Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Islandshest

Træt af "heste eksperter"!!
Forfatter: 
Dato:  18-04-2004 18:06
Nu er det ved at være at jeg er godt træt af alle de storheste ryttere.... de gør mig så forvirret!!

Min kæreste snakkede med en storheste rytter, som ved meget om heste. Han fortalte at hun også kendte til islændere, men havde aldrig haft en selv.
Men hun havde fortalt selvskabet at det var mest populært at købe en 4-gænger.
(nå ja det kan jeg da godt forstå så skal man ikke holde styr på 5 gangarter)
Men så havde hun sagt noget om, at hvis man fik en 4-gænger så var det bedst at købe en som tøltede.

Så er det jeg tænker.. kan man få en 4-gænger der ikke tølter????? :-P
Jeg mener.. man ka' da ikke få en 4-gænger der kan skridt, trav, pas og galop.....

Så var der også noget med at 4-gængere var dem der er meget gode til tølt, men at de som regel ikke havde noget trav i sig.
Min hoppe er 4-gænger og hun har en god trav... men ikke meget tølt.....

Der var så mange ting som personen ifølge min kæreste vidste om islænder... som bare lød som vulapyk for mig...
Det er bare så irriterende!!!!!

Kender i ikke også sådan nogle typer??

(Nu vil jeg ikke hidse mig alt for meget op, for jeg var der ikke, det var noget jeg fik gengivet... men alligevel..)

:-D Én gang Ismulle....altid Ismulle!! :-D
0
0
Svar på denne tråd

jow deeeet
Forfatter: 
Dato:  18-04-2004 19:00
Jo, kender typen. Bestemt. De tror de ved en masse og så tager de alligevel ofte fejl :D! (Intet sagt for at være nedladende eller jokke folk over tæerne, dette er ikke intentionen! Men det sker altså ofte, at visse storhesteryttere tror de ved så meget om islændere).

Dog vil jeg så sige: Det lyder nu alligevel til, at denne storhesterytter trods alt har vidst noget. Helt dum har vedkommende ikke været, for...

Du kan faktisk godt få firgængere uden tølt. Disse benævnes bare oftest femgængere uden tølt (dvs. de har skridt, trav, galop, pas) og er ofte grisepassere, der er så fejlredne i tølten, at de går på forparten og går langsom pas. Grisepassere er et "populært" udtryk.

En firgænger, der ikke traver ... yderst sjældent har jeg hørt om det (hvis jeg så endda har det!?). En firgænger der ikke traver er såvidt vides oftest en femgænger, der vælger tølten af sig selv, har passen - men ikke vilje nok til at bruge den flyvende - og som binder sig så meget mod tølten at den ikke kan finde ud af at trave.

Det man derimod ofte ser mht. firgængere er netop - som du også nævner - at en hest har skridt, trav og galop - og så tillært tølt, dvs. tølten falder ikke så let for den.

Når det så er sagt, så kan jeg ikke lade være med at tænke på, hvor meget din kæreste ved om islændere? Er han en, der er godt bekendt med ismuler og deres gangartsanlæg og -anvendelse samt ridning eller er han "din søde kæreste, som følger dig også hvis det handler om heste" - eller noget midt i mellem? (skal bestemt ikke læses negativt, det var bare for at få slået fast, "hvor han står"). For hvis han måske ikke ved så meget om ismuler, så kan han jo godt blive forvirret over det hun siger? Og hvis han ved en masse, så griner han garanteret i skægget, når han hører hende sige noget forkert >o<! :D

Hvorfor du bliver forvirret af det, ved jeg heller ikke? Du kan jo altid spørge herinde, hvis der er noget :)!

Ismulevrinsk Susan

Fri tølt er som at flyve ... for dem der ikke lige har prøvet det :-D!

0
0
Svar på denne tråd

4/5-gængere
Forfatter: 
Dato:  18-04-2004 19:50
Det var da nogel sjove udtalelser, tydeligvis fra en rytter, der ikke har så meget styr på begreberne... 8-)

En "4-gænger" uden tølt (altså kun med grissepas) eller en "4-gænger" uden trav vil jeg betegne "forkert redne 5-gængere"!

Hvis en hest kan gå grissepas og trav, så har den temmeligt sikkert også anlæg for tølt. Jeg har personligt selv redet en 5-gænger, der da jeg fik den, kun gik skridt, trav, galop og grissepas, men som efter grundig smidiggørelse havde en fin lille tølt.

En heste med skridt, tølt, pas og galop, har sikkert mistet traven fordi denne ikke er blevet trænet (sikkert fordi der er tale om en skovturshest) og vil sikkert også snart miste tølten.

