Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Islandshest

Opsamling til tölt?
Forfatter: 
Dato:  20-04-2004 19:52
Guten Tag/Goddag!

Jeg ville høre hvordan du/I samler hesten op til tölt?

Og så hvordan man får mere tempo i tölten, når løftet er på plads?

Mvh. Anna/Fida :D

- Don't know what in hell i'm trying to say -

Min hest, Embla
0
0
Svar på denne tråd

Tjah...
Forfatter: 
Dato:  20-04-2004 20:28
Det er et temmeligt omfattende spørgsmål du kommer med der, og det kan iøvrigt varriere meget fra hest til hest hvordan det udføres.

Når jeg skal samle min hest til tølt, varmer jeg den for det første rigtigt godt op, samlende øvelser, smidighed osv. Så sørger jeg for at få den i lige vægt, den skal altså bære sig selv og have bagparten ind under sig. Det gør jeg med parader. Jeg driver
hesten ind i paraden og sørger for at bruge sædet godt. Når så hesten er klar driver jeg den frem i tølt.

Ang. tempo, så er det jo ikke alle heste der har meget tempo i tølten. Det vigtigste er nok grundlæggende arbejde, byg hestens smidighed og muskulatur op gennem dressurarbejde. Når du træner tølten, så rid først og fremmest arbejdstølt. Hesten skal være løsgjordt og bære sig sig selv. Når alt dette er perfekt, kan du begynde at drive hesten bagfra, og dermed få lidt mere tempo på.

Det er temmeligt svært at forklare, specielt på skrift. Jeg vil nok foreslå dig, at få noget undervisning, så en kyndig person kan give de helt rigtige råd til dig og din hest.

Held og lykke med arbejdet!
0
0
Svar på denne tråd

Tilføjelse...
Forfatter: 
Dato:  20-04-2004 20:31
Var lige inde på din præsentation... Din hoppe er halvsøster (efter samme hingst) som den hoppe jeg rider på. Faktisk ligner de hinanden lidt. Hvordan er din Embla?
Tru er en rigtigt lækker 4-gænger hoppe. Utroligt stabil i gangarterne, og med et stort løft. Og så har hun et rigtigt dejligt sind, og en dejlig vilje.
0
0
Svar på denne tråd

Nina::
Forfatter: 
Dato:  23-04-2004 20:38
Lige nu har vi prøve-af-krise... Dvs. At hun stejler med mig, og sådan. Jeg går ud fra at hun bare skal prøve mig af, da jeg kun har haft hende i 3 uger...

Men når hun så opfører sig ordentligt har vi lidt besvær med at skille tölt og trav ad, men det er fordi hun har fået så lidt træning hele vinteren.
Men hun har en dejlig tölt, med et godt løft, hvis man får hende samlet nok.
Traven er også rigtig dejlig, det samme er galoppen.

Håber hun snart stopper det stejleri - har heldigvis kun forgået 2 gange og jeg har vundet begge gange - så vi kan få trænet igen! Det kan jo også ende med at blive rigtig farligt!

Hvor står Tru henne?

Min hest, Embla
0
0
Svar på denne tråd

Jeg har...
Forfatter: 
Dato:  24-04-2004 07:11
...hende stående i Ormslev ved Århus. Kommer du til st. bededag? Jeg skal ride 4.2 og T.3, så kan du jo se hende der.
0
0
Svar på denne tråd

Nej...
Forfatter: 
Dato:  25-04-2004 17:01
Nej, det gør jeg ikke...

Min hest, Embla
0
0
Svar på denne tråd

er det at tage en smutvej
Forfatter: 
Dato:  25-04-2004 20:05
hvis man laver parader ned af bagge og så sætter i tölt?? det vil jeg gerne vide :-)

inden jeg finder på at gøre det :-)

eller hvad med at man bagger først?? den gør jeg nu ikke for tjalle vil ikke bagge :-) :-) og den synes jeg selv er en lidt for nem udvej :-) :-) så hellere em massewr parader, og så drive :-)

Med venlig hilsen
Anja og Thjalfe
:-D "Hellere Lugte Af hest - end bare Lugte" :-D

GANTIMULE
Stedet med historier, hesteguf, ismuleinfo, billeder og m.m.
0
0
Svar på denne tråd

smutvej
Forfatter: 
Dato:  25-04-2004 20:12
Tjah, man kan vel godt kalde det at tage en smutvej. Men hvis det virker, så er det en god måde til at få takten ind i både hest og rytter til at starte med. Så kan alle de gode, forberedende og forbedrende øvelser komme sidenhen.
0
0
Svar på denne tråd

Udvej?
Forfatter: 
Dato:  25-04-2004 20:17
Nu ved jeg ikke helt hvad du mener med "en nem udvej"... Men umiddelbart tror jeg ikke der findes en sådan til tølt...?

De "tricks" du nævner, kan sikkert godt være brugbare. Mange heste har nemmere ved, at tølte ned ad bakke. På den måde får de nærmest bagkroppen skubbet lidt ind under sig. Men der kan nu også være ulemper ved det, på den måde, at hesten kommer til at gå på forparten, og evt. kommer til at gå for hurtigt.

Den anden metode er meget almindeligt kendt. At få hesten til at bakke (på den rigtige måde, ikke blot ved hive den i tøjlerne) er en god samlende øvelse, og derfor god før tølt.
0
0
Svar på denne tråd

tak for de hurtige svar
Forfatter: 
Dato:  25-04-2004 20:22
så blev jeg så klogere :-) :-)

alts med udvej mener jeg at man hurtigt får hesten i tölt, uden at arbejde så meget med den.

uha ja det med forparten, kender jeg kun for godt fra tjallemand :-) han ligger sig tungt foran uden at virke tung i tøjlen :-) altså ikke så man sidder med 400 kg hest i hver hånd, men alligevel aner man at han er foran og ikke bagved :-) bl.a. derfor smeder han har jeg fået af vide...

åh, bare han dog snart er færdig med sin græsferie!! jeg savner at ride ham, og vil gerne igang med at ride seriøst på ham :-) sådan rigtig prøve at træne :-) :-) hvis jeg da er god nok til det, det må tiden vise...
nå men har prøvet at ride ham ned af bakke, ville have töltet me han magten og smuttede afsted i pastölt, hm, den hest altså :-D ._D men han er nem nok at stoppe igen, så længe jeg erider alene! :-(

Med venlig hilsen
Anja og Thjalfe
:-D "Hellere Lugte Af hest - end bare Lugte" :-D

GANTIMULE
Stedet med historier, hesteguf, ismuleinfo, billeder og m.m.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider