|
|
| Bedækning |
| Forfatter:  |
FINN NIELSEN |
| Dato:  |
12-05-2004 16:46 |
|
Hejsa er der nogle der kende nogle som vil bedæk en islænder uden papir......
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Uha....! |
Tanja C |
12-05-2004 16:55 |
|
Du skal nok passe meget på med at efterlyse den slags på et forum som dette der er fyldt med islænderfreaks.
Vi er meget ømme over vor race og sætter en ære i at KUN benytte avlsgodkendte hingste. Det skyldes at laves der et marked for den noget billigere, papirløse islænder (Som man ingen garanti har for er raceren)er vores helt unikke race snart en truet én. Der skal ikke mange kryds med andre racer til, at tölten, hårdførheden og viljen er borte, og derfor er der nok ikke mange af os entusiaster der er interesserede i at hjælpe i en sådan sag; desuden er det sådan at vælger en hingsteholder til en godkendt hingst alligevel at lade hingsten bedække papirløse hopper, kan vedkommende smides ud af Dansk Islandshesteforening og hingsten få frataget bedækningstilladelsen.
Derfor får du næppe megen hjælp her - men jeg skal ikke kunne udelukke at der findes visse dobbeltmoralske sjæle der vil gå med på den. Men næppe nogle med en avlsgodkendt hingst.
-Tanja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tanja er syg i hovedet |
christel olsen |
13-05-2004 10:12 |
|
hej finn..... jeg har selv en rigtig smuk islænder som er avls kåret hoppe.....
jeg mener af du sagtens kan få din islænder hoppe bedækket.. jeg tror det var hesteinfo, jeg så en kåret islænder hingst, som gerne ville bedække hopper uden papirer og med.... hende tanja, ville jeg sige er dum i hovedet.. hun er da for syg af høre på... ham jeg har købt min af.. har sit eget studderi, og får dem fra island.... hun er da totalt forfærdelig af høre på, hun har ingen grund til af være så snoppet....  hun burde få lys i pæren.... hun har sikkert selv en som ikke kan noget og har kostet 5000 kr... men så skulle hun vide hvad jeg har givet for min.. og fordi man har en islænder behøver tanja ikke have næsen i sky...  men du kan sagtens få den bedækket.. mvh sweetpusling..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kammertonen! |
Helle Christensen |
13-05-2004 11:23 |
|
Christel det var dog et ualmindeligt grimt sprog og svar!
Og hvad er det lige at du forsøge at skrive -- hvad har din hoppe fra island at gøre med Finn's hoppe uden papirer??
Finn : tanja har ganske ret. Der har for kort tid siden her i dette forum været en lang diskution om avl på papirløse islændere. Den skulle du tage og læse så får du tingene fra forskellige vinkler.
mvh
Helle
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hold da op! |
|
|
Christel tror du skal tænke dig lidt om inden du svare for hvis du ikke har styr på vores avls regler er det måske ikke særlig smart at besvare sådan et spøgssmål og slet ikke ved at være grov ved andere...
Jeg giver Tanja 100% ret...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Halløj |
|
|
Christel.. Synes du skal snakke pænt. -Jeg kan se du bor herude på Amager! -Du skulle vel aldrig være en af dem, der har købt en masse nye Islændere? (bla. en rødgroget, Seifur.. Og en rød) Som står på Tømmerupvej?
Mvh Sisse  Tænd hellere et lys, end at klage over mørket!
|
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sikke en udtalelse! |
|
|
Prøv lige at høre dig selv Christel - du skulle måske ikke udtale dig, når du ikke aner hvad du snakker om. Luk hellere munden og åben den først når du har noget pænt og fornuftigt at sige. Det er da det værste gang ævl jeg nogensinde har hørt.
Mht. dit indlæg Tanja - jeg giver dig fuldstændig ret.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Wow... |
Tanja C |
13-05-2004 12:07 |
|
Sådan en omgang har jeg sjældent fået...