Toppuristen: At tølten ikke altid ligger let for 4-gængere er faktisk ikke helt rigtigt. Jeg har personligt redet 2 rene 4-gængere med tølten som foretrukne gangart under rytter...
0
0
Svar på denne tråd

Bruger ikke ryggen?
Forfatter: 
Dato:  19-04-2004 10:35
Jeg blev såmænd forvirret fordi hun lød så overbevisende... at jeg helt kom i tvivl selv.
Jeg vil nemlig også selv kalde en hest med skridt, trav, pas og galop for en forkert redet 5-gænger.

En anden ting er at personen nævnte at islændere ikke bruger ryggen når de tølter.
Det vil jeg ikke selv komme med store forklaringer på selv... men jeg vil da mene at de bruger ryggen ligeså godt som alm. heste hvis de bliver redet rigtigt...

nogen der kan aflive den "myte" eller er der noget med det?

Toppuristen: tjah.. både min kæreste og svigerforældre var eksperter i islændske heste, efter vedkommende havde været på besøg. De synes det var rigtig sjovt at jeg hidsede mig op over at det meste faktisk ikke var helt rigtigt. Men de ved slet ikke noget om heste som sådan, og fordi man har avlet fuldblod hele liver gør altså (i deres verden) at man er heste-ekspert... også islænder-ekspert. En hest er jo en hest, om den så kan gå 3-4- eller 5 gangarter!!

0
0
Svar på denne tråd

Ryggen...
Forfatter: 
Dato:  19-04-2004 14:26
En islænder SKAL bruge ryggen for at gå en optimal tølt! Så det havde hun altså heller ikke så meget forstand på...

En hest der ikke bruger ryggen korrekt, vil hurtigt blive stiv, og enten søge til trav eller grissepas.
0
0
Svar på denne tråd

Hej Mimiz
Forfatter: 
Dato:  19-04-2004 20:15
Hej!

4 gænger unden tølt ja , kan du huske Pøll??

Ismuler er da d bedste :-D
0
0
Svar på denne tråd

Hej Kapella!
Forfatter: 
Dato:  20-04-2004 08:14
Ja jeg husker Pøll, men det var også derfor jeg var i tvivl... hi hi

Men Pøll må jo gå ind under kategorien forkert redet 5-gænger.
Hun var ihvert fald ret speciel for hun har heller ikke (det havde hun ikke dengang), nogen trav.
Hun gik altid sin kamel-gang....

Forresten hvis du har fået eller får det nye Tøltblad så er der en kæmpe annonce med Mösa's far!!! Han er flot synes jeg.. flottere end Tritla's far.

0
0
Svar på denne tråd

hej igen!!
Forfatter: 
Dato:  20-04-2004 10:38
Hej!

ja men så løber ejg ud til per og høre om jeg ikke lige må se ham!

tak skal du havde!

hvis jeg ikke har misforstået Per , så har han vist selv tilredet pøll!

Morten
Ismuler er da d bedste :-D
0
0
Svar på denne tråd

Nina ..
Forfatter: 
Dato:  21-04-2004 20:57
@Nina: jeg har også redet et par firgængere, der foretrak tølten under rytter, men jeg har også mødt mange af den anden slags, altså dem, der hellere traver under rytter og man skal kæmpe en kamp for at få tølt ud af dem. Har faktisk ejet to 8-). Så det jeg mente med "ikke altid" betyder, at der findes eksemplarer, der gerne tølter under rytter - og eksemplarer, der ikke gør :D!

Men ellers er vi enige (Y).

@Mimiz: 1. en islænder SKAL bruge ryggen til at tølte. Gør den ikke det, så har Nina så fint beskrevet følgerne. 2. ja den slags eksperter kender jeg også godt. En hest er en hest er en hest. Eller noget!? Jeg er nu ikke enig, men hvad de (åbenbart!!) ikke ved, har jeg ikke ondt af :D! Jeg er bare glad for min ismule :)! (Når det så er sagt, så forstår jeg udmærket at du hidsede dig op ... havde jeg nok også gjort 8-)).

Ismulevrinsk Susan

Fri tølt er som at flyve ... for dem der ikke lige har prøvet det :-D!

0
0
Svar på denne tråd

Kender typen...
Forfatter: 
Dato:  03-05-2004 15:07
Haii

Kender typen... Fik også engang af vide at jeg ALDRIG måtte sidde op fra højre side... På Island gør man ikke andet! Jeg mener at man "bevidst" giver hesten en dårlig side ved altid at sidde op fra venstre...

Øhmm, hvorfor skulle det være så populært at købe en 4-gænger, hvis den ikke er god til at trave? Var det så ikke lige så fedt at købe en 5-gænger hvor man har mulighed for at rde 4 eventuel 5 gode gangarter???

Knuzz...
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider