Jo, kender typen. Bestemt. De tror de ved en masse og så tager de alligevel ofte fejl

! (Intet sagt for at være nedladende eller jokke folk over tæerne, dette er ikke intentionen! Men det sker altså ofte, at visse storhesteryttere tror de ved så meget om islændere).
Dog vil jeg så sige: Det lyder nu alligevel til, at denne storhesterytter trods alt har vidst noget. Helt dum har vedkommende ikke været, for...
Du kan faktisk godt få firgængere uden tølt. Disse benævnes bare oftest femgængere uden tølt (dvs. de har skridt, trav, galop, pas) og er ofte grisepassere, der er så fejlredne i tølten, at de går på forparten og går langsom pas. Grisepassere er et "populært" udtryk.
En firgænger, der ikke traver ... yderst sjældent har jeg hørt om det (hvis jeg så endda har det!?). En firgænger der ikke traver er såvidt vides oftest en femgænger, der vælger tølten af sig selv, har passen - men ikke vilje nok til at bruge den flyvende - og som binder sig så meget mod tølten at den ikke kan finde ud af at trave.
Det man derimod ofte ser mht. firgængere er netop - som du også nævner - at en hest har skridt, trav og galop - og så tillært tølt, dvs. tølten falder ikke så let for den.
Når det så er sagt, så kan jeg ikke lade være med at tænke på, hvor meget din kæreste ved om islændere? Er han en, der er godt bekendt med ismuler og deres gangartsanlæg og -anvendelse samt ridning eller er han "din søde kæreste, som følger dig også hvis det handler om heste" - eller noget midt i mellem? (skal bestemt ikke læses negativt, det var bare for at få slået fast, "hvor han står"). For hvis han måske ikke ved så meget om ismuler, så kan han jo godt blive forvirret over det hun siger? Og hvis han ved en masse, så griner han garanteret i skægget, når han hører hende sige noget forkert

!
Hvorfor du bliver forvirret af det, ved jeg heller ikke? Du kan jo altid spørge herinde, hvis der er noget

!
Ismulevrinsk Susan