Syg i hovedet, dum, forfærdelig...jeg synes ganske enkelt det er lidt skægt. Kender vi hinanden? Du kender mig tilsyneladende forbløffende godt!
Nå, men til sagens kerne: Som du kan se Finn, er vi mange entusiaster der ikke biliger avl på papirløse islændere; det har inetet med snobberi at gøre eller at vi ikke synes din hest er noget ved. Vi er som sagt bare MEGET inetresserede i at bevare den islandske race, da den er helt unik. Det bliver den ikke ved med at være hvis den blandes op med andre racer.
Jeg har meget svært ved at tro at det er rigtigt at Christel har set en hingsteholder med en avlsgodkendt hingst annoncere offentligt at vedkommende gerne vil modtage papirløse hopper til bedækning. Han/hun vil fluks blive ekskluderet fra DI og hingesten miste bedækningstilladelse. Det Christel måske har set - som jeg også har - er ukårede hingste der udlover bedækninger. Måske er det det, du skla søge.
Christel har vist ikke helt styr på DI´s regler - hvis nogen, overhovedet!
-Tanja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hold da helt op! |
sessa |
13-05-2004 12:58 |
|
Altså jeg kan slet ikke tage christel olsen alvorligt, og fatter heller ikke, at andre gør det. Jeg tror kun, hun har skrevet indlægget for at få folk op af stolene, hvilket jo også lykkedes.
Når det kommer til stykket, er hendes pony nok langtfra en kåret islænderhoppe.
Prøv lige at nærlæse hendes præsentation: Født i 1990 og snart 17 år gammel. Tjah, .....hvad skal jeg sige???
Det bedste er stadig med den slags indlæg: at tie dem ihjel!!!
For vi andre - langt de fleste her på dette forum - ved jo, at Tanja har helt ret!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|
| LOL helt ærligt"! |
Karina(Islænderfan) |
13-05-2004 14:47 |
|
Det var dagens bedste griner!
Hende Christel er godt nok sjov. 
Der er ingen hingsteejere med godkendte hingste der vil bedække en hoppe uden papirer.
Det er for risikabelt.
Hingsteejeren vil da ikke ofre tusindvis af kr for at få kåret deres hingst, og så risikere at få frataget deres bedæknings tilladelse.
Finn hvis du vil bruge en ikke godkendt hingst kan du prøve at kigge i den blå avis.
Christel enhver idiot kan jo sige sig selv du ikke har en højt kåret avlshoppe når du skriver i din præsentation at du har en pony.
Hvad Tanja C ´s heste har kostet og hvor mange hun har kan jeg ikke udtale mig om, men i det hele taget er din kommentarer grinagtige.
Med venlig hilsen Karina.
Prøv en Islænder!  Du vil garanteret syntes det er skide skægt!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Oki så er det vist min tur |
|
|
Hej!
Vi er her for a snakke om islænder og stille spørgsmål!! eller for a bagtale hinanden!! OKI NOGLE HAR FORSKELLIGE MENINGER , MEN VI KAN VEL GODT SIGE D PÅ EN PÆN MÅDE IKKE , VI GÅR VEL IKKE I 3 KLASSE MERE!
JEG SIGER BARE , DET ER VEL IKKE PAPIRERNE SOM MAN SKAL RIDE PÅ!!
Ismuler er da d bedste 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Christel... |
PJ |
13-05-2004 17:31 |
|
Godt I andre har overskud til at grine af det - men her kommer lige en sur kommentar fra en moderator.
Christel: Hvis du ikke kan tale pænt og overholde retningslinierne for god tone, så vil vi simpelthen ikke have dig herinde.
Her kan der diskuteres længe og højlydt og vi kan være uenige så det brager - men jeg tror vi alle er enige om at sådanne personligheder og ukvemsord, som du smider i hovedet på stakkels Tanja, der ikke har gjort andet end at skrive et seriøst og velformuleret svar på et anstændigt spørgsmål, hører ikke hjemme her.
Kort sagt: Opfør dig ordentligt, giv Tanja en undskyldning eller find et andet forum at være på.
VH
PJ, Moderator.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kapella.......... |
Karina(Islænderfan) |
13-05-2004 17:39 |
|
Jo, på en måde er det jo sådan set papirerne man rider på.
Man er jo udlukket fra det meste hvis ens Islænder ingen papirer har.
Jeg startede med en Islænderhoppe uden papirer, men fandt hurtigt ud af hvor mange negative ting der var ved den ingen papirer havde.
Den blev solgt igen, og siden har jeg kun haft Islændere med papirer.
Det har ikke noget med snobberi at gøre.
Der findes helt sikkert mange gode Islændere uden papirer, men det er begrænset hvad man kan bruge dem til.
Med venlig hilsen Karina.
Prøv en Islænder!  Du vil garanteret syntes det er skide skægt!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Til islænderfan! |
|
|
Hej!
nej det lyder ikke snobbet , jeg har bare en anden mening!
Ismuler er da d bedste 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| At ride på papirere |
|
|
Kapella: Nej, gu er det da ej en stak stambøger man rider rundt på, men det er jo faktisk generne og egenskaberne fra forfædrene på papirerne man rider på, så derfor kan man faktisk godt sige, at det ER papirerne man rider på... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Nina!! |
|
|
Hej!!!
du ved jo godt hvad jeg mener hvorfor så skrev det der! men ok din mening ikke min!!
Hest med eller unden papir i mine øjne ingen forskel
Morten
Ismuler er da d bedste 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| me too. |
|
|
 Jeg dør også af grin, og christel det skulle vel ikke være dig med *svup* der har skiftet navn?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kapella... |
|
|
Nu ikke så forfulgt igen...! Ja, jeg ved godt hvad du mener, og derfor skriver jeg, at det faktisk ER papirerne man rider på...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kapella..... |
Tanja C |
14-05-2004 13:03 |
|
"Hest med eller unden papir i mine øjne ingen forskel" siger du.
Dette her handler ikke blot om at være uenige; det handler simpelthen om, at jeg synes de islænder entusiaster, som jeg ved at du er, der går ind for avl på papirløse heste, er dybt dobbeltmoralske. Om det er bevidst eller ej. Jeg tror såmænd ikke du tænker videre over HVORFOR det er, vi ønsker papirer på hestene, og det bør du lige stoppe op og gøre. Det er ikke fordi man er snobbet.
Jeg går ud fra, at man elsker islænderen pga dens specielle karakteristika - gangarterne, sindet, viljen, skønheden, hårdførheden, osv. Disse karakteristika går tabt hvis hestene blandes med andre racer - og det GØR de papirløse altså tit. De "islændere" uden papir man ser rundt omkring, har tit svært ved tölten og har derudeover andre mangler ofte. Nok ganske enkelt fordi de ikke er helt rene. Det er et godt salgstrick at blande lidt islænder i ponyen når man skriver annoncen, for så kommer der købere.
Laver man derfor et marked for hesten uden papir - som i mine øjne bare er ponyer (Ikke noget galt i det!!) - så er vores unikke race truet. Det er derfor at man skal vise stamtavle til stævner etc., for vi er ikke interesserede i, at det pludselig kan BETALE sig at købe en "islænder" uden papirer.
DERFOR accepterer vi ikke papirløse heste - for JO, man rider i høj grad på papiret.
-Tanja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hingst uden papir |
FINN NIELSEN |
14-05-2004 14:43 |
|
Hejsa det er ikke et most at der skal være papir på hingsten som skulle bedække vores dejlige islænder
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Finn... |
|
|
Nu ikke fordi jeg vil reklamere for papirløs avl, men har du prøvet at kontakte Merethe her fra HN, hun har nemlig en islænderhingst (svup) som hun udbyder bedækninger med til 500 kr. Den har papirer (ikke den flotteste afstamning...) men pga. en rygskade kan hingsten ikke få avlsgodkendelse, og kan derfor ikke bruges til avl indenfor DI.
Dog skal du være opmærksom på, at afkommet blot bliver en "almindelig" pony uden papirere...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Tanja |
|
|
Hej Tanja!!
De islænder som jeg har redet unden papir har skam være gode 4 og 5 gænger!!
Tanja i en vis grad giver jeg dig ret! men min mening er bare a d kan være lige meget om der er papir eller ej hvor en islænder unden papir da ske da godt havde :
gangarterne, sindet, viljen, skønheden, hårdførheden, osv!
men pas nu på med a kalde folk for dobbeltmoralske!!
Morten
Ismuler er da d bedste 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ok............................ |
|
|
hvad jeg siger er altså at man avler hest nu om dage til udseendet og gang , men ikke til holdbarhed . derfor er de fleste renrace heste kønne men ikke så holdbare
som en ven skrev til dig
om kan give hende ret
men de fleste er jer herinde har jo nok en anden mening
Ismuler er da d bedste 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kapella... |
|
|
Jeg tror simpelthen ikke du fatter hvad det er vi mener... Vi skriver jo ingen steder, at heste uden papirer ikke er vældigt søde heste! Vi snakker om konsekvensen af at fortsætte en bevidst avl af papirløse heste.
Prøv nu at læse Tanjas indlæg igennem en gang til...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Øhh Kapella... |
|
|
Hvad mener du egentligt med det? At alle islandske hest emed papirere ikke er holdbare?! Og det mener du så at alle dem uden papirere er? Jeg er slet ikke med...
En af problemerne med papirløs avl, er jo netop at hestene ikke matches, eller kan matches, som dem der har papir og kendt afstamning. Dette skyldes for det første, at man jo ikke kan se andet end det umiddelbare på hesten, altså det der direkte kommer til udtryk, men det forholder sig jo sådan, at en hest kan avle meget andet videre. Alt dette skjulte, kan man bl.a. se på en kåring, og en afstamning på hesten.
For det andet, er papirløst avl, meget mere ukritisk. Dette skyldes, at markedet for papirløse heste er meget midre, og man derfor må vælgde det der er. iøvrigt ville man vel vælge en hest med papirer, hvis man gik seriøt op i avl...?
Og ja, lige præcist alt dette avler jo uholdbare heste.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hello Nina BT |
|
|
måske , men det har altsammen ikke noget med a gøre med om du rider på papirerne. det du nævner er udelukkende avl , og har ikke noget a gøre med når du rider!
Ismuler er da d bedste 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nej Kapella! |
|
|
Prøv nu at læse indlæggene ordentligt, eller sig hvad det er du ikke forstår ved dem!
Med mindre du da bogstaveligt talt mener at man ikke rider på papirerne (hvilket man jo som skrevet, og helt logisk ikke gør, man får ikke presset meget tølt ud af en bunke stambøger) så prøver vi faktisk at forklare dig, AT MAN RIDER PÅ PAPIERERNE!!! (-i overført betydning)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tilføjelse... |
|
|
Og hvad var det så du mente med at hestene med papir var uholdbare?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| STOPPPPp |
|
|
Hej igen
Vi deler bare ikke sammen synspunkt! en hest uden papir kan være akkurat li så god som en med
Ismuler er da d bedste 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Opgiver... |
Tanja C |
14-05-2004 22:00 |
|
Kapella - vi har vist aldrig påstået at heste uden papir er noget skidt!!
Jeg har da mødt dejlige heste uden papirer - og også mange, der ikke kunne tölte eller noget. De var søde og fine nok, men hvis man ville ride almindelige ponyer, ville man jo ikke bruge tusindvis af kroner om året på medlemskab i islænderklubber, DI osv. Hvis man ikke var interesseret i islænderens unikke egenskaber, ville man vel istedet købe en almindelig pony og spare en bunke penge(Og besværet med de ekstra gangarter!).
