i altså indrømme at de fleste alm. heste er bedre til.. de gange jeg har set islændere til alm. stævner har de altid fået bund-karekter, såå?! De er sikkert nok udemærket at ride på i naturen, men det er en alm. hest altså også.. Det er jo ikke alle der sidder og bumper, det er jo ikke meningen!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmm....? |
_Kristina_ |
15-05-2004 15:34 |
|
Hvorfor nogle alm. hesteryttere er snoppede?
Det er nok fordi at de fleste ser ned på dem der rider islændere, og udtaler sig om racen når de aldrig selv har redet én.... 
~Kristina~Tölt er ikke en gangart men en gave fra gud!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Åhhhh... |
Monique |
15-05-2004 15:48 |
|
 Total uvidenhed, eller hvad?!
Og udtal dig ikke før du ved det, ......!!!
Det må jo ligesom være dig der er snobbet, det er jo dig der ser ned på mig fordi jeg har en anden mening, ta´ den.................
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
Line_H |
15-05-2004 15:55 |
|
Som jeg kan se det, Monique, så ser du også ned på os andre fordi vi er til islændere...det er vores mening!
Muntre hilsner fra Line og Náttfari! ~Gør livet til en fest, rid islandsk hest~ ~Sneen smelter aldrig på ryggen af Gudernes hest~
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| 123456 |
Line_H |
15-05-2004 15:59 |
|
Og desuden...måske er nogle "alm" heste og ponyer bedre til dressur og spring...
Men da islænderen for det meste har 1 eller 2 gear ekstra er det jo ikke så mærkeligt...Der er lidt mere at holde styr på, udover dressuren og evt. springningen
Hygge
Muntre hilsner fra Line og Náttfari! ~Gør livet til en fest, rid islandsk hest~ ~Sneen smelter aldrig på ryggen af Gudernes hest~
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jer alle.. |
Monique |
15-05-2004 16:17 |
|
Jamen hvorfor så sige at islændere er lige så gode til springning og dressur som alm. heste når I jo alligevel trækker det i land nu..
Har ikke noget imod islændere, men har noget imod når i siger hvordan vores heste er.
Islændere kan skam være fine nok, men de er da ikke bedre end alle andre.
Ja, nu ser jeg ned på jer, fordi I tror alm. heste er sådan nogle store nervøse klumper.. Så I må ligesom også kunne tåle at få igen!
"Man graver sin egen grav"
NÆÆMLI' JAA 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Hehe... |
Line_H |
15-05-2004 16:28 |
|
Det lyder somom det er dig der har ret i alt  Det kan godt være du har noget imod vi siger noget om store heste, men vi har altså også lidt imod du siger noget om de islandske...
Dig om det, jeg er ligeglad! Jeg elsker min klodsede islandske hest uden gang, uden charme, og uden lækkert hår
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmm... |
Monique |
15-05-2004 16:32 |
|
Jeres opførsel er da lige så nedgørende overfor os..
Hesten er der nok ikke noget galt med (alt efter smag) men det er jo rytteren som har et forkert indtryk af dem som rider alm. hest.
Jeg bliver sur fordi I siger at der er noget galt med alm. heste. Har ikke selv noget imod islændere på den måde, det er jo en hest som alle andre, nok bare ikke lige MIN type!!

|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Line_H |
Monique |
15-05-2004 16:35 |
|
Hver hest har vel sin charme, bare på forskellige måder..
Du kan lide din hest, og det er bare fint. Jeg kan lide min hest og den er ikke nervøs og klodset som nogle af jer sagde tidligere!
Hvis min heste er klodset siger jeg bare at så må jeres da være mindst lige så meget!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fordomme |
|
|
Jeg tror de fleste kurer på tråden opstår blandt islænder ryttere og storheste ryttere, af uvidenhed.
Mange storheste ryttere tror fx. som dig, at en islænder er sådan en lille uldtot der ikke kan noget som helst (= spring og dressur), og det passer faktisk ikke helt. Det er rigtigt, at man sjældent ser islændere til stævner i de discipliner, men det har ikke noget at gøre med, at de ikke kan disse ting. Rider man islænder, er det nok først og fremmest fordi man sætter pris på de ekstra gangarter, og derfor ønsker at ride, og udvikle disse. Ville man ride dressur og spring, var der jo ingen grund til for det første, at skulle bakse med de ekstra gangarter, og for det andet, at betale en formue ekstra for hesten (islændere koster trods alt betydeligt mere end "almindelige" ponyer).
Og, så vil jeg lige fortælle dig en ting du vist ikke klar over. For at kunne ride en islænder korrekt i de forskellige gangarter, kræver det en bunke dressur arbejde. En god tølt, kræver den samme samling som en korrekt piaff. Altså kommer man faktisk ikke så let til det hele.
Langt de fleste islænderryttere, træner mange gange om ugen dressur. Hesten skal være smidig, den skal kunne bære sig selv på bagparten og være eftergivende. Derfor træner vi faktisk dressur på rimligt højt plan, vi bruger blot ikke selve dressuren til noget, men der imod virkningen af dressuren. Og derfor har jeg faktisk set mange islændere ryttere, der var betydeligt bedre til dressur en storheste ryttere. Har tit oplevet i stalde med store heste, at det mere gik ud på at hesten skulle se godt ud, derfor springer man ofte over hvor gærdet er lavest. Dette gør, at man ofte ser store heste der er spændt ind med div. former for indspændingstøjler, hvilket forårsager at hesten godt nok "knækker i nakken", men den går med mulen helt nede i bringen, og bagkroppen slingrende efter som en dårligt påmonteret vogn.
Dette ville aldrig gå for en islænderrytter, rider man denne måde, opnår man ingen gangarter, vi bliver simpelthen nød til at udføre dressuren på den rigtige måde.
Hermed selvfølgeligt ikke være sgat at alle storheste ryttere rider på denne måde, mange er selvfølgeligt utroligt dygtige dressurryttere, der ved hvad det gør. Men generelt blandt småpiger tror jeg problemet er stort.
At en islænder ikke kan springe, er altså heller ikke sandt. Langt de fleste islændere er fortrindelige springere. Vi har bl.a. disciplinen Alrid, som minder lidt om military, og her springes høje højder. Men igen, hvis det er ridebanespringning man vil, hvorfor så døje med en hest der kan finde på at løbe hen til springet i pas, og dermed sætte af på ét ben...
En grund til, at vi måske synes I er lidt "sjove". Er at, mange storheste ryttere har et ualmindeligt veludviklet "pleje-gen" hvilket betyder at man tit ser både store heste og ponyer, der er pakket ind i div. dækkener, gamacher osv. Det ser da lidt komisk ud, og kan umuligt altid være for hestens skyld (så har I i hvert tilfælde nogle meget sarte heste...).
Jeg kunne blive ved længe endnu, men jeg vil stoppe her. Håber du nu forstår at den islandske hest er meget mere og andet en en lodden skovturshest.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lille uldtot?? |
Monique |
15-05-2004 17:19 |
|
Har faktisk ikke sagt at islændere ikke dur til noget og troede faktisk også godt at du vidste det. Selvfølgelig gør de det, man kan bare ikke sammenligne dem med alm. heste. De kan, nogle af dem, ride tølt og pas, mens den alm. hest rider dressur og spring på et helt andet niveau.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kære Monique. |
isheste |
15-05-2004 18:35 |
|
Ja, jeg er jo en af dem, hvis Ismule stor set ALTID ser usoignerede ud. Jeg kan, af gode grunde, ikke svare for andre, men kun for mig selv.
Mine ismuler går i løsdrift og har derfor en, må jeg sige, meget lang og kraftig vinterpels. Det er den, med det naturlige fedtlag det indeholder, der skal holde dem varme. Derfor, strigles de KUN, hvor sadlen og gjorden og trensen skal ligge. Det er sandelig ikke fordi det er nemmere, men af hensyn til hesten. Er de fuldstændig mudret har jeg en langhåret børste til at tage det yderste. De bliver stadig mærket og kigget efter, om de skulle have pådraget sig nogle rifter eller ligende og får da også renset hove før og efter ridning.
Mht. debatten islænder contra storhest! Sørgeligt. I bund og grund DELER vi jo en fælles kærlighed for de firbenede, uanset racen. Det er jo et spørgsmål om, hvad det lige er, man ønsker sig af netop sin hest. Ville jeg springe 1.6 meter, gud forbyde det, ville jeg vælge en hest der kunne hjælpe mig over og ikke igennem springet.
Venlig Hilsen Lotte
SE GUDERNES HEST GÅ PÅ VANDET
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dressur |
Ishingst |
15-05-2004 18:48 |
|
Islændere kan faktisk godt gå dressur. Har redet en islænder, der gik passage, piaff og kunne lave galopchangementer for hvert 2. spring. Derudover selvfølgelig versader, schenkelvigning mm. Jo ganske vist kræver det mere at lære en isbuk disse ting og den skal være godt adskilt i sine gangarter - men det er muligt.
Den var ekstremt dejlig at ride, og det har taget en del år at lære den det men det sker s.. godt ud.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Monique igen igen... |
|
|
Min gode gud, er det virkeligt det eneste du har grebet fat i ved mit lange lange indlæg? Ja, I rider KONKURRENCER i dressur og spring på et andet niveau, men det betyder altså ikke at jeres heste er bedre til det. Iøvrigt kan du ikke sammenligne hvor højt en islænder kan springe, med hvor højt en STOR hest kan springe, islændere er jo ikke højere end gennemsnitligt 135-140...
Og, faktisk har islændere utroligt god kapacitet til at gå dressur, hvilket skyldes deres bygning. Hvis du ser på en islænders bygning, så har den et mere skråt kryds end en stor hest. Det gør, at islædenderen har lettere ved at få bagparten ind under sig, bære sig bedre og dermed gå i en mere korrekt samling. Iøvrigt er islænderens størrelse faktisk en fordel når det kommer til at ride dressur, da man meget letter kan få drevet hesten ind bagfra, når den ikke er så stor.
For at nævne et eksempel på at islænderen sagtens kan bruges til dressur, kan jeg fortælle dig, at der netop er en svensk kvinde, der har fuldført prøven i Akademisk ridekunst ved Bent Branderup på sin islandske hingst.
Jeg vil bestemt ikke sige, at store heste og ponyer ikke er dejlige heste, selvfølgeligt er de det. Jeg vil blot prøve at forklare dig at den islandske hest kan bruges til andet end skovtur.
Dit citat:
"De er sikkert nok udemærket at ride på i naturen"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ??????.... |
Christina Laustsen |
15-05-2004 18:56 |
|
Ja... jeg vil først starte med at sige min egen menning.
Jeg vil helt sikkert fortrække en islænder, ikke just fordi det er en bedre hest end andre, men fordi jeg syns det er en dejlig hest at ride.
Jeg går på ungdomsskole og vi er kun 2 ud af ca. 40 der rider islændere. Jeg har ikke hørt på andet fra rigtig mange af storhesterytterne, end at islænder er små udulige heste, der ikke kan blive til en skid. Grunden til at jeg syns storhesteryttere er snobbede er at de tænker meget mere over at deres hest ligner en million, om den går aht, er ligemeget. Bare den har en dyr sadle og mindst stårmed 3 dækner, for man kan da ikke ha sin hest til at stå i en stald hvor der ellers står 25 andre heste, unden mindst 3 dækner uden den kommer til at fryse. Jeg syns også át storhesteryttere er meget mere pylerede end islænderrytterne.
Jeg har redet store heste i ca. 7½ år, og jeg elsker de dyr. Men så for et ca. 2½ år siden begyndte jeg at ride islændere. Og det blev jeg bare bidt af.
Jeg har altså ikke noget imod nogen af hestene, men jeg har min meningen om hvem af ryttern jeg bedst kan li, og første pladsen går altså til islænder rytterne.
Jeg syns virkelig også at det er fuldstændig godnat at man bedømmer en person på den hest.
Fx. Min nuværende ridelære somvi har på skolen, gider ikke bruge hans tid på at undervise os der rider islændere. Han syns ikke han gider bruge tiden på andre end dem der går op i ridning. han syns nemlig ikke at dem der rider islændere går op i ridning, men bare rider for sjov skyld. Det er der også mange andre der syns. Sådan mener jeg så ikke at det hænger sammen, for hvorfor ar der så nogen der rider VM på deres islændere, det er nok ikke små skridt ture alt sammen.
Mvh. Christina
 En Islænder er den bedste hest der findes!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmm.....? |
_Kristina_ |
15-05-2004 19:26 |
|
Og udtal dig ikke før du ved det, ...!!!
Ved hvad??
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmmmmmm |
|
|
prøv nu og slap af begge to, alle sammen.... jeg er en som har reddet en islænder en dejlig hest, men til daglig rider jeg ern traver... og jeg synes det er forkert at komme med fordomme omkring at storhesteryttere er snobbet, og at islænder ikke er gode heste.... bare fordi der er en som sidder og lukker noget ud som i måske ikke synes om så er det ikke ens betydning med at alle andre er snobber....
prøv nu og smid de fordomme væk.... det er latterligt...
islændere er nogle dejlige heste ligesom alle andre heste, og de er søde og kærlige... end of discussion!!
og ikke alle storhesteryttere er heller ikke snobbet, så end of discussion igen.... nogle kan være det det, og nogle islænder er måske heller ikke så gode, vi er jo ikke perfekte vel?
så drop den diskution...
knus diana
det er det ydre som tænder, men det indre der tæller 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jaaah... |
_Kristina_ |
15-05-2004 20:40 |
|
Det er også rigtigt, der er sQ også nogle islænder folk som er snobbede!!!! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Se her... |
isheste |
15-05-2004 21:04 |
|
I forlængelse af NINA BT. er her linket til nævnte svenske pige.
http://www.ridkonst.nu/
Se under: MINA HÄSTAR og derefter KORALL.
Venlig Hilsen Lotte
SE GUDERNES HEST GÅ PÅ VANDET
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| isheste... |
|
|
Tak! Ja, det er hende! Og det efterlader vel ingen tvivl om at islandske heste kan gå dressur...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Øhhh...? |
Tanja C |
16-05-2004 08:41 |
|
Monique, du er temmelig selvmodsigende....du ligger ud med at klage over, at vi islænderryttere kan være fordomsfulde overfor storhesteryttere. Dernæst bruger du megen energi på at losse fordomme af om islænderen.
Tja, Nina BT. har stort set sagt det, jeg ville skrive - netop at der er en grund til at man ikke ser islændere konkurrere med almindelige heste i dressurklasser. Islænderen er en gangartshest, og bruger man en formue på anskaffelsen af disse, så vil man da naturligvis også bruge den til gangartsridning. Ville jeg ride almindelige dressur stævner, købte jeg en almindelig hest og slap dermed for at døje med adskillelsen af de 5 gangarter. Islænderen er en fortrinelig ridehest med ofte meget rummleige bevægelser, og derfor kender jeg mange islændere, der ville sparke r.. i alm. dressur. (Er der ikke nogen, der vil sætte et travbillede ind af fx Johann og Garri?)
Naturligvis kan en lille islænder på 1.35 ikke springe samme højde eller løbe lige så hurtigt som en hest på 1.65, men det er jo logik for perlehøns - det behøves vi vist ikke at diskutere, selvom du gerne vil...
Så findes der naturligvis også almindelige hyggetöltere med flad gang, nøjagtig som der findes almindelige heste med ligeså. Det er oftest denne type islænder man støder på i naturen med skovtursrytteren på ryggen, så det er nok dem, du har stiftet bekendskab med - at dømme ud fra din ringe viden om islænderen.
At du har mødt islændere til almindelige stævner der får dumpekarakterer, kan skyldes, at rytteren ikke er ret dygtig og ikke ved hvad han/hun har med at gøre - var vedkommende virkeligt islænderentusiast, ville han/hun højst sansyneligt ride gangartsklasser på den. Eller også er det bare kedelige eksemplarer af racen. De findes altid - bland alle racer. Jeg dømmer ikke en race ud fra at have set to-tre af dem...Et andet er, at var det virkeligt gode islændere, så ville de nok være hos en ejer, der ønskede at bruge dem til gangartsridning.
Alt i alt er det et spørgsmål om smag og behag, og det tror jeg da, du nogenlunde har fat i. Jeg accepterer fuldt ud at nogle foretrækker en almindelig hest frem for en islænder, men jeg finder mig bestemt ikke i, at en sådan (Som dig...) skal fortælle mig, hvad en islænder kan og ikke kan. Det alder jo ikke til, at du har mere erfaring med islændere end nogen af os andre herinde. Husk at de fleste af os islænderryttere i DK har startet ud på almindelige heste - også jeg - og har derfor et godt kendskab til disse typer. Men dem, der sværger til almindelige heste, har sjældent redet islænder - men udtaler sig alligevel derom. Ja, det er da fordomme der vil noget! Og tænk lige over dette: Der findes langt flere der går fra alm. hest til islænder og mange færre der går den anden vej rundt. Den islandske race tæller den 2. største bestand af heste i DK næstefter Dansk Varmblod, og tallet stiger fortsat. Så islænderen er meget mere og andet end en hyggelig, filtret fladtölter, der er vi mange der efterhånden har oplevet.
Om I er mere snobbede end os - det ved jeg ikke. Vi hestepiger har alle dage haft en tendens til at være lidt fine på den, og det er vi vist alle lige gode om uanset race. Men da jeg i mange år har bevæget mig i begge miljøer, vil jeg da alligevel tilslutte mig dem, der befinder sig bedre i "islænderselskab". Jeg har netop haft min hoppe stående en måned på en almindelig rideskole (For at kunne træne dressur i ridehuset!) og der må jeg indrømme, at jeg havde lidt blandede følelser med de piger jeg der mødte. Det mindede mig frygteligt meget om min tid på almindelige heste. Det hele handlede her netop om, hvem der havde de fineste gamacher og hvem der havde vigepligten i ridehallen (Og det var underligt nok altid mig på min lille islænder!)osv.
Dette kan være et særtilfælde, men det er det ikke, efter hvad jeg har erfaret. Husk på at vi er mange, der har redet almindeligt i mange år!
Så den eneste her, jeg kan se er rigtig fordomsfuld, er dig selv. Så pinligt er det for dig at starte en debat, hvor du klager over vores opførsel på det punkt. Du skulle nok have tænkt dig lidt om før du skrev indlægget...
-Tanja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg rider islændere |
Anja & Thjalfe |
16-05-2004 09:34 |
|
og det er jeg glad for for synes det e rmere hyggeligt  det går ikke på samme måde op i riosetter og sorte ridejakker og hvide busker som med store heste og ponyer, jo tak har set et klubstævner hvor børn ned til 4-6 år kom i lange støvler, hvide bukser og sorte jakker! gyseligt, eller det vil sige det ser da pænt ud men hvad glæde har lille lotte på 4 år af sådan et dyrt sæt tøj hun ikke kan passe ret længe? burde man ikke hellere sætte grænsen på den måde at ved lette klasser er stævnetøj ikke påkrævet men det er påkrævet at man kommer i harmonisk ridetøj, det vil IKKE sige røde ridebukser og gul sweater  og træsko
tja, jeg synes en del storhestefolk er snobbede, også af de unge, for har set flere rynke på næsen af islændere, uhhh bliver bare så sur og ked af det når dumme tøser gør sådan noget, bare fodi man lige elsker uldtotter i stedet for new forest eller andet langbenet
en jeg har mødt mente ikke at islænderidning er rigtig ridning? hallo man
eller den værste: en syntes ikke at islændere var egnet til rigtige stævner, her mens dressur og spring, uha da, nej men kunne det ikke skyldes at islænderfolks avlsformål ikke er en islænder i DVklæder vel, og hvorfor dog rider dressur spring med en islænder, så kan man jo lige så godt købe en anden race, for med islændere er det vel de ekstra gear der trækker
og klasiikeren: en kone havde rede tislænder 1 gang, højest to forid en hun kender havde islændere og så står selvsamme kone sku og belærer mig om at islænderen nedstammer fra fjrodhesten, og alt muligt om at hetsen godt kan ride lange ture bare man skifter ofte gangart og blablablablablablabla...det kan godt være det med ganagrterne er rigtigt, det menerjeg også men hun sagde det bare på sådan en dum måde  hun var altså træls, hun skulle belære en om alt! øv.
fint nom med et godt råd, men 2444 fra samme kvinde som dårlidt kunne passe sit fedtbjerg af en fjordhest rigtigt? nej tak  ( det er ikke kritik af fjordhestn, men hendes hest var altså et fedtbjerg af de helt store....)
Med venlig hilsen Anja og Thjalfe "Hellere Lugte Af hest - end bare Lugte"  | GANTIMULE Stedet med historier, hesteguf, ismuleinfo, billeder og m.m.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmmmmm |
|
|
kan vi ikke alle blive enig om at islændere er dejlige dyr ligeså meget som andre heste, men smag og behag.... Tanja jeg syens måske bare ikke at du også skal slynge et fordom ud når hende den anden som startede hele dette ikke må, husk det ikke... og jeg har redet en islænder som min veninde fra min gamle klasse fik hentet fra island, og den var øhh så sød, men alligevel så holder jeg mig til travere(ved ikke hvorfor ha ha) og de er dygtige mange har da også fordomme for travheste hvorfor skulle de være mindre dygtige end andre heste... hvorfor kan folk ikke bare se det dejlige i enhver race? og at de alle kan være utrolige dygtige i al ridning? i er måske også lidt fordomsfulde over for os som rider "almindelige" heste, ud fra det i har affaret, men vi er jo ikke alle ens vel.... i er på en måde ikke bedre selv...
hilsen fra en som kan lide islænder og andre hesteracer...
diana
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Store heste/isheste |
Marie J |
16-05-2004 13:41 |
|
Haii
Sikke en diskussion!!! Nånå, man må vel alligevel deltage, for nu føler jeg mig helt skyldig. I det tidligere indlæg om bryllupsgaven til Frederik og Mary skrev jeg vist et indlæg, hvor jeg skrev, at det var for farligt at lade medlemmer af kongefamilien ride på store "nervøse "skrumler" (som jeg skrev.) Det skulle altså ikke menes bogstaveligt, skulle ikke forstås stødende!
Men bort set fra det, mener jeg, at isbukker ER dejligere end store heste, men det kommer jo selvfølgelig an på smag og behag! Mange islændere har en - to ekstra gangarter, de er billige at holde, har en meget spændende historie, er hårdføre, har et væld af spændende farver, har masser af dejlig vilje (nogle af dem) og samtidig hidser de sig ikke op over ingenting. Et dejligt sind! Og hvis det usandsynlige skulle ske, at man falder af en islænder, så slår man sig ikke så meget som når man flader af en hest på 1.80... Det var så lige lidt reklame for islændere, og grunden til at jeg foretrækker disse.
Men det med snobberi kommer måske også af noget andet! Fra gammel tid af har det været overklassen (de rige), der havde den dyre sport. Ikke nødvendigvis af interesse, men for at sende signaler om at man tilhørte overklassen. At have en stor hest kan altså godt være dyrt, mens islændere er langt billigere! De spiser ikke så meget, skal ikke have så mange dækkener og lignende og må gå ude hele året!
Derfor rider man ikke islænder for at signalere at man er rig, men af oprigtig interesse. Ikke fordi jeg siger at storheste-ryttere ikke rider af oprigtig interesse, jeg har da indtykket af, at mange storheste-ryttere tilbringer mange timer med deres heste (og det må da være af oprigtig interesse) men måske kommer rygtet om "snobbethed" derfra...?
Islænderfolk er der måske også noget snobberi over..? Jeg indrømmer da gerne, at vi har noget med, at islændere simpelt hen er de dejligste, og de eneste rigtige heste!
Ang. de usoignerede heste. Som her før er skrevet skyldes vores hestes pjuskede pels noget ganske andet!
De fleste islændere går ude hele året, og det kan de godt lide! Nogle islændere vil slet ikke ind! Pga. får de selvfølgelig et naturligt fedtlag i pelse, og det må man bevare hele vinteren. Men om foråret har jeg da brugt et utal af timer på at få det sidste løse vinterpels af min ismule!
Selvfølgelig er mennesker forskellige, og ikke alle storheste-ryttere er snobbede, og ikke alle islændere er lige smukke!
Men, storhesterytter, prøv lige at se VM i islandshesteridning, så vi du aldrig mere kalde vores islandske heste for hverken nuttede uldtotter eller uduelige ponyer!
Der findes selvfølgelig mange fordele ved store heste, og jeg har selvfølgelig dyb respekt for både dem og deres ryttere, men foretrækker nu engang ismulerne!
KNUZ Marie
Gør livat til en fest..... Rid islansk hest.....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Øh...Ponydyret |
Tanja C |
16-05-2004 14:17 |
|
Hvad er det lige for en fordom du synes jeg har imod Monique....?
-Tanja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| denne fordom: |
|
|
Men dem, der sværger til almindelige heste, har sjældent redet islænder - men udtaler sig alligevel derom. Ja, det er da fordomme der vil noget.
men jeg synes bare at det er åndsvagt det hele for islænder er dejlige meget endda men at vi som rider på "almindelige" som vi nu kalder det ikke ved hvad vi snakker om, og ikke har ret til at udtale sig for mig virker det ligt sådan eller har jeg misforstået noget tanja...?? hvis jeg har det så er jeg ked af det men min mening er at islænder er lige så dejlige og dygtige som alle andre og at alle mennesker i andre sportgerne kan være snobbet, og selvfølgelig er der også nogle i vores sportgern ikke, det kan vi ikke løbe uden om, men jeg vil ikke sige at dem der lige præsist rider "almindelige heste" er mere snobbet end islænder vel... det fordomme og de skal ligges væk alle sammen, om snobhed og om islændere. så har jkeg vidst sagt hvad jeg ville sige
men hygge til jer alle
knus diana
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ponydyret.... |
Tanja C |
16-05-2004 16:29 |
|
Her er min udtalelse igen: "Men dem, der sværger til almindelige heste, har sjældent redet islænder - men udtaler sig alligevel derom. Ja, det er da fordomme der vil noget."
--Dette er ikke en fordom, men fakta. Jeg støder på disse slags mennesker tit og ofte og kender mange der gør ligeså.
Derudover giver dit indlæg ikke megen mening...kan du ikke være sød at sætte lidt punktummer?
-Tanja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ?????? |
|
|
Kan altså heller ikke se det forkerte i Tanja's indlæg!!!
Marie J: Ved ikke om det snobberi kommer derfra, tror nærmere det er fordi nogle storheste ryttere altid passer vældig godt på deres udstyr, og strigler ig strigler, putter dækkeNER på, nyeste og det dyreste mærke gamacher osv... Har det nu ikke selv persoligt sådan, men tror der er mange der har det sådan!!!
Jeg skal da heller ikke holde inde med at sige jeg selv rider en hest på 165 i stg. af og til!!! Både dressur og spring! Men hælder altså til is. hestene, synes det er sværere og at der er mere og bakse med!!  Men det jo også mere op til den enkelte rytter!!! Der skal meget til at lave den enkelte øvelse korrekt, men der skal godt nok også noget til at få islændere til at gå rent og lign. mere eller mindre... 
Og så lige det sidste: Det lyder forkert at sige storheste er ALM. heste... Og så alligevel!! Islænder heste er mere specielle. På en god og dejlig måde!!! 
Man kan komme til verdens ende på en løgn, men man kan aldrig komme tilbage igen! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg rider... |
|
|
begge dele. Eller det vil sige - jeg har selv haflingere, men har redet meget islænder ved siden af (og har da også fået kommentaren : "HVORNÅR skal du have dig en rigtig hest??!!" fra begge sider af lejren - islænderryttere og storhesteryttere - maaange gange) og jeg kan finde fordele ved begge ting. Jeg er ikke 100% til det ene eller det andet.
Jeg finder det utroligt rart at jeg kan ride dressur min egen hest uden først at skulle 'rense' alle gangarterne for fx pas før jeg kan gå i gang med en ny øvelse. Men samtidig er tölt en fantastisk lækker gangart som jeg ikke kan undvære i lang tid af gangen (derfor er det godt søsser har en gangmaskine i stalden som jeg kan låne af og til - takker  ).
Men folk er forskellige - har forskellige behov. Mine haflingere er hverken store heste eller isheste og derfor har meget få fra begge verdener vist respekt for dem. Det piner mig sommetider, men slår mig da ikke af hesten  Det er mit valg.
Hestene er lavet til forskellige ting - vhor ville det være kedeligt, hvis vi ikke havde noget at vælge imellem, når vi skulle købe hest, ikke? Tænk på de stakkels islændinge - kender en islandsk pige, der er helt vild med araberheste, men... Den går jo ligesom ikke, vel?
Forårshilsner fra SineVerden er smukkere set fra hesterygHaflinger - das goldene Pferd mit dem goldenen Herz Hø købes!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Glitnir |
|
|
Se lige billederne af ham!! Synes han er en rigtig dejlig hest, og har heller ikke de værste gangarter må man sige... hehe
Glitnir
Man kan komme til verdens ende på en løgn, men man kan aldrig komme tilbage igen! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hi hi hi jo tanja det kan jeg godt |
|
|
jeg sagde også at hvis jeg har misfortået det så var jeg ked af det, men min mening er som sagt at islænder er dejlige og at de er lige så dygtige som andre heste.
også ville jeg sige at der altid er nogen som er snobber i hvilken som helst sportgern ikke? så man kan ikke rigtig sige at der er flere snobber hos dem som rider store heste og end hos andre heste så som islændere...
men undskyld tanja det var ikke min mening for som sagt jeg misforstod det sorry
men vi er jo enige at islandske heste er dejlige ikke? de er i  men synes nu at mit svar gav mening, men åbenbart ikke ha ha  så håber i bedre forstår mig nu...
igen undskyld tanja jeg misforstod det
knus diana
ps husk vi er enige
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| I glemte noget! |
Louise (snarfaxi) |
16-05-2004 21:21 |
|
Jeg blander mig lige, for hvorfor er der ingen der har slået fast at alle heste har samme oprindelse!?! De har jo bare uviklet sig forskelligt! Jeg rider begge dele (har godtnok ikke redet "stor" så længe som is.) Men der er posetivt om dem begge! Jeg er naturligvis mest til ishestene, men man skal bare sørge for at man ved hvad man udtaler sig om!
Om snobberiet: Jeg møder meget få "storhesteryttere" som ser på ishyppen som andet end en lille tyk "tulle rundt" pony, og det kan drive mig til vandvid! Men jeg har også mødt nogle isryttere der er ligeså snobbede, og det kan gøre mig ligeså gal! Bare husk: Hesten har jo ikke bestemt hvilken race den skulle være, og man skal bare ride det man bedst kan li!
Knuzzer...
~Sneen smelter aldrig på ryggen af Gudernes hest~
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| At ride eller ikke ride... |
PJ |
17-05-2004 18:38 |
|
Christina L skrev: "Han syns ikke han gider bruge tiden på andre end dem der går op i ridning. han syns nemlig ikke at dem der rider islændere går op i ridning, men bare rider for sjov skyld. Det er der også mange andre der syns."
Ja, føj for den...tænk nu hvis ridning var sjovt...det kan vi ikke ha´!
Det er nok, der den er gal - alle storhesterytterne er misundelige fordi det er meget sjovere at ride pjuskede, usoignerede uldsokker! 
PJ"Det er indlysende, at i et samfund som er opdelt i herrer og trælle, kan virkelig frihed ikke eksistere. Den vil ikke kunne eksistere så længe der findes udbyttere og udbyttede, nogen som styrer og nogen som styres." (Kropotkin)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| æjjjj altså |
|
|
Kan det da for p..... ikke være ligegyldigt, hvem der synes hvem er snobbede, og hvilke heste der bla, bla, bla, bla? Hvis vi hver især har en hest (eller flere hvis man er heldig), som passer til, hvad man vil med sin ridning, ens temperament, størrelse, evner osv. så kan jeg for gud i himlens skyld ikke se det forkerte i, at alle hestene ikke er ens!!!!!
Hvis jeg havde en afsindig lyst til at tølte, så købte jeg en islænder, hvis jeg ville ride klassisk dressur, købte jeg en PRE, hvis jeg ville ride væddeløb, købte jeg en fuldblod, hvis jeg ville springe, købte jeg en holstener.............
Mange racer kan gøre sig i flere forskellige dicipliner/situationer og jeg er slet ikke i tvivl om at de fleste islændere kan gå dressur, men nu sætter det jo altså sin begrænsning, at de ikke er så store. Jeg kunne f.eks. ikke rigtigt forestille mig, at man ville gøre sig i en MA dressur på landsplan på en islænder.... På den anden side ville MA-hesten sjældent være ligeså sikker på benene i terrænet som islænderen, for slet ikke at nævne de ekstra gangarter. Ikke dermed sagt at islænderen ikke kan lære øvelser til MA, og at dressurhesten ikke kan bruges til en tur i skoven, men de har hvert deres områder, hvor de er overlegne (på den gode måde), og så må man vælge som rytter, hvad det er man vil.....