Jeg er parat til at ofre det ekstra fordi jeg er hengiven islænderentusiast og fordi jeg er interesseret i udbredelsen - og i HØJ grad - bevarelsen af den islandske hest.
Og den bedste måde at bevare og forbedre hesteracen på, er nu en gang ved at kræve papirer på dyret samt at udelukke alt og alle der kan skade racen. Selvfølgelig er det en "bagatel" når der fødes enkelte føl rundt omkring uden papir, men når grunden til at bestanden af de papirløse er så lille, er det fordi, man har sørget for at gøre livet svært for dem med "islændere" uden afstamningsgaranti - altså papir.
Hvis vi alle sagde: "Herregud, man rider jo ikke på papirerne og den kan vel være lige så god med som uden. Lad bare hingstene bedække løs og tag dem bare med til arrangementer, dem uden papir", så er vores unikke islandske hest en truet race - og det er du vel ikke interesseret i? Jeg kalder ikke direkte nogen bestemt person for dobbeltmnoralsk, jeg siger blot at DET er dobbeltmoralskt, bevidst eller ej, at på den ene side elske den islandske hest og samtidigt gå ind for avl osv. på papirløse heste.
Det er det, vi prøver at sige. Ikke at alle papirløse heste er dårlige og uden værdi.
-Tanja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kapella.. |
TikkeniK |
14-05-2004 22:25 |
|
Jeg har længe fuldt Jeres snak, men kan nu ikke længere blande mig uden om.
Som kapella skriver: en hest uden papir kan være akkurat li så god som en med
Ja, den kan være ligeså GOD, men den kan ikke bruges til så meget.
Som der står i RID:
"1.1.1. Startberettigede heste
Kun renracede islandske heste kan deltage i stævner efter dette ridereglement. Overfor stævneledelsen skal der på forlangende kunne fremvises dokumentation for, at en tilmeldt hest er renracet."
Min pointe: Man kan ikke starte stævner på en islandsk hest, som ikke har papirer!! Der kan jo ikke fremskaffes dokumentation for at hesten er raceren!
Min MSN: teresejessen@hotmail.dk
Bare tilføj mig!  Gør livet til en fest, rid islandsk hest!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dejlig men papirsløs... |
FINN NIELSEN |
15-05-2004 11:01 |
|
Vi har verdens dejligste islænder som har et temperament som vi ønsker skal føres videre og nej vi drømmer ik om stævner og glitter,men bare en dejlig familie pony som i vores øjne er er det bedste, med eller uden papir,vi er ligeglade,hvis bare alle ponyer var som vores... 
LÆNGE LEVE ISLÆNDER UDEN PAPIRER.... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dejlig men papirsløs... |
FINN NIELSEN |
15-05-2004 11:03 |
|
Vi har verdens dejligste islænder som har et temperament som vi ønsker skal føres videre og nej vi drømmer ik om stævner og glitter,men bare en dejlig familie pony som i vores øjne er er det bedste, med eller uden papir,vi er ligeglade,hvis bare alle ponyer var som vores... 
LÆNGE LEVE ISLÆNDER UDEN PAPIRER.... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Præcis.. |
TikkeniK |
15-05-2004 12:32 |
|
Det er nemlig det jeg mener, Finn.. Man kan sagtens have en dejlig hest, bare uden papirer. Det er så bare synd at der ikke kan rides stævner på den.
Min MSN: teresejessen@hotmail.dk
Bare tilføj mig!  Gør livet til en fest, rid islandsk hest!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| min mening |
mimiz |
15-05-2004 13:55 |
|
Der kan da findes mange grunde til at en islænder er uden papir. Det er selvfølgeligt ærgelig at man vælger at købe en uden papir og så vil avle på den. Men derfor synes jeg da ikke vi andre skal blande os... Hvis jeg havde en hoppe uden papir vil jeg sikkert også på et tidspunkt gerne lave et føl på hende.
--> Jeg vil nok ikke vælge en tilføldig pony at putte på den.. jeg vil nok også søge en islænder. Hoppen kan jo være et "hul i hegnet" føl, hvor man bare ikke har gidet at bruge tid eller penge på at DNA bestemme Farmand
Det er dejligt at der er så mange som gerne vil bevare den islændske race som "ren"
Men derfor synes jeg ikke at man skal begynde at prædike om hvorfor osv. når der er en der gerne vil have føl på sin uægte hoppe.... lad hoppe ejeren og den hingst han nu finder til hende selv bestemme om det er forkert eller rigtig.
Jeg kender desværre ikke en islandsk hingst... men måske du kan finde et sted hvor der står en unghingst som gerne vil bedække din hoppe?
Det er næsten hvad jeg ville gøre hvis det var... måske nogen der har et hingsteføl fra sidste år.. hvem ved.
Hvis det skal være en af de "gode" hingste tror jeg du får svært ved at få lov at få din hest bedækket.. idet mange af dem kræver at se den orginale stamtavle....
Én gang Ismulle....altid Ismulle!! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej igen! |
|
|
Hej!
jeg synes a det lyder somom at I går mere op i papirerne og stænver end hesten!
hvorfor er jeres glæde da for hesten?
Mimiz : jeg giver dig 100% ret!
Finn: du kunne måske og finde en hingst som skal laves til vallak , som måske kan hjælpe dig
Morten
Ismuler er da d bedste 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kapella sidste gang... |
|
|
Har man islænderne oprigtigt kært, så ved man også at papirere er lig avl. Altså den bevidste avl, som står i modsætning til langt den meste papirløse avl.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| NInapigen |
|
|
Hej!
du lyder som om du er ligeglad med hesten , bare den har nogle papir
Ismuler er da d bedste 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Halløj |
|
|
Morten: Tror du selv, at folk er ligeglade med hesten?  Jeg vil ikke prøve at overbevise dig om, at man skal avle på heste med papire.. For det har jeg prøvet. Men det vil du ikke høre på!
Mvh Sisse  Tænd hellere et lys, end at klage over mørket!
|
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kapella!!!!!! |
|
|
Nej, vil du ikke godt komme med nogle ordentlige argumenter fremfor det der pladder af noget stædighed...
Jeg er jo NETOP ikke ligeglad med hesten, prøv nu at læse de indlæg ordenligt!!! Jeg går jo netop indfor seriøs og målrette avl! Og det er jo netop at gå op i hesten!!!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Helt ærligt |
mimiz |
17-05-2004 08:37 |
|
Jeg kan godt forstå hvad Kapella mener...
Prøv lige at tænke på at en lille ting... I går rundt med den dejligst islænder-hoppe i jeres have/fold hun er bare så lækker. Flot af bygning og har nogle super fede gangarter. I er sikkre på at hun vil give et godt føl som I vil blive glade for.... mange år frem i tiden.. Så forstil jeg hvis den hoppe (tænk gerne på jeres egen) ikke har papir!!!
Vil i afskrive det føl som i kunne tænke jer på den baggrund??!! (Hvis man svar ja.. så har man ikke sat sig nok ind i situationen)
Selvfølgelig er det fedt hvis alle islændere havde papir, jeg kan virkelig godt se hvorfor man ikke ønsker uægte heste. Men virkeligheden er den at de findes... folk elsker dem selvom der ikke er papir.. og de vil gerne avle på deres dejlige heste.
Så lad dem dog....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Til det kan jeg svare... |
sessa |
17-05-2004 08:49 |
|
.... JA - højt og tydeligt. Hvis min pragtfulde hoppe ikke havde papirer, ville jeg ikke avle på hende. Jeg har en hoppe, som desværre med alderen har fået særdeles vridende benbevægelser. Hun har flotte papirer, men vi vil ikke avle på hende.
Så hun er "bare" elsket ridehest nu.
Jeg har intet imod papirløse islændere - som sådan. Blot vil jeg aldrig selv avle videre på dem, og det burde ingen gøre (efter min ringe mening). Som rideheste kan de være alletiders, men avlsheste? NEJ!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stævner |
M-B |
17-05-2004 14:46 |
|
Hmmm, jeg synes heller ikke der skal "avles" på papirløse islændere, meeen jeg synes nu nok, at en islænder uden papirer er fuldt ud lige så dejlig, som en med papirer. Jeg kunne dog ikke selv finde på at købe en, alene af den årsag, at jeg ikke ville kunne se, om den var ægte og havde tölten i sig.
Det med at argumentere med stævner synes jeg ikke er et særlig godt argument, for jeg selv er overhovedet ikke interesseret i at ride stævner. 
Vi er faktisk en hel del skovturs ryttere, som holder af den islandske hest, for dens behagelige sind og tölten. 
Uha, nu får jeg nok hug, for skovtursryttere kan jo lige så godt købe en pony eller hvad???
Hilsen M-B
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bedækning af papirløs hoppe |
sessa |
17-05-2004 15:52 |
|
Hvis det skal være en af de "gode" hingste tror jeg du får svært ved at få lov at få din hest bedækket.. idet mange af dem kræver at se den orginale stamtavle...
Puha, mimiz - det bliver vist (forhåbentligt) mere end svært. Faktisk er hingsteejeren forpligtet til at spørge efter papirerne på hoppen. I DI's Stambogsreglement står der:
Hingesteejeren/holderen må kun modtage en
hoppe til bedækning, hvis den ledsages af et
officielt godkendt afstamningscertifikat, som
dokumenterer, at det er en renracet islandske
hoppe, der er optaget i avlsklassen. Hingsteejeren/
holderen skal indberette enhver bedækning
til det stambogførende kontor - også de tilfælde,
hvor hoppen ikke bliver ifolet.
Og der er rent faktisk en straffesanktion i Stambogsreglementet, som siger:
Overtrædelse af Stambogsreglementet eller
andre af DI tiltrådte regler vedrørende avl og
registrering af føl, herunder afgivelse af urigtige
oplysninger, misbrug af udstedte dokumenter
o.l. samt bevidst avl med heste, som ikke er
optaget i avlsklassen, kan medføre advarsel,
bøde, fratagelse af bedækningstilladelse, eksklusion
fra DI af hingsteejer eller -holder efter de til
enhver tid gældende vedtægter for DI eller udelukkelse
af nærmere bestemte heste fra avlsklassen.
Afgørelser om fratagelse af bedækningstilladelse,
eksklusion og udelukkelse fra avlsklassen
kan gøres livsvarig eller tidsbegrænset.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sessa... |
mimiz |
17-05-2004 17:04 |
|
okay tak for det... jeg var ikke klar over at der var så meget i det. Men nu er min egen hoppe med papir så jeg har ikke sat mig ind i det...
Tak for citaten
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Finn - skal .. |
|
|
.. det være en islænder?
Er bare nysgerrig - kommer her så sjældent og nej, det er ikke fordi jeg synes du skal bruge min - tror det ville blive en underlig blanding..
Lurer bare på, om det skal være en islænder??
Kh
Gitte
Mine heste er; Balder - en 12 årige nordbakke vallak og
Jack - 7 år broget hingst med kanon temperment, tilbyder sig til bedækning KæledyrsKompagniet / Dyreadfærdsrådgivning
Husk "man kan ikke forpligte nogen ud over deres evner"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Islænder... |
FINN NIELSEN |
20-05-2004 14:53 |
|
Mange tak for tilbudet men jo det skal være en islænder...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|
|
|