Jeg har en DV, som jeg primært rider dressur og spring på, men den er altså også god for en tur i terrænet, den kravler op og ned af bakker og har et super temperament. Den er nærmest udstyret med en tænd/sluk knap, og er nem at styre, selv når den er lidt "glad". Den passer perfekt til mine krav til en hest, men hvis jeg fik den ide at jeg ville til at køre med vogn, skulle jeg hitte en anden hest....
Hver rytter sine lyster og dermed også sin specielle hest!
Og iøvrigt synes jeg, islænderne skal se hårfagre ud, det er jo nærmest pointen med dem!! Og hvis man ikke er stæreblind kan man altså godt se forskel på en velfodret, velplejet hest, som bare lige har taget en ruller og en hest, som er decideret uplejet mht. alt. Bare fordi en islænder ikke får revet og klippet og barberet diverse hår af, betyder det jo ikke at ejeren ikke passer den ordentligt, man har bare en anden "hårkultur" i islænderverdenen, og gudske tak og lov for det!!!!
Hurra for ALLE heste!!!!
Mvh. Stine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Undskyld Monique men..??? |
Me2-1980 |
20-05-2004 19:34 |
|
Nu har jeg ikke læst hele denne debat, men een ting undrer mig..
Du starter emnet som om vi alle sammen går og rakker ned til højre og venstre...
Nu ejer jeg ganske vidt ikke en islænder endnu, men jeg leger lidt med tanken fortiden..
Men jeg kan da osse godt li' de store krikker*SSS* jeg har redet adskillige.. Jeg kunne da hvis jeg havde tid og penge nok sikkert sagtens have et par stykker af hver af de første 5 racer udover islænderen.
Det med hvilken race der er bedre end den anden kan så diskuteres alt efter hvilken diciplin vi snakker om, men jeg synes dit indlæg er mere et angreb end en debat.
Hilsen Sanne.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hold da kæft en gang pladder... |
|
|
Lige et indlæg fra en der bevæger sig lidt i begge lejre...
Jeg er en af dem der rider på hvadsomhelst, bare den har 4 ben og en hale... Jeg elsker mine egne 3 hyppere (fuldblod, DSP, ubestemmelig pony) og rider både spring og dressur på klubplan, men....
Jeg har arbejdet på en handicap-/islænderrideskole der hovedsagligt brugte/bruger islændere. Der ude red jeg en del på de herlige isbasser (også til undervisning) og er vild med dem (har et par gode veninder der ude).
Kommer der stadig når jeg trænger til noget tölt, men lige så meget for at arbejde lidt videre med en fjordhest jeg faldt for der ude.
For mig er racen totalt ligegyldig, bare den forstår hvad det er jeg vil!
Monique: Der er MINDST lige så meget snobberi på div. rideskoler inden for DRF som der er inden for DI (Dansk Islandshesteforening). Jeg holder mig langt væk fra rideskolerne og søger undervisning privat fordi jeg ikke kan klare det hiraki/hakkeri der er på langt de fleste DRF-rideskoler.
Til alle isryttere: Det er ikke kun jer der får fordommene fra "storhesterytterne". De fleste der har en SKØN fjodboller kender det også... Fjordheste er dovne, lavstammede, kedlige, ugidelige osv.
Og der er andre racer der havner i den skuffe, desværre.
Alle heste er heste!!! Øh virkelig. Det skulle man ikke tro hvis man møder en "overklassessnobdressur/spring/isrytter". Jeg har mødt isryttere der påstod at en isbasse har langt mere personlighed end alle andre heste. Year right.
Jeg forstår ikke hvorfor det er så svært at se at en hest er en hest!!! Som Louise siger: De stammer alle fra den samme, de har bare udviklet sig forskelligt.
Kan ikke huske hvem det var der nævnte noget om uvidenhed i begge lejrer, men giver vedkommende ret.
Både uvidenhed og snævertsynethed, specielt det sidste, gør sig gældende på begge sider.
Jeg føler mig heldig for den åbenhed jeg selv mener jeg har. Jeg bruger ting fra alle de ridemåder/områder jeg støder på.
Jeg har en kasse, som jeg har fundet ud af at der ikke er ret mange andre der har. Den kasse indholder al den erfaring jeg har samlet sammen i de 17 år jeg har redet. Fra den tager jeg forskellige ting op, afhængig af hvad jeg møder af hest. Jeg har arbejdet med et par "problemheste" (ser dem ikke som problemer, men som "fejlbehandlede") og det har s** virket!!
Min mening er at man bruger al for meget tid på at kritisere hinanden, ens ridemåde, hestevalg m.m.
Hvorfor ikke lære af hinanden? Det har jeg (og andre den anden vej) faktisk haft enormt meget ud af...
SMIL - det gør livet lettere
MVH Tine, Stald ES
P.S. Håber ikke der er nogen der føler sig trådt under fødderne, der er mange her inde der er noget nærtagende! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|